Ulo Maasing berättar på sin blogg att försöket under en novembervecka att köra expressbuss Nynäshamn-Cityterminalen nu kommer att resultera i en mer permanenent busstrafik. Det blir också direktbuss Ösmo-Cityterminalen. SL:s biljetter skall gälla. Och bussarna skall alltså gå till och från Cityterminalen, vilket ökar beläggningen där något om än marginellt.
http://maasing.wordpress.com/
Intressant.....
Vad kan det bli för bussar...turist va?
Citat från: Kvarne skrivet 15 februari 2009, 16:19:22 PM
Intressant.....
Vad kan det bli för bussar...turist va?
Tydligen förhandlar man nu med bussbolag om lämpliga bussar. Men åtminstone till en början lär det väl bli turistbussar framför allt. PTS pratade vid invigningen av Cityterminalen i november om att de förutom OmniLink-ledbussen hade tre Neoplan som var lämpliga. Den som berättade detta för mig visste inte mer än så, men jag antar att de tänkte på sina tre Tourliner.
På lite sikt kan man kanske tänka sig att bussar med regionstandard tas fram för de här linjerna. Det återstår ju dock att se om de blir så populära. Under novemberveckan åkte man gratis. Och även om det betecknades som en framgång var bussarna ungefär halvfulla från Nynäshamn på morgonen och Stockholm på eftermiddagen. Betydligt färre från Stockholm på morgonen och Nynäshamn på eftermiddagen. Men tidtabellen var ju heller inte den mest optimala, om man så säger.
15 meters MB Integro hade varit perfekt för dessa linjer. Lacka de lite annerlunda än övriga bussar så att man märker dessa. Mycket reklam så kommer detta funka.
Mycket bra måste jag säga!
Tänk om man kunde få sån här trafik till alla/många ytterkommuner i länet.
Citat från: Patrik skrivet 15 februari 2009, 18:26:32 PM
Mycket bra måste jag säga!
Tänk om man kunde få sån här trafik till alla/många ytterkommuner i länet.
Ja, man måste ju börja någonstans. Och Nynäshamn är rätt lämpligt eftersom det visade sig att direktbussarna kan matcha tågens tider.
http://www.nynashamn.se/kommunen/nyheter/arkivfornyheter/blirdirektbussnynashamnstockholm.5.b96767c11f64c6b6b88000434.html
Till nästa tidtabellbyte borde de ju rimligtvis vara Busslink i Ösmo som kör med Sl standard, dvs Låggolv regional.
att ha någon udda färgsättning eller dekaler har man ju provat förut med varierat resultat.
sen kan jag tycka att klarabergsgatan/vattugatan hade varit bättre som start/stop än cityterminalen som alla andra linjer söderifrån
Citat från: homer skrivet 15 februari 2009, 21:04:42 PM
sen kan jag tycka att klarabergsgatan/vattugatan hade varit bättre som start/stop än cityterminalen som alla andra linjer söderifrån
Vilken fördel har de kalla och blåsiga hållplatserna vid Klarabergsviadukten och Vattugatan framför Cityterminalen? Där kan man vänta på bussen inomhus och det finns till och med servering och affärer.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2009, 18:45:34 PM
Ja, man måste ju börja någonstans. Och Nynäshamn är rätt lämpligt eftersom det visade sig att direktbussarna kan matcha tågens tider.
Har alltid undrat varför Sthlm inte har liknande länspendlar som många andra län, det här är ju en bra start! Sen om man kunde göra motsvarande till Norrtälje t.ex. vore suveränt med.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2009, 22:20:02 PM
Vilken fördel har de kalla och blåsiga hållplatserna vid Klarabergsviadukten och Vattugatan framför Cityterminalen? Där kan man vänta på bussen inomhus och det finns till och med servering och affärer.
visst kan de komfortmässigt vara trevligare med en inomhusterminal, men de förlänger säkert restiden med ganska många minuter innan bussen är nere på centralbron, när man sen kommer söderifrån och bara ska lämna av kan de ju inte spela så stor roll vilken sida av gatan man stannar på, den ena visserligen med tak men de borde gå fortare
Citat från: homer skrivet 15 februari 2009, 21:04:42 PM
Till nästa tidtabellbyte borde de ju rimligtvis vara Busslink i Ösmo som kör med Sl standard, dvs Låggolv regional.
