Detta kan bli intressant...
http://www.dn.se/sthlm/snart-far-cykeln-aka-med-pa-bussen-1.800391 (http://www.dn.se/sthlm/snart-far-cykeln-aka-med-pa-bussen-1.800391)
Och linjerna är...: http://www.dn.se/sthlm/de-har-busslinjerna-foreslas-fa-ta-cyklar-1.800389 (http://www.dn.se/sthlm/de-har-busslinjerna-foreslas-fa-ta-cyklar-1.800389)
Ska bli kul att se en B9S med cykelställ ::)
Ja frågan är om man kommer montera cykelställ på en majoritet av vagnflottan (vilket jag tvivlar) eller om man kommer begränsa ett antal bussar med cykelställ som enbart kommer rulla på "linjer med cykelställ" i respektive garage (vilket _kan_ kräva fler vagnar, kanske tom förare, men allt beror på hur linjen och tidtabellen är utlagd).
sådana här saker är väldigt lätt för en politiker att besluta om, att se får de att fungera i verkligheten är en helt annan sak...
Hur tusan sätter man cykelställ på luckan till en Omni? Det är väl bara plast i den? Fast politikerna kanske tror att vi åker Metropol och CF fortfarande. ;D
Citat från: Cero skrivet 18 februari 2009, 20:53:06 PM
Hur tusan sätter man cykelställ på luckan till en Omni? Det är väl bara plast i den? Fast politikerna kanske tror att vi åker Metropol och CF fortfarande. ;D
Buntband och en jädrans massa silvertejp ;D sen att lyckan flyfer upp ibland så det blir svårt att nå cyklarna är ju bara en fördel.
Citat från: Tomas skrivet 18 februari 2009, 22:46:52 PM
Buntband och en jädrans massa silvertejp ;D sen att lyckan flyfer upp ibland så det blir svårt att nå cyklarna är ju bara en fördel.
Nog många tvåhjulingar lastade så ska luckan minsann hålla sig nere. ;D
Det finns en enkel lösning på problemet, alla säten tas bort bakom den bakre dörren, på golvet, längs med bakrutan, monteras ist cykelställ. Då slipper föraren lämna förarplatsen. Kunden får själv ansvara för att cykeln är fastspänd. För att förhindra att någon cykel som inte är fastspänd (slarvig kund) kommer farande genom mittgången så stängs en grind vid bakre dörren automatiskt under färden. SL bekostar hela kalaset. 8)
Citat från: Peter Erret skrivet 19 februari 2009, 00:43:45 AM
Det finns en enkel lösning på problemet, alla säten tas bort bakom den bakre dörren, på golvet, längs med bakrutan, monteras ist cykelställ. Då slipper föraren lämna förarplatsen. Kunden får själv ansvara för att cykeln är fastspänd. För att förhindra att någon cykel som inte är fastspänd (slarvig kund) kommer farande genom mittgången så stängs en grind vid bakre dörren automatiskt under färden. SL bekostar hela kalaset. 8)
Ska man i så fall åka gratis med cykel?
Citat från: Karsten skrivet 19 februari 2009, 00:47:22 AM
Ska man i så fall åka gratis med cykel?
Jag förstår din tanke, att det skulle vara lika som med barnvagnarna, nja, skulle vara om man på cykeln har en barnstol och i den ett "levande barn", då kan ju inte cykelisten lämna cykelstället för att visa upp färdbeviset. Risken är ju att det "levande barnet" klättrar ur barnstolen och faller ned på golvet. ;)
När jag tänker till lite så tog jag ju bort några sitt och ståplatser, detta måste ju åtgärdas. ;D
Ny interiör i SL:s bussar:
Mellan framdörr och mittdörr blir det sittplatser.
Mellan mittdör och bakdörr blir det ståplatser (nya given som i tunnelbanan möjliggöra att fler får plats på bussen) och givetvis plats för barnvagnar etc.
Efter bakdörren: Cykelparkering.
Detta måste införas i hela trafikområdet då förartjänsterna ser ut som de gör. ::)
Citat från: Peter Erret skrivet 19 februari 2009, 01:14:00 AM
När jag tänker till lite så tog jag ju bort några sitt och ståplatser, detta måste ju åtgärdas. ;D
Ny interiör i SL:s bussar:
Mellan framdörr och mittdörr blir det sittplatser.
