Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 16 februari 2009, 20:14:46 PM

Titel: Swebus X-län
Skrivet av: Peter Öden skrivet 16 februari 2009, 20:14:46 PM
Hej !

Ett par "nya vikariebussar" har anlänt till Gävle. Det är bl.a. 4878 och en till Skånegul sådan
som jag för tillfället inte vet inv.nr på. Ytterligare "vikarier" ska vara på "g" till Gävle.

Swebus 4460 är flyttad till Hudiksvall från Gävle som istället fått ner 5251.

Swebus 5249 och 5250 (Sandviken) ska vara skickade till Säffle för uppfräschning och
samtidigt omlackering till X-Trafiks nya design. Istället lär vå fd. Kalmarbussar gå i Sandviken
en tid, varav den ena är 5402.

Swebus 5444-5445 samt Vlo 8500-LE boggie i 58-serien kommer även dessa att skickas
till Säffle för ombyggnad och rekonditionering.

Swebus 6436-6439 Vlo 8500-LE lär kanske gå kvar fram tills sommaren, varefter de förflyttas till
just nu okänd ort. Vad som kommer istället för dessa är oxå okänt f.n.

De linjevagnar som skickas för rekond/ombyggnad kommer att även få motorerna
modifierade så att de klarar Euro-5 utsläppen.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: AO skrivet 16 februari 2009, 21:30:14 PM
Är det tänkt att det ska komma några nya bussar till Gästrikland eller ska man ha kvar samma bussar och bara rusta upp dem? Skulle ju vara roligt med lite nytt också.

Är det klart hur den nya lacken kommer se ut? Regionalbussarna som besöker Säffle lär väl även de få den nya lacken.

Någon som har någon uppgift om även 5252 är hos Säffle för att sedan återvända till Gävle? Har det kommit fram några nya uppgifter kring vad som ska hända med den?
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: Jan skrivet 16 februari 2009, 21:46:19 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 16 februari 2009, 20:14:46 PM
Hej !

Ett par "nya vikariebussar" har anlänt till Gävle. Det är bl.a. 4878 och en till Skånegul sådan
som jag för tillfället inte vet inv.nr på. Ytterligare "vikarier" ska vara på "g" till Gävle.

Swebus 4460 är flyttad till Hudiksvall från Gävle som istället fått ner 5251.

Swebus 5249 och 5250 (Sandviken) ska vara skickade till Säffle för uppfräschning och
samtidigt omlackering till X-Trafiks nya design. Istället lär vå fd. Kalmarbussar gå i Sandviken
en tid, varav den ena är 5402.

Swebus 5444-5445 samt Vlo 8500-LE boggie i 58-serien kommer även dessa att skickas
till Säffle för ombyggnad och rekonditionering.

Swebus 6436-6439 Vlo 8500-LE lär kanske gå kvar fram tills sommaren, varefter de förflyttas till
just nu okänd ort. Vad som kommer istället för dessa är oxå okänt f.n.

De linjevagnar som skickas för rekond/ombyggnad kommer att även få motorerna
modifierade så att de klarar Euro-5 utsläppen.

Mvh Peter Ö

Är samtliga 6436-6439 med I-shift? Finns inget AC krav i X Län?
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: Peter Öden skrivet 16 februari 2009, 22:02:33 PM
Hej !

6436-6439 har I-Shift lådor.
Enligt det nya trafikavtalet som gäller från juni 2009 ska landsortbussarna vara
försedda med AC, alkolås, bälten och motorrer som klarar Euro-5 utsläppen.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: AO skrivet 16 februari 2009, 22:06:37 PM
Finns det några krav på ålder för fordonen?
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: Nicklas K skrivet 16 februari 2009, 23:21:25 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 16 februari 2009, 20:14:46 PM
Hej !
Swebus 4460 är flyttad till Hudiksvall från Gävle som istället fått ner 5251.
Mvh Peter Ö

Visst tar 5251 vägen över Säffle för lite modifiering innan den kommer till Gävle ?

Mvh Nicklas K
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: Fredde skrivet 17 februari 2009, 00:03:45 AM
Citat från: Nicklas K skrivet 16 februari 2009, 23:21:25 PM
Visst tar 5251 vägen över Säffle för lite modifiering innan den kommer till Gävle ?

Mvh Nicklas K

5251 är ju en citybuss & det anbudet kommer ut först under våren med beslut i höst sedan trafikstart sommaren 2010 så jag tippar på att dom inte gör något med denna..
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: Fredde skrivet 17 februari 2009, 00:06:25 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 16 februari 2009, 20:14:46 PM
Hej !

Ett par "nya vikariebussar" har anlänt till Gävle. Det är bl.a. 4878 och en till Skånegul sådan
som jag för tillfället inte vet inv.nr på. Ytterligare "vikarier" ska vara på "g" till Gävle.

Swebus 4460 är flyttad till Hudiksvall från Gävle som istället fått ner 5251.

Swebus 5249 och 5250 (Sandviken) ska vara skickade till Säffle för uppfräschning och
samtidigt omlackering till X-Trafiks nya design. Istället lär vå fd. Kalmarbussar gå i Sandviken
en tid, varav den ena är 5402.

