Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Börje skrivet 07 februari 2009, 20:55:24 PM

Titel: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Börje skrivet 07 februari 2009, 20:55:24 PM
Jag hade idag nöjet att köra en dagtjänst på Björknäsgaraget. Första halvan av tjänsten hade jag Swebus 3968 som är den bästa vagn jag kört på flera år! Och det måste jag ju dela med mig av:

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6460.jpg)
Började med att tomma till Näm(n)döstigen för att köra 444 till Slussen.

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6462.jpg)
Siktförhållandena var sådär hela dagen...

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6463.jpg)
Inte många B9S tursatta (utöver de blå förstås). Mycket trevligt när man får köra riktig buss!

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6464.jpg)
Sedan blev det tre varv på 465. I bakgrunden en Handenvagn. De reglerar uppenbarligen en halvtimme i Nacka strand hela lördagarna på linje 840.

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6465.jpg)
Fisksätra...

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6466.jpg)
En inte så vanlig syn på 443.

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6473.jpg)
Efter rast körde jag bland annat ett varv till Eknäs brygga på Ingarö med en annan trevlig vagn, nämligen Swebus 1803. Dessa kommer jag att sakna när de försvinner!


Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 07 februari 2009, 21:50:48 PM

Trevliga bilder.

Här på västkusten tittade solen fram i förmiddags,så fick bli och dra ner
rullgardinen en bit för första gången i år :)

Ja tyvärr byggs ju inte så bra kvalite längre,även om jag gillar B9S.

Det är för mycke plast å elektronik. Bussar som spårvagnar..
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Simon A skrivet 07 februari 2009, 23:59:09 PM
Trevligt svep :)

//Simon
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: homer skrivet 08 februari 2009, 00:54:38 AM
3968 borde inter få vara ute en Lördag och absolut inte på 465 med tanke på barnvagnsplatsens storlek...
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Camilla skrivet 08 februari 2009, 01:30:49 AM
Trvilga bilder.
Jag kommer inte att sakna större delen av swebus 18XX bogibussar för jag tycker dom flesta är rätt så sunkiga invändig och det är ett fasligt liv i många av bussarna.
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: at1981 skrivet 08 februari 2009, 09:29:45 AM
Citat från: Börje skrivet 07 februari 2009, 20:55:24 PM
Efter rast körde jag bland annat ett varv till Eknäs brygga på Ingarö med en annan trevlig vagn, nämligen Swebus 1803. Dessa kommer jag att sakna när de försvinner!


Hej!


När ska dessa försvinna och vart?
Vad ska ersätta dessa?

Gäller det samma för 1864 - 1867 (Volvo-boggie regional), de är dock nyare än 1800 - 1826 (Avser endast Volvo-boggie regional).


Trist, tur vi har tygmatta i taket i boggie-vagnarna från Blekinge men de har tyvärr inget skinn i Nackstödet som de forna Busslink-boggie tyvärr :(


Hur ser den närmaste framtiden ut för Swebus ledade 18-vagnar då? Och vad ska ersätta de gamla dem och när?
1820 - 1863 (Avser endast Volvo-led, regional) har ju likadan inredning som de boggievagnar jag nämnde ovan, enda skillnaden är att 1866 och 1867 har annan sorts formation på taklamporna än de övriga nämnda.


Ev. blir det väl MAN-led eller fler B9S, men låt inte komforten bli allt för lidande bara i och med kommande nyinköpta vagnar. Låt den återgå till sent 90-tals standard som nämndes med tygmatta i taket och skinn i nackstödet. För bussarnas komfort blev ju bättre med tiden från 70-talet fram till sent 90-tal och sedan gick det utför igen med standarden märkligt nog.

--- SL:s 60-vagnar och allt vad de nu hette, var ju låga säten och grejs. Sedan tuvecklades det ltie tills lutet av 80-talet/början av 90-talet då 41-vagnarna kom som hade höga säten och så åtminstone. Nästa generation var SL:s 54-vagnar där skinn i nackstödet tillfördes och i slutet av 90-talet kom SL:s 56-vagnar som hade tillfört en röd fin tygmatta i taket åtminstone i Nacka/Värmdö.