Mellan mittdör och bakdörr blir det ståplatser (nya given som i tunnelbanan möjliggöra att fler får plats på bussen) och givetvis plats för barnvagnar etc.
Efter bakdörren: Cykelparkering.
Detta måste införas i hela trafikområdet då förartjänsterna ser ut som de gör. ::)
Kombinerat med den i annan nämnda tråd så kallade "sittplatsgarantin" då?
Ääh, det är väl bara att köpa in ett par mindre lastbilar som får följa bussarna längs med hela linjen. Var väl så bl.a. Söderort skötte speciallinjen till Gotlandsfärjan på 1990-talet?
Vad gäller utanpåliggande cykelställ, CF:ar och vad politikerna känner till så undrar jag även lite om de vet hur nyare cyklar ofta är utrustade? När det begav sig så fanns det ju inte direkt mycket extra lull-lull på cyklarna, men dagens grejer skulle jag i alla fall vara lite tveksam till att hänga upp och låta trängas med en massa andra på ett ställ.
Bara att någon hoj råkar välta på en annan i ett cykelställ kan innebära en del tråcklande för att få loss sitt handbromshandtag ur ena grannens bromswire medan någon annan har fastnat med pedalen i ens egen flaskhållare osv. Att hänga upp eländena baktill och sedan rycka loss dem kan vara förenat med en viss risk för skador och liknande.
Får väl skicka aktuella förare på kurs i cykelpaketering eller så om detta ska fungera fullt ut. Annars kan man ju alltid skicka räkningen till SL och samtidigt be upprörda trafikanter att läsa eventuella 'lusar' av ansvarig politiker och inte av den som kör... :P
Citat från: Jo skrivet 19 februari 2009, 08:23:45 AM
Kombinerat med den i annan nämnda tråd så kallade "sittplatsgarantin" då?
Givetvis, 20 förfogandevagnar står beredda dygnet om. ;D
Enl. SL ska bussarna på berörda linjer få krokar monterade. (info från hemsidan) Om det är fram eller bak vet jag inte, gäller bara att man får en "krokbuss" när man kör aktuell linje för att slippa sura resenärer med cykel...
Citat från: Fredde_J skrivet 19 februari 2009, 12:22:21 PM
Enl. SL ska bussarna på berörda linjer få krokar monterade. (info från hemsidan) Om det är fram eller bak vet jag inte, gäller bara att man får en "krokbuss" när man kör aktuell linje för att slippa sura resenärer med cykel...
med andra ord måste samtliga bussar få krok då...
hur många cyklar ska man räkna med? 2?
de här är bland de dummaste jag hört på länge... visst tanken är kanske god, men de kommer aldrig att fungera utan att de kommer bli en massa gnäll och skit
vi kan ju gissa att en fin sommardag står de 20 innerstadsbor som vill ut till björkvik och cykla ::) hur ska man handskas med de? eller en morgonbuss från brunn när de är fullpackat med folk och 10 pers vill ha med sig cykeln in till stan
Citat från: homer skrivet 19 februari 2009, 17:21:02 PM
med andra ord måste samtliga bussar få krok då...
hur många cyklar ska man räkna med? 2?
