Enligt rt-forum.com har Busslink beställt 28 Solaris Urbino.
Länk: http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=96126
Citat från: Magnus skrivet 11 februari 2009, 13:20:08 PM
Enligt rt-forum.com har Busslink beställt 28 Solaris Urbino.
Länk: http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=96126
Verkar som att det blir kortisar till Stockholm men ska de levereras med gas- eller dieselsnurror?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 februari 2009, 13:29:06 PM
Verkar som att det blir kortisar till Stockholm men ska de levereras med gas- eller dieselsnurror?
Det blir gas.
/Ted
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 februari 2009, 14:48:35 PM
Tvåaxliga gasbussar till innerstan? Hur går det ihop med stadens axeltrycksbestämmelser/gatornas bärighet?
Är Solarisarna så lättbyggda? Eller är det treaxliga bussar.
SL har nu fått dispens för axeltrycket. I stället för (tidsbegränsade) dispenser avser staden att under hösten omarbeta sina lokala trafikföreskrifter, även vad avser fordonslängd.
/Ted
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 februari 2009, 14:48:35 PM
Tvåaxliga gasbussar till innerstan? Hur går det ihop med stadens axeltrycksbestämmelser/gatornas bärighet?
Är Solarisarna så lättbyggda? Eller är det treaxliga bussar.
Hmm, är det månne BK3 på gatorna?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 februari 2009, 15:00:14 PM
Hmm, är det månne BK3 på gatorna?
Det ligger mycket gasledningar under de bräckliga gatorna i Stockholm, och 10 tons axeltryck är gällande norm.
/Ted
Citat från: Magnus skrivet 11 februari 2009, 13:20:08 PM
Enligt rt-forum.com har Busslink beställt 28 Solaris Urbino.
Länk: http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=96126
Sweeeeet :-D
Vid vilken depå ska de placeras?
Citat från: AO skrivet 11 februari 2009, 20:20:30 PM
Vid vilken depå ska de placeras?
Hornsbergshallen och/eller Söderhallen!
Sorry, inget klargörande svar, helt enkelt beroende på att det inte är bestämt än.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 11 februari 2009, 20:25:26 PM
Hornsbergshallen och/eller Söderhallen!
Sorry, inget klargörande svar, helt enkelt beroende på att det inte är bestämt än.
/Ted
Har Hornsberg anslutning till gasnätet?
Man får gratulera! :D
Citat från: Verspieder skrivet 11 februari 2009, 20:42:56 PM
Man får gratulera! :D
Ja, alltså...får man det? Jag menar...jag har inte någon klar aning om hur bussarna är egentligen o köra, o driftsäkerhet.
Det är ju diesel i Umeå..men hur är dom att köra, handha osv? Skulle vara intressant o veta lite
Handlar det om (hel-)låggolvsbussar som det står på rt-forum eller blir det lågentrébussar?
Vi har ju tio LE-vagnar med MAN-drivning(biogas) här i stan som fungerar väldigt bra. De första fem har rullat i ett år nu.
Citat från: Greger Larsson skrivet 11 februari 2009, 22:29:35 PM
Handlar det om (hel-)låggolvsbussar som det står på rt-forum eller blir det lågentrébussar?
Det är låggolvsbussar med dörrar 2-2-2.
/Ted
Rätt på rt-forum då alltså. Några sådana bussar finns då inte i Sverige tidigare, förutom trådvarianten i Landskrona och dieselledvarianten i Umeå.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 februari 2009, 22:23:05 PM
Rätt på rt-forum då alltså. Några sådana bussar finns då inte i Sverige tidigare, förutom trådvarianten i Landskrona och dieselledvarianten i Umeå.
/GL
Biogasdrivna Solarisar finns ju i Skellefteå, dessa har dock lågentré och inte låggolv.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2009, 21:07:53 PM
Ja, alltså...får man det? Jag menar...jag har inte någon klar aning om hur bussarna är egentligen o köra, o driftsäkerhet.