B9S jag sett i bussgaraget i Ringarum, de ser fina ut med sitt skinn i nackstödet och tygmattan i taket :) I SL har jag inte sett en enda B9S med tygmatta i taket tyvärr :(
Men ev. beror det på att man i t.ex. Östgötatrafiken har mindre mängd vagnar och att de vill se till resenärernas bästa på ett bättre sätt än hos SL, och därför satsar mer pengar på ett enskilt fordon om det rör sig om lägre kvantitet än hos SL.


--- Läste att man till 2010 skulle handikappsanpassa hela SL-trafiken till år 2010 eller när det nu var. Vad innebär det konkret i bussväg? Ska alla normalantrébussar vara väck från SL då eller  :'(

--- Och det här med handikappsanpassning, hur nationellt är det egentligen? T.ex. Swebus i Uppsala län har ju köpt in nya Volvo med normalentré? Ev. finns det handikappsanpassade normalentrébussar också vilket SL i sådana fall borde satsa på också vad gäller landsbygdstrafiken åtminstone.


Sist men inte minst :) --- Tack för trevliga bilder från dimman :) Fast vid Eknäs brygga var det inte lika dimmigt.
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Börje skrivet 08 februari 2009, 10:39:34 AM

Tack alla!

Citat från: homer skrivet 08 februari 2009, 00:54:38 AM
3968 borde inter få vara ute en Lördag och absolut inte på 465 med tanke på barnvagnsplatsens storlek...

Njä, jag tänkte samma sak först. Men det var aldrig mer än två barnvagnar som ville åka med! Varför inte de mest komfortabla vagntyperna skulle få vara ute en helg förstår jag däremot inte vad du menar med.

CitatNär ska dessa försvinna och vart?
Vad ska ersätta dessa?

De faller för ålderssträcket om ett drygt år. Vad som kommer som ersättning tycker jag ska bli lika intressant att se som du!
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: homer skrivet 08 februari 2009, 11:21:28 AM
Citat från: Börje skrivet 08 februari 2009, 10:39:34 AM
Njä, jag tänkte samma sak först. Men det var aldrig mer än två barnvagnar som ville åka med! Varför inte de mest komfortabla vagntyperna skulle få vara ute en helg förstår jag däremot inte vad du menar med.

Jag tänkte på barnvagnsplatsen även på alla linjer, dem här bussarna gör sig bäst i rusningstrafik på tex 446 eller 443

Citat från: at1981 skrivet 08 februari 2009, 09:29:45 AM
Trist, tur vi har tygmatta i taket i boggie-vagnarna från Blekinge men de har tyvärr inget skinn i Nackstödet som de forna Busslink-boggie tyvärr :(

Blekingeboggierna är har ju högre av vad du kallar komfortfaktor eftersom dem har armstöd på alla innerplatser och dessutom är stolarna av ett annat fabrikat som är mycket bekvämare än de som sitter i 18xx vagnarna
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Fredde skrivet 08 februari 2009, 12:37:07 PM
Citat från: homer skrivet 08 februari 2009, 11:21:28 AM
Blekingeboggierna är har ju högre av vad du kallar komfortfaktor eftersom dem har armstöd på alla innerplatser och dessutom är stolarna av ett annat fabrikat som är mycket bekvämare än de som sitter i 18xx vagnarna

Jo nog trivs resenärerna när de får åka 51-vagn till Överby/Kroka ;) (Linje 434)

Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Ersa skrivet 08 februari 2009, 14:25:50 PM
Citat från: at1981 skrivet 08 februari 2009, 09:29:45 AM
B9S jag sett i bussgaraget i Ringarum, de ser fina ut med sitt skinn i nackstödet och tygmattan i taket :) I SL har jag inte sett en enda B9S med tygmatta i taket tyvärr :(
Men ev. beror det på att man i t.ex. Östgötatrafiken har mindre mängd vagnar och att de vill se till resenärernas bästa på ett bättre sätt än hos SL, och därför satsar mer pengar på ett enskilt fordon om det rör sig om lägre kvantitet än hos SL.

Takmatta eller inte beror väl på om SL kräver det av entreprenören. För entreprenören kostar ju inte på dyr "onödig" utrustning om detta inte ingår i avtalet med huvudmannen.

Citat från: at1981 skrivet 08 februari 2009, 09:29:45 AM
--- Läste att man till 2010 skulle handikappsanpassa hela SL-trafiken till år 2010 eller när det nu var. Vad innebär det konkret i bussväg? Ska alla normalantrébussar vara väck från SL då eller  :'(

Gäller inte nya handikappkrav fr.o.m. nästa upphandling av N/V? Man kan väl inte helt ändra på vagnkraven mitt i nuvarande avtal? Hur längre räcker nuvarande avtal?
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Peter Erret skrivet 08 februari 2009, 16:05:02 PM
Trevliga bilder i ett disigt område.