Du menar väl lågentré och regionalutrustning? :)
Låggolv a'la stomblå OmniCity skulle jag inte vilja åka med till Nynäshamn.
Citat från: Verspieder skrivet 16 februari 2009, 05:27:34 AM
Du menar väl lågentré och regionalutrustning? :)
Låggolv a'la stomblå OmniCity skulle jag inte vilja åka med till Nynäshamn.
Nä det skulle inte jag heller vilja åka med en sådan buss typ på den sträckan. Ja kanske med Njurbälte och ½ meter höga sitt dynor skulle göra resan bekvämare. Men sen så tar ju sådan bussar såååå lite sittande passagerare. Tänk att få ståplats den aktuella resan :-X
Citat från: virtual1 skrivet 15 februari 2009, 22:35:05 PM
Har alltid undrat varför Sthlm inte har liknande länspendlar som många andra län, det här är ju en bra start! Sen om man kunde göra motsvarande till Norrtälje t.ex. vore suveränt med.
På vilket sätt skulle en länspendel skilja sig från dom bussar som redan rullar sträckan Norrtälje-Stockholm? Skulle det vara meningsfullt att förlänga Norrtäljebussen in till Cityterminalen med tanke på total restid jämfört med dagens byte till tunnelbana vid Tekniska högskolan?
Citat från: Jonas1968 skrivet 16 februari 2009, 11:33:45 AM
På vilket sätt skulle en länspendel skilja sig från dom bussar som redan rullar sträckan Norrtälje-Stockholm? Skulle det vara meningsfullt att förlänga Norrtäljebussen in till Cityterminalen med tanke på total restid jämfört med dagens byte till tunnelbana vid Tekniska högskolan?
Slår Nynäshamnsförsöket (vi får väl betrakta det som ett försök så länge) kommer säkert nya linjer att också förlängas till Cityterminalen. Egentligen är det ju skamligt att det skall finnas en så stor och fin bussterminal nästan mitt i stan som utnyttjas till kanske 50 procent i rusningstid.
Om man öppnar en utfart mot Klarabergsviadukten också så får man ju betydligt fler möjligheter att köra bussar dit. På köpet slipper man den farliga hanteringen med dubbeldäckare som måste vända på nedre planet eftersom de då kan köra runt.
Gatesystem som Cityterminalen, Liljeholmen och andra resecentrum har tror jag kommer vara framtiden för de större orterna i Stockholms län. Ett resecentrum i Upplands Väsby har redan diskuterats, vet dock inte hur långt i planerna man kommit: http://www.upplandsvasby.se/toppmeny/kommunen/enheter/stadsbyggnadskontoret/trafikplanering/upplandspendeln.4.1bf9b45107a027e55f800036966.html (http://www.upplandsvasby.se/toppmeny/kommunen/enheter/stadsbyggnadskontoret/trafikplanering/upplandspendeln.4.1bf9b45107a027e55f800036966.html)
Citat från: Jonas1968 skrivet 16 februari 2009, 11:33:45 AM
På vilket sätt skulle en länspendel skilja sig från dom bussar som redan rullar sträckan Norrtälje-Stockholm? Skulle det vara meningsfullt att förlänga Norrtäljebussen in till Cityterminalen med tanke på total restid jämfört med dagens byte till tunnelbana vid Tekniska högskolan?
Minimera antalet stopp! - dvs, mer eller mindre en direktbuss City-Norrtälje!
Citat från: virtual1 skrivet 16 februari 2009, 23:39:54 PM
Minimera antalet stopp! - dvs, mer eller mindre en direktbuss City-Norrtälje!
Nu är det ju redan idag så att det inte är speciellt täta uppehåll på Norrtäljebussen. Möjligen skulle några hållplatser på sträckan Mörby C-Tekniska högskolan kunna dras in och att dom som skulle till dessa hållplatser skulle få byta till lokala bussar men det skulle nog få en ganska marginell påverkan på restiden.
Det finns ju tunnelbana redan från Mörby C och Danderyds sjh. Vad ska Roslagsbussarna in i centrala stan att göra?
Citat från: Verspieder skrivet 17 februari 2009, 11:55:23 AM
Det finns ju tunnelbana redan från Mörby C och Danderyds sjh. Vad ska Roslagsbussarna in i centrala stan att göra?