de här är bland de dummaste jag hört på länge... visst tanken är kanske god, men de kommer aldrig att fungera utan att de kommer bli en massa gnäll och skit
vi kan ju gissa att en fin sommardag står de 20 innerstadsbor som vill ut till björkvik och cykla ::) hur ska man handskas med de? eller en morgonbuss från brunn när de är fullpackat med folk och 10 pers vill ha med sig cykeln in till stan
Frågan är hur många som kommer att nyttja tjänsten. I många andra län (frånsett något typiskt cykelturistområde som Gotland) brukar det ju inte vara alltför många som i verkligheten har cykeln med sig. Det som kanske är lite olyckligt och som eventuellt också uppmuntrar lite väl mycket till att ha cykeln med sig är ju att SL inte ska ta betalt för tjänsten. Nu kanske vi har någon flitig pendeltågsresenär på forumet, som kan uppskattat ungeför hur vanligt det är med cyklar där? (Är antalet cyklar ytterst begränsat där finns det väl ingen anledning att befara värsta rusningen på bussarna heller även om jag också förstår att någon enstaka helgtur till skärgården en fin dag kan vara mer populär än övrigt)
Citat från: Jo skrivet 19 februari 2009, 18:56:26 PM
Frågan är hur många som kommer att nyttja tjänsten. I många andra län (frånsett något typiskt cykelturistområde som Gotland) brukar det ju inte vara alltför många som i verkligheten har cykeln med sig. Det som kanske är lite olyckligt och som eventuellt också uppmuntrar lite väl mycket till att ha cykeln med sig är ju att SL inte ska ta betalt för tjänsten. Nu kanske vi har någon flitig pendeltågsresenär på forumet, som kan uppskattat ungeför hur vanligt det är med cyklar där? (Är antalet cyklar ytterst begränsat där finns det väl ingen anledning att befara värsta rusningen på bussarna heller även om jag också förstår att någon enstaka helgtur till skärgården en fin dag kan vara mer populär än övrigt)
troligtvis komemr de inte vara 20 cyklar med på varje tur, men de kommer säkert vara turer då de förekommer, framförallt runt midsommar, och visst att inte ta betalt för de är idiotiskt, sen kan jag ju bara gissa att idioterna kommer göra en stor reklamkampanj om att de är tillåtet och folk kommer tro de går på alla linjer
Här är en variant på hur dom kanske "tänkt"(När det gällen Huvudmän verkar tankeförmågan ganska begränsad)I samarbete med VV har vi Cykelbussen till Öland varje sommar då det är förbjudet att cykla på Ölandsbron.
(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/cykelbuss.jpg)
Berättade om den här Nyheten för några äldre kollegor, efter att jag hade läst om detta i
DN strax innan, att det var planer på Att vi ska börja transportera cyklar på bl.a. 639:an
som vi kör...
Dom bara fnyste å sa; Vem ska montera fast dom cyklarna? och för vilken ersättning då?
Ha Ha Ha
Citat från: Bammis skrivet 04 mars 2009, 14:20:39 PM
Berättade om den här Nyheten för några äldre kollegor, efter att jag hade läst om detta i
DN strax innan, att det var planer på Att vi ska börja transportera cyklar på bl.a. 639:an
som vi kör...
Dom bara fnyste å sa; Vem ska montera fast dom cyklarna? och för vilken ersättning då?
Ha Ha Ha
Om det nu skulle bli så mycket cyklar får väl SL betala det genom utökad körtid för bussarna. Eller menar du att förarna ska ha ett "hänga upp cykelntillägg" på lönen de månader som de har haft någon cykel med på bussen?
På andra håll har man ju dock skrotat hållarna då de skymde reklamplatsen och det ändå inte var någon (eller mycket få) som utnyttjade möjligheten så man kanske inte ska vara alltför orolig för alla cyklar som folk kommer att ta med.
Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:35:12 PM
Om det nu skulle bli så mycket cyklar får väl SL betala det genom utökad körtid för bussarna. Eller menar du att förarna ska ha ett "hänga upp cykelntillägg" på lönen de månader som de har haft någon cykel med på bussen?
På andra håll har man ju dock skrotat hållarna då de skymde reklamplatsen och det ändå inte var någon (eller mycket få) som utnyttjade möjligheten så man kanske inte ska vara alltför orolig för alla cyklar som folk kommer att ta med.
Om det nu blir så många cyklar att det blir ett verkligt problem för föraren och för att hålla tidtabellerna så visar det ju bara att man erbjuder en efterfrågad tjänst. Men jag tror som du att det bara blir ett marginellt utnyttjande och då är ju det inget större problem för tidtabellerna och knappast heller för föraren.
Hur är det med utnyttjandet av cykelbussen till Öland. När jag var där för ett par år sedan tyckte jag det var rätt få cyklar med, men det kan ju ha varit en tillfällighet på de bussar som jag såg.
Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:35:12 PM
Eller menar du att förarna ska ha ett "hänga upp cykelntillägg" på lönen de månader som de har haft någon cykel med på bussen?
Ja vad tror du själv...?
Kommentaren kan ju knappast komma från en bussförare - i SL trafiken - i alla fall *suck*
Citat från: Bammis skrivet 05 mars 2009, 08:46:56 AM
Ja vad tror du själv...?
Kommentaren kan ju knappast komma från en bussförare - i SL trafiken - i alla fall *suck*
För då skulle jag vetat att så fort man passerar länsgränsen till Stockholms län blir allt som är möjligt i andra län totalt omöjligt?