Spekulation 2010-11-01, inte långt dit:
1800 - 1827 har fått respass:
14 st boggies, 4 st ledvagnar
1849 har fått respass, 1 st ledvagn
3865 - 4124 har gått samma väg, 7 ledvagnar

Således är 14 boggies och 12 ledvagnar borta från trafikområdet.
Dessa skall ersättas och en utökad trafik tillkomma.

Snittåldern på trafikområdet är ca 7 år.

Vad kan hända:

Vi har idag
Normalbussar:     20 st
Boggies:            51 st
Ledvagnar:       124 st

I morgon:
Nolrmabussar: 25 st
Boggies:        60 st
Ledvagnar:    140 st

5 st normalbussar kommer från annan ort.
Vi får tillbaka en del fjollor.
Vi får del av de nya ledvagnarna som man beställt av Volvo samt gamla vagnar från Ekerö och Märsta.

Har jag rätt, hoppas inte.  ;D

Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 februari 2009, 19:13:07 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 08 februari 2009, 16:05:02 PM
Har jag rätt, hoppas inte.  ;D

Varför inte?  ;)
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: homer skrivet 08 februari 2009, 19:53:03 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 08 februari 2009, 16:05:02 PM
Spekulation 2010-11-01, inte långt dit:

vad är detta för datum? är de när en ny upphandling ska vara klar eller vad???
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Fredde skrivet 09 februari 2009, 00:24:24 AM
Citat från: homer skrivet 08 februari 2009, 19:53:03 PM
vad är detta för datum? är de när en ny upphandling ska vara klar eller vad???

Snarare ett datum då flertalet av bussarna fyller "för gamla", om jag inte räknar helt galet.

Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Karsten skrivet 10 februari 2009, 00:03:19 AM
Citat från: homer skrivet 08 februari 2009, 11:21:28 AM
Jag tänkte på barnvagnsplatsen även på alla linjer, dem här bussarna gör sig bäst i rusningstrafik på tex 446 eller 443

Blekingeboggierna är har ju högre av vad du kallar komfortfaktor eftersom dem har armstöd på alla innerplatser och dessutom är stolarna av ett annat fabrikat som är mycket bekvämare än de som sitter i 18xx vagnarna

Som resenär är faktiskt just 39-vagnarna de skönaste att åka (tätt följt av B9S), och borde då gå på de längsta linjerna. Sätena är bättre än t.ex. 45-, och 51-boggierna som har en annan lutning på ryggarna än övriga vagnar. Armstöden i 51-vagnarna ser väl trevliga ut, men gör mest att det blir trångt i mittgången.

Just 3968 har i ett drygt år varit även min favvoledvagn. Otroligt bra! :D
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Peter Erret skrivet 10 februari 2009, 03:32:08 AM
Citat från: Camilla skrivet 08 februari 2009, 01:30:49 AM
Trvilga bilder.
Jag kommer inte att sakna större delen av swebus 18XX bogibussar för jag tycker dom flesta är rätt så sunkiga invändig och det är ett fasligt liv i många av bussarna.

Jag håller med om att 18xx-boogies är väl sunkiga invändigt. De är ändå att föredra ur trafiksäkerhetssynpunkt i vårt kurviga trafikområde (du kanske inte märker av det lika mycket som de som färdas ute på Djurö, Ingarö och Värmdö (bortom Hemmesta)). Totalviktsfördelningen mellan fram och bakhjul är på 18xx - 45xx boogies är 37 % - 63 %, 47xx 30 % - 70 %. På 51xx - 55xx är det 27 % - 73 % och detta gör att framvagnen lätt går rakt fram i kurvorna (framvagnen är för lätt). Givetvis skall bussen ha riktiga däck. Många av oss minns när Tranarövägens hållplatskur blev till "tändved".
Titel: SV: Några bilder från en helt vanlig Björknästjänst
Skrivet av: Camilla skrivet 12 februari 2009, 00:01:08 AM
Jag åker rätt så mycket buss norrut på värmdö så jag har märkt att 18xx-45xx  vagnarna tar sig fram bättre än övriga boggibussarna så på det sättet är dom ju bara.