Swebus 5444-5445 samt Vlo 8500-LE boggie i 58-serien kommer även dessa att skickas
till Säffle för ombyggnad och rekonditionering.

Swebus 6436-6439 Vlo 8500-LE lär kanske gå kvar fram tills sommaren, varefter de förflyttas till
just nu okänd ort. Vad som kommer istället för dessa är oxå okänt f.n.

De linjevagnar som skickas för rekond/ombyggnad kommer att även få motorerna
modifierade så att de klarar Euro-5 utsläppen.

Mvh Peter Ö

Kommer dom 58xx vagnarna som idag körs på S1:an även fixas?  Dessa bör ju i så fall kunnas föras över till länstrafiken sedan när det nya avtalet för Gävle är klart, för jag tror det kommer krav på att det ska vara mer dörrar på stadsbussar i framtiden för dom passar inte bra i citytrafiken med dörr 1x1x0...
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: AO skrivet 17 februari 2009, 01:11:51 AM
Citat från: Fredde skrivet 17 februari 2009, 00:03:45 AM
5251 är ju en citybuss & det anbudet kommer ut först under våren med beslut i höst sedan trafikstart sommaren 2010 så jag tippar på att dom inte gör något med denna..

Det troliga är väl att den fixas iordning för att ev. kunna gå i trafik i Sandviken med det nya avtalet. Swebus Gävle behöver ju dessutom fler bussar som klarar de rådande miljökraven och kan få ner de genomsnittliga utsläppen, varför ett motorbyte skulle vara befogat.
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: Fredde skrivet 17 februari 2009, 01:59:27 AM
Citat från: AO skrivet 17 februari 2009, 01:11:51 AM
Det troliga är väl att den fixas iordning för att ev. kunna gå i trafik i Sandviken med det nya avtalet. Swebus Gävle behöver ju dessutom fler bussar som klarar de rådande miljökraven och kan få ner de genomsnittliga utsläppen, varför ett motorbyte skulle vara befogat.


Är inte detta redan klart i å med Kalmar & Jönköpings vagnarna som kom förra året? Kravet gällde ju från 1 januari & nu är det mitten på februari...

Det ska bli intresant när Gävle Kommun bestämt sig vad som kommer gälla för Cityavtalet som börjar juni 2010, det kommer garanterat bli krav på delvis gasdrift, miljöpatiet som styr kommunen med V + S har håra krav på detta...  Enligt politikerna ska kraven vara klara i April sedan lämnas det över till X-trafik som ska upphandla trafiken åt dom under sommaren/hösten... När man ser på hur Karlstad Kommun har lyckats så bra med sin trafik (det ska vara dom mest nöjda resande i hela Sverige där) så borde Gävle Kommun anamma samma koncept i framtiden, dvs dom äger namnet "Karlstadsbuss" & sköter markandsföringen samt ev klagomål sedan kör där Swebus bara bussarna resten sköter Kommunen...
Karlstad Kommun skötte upphandlingen själv sedan har dom i princip bara samarbete med Värmlandstrafik... 
Varför kan inte Gävle Kommun göra samma men med ett annat namn tex "Stadsbussarna i Gävle" För nu verkar det vara "lulligt" med krav på lack samt köra med länslack i stadstrafik.
Tror aldrig Swebus i Karlstad ens har vågat göra det samma.. Karlstad Kommun har björnbevakning att det ska vara rätt bussar & rätt lack på bussarna samt alla som planerar trafiken samt sköter klagomål är anställda av Kommunen dvs dom sitter inte på "2stolar"... Har ALDRIG sett en länslackad buss i trafik i stadstrafiken där & aldrig hört talas om det heller!

Har även för mig att Karlstadsbuss (Karlstad Kommun) har vetorätt när det anställs personal hos Swebus som ska köra i stadstrafiken där, det ska finnas folk som ska vara "bandlysta" ända sedan Karlstad Lokaltrafiks (KLAB) tiden...  Det kan man snacka om krav om det är så !