Ja, alla som bor eller arbetar i Norrtälje har väl knappast i Mörby/Danderyd att göra? - även om du givetvis kan byta till t-bana så
tror jag IAF att flertalet resenärer uppskattar minimeringen av byten! Speciellt om det är i rusning och du ska klämma på dig på
övrfulla t-banetåg istället då du redan satt på bussen! - själv tycker jag alltid f.ö. att passningen suger de gånger jag kommit
från Norrtälje, oftast känns det som man missar t-banan med en minut ungefär!
Jag känner boende i Norrtäljeområdet som alltid hoppar av vid Danderyd för att ta tunnelbanan till stan istället för att följa med bussen ända in.
Ofta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.
Citat från: Jonas1968 skrivet 17 februari 2009, 05:44:27 AM
Nu är det ju redan idag så att det inte är speciellt täta uppehåll på Norrtäljebussen. Möjligen skulle några hållplatser på sträckan Mörby C-Tekniska högskolan kunna dras in och att dom som skulle till dessa hållplatser skulle få byta till lokala bussar men det skulle nog få en ganska marginell påverkan på restiden.
Nu är det ju då _16_ hållplatser mellan Norrtälje och Tekniska, och vid flertalet tillfällen går det inte att ta den rakaste vägen då man måste svänga in vid trafikplatserna samt Danderyds sjukhus, kan nästan garantera att restiden skulle bli likvärdig om man införde en parallell linje från cityterminalen där antalet mellanstopp var i stort sett noll som att nu idag åka från Tekniska istället, o då räknar jag inte med t-baneresan till Tekniska från centralen och all tid det tar att gå inne på stationerna samt ev. väntetid! Centralen/Cityterminalen borde ju vara en överlägset bättre knutpunkt än Tekniska också då man är mitt i stan istället för i norra änden! Tycker absolut inte att 676:an borde försvinna, däremot kompletteras!
Citat från: Patrik skrivet 17 februari 2009, 16:40:21 PM
Jag känner boende i Norrtäljeområdet som alltid hoppar av vid Danderyd för att ta tunnelbanan till stan istället för att följa med bussen ända in.
Ofta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.
Bussen går ju åt andra hålllet med, o alla gånger jag åkt är det fler människor som går på vid Tekniska än vid Danderyd!
CitatOfta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.
Jag kan bekräfta detta, som gäller speciellt mycket under morgonrusning; då är det så gott som 0 personer på 676 på vissa avgångar. Detta är främst pga det långa körtiden mellan Danderyd och Tekniska (och det har inte så mycket med angöring av Danderyds sjukhus att göra - utan det är kö hela vägen in till sista biten i Östra station, med reservation för lite bussfil här och där. De tiden bussen tjänar in på att köra bussfil blir ju utjämnat av alla avstigande som sker vid Universitetet norra, södra och Albano (och från Albano gäller det att byta till högra filen, som är bussfil), vilket är en hel del folk på rusning.
På väg FRÅN Tekniska däremot, då gäller det i det flesta fall att de som kommer från stan stiger på redan vid Tekniska, främst p.g.a. att det tar i regel sällan längre än 10-12 minuter till Danderyd, alltså det tar kortare tid ut ur stan än in. Förutom detta ligger anslutning med t-banan också vid Tekniska högskolan på väg ut och vid Danderyds sjukhus på väg in.
//Yujin - en som passerar del av sträckan (Frescati-Roslagstull) i frågan varje dag...
Ja, att köra in till Centralen i rusningen är tyvärr förkastligt om man inte får kollektivkörfält hela vägen. Det skulle ta alldeles för lång tid.
Och vad gäller Danderyd, så visst skulle man tjäna en hel del tid på att slippa köra av vid Danderyd på väg in mot stan i rusningen. Att ta sig från hållplatsen vid tunnelbanan och ut på E18 igen, och korsa filerna som skall av mot Bergshamra tar tid. Jämför med trängsellinjerna som hoppade över Danderyd och kunde hålla vänsterfil från Mörby hela vägen förbi Danderyd. Den högra filen går som bekant av mot Bergshamra, men även mittfilen berörs då väldigt många kör om hela kön och tränger sig in mot Bergshamra framme vid Stocksundsbron.
Nej, det bästa för Norrtälje vore nog pendeltåg :)
/J
Citat från: Patrik skrivet 17 februari 2009, 16:40:21 PM
Jag känner boende i Norrtäljeområdet som alltid hoppar av vid Danderyd för att ta tunnelbanan till stan istället för att följa med bussen ända in.