Det är ju diesel i Umeå..men hur är dom att köra, handha osv? Skulle vara intressant o veta lite
Om jag ur förarsynpunkt ska dra en några korta liknelser med andra fordon, så kanske man ska använda Umeås Solaris-ledvagnar som grund då dessa ju är låggolv rakt igenom samt har dubbla dörrpar bak (1+2+2).
- Fjädringen motsvarar en B9S eller OmniLink, dvs mycket bättre än en OmniCity.
- Dörrarna är snabba och dörrbromsarna låser/släpper i rätt tid. Ingen dötid vid hållplatserna.
- Ratten är liten och lätt att vrida på. Mycket smidigare än nya B9S.
- Dörrknapparna är tyvärr återfjädrande och inte tvålägesbrytare. Inte visuellt tydligt.
- Mitt- samt bakdörrar öppnas "inåt åt sidan" (som en vanlig framdörr) och kan förvirra den svenske resenären som förväntar sig utåtgående dörrar. Vissa tycker detta känns "billigt", men dessa har nog bara åkt Säffle hela livet.
I övrigt känns den väldigt "tysk", dvs den påminner en hel del om Mercedes Citaro, fast bättre.
Gasmotorn kan jag inte kommentera, men dieselmotorn är stark och Voith-växellådan växlar mjukt.
Mmmm, blir alltid så glad när det rullar fram en Solaris när jag ska ut och åka :) Alltid varma och sköna att åka! :D
Som det ser ut i nuläget så ska Merparten till Söderhallen och Några till Hornsberg. Motorerna kommer från Iveco och Växellådorna från Voith. Solaris har gjort förarplatsen extra rymlig. Skärmväggen är flyttad 11 cm bakåt och rattstången ska slimmas och onödiga kåpor ska tas bort.
Hur är det med fönstren då? Ske de vara lika mörka som Umeås så att man ser ingen skillnad mellan dag och natt? Kommer motorn låta lika mycket som en B12MA med motorfläkt på max tro, inne i bussen alltså (nästan ingenting på utsidan, konstigt nog)?
Citat från: Optimal skrivet 14 februari 2009, 15:19:23 PM
Som det ser ut i nuläget så ska Merparten till Söderhallen och Några till Hornsberg. Motorerna kommer från Iveco och Växellådorna från Voith. Solaris har gjort förarplatsen extra rymlig. Skärmväggen är flyttad 11 cm bakåt och rattstången ska slimmas och onödiga kåpor ska tas bort.
Har du någon källa till detta så man kan förkovra sig på egen hand?
//Fredrik
Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 februari 2009, 15:32:49 PM
Kommer motorn låta lika mycket som en B12MA med motorfläkt på max tro, inne i bussen alltså (nästan ingenting på utsidan, konstigt nog)?
Låter Solaris med gasmotorer så högt?
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2009, 16:29:09 PM
Har du någon källa till detta så man kan förkovra sig på egen hand?
//Fredrik
Jag kan bekräfta motor från Iveco, och "stockholmsk/svensk" storlek på förarplatsen.
Någon dokumentation finns inte framme ännu.
/Ted
Infon hittade jag i Blink Stockholm City Nr 3/09
Citat från: Optimal skrivet 14 februari 2009, 21:52:33 PM
Infon hittade jag i Blink Stockholm City Nr 3/09
Ja, inte hinner man med att läsa allt...
:o
/Ted
Citat från: Verspieder skrivet 14 februari 2009, 17:51:20 PM
Låter Solaris med gasmotorer så högt?
Nä!
Inte mer än en Scaniadiesel, tycker jag iaf.
Däremot har dom ett lite mer udda ljud, lite mer symaskin ;)
/K
Citat från: Optimal skrivet 14 februari 2009, 21:52:33 PM
Infon hittade jag i Blink Stockholm City Nr 3/09
Citat från: Ted S skrivet 14 februari 2009, 22:13:55 PM
Ja, inte hinner man med att läsa allt...