Sedan ang utbildning på förare i Gävle så är det under allt vad kvallité är, idag när jag skulle åka från zon 61 till zon 64 Valbo (jag har kort för zon 61) så klara inte föraren ens att tycka ut en tilläggsbiljett för zon 64 det kom bara ut en biljett för zon 61 ändå dvs jag hade 2 giltiga biljetter för zon 61 istället.. han ropa på radion å sa det var till X-trafik men jag tror mest det var Swebus trafik ledn, men även efter det samtalet lykades han inte det var bara massa knas med maskinen han tyckte på fel knappar mot vad han sa i radion jag orka inte tramsa mer utan bad han makulera resan istället, dvs zon 61 biljetten jag fick först så sa jag jag tar nästa buss istället, sedan ringde jag X-trafik å dom såg allvarligt på detta... (jag såg han prata i mobilen när han åkte vidare & jag vänta på nästa buss så jag förmodar det var chefen som ringde ef samtalet med X-trafik)
Hur är igentligen utbildning på maskiner & anvisningar ? För kommer det på en kontollant så skiter dom fulständigt i vad föraren säger för dom är ju anställda av länsbolaget & är även ute & kollar hur entreprenören sköter sig.. Sedan har jag inte lust att bråka med kontrollanter heller.... Kan tillägga att detta är inte första gången det händer... Förra gången så hände typ samma men han kunde å hade gjort fel men vägra byta ut biljetten, ringde X-trafik samma då som såg allvarligt på det, sedan ringde hans mobil & sedan ropa han fram mig & gjorde rätt för sig.... Förmodar X-trafik ringde arbetsledningen på Swebus sedan fick han en direkt ORDER där ifrån.. Fan att det ska behöva fungera så illa...  Hur ska man f...få nöjda kunder/resenärer när man skickar ut personal som inte kan jobbet & hur kundbemötande ska ske???   
Förmodar att många förare kostar Swebus flera 1000kr i viten varje månad pga liknande förteelser...   
Det finns egentligen ett lätt sätt att få bukt med detta men det kommer facket skrika rakt ut på och det är beter man sig illa eller inte sköter jobbet så drar arbetsgivaren vitena direkt från lönen så kommer det att minimeras att det sker...

Ska tillägga det att det fungera klockrent när Jan Hugg var boss & det var Gävle Trafik (Gävle Kommun) som skötte stadsrafiken i Gävle... Han ska haft hårda nypor men det fungera då med & det var samma biljettmaskiner då... Idag har flera fått anställning på Swebus som dåvarande Gävle Trafik vägra anställa eller hade kickat pga olika anledningar... Lokalt styrande är nog det bästa så det vore bra om Gävle Kommun annamade Karlstad kommuns koncept!  Nöjda kunder är det bästa för alla bolag!
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: AO skrivet 17 februari 2009, 11:05:00 AM
Citat från: Fredde skrivet 17 februari 2009, 01:59:27 AM
Är inte detta redan klart i å med Kalmar & Jönköpings vagnarna som kom förra året? Kravet gällde ju från 1 januari & nu är det mitten på februari...


Om jag förstått det rätt ökar kraven på utsläpp under hela avtalsperioden, dvs hårdare krav efter 100101 fram till avtalets slut. Förberedelser för att denna gången slippa stressa ihop bussar som klarar kraven är ju fördelaktigt.

Kommunens diskussioner ser ut ungefär så här: Vad det gällar kraven för den nya upphandlingen så lär de se ut ganska precis som de sett ut för regionaltrafiken. Krav på AC, alkolås, låggolv/lågentré, säkerhetsbälten samt krav på Euro 5 utsläpp. Krav kommer även att finnas på att ett antal bussar drivs med miljöbränsle och att de under avtalstiden ökar sin andel av fordonen. Detta innbär att fordon kommer att bytas ut under avtalstiden i större utsträckning än vad det gjorts under denna avtalstid. Det gör i sin tur att det troligtvis vid avtalets början kommer att rulla en del äldre upprustade bussar, ingen idé att köpa in nya bussar om de ändå ska bytas ut under avtalet.
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: Björn skrivet 17 februari 2009, 16:13:23 PM
Är det för att få ned medelåldern som man skiftar med Hudiksvall gällande 4460/5251? Bussarna är ju annars i stort sett identiska. Tidigare har det ju varit så att man skickat upp fräschare bussar till Hudiksvall för att hålla ner medelåldern där. I juni får man ju loss ett antal bussar från Hudiksvall när KR tar över där, en del borde väl passa in i Gävle/Sandviken?
De nybeställningar som KR har gjort för trafiken i norra Hälsingland täcker inte det totala behovet, ska bli spännande att se var de plockar övriga bussar ifrån.
Skulle också vara kul att se hur den nya färgsättningen på bussar i X-län kommer att se ut. Hemsidan har justerats till det nya snittet.
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: virtual1 skrivet 17 februari 2009, 16:31:54 PM
Citat från: Björn skrivet 17 februari 2009, 16:13:23 PM
Är det för att få ned medelåldern som man skiftar med Hudiksvall gällande 4460/5251? Bussarna är ju annars i stort sett identiska. Tidigare har det ju varit så att man skickat upp fräschare bussar till Hudiksvall för att hålla ner medelåldern där. I juni får man ju loss ett antal bussar från Hudiksvall när KR tar över där, en del borde väl passa in i Gävle/Sandviken?
De nybeställningar som KR har gjort för trafiken i norra Hälsingland täcker inte det totala behovet, ska bli spännande att se var de plockar övriga bussar ifrån.
Skulle också vara kul att se hur den nya färgsättningen på bussar i X-län kommer att se ut. Hemsidan har justerats till det nya snittet.

Och svaret har du här :-) :

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21580.0
Titel: SV: Swebus X-län
Skrivet av: AO skrivet 18 februari 2009, 00:13:00 AM
Citat från: Björn skrivet 17 februari 2009, 16:13:23 PM
Är det för att få ned medelåldern som man skiftar med Hudiksvall gällande 4460/5251?

Detta är inte anledningen då Gävle kommun släppte krav på medelålder då Swebus fick förlängt avtal till 2010.