Ofta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.
Långt ifrån alla ska ju till just T-centralen och gångavståndet från Cityterminalen till tunnelbanan är betydligt längre än detsamma vid Danderyd eller Teknis. De enda som förlorar tid på bytet utmed Röda linjen är möjligen de som ska vidare med något pendeltåg från Centralen. Tycker det är lite väl mycket "centralenfixering" i "tjockhult".
Jag vill minnas att när man började köra till Centralen (Vattugatan) söderifrån var det för att avlasta tunnelbanan. Har jag fel om jag påstår att de linjerna (813 och 818 var det väl först...) tillkom när man hade de värsta problemen med inkörningen av Siemens signalsystem på Tub1?
/J
Ja, just det, 820 fanns oxå. Visst var det en "802", dvs Granängsringen, från Centralen. Nu när du säger det så fanns nog de här linjerna när jag fortfarande bodde i Älta, och detvar definitivt långt innan de bytte signalsystem. Men tillkom det inte någon linje under den tiden, eller har jag fått allt om bakfoten?
/J
Citat från: Cero skrivet 17 februari 2009, 20:20:28 PM
Långt ifrån alla ska ju till just T-centralen och gångavståndet från Cityterminalen till tunnelbanan är betydligt längre än detsamma vid Danderyd eller Teknis. De enda som förlorar tid på bytet utmed Röda linjen är möjligen de som ska vidare med något pendeltåg från Centralen. Tycker det är lite väl mycket "centralenfixering" i "tjockhult".
Jag tycker mest att det vore naturligast att kunna knyta ev framtida "långdistanslinjer" på ett ställe mer än att det nödvändigtvis borde vara mitt i city! På centralen har du ju både byte till fjärrtåg/fjärrbussar/pendeltåg/tunnelbana och bussar samt i framtiden till spårvagn, vad vore mer naturligt?
Citat från: virtual1 skrivet 17 februari 2009, 21:26:10 PM
Jag tycker mest att det vore naturligast att kunna knyta ev framtida "långdistanslinjer" på ett ställe mer än att det nödvändigtvis borde vara mitt i city! På centralen har du ju både byte till fjärrtåg/fjärrbussar/pendeltåg/tunnelbana och bussar samt i framtiden till spårvagn, vad vore mer naturligt?
Det kanske ser "fint" på pappret och visst, för turisternas del kan det verka mer "finare" (ev enklare) men i verkligheten så innebär det bara mer krångel för oss pendlare och mer stress för förare.
Tänk dig, hur skulle det se ut att lägga Värmdöterminalen (tja...433/434 främst), Ekerölinjer (312/317/318 typ), 639/676, mfl i en och samma bussterminal? Ja...var tog logiken vägen? Hela poängen med bussterminalen vi har idag, i Brommaplan, Gullmarsplan, Slussen m.fl. är ju just där för att fungera som en knutpunkt där bussarna mot den och den riktning avgår ifrån...
Det är ingen Karesuando eller Vittangi vi pratar om här, utan det är faktiskt huvudstaden med nästan 2 miljoner invånare vi pratar om...
(Och förresten, Cityterminalen är nog
den knutpunkt som jag undviker mest. Det tar evigheter att gå till tunnelbanan, pendeltåg, bussar osv att jag helst undvikar det även om det innebär omväg av diverse sort.)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 februari 2009, 21:41:19 PM
Det kanske ser "fint" på pappret och visst, för turisternas del kan det verka mer "finare" (ev enklare) men i verkligheten så innebär det bara mer krångel för oss pendlare och mer stress för förare.
Äsch, du e ju bara sur för att det inte är något snack om att dra in bussarna från Kragsta till Cityterminalen 8)
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 februari 2009, 21:51:30 PM
Äsch, du e ju bara sur för att det inte är något snack om att dra in bussarna från Kragsta till Cityterminalen 8)
/J
Vilka bussar? Från Kragsta åker man ståndsmässigt med tåg till hufvudstationen på öfvre Östermalm!
Som samhällsplanerarstudent kan jag inte låta bli att lägga mig i. Det är jättebra med bussar som går ända in till centralen, det är det verkligen. Jag åkte med dem varje dag när jag skulle till universitet från Tyresö. Med risk för att låta som en liten egoist från de södra förorterna så vill jag inte se fler linjer till centralen. Men det handlar inte om utrymmesskäl eller någon restidsaspekt utan en rent estetisk effekt.
