Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 12 februari 2009, 18:17:47 PM

Titel: Spårvägen i Uppsala Bussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 12 februari 2009, 18:17:47 PM
Hej

Jag har läst i ovanstånde bok kar följande funderingar:

Finns följande karossöer kvar eller blivit uppköpta ASJ, Svenska Maskin verken och Arvika Karosseri Fabrik?

Fakta om följande bussbolag, Uppsala centrala omninibus AB, Biltrafik Uppsala Flottsund, Lundkvist omnibuss Uppsala Wik

mvh Stefan P
Titel: SV: Spårvägen i Uppsala Bussar
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 12 februari 2009, 22:10:30 PM
ASJ upphörde med sin busstillverkning ca 1958, någon rest av företaget lär kvarleva inom Saab i Falun och kanske Linköping?
Svenska Maskinverken var en utbrytning från Scania-Vabis, slutade med sin karosseritillverkning ca 1941 om jag inte minns fel, slogs det inte samman med Scania-Vabis igen, läs böcker om Scania-Vabis där exakta uppgifter finns.
Arvika karosseri övertogs av Säffle kanske omkring 1950, sedan blev det väl sålt till personalen eller något och fortsatte under annat namn. På 90-talet renoverade man bussar och legotillverkade vissa detaljer till Säfflekarosser t ex dörrar och frontluckor. Hette inte företaget Bussarbeten? De hade också planer på att tillverka en låggolvsbuss men i stället blev det konkurs. Återuppstod de igen eller vad hände sedan??
Mvh Jan G
Titel: SV: Spårvägen i Uppsala Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2009, 09:06:27 AM
Citat från: bilomnibussen skrivet 12 februari 2009, 22:10:30 PM
Arvika karosseri övertogs av Säffle kanske omkring 1950, sedan blev det väl sålt till personalen eller något och fortsatte under annat namn. På 90-talet renoverade man bussar och legotillverkade vissa detaljer till Säfflekarosser t ex dörrar och frontluckor. Hette inte företaget Bussarbeten? De hade också planer på att tillverka en låggolvsbuss men i stället blev det konkurs. Återuppstod de igen eller vad hände sedan??
Mvh Jan G

Jo, det hette Bussarbeten. Deras affärsidé att rusta upp gamla bussar till i så gott som nyskick sprack eftersom länshuvudmännen inte ville godkänna dessa bussar som nya. Med sådana bussar uppfyllde alltså entreprenörerna inte ålderskraven och det gick alltså inte att sälja dem. Synd på en utmärkt idé annars.
Bussarbeten finns kvar i dag som en bifirma till Svenska Räddningsfordon AB. Av adressen att döma håller de till i Arvika Karosseris/Bussarbetens gamla lokaler.
Titel: SV: Spårvägen i Uppsala Bussar
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 13 februari 2009, 15:58:19 PM
Renoverade inte Bussarbeten några bussar åt Gävle Lokaltrafik, bl.a. Scanior med Ajokki 8000-kaross? Dessa fick tyvärr inte vara kvar så länge.

ASJ köpte SKV i Katrineholm och karosstillverkningen koncentrerades så småningom dit. Man byggde dock om en del bussar inför dagen H i Linköping. ASJ togs i början av 1970-talet över av Saab-Scania som förlade annan produktion till anläggningarna. I Linköping låg SAAB redan granne med ASJ då det ursprungligen startades som ASJA; ASJ:s Aeroplanavdelning. Kvar under namnet ASJ blev bromsblocksgjuteriet i Falun som gick i konkurs för några år sedan. Om ASJ finns en utmärkt bok utgiven på Trafik-Nostalgiska Förlaget. Det finns en del leveransfoton på bussar och lastbilar i denna, dock är de flesta från 1950-talet.

SKV i Katrineholm bytte för övrigt namn till Scania-Bussar omkring 1968 om jag inte minns fel.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Spårvägen i Uppsala Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2009, 16:38:43 PM
Citat från: Ola Almquist skrivet 13 februari 2009, 15:58:19 PM
SKV i Katrineholm bytte för övrigt namn till Scania-Bussar omkring 1968 om jag inte minns fel.

M.v.h.
Ola

Jo, det var 1968 som SKV uppgick i Scania-Bussar. Bussar med frontmotor 110 och den typiska Sixten Sason-fronten fick beteckning CF110, även om BF110 SKV också har synts. Den senare är dock sannolikt felaktig. Dock finns bara BF76 SKV.