Hej!
Bergkvarabuss senaste förvärv till Traveller, S431DT
(http://www.svenskbusshistoria.se/bergkvara805.jpg)
Tjusigt!!
Se när man lyckas fånga den :D
//Niclas
Varför är den tyskregistrerad?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 21:54:24 PM
Varför är den tyskregistrerad?
Bergkvarabuss köper ofta sina bussar via sitt tyska dotterföretag Mekka Trafik. Antingen är detta en buss som tidigare rullat för Mekka eller också är det en buss som köpts genom dem. Den kommer antagligen snart att svenskregistreras.
Bussen är helt ny.
Den kommer antagligen INTE att svenskregistreras.
Alla nya dubbeldäckarna har tyskt regnr sedan dom köptes.
Se nedan för exempel eller i min databas på nedanstående adress.
Chassinummer Reg.nr. Årsmodell Chassitillverkare Chassityp Karosstillverkare Karosstyp Karossnummer Ägarhistorik
WKK41000113000152 HH-BZ 282 2004 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 282
WKK41000113000150 HH-BX 281 2004 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 281
WKK41000113101084 HH-EI 431 2006 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 283
De har även en dito registrerad på Elite Traffic i Tyskland
Båda bilderna liksom Travellerbussen tagna i Puttgarden, Tyskland i lördags middag.
(http://www.svenskbusshistoria.se/hhei431.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/hhgo431.jpg)
Uffe
Mycket trevligsa bilder Uffe.
Gratttis
Jag e nöjd med min kamera helt klart :-)
Säkerhetsbältet på både på förare och guide - bra där Bergkvarabuss!
Men hur är det med lasset på övervåningen? Ett snabbt uppdykande Stau på Autobahn så kommer nog dom där fotsulorna ut genom framrutan fortare än kvickt :o...
Kollar bussbesättningen sånt?
För personer i vuxen ålder ha föraren ingen plikt att gå runt och kolla att alla sitter bältade. Däremot har denne en skyldighet att upplysa om att bussen är utrustad med säkerhetsbälten och att dom bör vara på för egen säkerhet.
Så således kollar man knappast hela tiden hur alla sitter...så svaret på frågan är nog ett nej...
Dessutom är min erfarenhet av mångåriga körningar framförallt med bil att en Stau inte dyker upp så snabbt så att dom behöver dänga fötterna i rutan om föraren i fråga är med på noterna lite (utmärkt trafikradio, påbjuden varningsblinkers vid köslut etc)
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 juli 2007, 00:55:01 AM
Men hur är det med lasset på övervåningen? Ett snabbt uppdykande Stau på Autobahn så kommer nog dom där fotsulorna ut genom framrutan fortare än kvickt :o...
Hur är det med dessa framrutor, är de förstärkta på något sätt, eller är det bara att hoppas att passagerarna inte trycker till för hårt?
Vilka läckra bilder! Här snackar vi bussar alltså......Setra regerar bland turistbussar helt klart ;D
Citat från: Kinslayer skrivet 24 juli 2007, 14:19:50 PM
Vilka läckra bilder! Här snackar vi bussar alltså......Setra regerar bland turistbussar helt klart ;D
Instämmer helt. Setra slår alla andra :)
// Anders
Snygga bilder på snygg buss!
Traveller har snygg lack, är lite svag för stadssiluetter ( Heter det så på svenska? ???)
/Rickardo
En fundering om varför man registrerar bussen i Tyskland och inte i Sverige. Vad är skillnaden?
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 24 juli 2007, 19:57:50 PM
En fundering om varför man registrerar bussen i Tyskland och inte i Sverige. Vad är skillnaden?
/ Christer K
Jag vet inte säkert..men troligen har det något med fordonsskatten att göra eventuellt.
Eller är det helt enkelt så att bussarna i grunden är registrerade på Elite Traffic / Mekka Traffic (Bergkvarabuss tyska bolag).
Numera får man ju rulla omkring med utländska regnr-skyltar i EU under en tid....okänt för mig hur länge dock.
En helt lösryckt fråga om utlandsregistrerade fordon. Jag har ett svagt minne av att en person någonstans hade råkat ut för problem vid en olycka vid färd med en utländsk buss. Personen blev invalidiserad och hade fått en väldigt dålig ersättning. Förklaringen var att det utländska fordonets försäkring inte gällde en svensk passagerare utan han var helt hänvisad till sin egen rese- och olycksfallsförsäkring (vilken i det här fallet var mycket sämre).