:o
/Ted
Tack för den... ;D
//Fredrik
Citat från: Krille skrivet 15 februari 2009, 10:02:17 AM
Nä!
Inte mer än en Scaniadiesel, tycker jag iaf.
Däremot har dom ett lite mer udda ljud, lite mer symaskin ;)
Varför kommer det då olika kommentarer från olika håll om att ljudnivån på Solarisarna skulle vara högre än hos andra märken? Från Luleå kommer det ofta gnäll, men å andra sidan har de inga B9S att jämföra med... ;)
Citat från: Verspieder skrivet 15 februari 2009, 15:38:19 PM
Varför kommer det då olika kommentarer från olika håll om att ljudnivån på Solarisarna skulle vara högre än hos andra märken? Från Luleå kommer det ofta gnäll, men å andra sidan har de inga B9S att jämföra med... ;)
Solarisarna i Luleås andra leverans har annorlunda avgassystem än den första serien för att minska ljudnivån.
Då jag fick en visning av dem var de alldeles nyhemkomna till depån.
Hur har det experimentet gått? Blev ljudnivån behagligare i dem?
Några detaljer på bussarna är nya och värda att notera: De bakre dörrparen har slide-dörrar, liknande dörrarna på pendeltåg och tunnelbana. Slide-dörren går ut cirka en decimeter från dörrsidan och flyttar sig sedan i sidled. Det gör utrymmet omedelbart intill dörren lite säkrare, eftersom man inte riskerar att knuffas av dörrbladet. Skyltskåpen är inte av den vanligare flipdotsorten, här är det LED-skyltar, d v s lysdioder som gäller. Lysdioder har provats på bussar i Ösmo och där har de fungerat bra. Under dagtid i starkt soljus blir det bättre läsbarhet på en LED-skylt. Förarutrymmet blir lite större än man är vad vid, genom att väggen bakom föraren flyttas tillbaka. Solaris-bussen är dessutom förberedd för två olika tankmetoder, låg- respektiv högtryckstankning – långsam respektive snabb. Idag används högtryckstankning på Busslink Söder, men på andra garage kommer sannolikt den långsammare varianten att användas.
Citat från: Optimal skrivet 03 juli 2009, 21:43:54 PM
Några detaljer på bussarna är nya och värda att notera: De bakre dörrparen har slide-dörrar, liknande dörrarna på pendeltåg och tunnelbana. Slide-dörren går ut cirka en decimeter från dörrsidan och flyttar sig sedan i sidled. Det gör utrymmet omedelbart intill dörren lite säkrare, eftersom man inte riskerar att knuffas av dörrbladet.
Ostbussarna i Västtrafikland lär ha sina dörrar på ett liknande vis.
Kan man förvänta sig att dörrmanövreringen går snabbare med denna typ av dörr?
Ett annat alternativ är ju att ha som de äldre Cx-vagnarna i tunnelbanetrafiken; skjutdörrar som går in i sidan på fordonet och inte stjäl något utrymme alls utanför bussen.
vad gäller ljudnivån så har jag verkligen ingen förståelse för om någon som har motorn 18 meter bakom sig gnäller, i b9s sitter den 3 meter bakom föraren och dessutom inne i bussen, där snackar vi ljudnivå :(
Citat från: Optimal skrivet 03 juli 2009, 21:43:54 PM
Skyltskåpen är inte av den vanligare flipdotsorten, här är det LED-skyltar, d v s lysdioder som gäller. Lysdioder har provats på bussar i Ösmo och där har de fungerat bra. Under dagtid i starkt soljus blir det bättre läsbarhet på en LED-skylt. Förarutrymmet blir lite större än man är vad vid, genom att väggen bakom föraren flyttas tillbaka.
