Hej
Är någon mer än Göteborg som har köpt ovandestående bussar i Sverige?
De har ju testas både här och där.
mvh Stefan P
Talades det inte om att det hade beställts in till SL-trafiken i samband med att de började rulla i Göteborg? Eller kommer jag ihåg helt fel?
Citat från: Stefan P skrivet 12 februari 2009, 17:58:42 PM
Hej
Är någon mer än Göteborg som har köpt ovandestående bussar i Sverige?
De har ju testas både här och där.
mvh Stefan P
Så länge vi håller oss inom Sverige så är det bara Göteborg som har dubbelledbussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2009, 20:19:23 PM
Så länge vi håller oss inom Sverige så är det bara Göteborg som har dubbelledbussar.
Har det hänt något på spekulationsfronten? Har SL månne några längre gångna planer på dubbelleder?
Man kan ju aldrig veta säkert, men typen är som sagt inte direkt det mest flexibla som går att hitta och i SL-land är väl behoven av denna typ av buss inte direkt stora. Mera får det väl ses som nödlösningar där man inte kan (eller hunnit) dra fram spårtrafik mm. vilket väl är fallet med Göteborgs linje 17? Visst skulle denna vagntyp kanske kunna behövas på t.ex. linje 1-4 vid ett par tillfällen per dag, men i så fall är det nog ändå bättre att bara förstärka de nuvarande linjerna med fler vanliga ledvagnar.
(Skrivet i egenskap av medlem)
har för mig att det var för trångt och att vagntypen inte riktigt passade i stockholmsmiljön, vid provkörning.
Jo, detta med framkomlighet mm. är säkert oxå faktorer som påverkar. Vill minnas att det funnits någon utredning som tidigare fastslog att det antal trafikanter som just blåbussarna i innerstan befraktade inte stod i paritet till det utrymme de upptog. I vissa fall var de i vägen för andra fordon och i synnerhet för de mindre röda på kapillärlinjerna.
Nu är jag inte helt 100, men Göteborgs dubbelleder används väl mera på linjer som till sin beskaffenhet mera påminner om t.ex. SL:s högtrafikslinjer i bl.a. 150-serien eller ytterstadens stomlinjer i 170-serien snarare än om innerstadens stomlinjer?
(Skrivet i egenskap av medlem)
Citat från: Nico skrivet 13 februari 2009, 10:56:24 AM
Jo, detta med framkomlighet mm. är säkert oxå faktorer som påverkar. Vill minnas att det funnits någon utredning som tidigare fastslog att det antal trafikanter som just blåbussarna i innerstan befraktade inte stod i paritet till det utrymme de upptog. I vissa fall var de i vägen för andra fordon och i synnerhet för de mindre röda på kapillärlinjerna.
Nu är jag inte helt 100, men Göteborgs dubbelleder används väl mera på linjer som till sin beskaffenhet mera påminner om t.ex. SL:s högtrafikslinjer i bl.a. 150-serien eller ytterstadens stomlinjer i 170-serien snarare än om innerstadens stomlinjer?
(Skrivet i egenskap av medlem)
Linje 16 är en stombusslinje typ som Stockholms linje 4. Det är på denna dessa rullar.
Jag kan givetivs ha fel, men GS linje 16 och 17 tillkom väl eftersom det inte gick att utöka spårvagnstrafiken till en rimlig kostnad?
I Stockholm har jag svårt att tro att dessa bussar skulle fungera pga stomlinjernas dragning, det är en hel del svängar varav några ganska skarpa.
Vidare har man problemet att i Stockholm så har bussarna inte så mycket eget utrymme som i Göteborg där spårvagnarna lagt grunden för det.
Jag misstänker således att det skulle bli problematiskt med framkomligheten på flera platser i Stockholm pga felparkerade bilar (t ex Karlavägen och St Göransgatan).
Således håller jag nog med andra skribenter i tråden att det förmodligen är bättre att köra fler "vanliga" ledbussar på Stockholms stomlinjer.
//Fredrik