Trafik är förfulande. Stockholm har en vacker vattenspegel med en fet och ful centralbro över även kallad getingmidjan. På den där bron trängs bussar, bilar och tåg (inte med varandra kanske men ändå). Det ser så fult ut, det förstör utsikten över vattnet från flera håll. Så mer trafik in till Stockholms absolut centralaste delar vill jag inte se. Det är för mycket trafik i och kring centralen redan nu. Det är fult med smutsiga bilar och bussar (bussarna är ju bra mycket roligare att se på men en smutsig buss hör inte hemma där). Det är centralen turister oftast först ser och platsen de oftast landar på. Ska deras första bild av staden vara bussar? Visst skapas ett härligt stadsliv kring bussarna men inte är det väl bussarna vi är stolta för i Stockholm? Så får man inte säga men med glimten i ögat så förstår ni nog vad jag menar.
Jag förespråkar större bytespunkter en bit ut från stan med ordentliga tvärförbindelser. Exempelvis Gullmarsplan, Brommaplan och Tekniska. Ok de ligger i princip i stan men absolut inte så centralt att de förstör bilden av Stockholm. Med ordentliga tvärförbindelser slipper man SL: s inbyggda förmåga att tvinga resande att förflytta sig över centralen på ett eller annat sätt.
För nynäsbornas del kan jag bara säga grattis. Fast jag undrar hur många som kommer välja att åka buss istället för tåg. Det återstår att se.
Då man aldrig kan lösa problemet med Nynäshamnspendeln förtjänar ju Nynäshamnborna en direktlinje helt klart. Men i övrigt ska man nog vara försiktig med att köra varenda buss in till centrala stan. Iaf då den stora staden ju har pendeltåg och tunnelbana som komplement till busstrafiken.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 februari 2009, 21:41:19 PM
Det kanske ser "fint" på pappret och visst, för turisternas del kan det verka mer "finare" (ev enklare) men i verkligheten så innebär det bara mer krångel för oss pendlare och mer stress för förare.
Det är ingen Karesuando eller Vittangi vi pratar om här, utan det är faktiskt huvudstaden med nästan 2 miljoner invånare vi pratar om...
Om vi drar en parallell jämförelse med den lilla småstaden Umeå så ser vi t.o.m. här att tätortsbussarnas knutpunkt Vasaplan stundtals är överbelastad, och ibland kan en sen buss korka igen all trafik i båda riktningar. Det beror på för att alltför många bussar och busslinjer prompt ska placera samma fåtal kvadratmeter. Det är något jag inte gärna vill se hända i centrala Stockholm.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 februari 2009, 21:41:19 PM
(Och förresten, Cityterminalen är nog den knutpunkt som jag undviker mest. Det tar evigheter att gå till tunnelbanan, pendeltåg, bussar osv att jag helst undvikar det även om det innebär omväg av diverse sort.)
Som utflyttad "Norrlänning" var mitt första intryck av det omtalade Cityterminalen inte positivt. Det var en av de minsta och mest trånga terminaler jag besökt. Nej, inget som gjorde mig alltför imponerad.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 februari 2009, 21:41:19 PM
Det kanske ser "fint" på pappret och visst, för turisternas del kan det verka mer "finare" (ev enklare) men i verkligheten så innebär det bara mer krångel för oss pendlare och mer stress för förare.
Tänk dig, hur skulle det se ut att lägga Värmdöterminalen (tja...433/434 främst), Ekerölinjer (312/317/318 typ), 639/676, mfl i en och samma bussterminal?
Nej för tusan!!!! - Tok där =) - jag menade att om man ska satsa på typ 'länspendlar' som har få eller inga stopp så är det väl smartare att ta o samla dem där de flesta trafikslag knyts samman? Självklart ska ju dagens knutpunkter finnas kvar, finns ju ingen rimlig anledning att dra alla linjer som går till/från dem till samma plats så att trafiken korkar igen o ger längre restider!
Men vadå evigheter att gå från Cityterminalen till övriga platser? Har du missat pendeltågsingången på klarabergsbron? tvärs över gatan! Har du missat 1:an, 47:an, 59:ans och 69:ans hållplatser ett stenkast från terminalen? T-banan ligger längre bort, men det tar ju idag lika lång tid att gå från pendeltågen till t-banan som det gör från cityterminalen till t-banan!
[/quote]