Än vad man är van vid?? vem är van? är de den polska fabriken som är får större än man är vana med eller är den rent ut sagt större än på 8500 som för övrigt har väldigt gott om plats för föraren
vad gäller LED skyltarna gissar jag att trots att det är LED lampor så drar dem en hel del ström, de är ju trots allt 2 små och 2 stora skyltar med säkert flera 1000 lampor totalt, redan idag har SL bussarna visst problem med att det är lite för mycket grejer i förhållande till vad batterierna är dimensionerade för (busspc, access och övervakningskameror), men på nyare vagnar kanske man beställer extra batterier..
Citat från: Optimal skrivet 03 juli 2009, 21:43:54 PM
Skyltskåpen är inte av den vanligare flipdotsorten, här är det LED-skyltar, d v s lysdioder som gäller.
ÄNTLIGEN!!!!!! :-D
Citat från: virtual1 skrivet 04 juli 2009, 02:19:12 AM
ÄNTLIGEN!!!!!! :-D
Nja...nu ska du inte ropa hej här för snabbt.
Att Solaris har led-skyltar innebär säkert inte att man inte kan beställa dom med vanliga dot-skyltar.
Det är ju beställaren som anger kraven och inte tvärtom.
Vad gäller symaskinsljud eller inte - så är det ju frågan om vilken motor man valt. MAN-motorn låter symaskin - Ivecon har jag inte hört - ännu ;)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:25:34 AM
Nja...nu ska du inte ropa hej här för snabbt.
Att Solaris har led-skyltar innebär säkert inte att man inte kan beställa dom med vanliga dot-skyltar.
Man kan väl hoppas ;-)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 juli 2009, 22:29:22 PM
Ostbussarna i Västtrafikland lär ha sina dörrar på ett liknande vis.
Kommer ihåg en gång när jag körde dåvarande linje 64. Stog på Sten Sturegatans hållplats och försökte stänga dörrarna.Funkade inte utan en passagerare var tvungen att hjälpa till och dra igen dom. GS fick väl sänka känsligheten för klämmskyddet för senare så fungerade det att stänga även när bussen lutade lite.
/M
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 juli 2009, 22:29:22 PM
Kan man förvänta sig att dörrmanövreringen går snabbare med denna typ av dörr?
De Citarovagnar som rullar i Gävle har denna dörrkonstruktion. Dessa dörrar går både väldigt snabbt att öppna och stänga. Tar ganska precis lika lång tid som att öppna/stänga framdörrarna som är av den vanliga inåtgående varianten.
Citat från: AO skrivet 04 juli 2009, 13:10:30 PM
De Citarovagnar som rullar i Gävle har denna dörrkonstruktion. Dessa dörrar går både väldigt snabbt att öppna och stänga. Tar ganska precis lika lång tid som att öppna/stänga framdörrarna som är av den vanliga inåtgående varianten.
Har inte Citaro inåt gående bakdörr som framdörren?. För Solarisarna har ju dörrar som går ut 1 dm och sedan åt sidorna.
Swebus Citaro i 59xx-serien har utåtgående bakdörrar, kan beskådas i Skövde och Bromma.
Citat från: AO skrivet 04 juli 2009, 13:10:30 PM
De Citarovagnar som rullar i Gävle har denna dörrkonstruktion. Dessa dörrar går både väldigt snabbt att öppna och stänga. Tar ganska precis lika lång tid som att öppna/stänga framdörrarna som är av den vanliga inåtgående varianten.
I London används även denna dörrmodell, de är praktiska på de hårt belastade de linjer de trafikerar.
Citat från: JAB skrivet 04 juli 2009, 18:59:37 PM
Swebus Citaro i 59xx-serien har utåtgående bakdörrar, kan beskådas i Skövde och Bromma.