Är det någon som har hört något liknande eller vet om det ligger något i detta? Skulle det på något sätt vara negativt för passageraren att vara i en buss som inte är svenskregistrerad?
Det låter bara löjligt att man skulle vara mer oskyddad om det händer något försäkringsmässigt i en utlandsregistrerad buss.
Vi är ju faktiskt med i EU sedan några år tillbaka, och därav att man kan köra utlandsregistrerade bussar i Sverige.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 juli 2007, 21:21:56 PM
Det låter bara löjligt att man skulle vara mer oskyddad om det händer något försäkringsmässigt i en utlandsregistrerad buss.
Vi är ju faktiskt med i EU sedan några år tillbaka, och därav att man kan köra utlandsregistrerade bussar i Sverige.
--------------------
Det finns lagar som reglerar trafik med utlandsregistreade yrkesfordon i Sverige. För en buss som ständigt går i internationell trafik, finns inget hinder, men en skolbuss på Österlen,eller en statsbuss i Malmö etc. kan man inte registrera i Tyskland. / Henrik
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 juli 2007, 22:33:22 PM
Bussen är helt ny.
Den kommer antagligen INTE att svenskregistreras.
Alla nya dubbeldäckarna har tyskt regnr sedan dom köptes.
Se nedan för exempel eller i min databas på nedanstående adress.
Chassinummer Reg.nr. Årsmodell Chassitillverkare Chassityp Karosstillverkare Karosstyp Karossnummer Ägarhistorik
WKK41000113000152 HH-BZ 282 2004 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 282
WKK41000113000150 HH-BX 281 2004 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 281
WKK41000113101084 HH-EI 431 2006 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 283
De har även en dito registrerad på Elite Traffic i Tyskland
Båda bilderna liksom Travellerbussen tagna i Puttgarden, Tyskland i lördags middag.
(http://www.svenskbusshistoria.se/hhei431.jpg)
Uffe
Härliga bilder Uffe.. Här har vi HH-EI-431 i Kristianstad i April i år..
(http://www.andreasljungqvist.se/album/Bussfoton%20och%20kollektivtrafikmiljofoto/B/Bergkvarabuss/2xx/bergkvarabuss%20283%20001.jpg)
Är det inte så att desa bussar rullar utom Sverige mest då? Om Mekka Trafik är registrerat Tyskland är det väl smartast att ha bussarna reggade där? Det finns väl flera svenska bussbolag och åkerier som har filialer och bilar reggade utomlands.
Travellers dd har nr 804.
Berkvarabuss har svenskregistrerat ett antal bussar bla två dd.
NZZ.
Citat från: NZZ skrivet 28 juli 2007, 17:51:35 PM
Travellers dd har nr 804.
Berkvarabuss har svenskregistrerat ett antal bussar bla två dd.
NZZ.
Hej!
Du får gärna speca lite vilka dom två ddn är, så man vet..regnr?
Mekka Traffic äger just nu 9 st Setra 431.
Ulf kolla WWT 952 + UMJ 339,
NZZ
Då kan jag väl slänga upp min bild på samma fordon och tillfälle som Andreas
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/B/Bergkvarabuss/2xx/slides/Bergkvarabuss_283_Kristianstad_Froknegarsskolan_070416.jpg)
Citat från: NZZ skrivet 28 juli 2007, 17:51:35 PM
Travellers dd har nr 804.
Berkvarabuss har svenskregistrerat ett antal bussar bla två dd.
NZZ.
Jag kan då passa på att komplettera med att 804 fått det passande namnet Superior.
//Fredrik
Sitter o redigerar bilder o stöter på en Bergkvarabuss-Setra som inte omnämts i tråden, HH-GO 431 - vilket inventarienummer har denna?
Är det bara jag som inte ser nån mer bild än den Andreas visat?
Citat från: yngrot skrivet 13 april 2008, 21:04:28 PM
Är det bara jag som inte ser nån mer bild än den Andreas visat?
Min är uppe igen inom ca 30 min, håller på med uppdatering av ungefär 90 nya bilder på hemsidan, valde att ta bort allt o ladda upp på nytt
284
Hej alla
Är der en som har chassisnr. på denna????
Svenn Erik