Ledvagnarna 54xx-serien är ju inåtgående, precis som framdörren. lika så kortvagnarna i 54xx-serien. Dessa finns i Botkyrka och Bromma
Citat från: homer skrivet 04 juli 2009, 00:40:54 AM
Än vad man är van vid?? vem är van? är de den polska fabriken som är får större än man är vana med eller är den rent ut sagt större än på 8500 som för övrigt har väldigt gott om plats för föraren
Förarplatsen lär vara "extra stor" enligt tyska/polska mått, och därmed "lagom stor" enligt nordiska mått! ;)
Den blir större än i nuvarande Omni/Maxci
Citat från: Optimal skrivet 03 juli 2009, 21:43:54 PM
Några detaljer på bussarna är nya och värda att notera: De bakre dörrparen har slide-dörrar, liknande dörrarna på pendeltåg och tunnelbana. Slide-dörren går ut cirka en decimeter från dörrsidan och flyttar sig sedan i sidled. Det gör utrymmet omedelbart intill dörren lite säkrare, eftersom man inte riskerar att knuffas av dörrbladet. Förarutrymmet blir lite större än man är vad vid, genom att väggen bakom föraren flyttas tillbaka. Solaris-bussen är dessutom förberedd för två olika tankmetoder, låg- respektiv högtryckstankning – långsam respektive snabb. Idag används högtryckstankning på Busslink Söder, men på andra garage kommer sannolikt den långsammare varianten att användas.
Bättre bakdörrar, stort förarutrymme och två tankmetoder. Rent spontant känns det som att Busslink lyckats "speca bort" nästan alla de detaljer som det varit lite bekymmer med på Urbinovagnarna i Luleå, Skellefteå och Umeå. :)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:25:34 AM
Att Solaris har led-skyltar innebär säkert inte att man inte kan beställa dom med vanliga dot-skyltar. Det är ju beställaren som anger kraven och inte tvärtom.
Ja, det går att välja. Även om det sitter diodskyltar i alla Urbinos i Luleå, Umeå och Skellefteå blev det ju vanliga "gamla" matisskyltar i Landskrona. Även på bilder från Tyskland och Polen kan man ju se Urbinos med olika typer av matisskyltar (och även delad vindruta). T.ex: http://www.solarisbus.pl/files/busmania_galeria/tbox_image2181.JPG
Citat från: Optimal skrivet 04 juli 2009, 18:56:15 PM
Har inte Citaro inåt gående bakdörr som framdörren?. För Solarisarna har ju dörrar som går ut 1 dm och sedan åt sidorna.
De Citarovagnar som rullar i Gävle är ledvagnar och där är båda bakre dörrparen utåtgående.
Citat från: AO skrivet 04 juli 2009, 23:54:00 PM
De Citarovagnar som rullar i Gävle är ledvagnar och där är båda bakre dörrparen utåtgående.
Okej. Här i Stockholm är alla dörrana inåtgående :P
Citat från: Optimal skrivet 05 juli 2009, 00:08:02 AM
Okej. Här i Stockholm är alla dörrana inåtgående :P
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21357.msg186932#msg186932
Citat från: JAB skrivet 05 juli 2009, 09:18:07 AM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21357.msg186932#msg186932
Jo. Men som jag skrev innan så pratade jag om Ledvagnarna och Kortvagnarna i 54xx-Serien som också finns i bromma.
CitatLedvagnarna 54xx-serien är ju inåtgående, precis som framdörren. lika så kortvagnarna i 54xx-serien. Dessa finns i Botkyrka och Bromma
När beräknas leverans av Solarisarna?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 augusti 2009, 16:22:13 PM
När beräknas leverans av Solarisarna?
Den första skulle visst dyka upp i juli - men det har ju passerat och ingen har kommit - så det blir nog inte förrän mot hösten dom börjar ramla in på allvar.
Vecka 29 var en ursprunglig plan för den första bussen men som Uffe säger kommer de nog till hösten
Citat från: Bussmicke skrivet 02 augusti 2009, 20:44:04 PM
Vecka 29 var en ursprunglig plan för den första bussen men som Uffe säger kommer de nog till hösten
Hoppas de börjar trilla in snart för en ev resa....