Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 06 februari 2009, 16:07:20 PM

Titel: GDG busstrafik
Skrivet av: Stefan P skrivet 06 februari 2009, 16:07:20 PM
Hej

Vilka linjer hade GDG som egna linjer innan länstrafiken och expressbuss tafiken startade?
Man hade en linje som gick mellan Örebro - Kopparberg hade den fortsättning åt någor annat håll och vilket nummer hade den?

GDG har ju haft egen busstillverkning, när startade man den och när slutade man tillverka bussar i egen regi?
Och varför slutade man tillverka bussar?
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: Christer K skrivet 06 februari 2009, 17:56:47 PM
Citat från: Stefan P skrivet 06 februari 2009, 16:07:20 PM
Hej

Vilka linjer hade GDG som egna linjer innan länstrafiken och expressbuss tafiken startade?
Man hade en linje som gick mellan Örebro - Kopparberg hade den fortsättning åt någor annat håll och vilket nummer hade den?

GDG har ju haft egen busstillverkning, när startade man den och när slutade man tillverka bussar i egen regi?
Och varför slutade man tillverka bussar?

Fråga ett blir lätt att svara på, var med själv och körde linje 810 Örebro - Kopparberg - Örebro eller Örebro - Mariestad - Lidköping (bussbyte) - Trollhättan/Vänersborg fredag och söndag förlängdes turen till Uddevalla.
Bussbytet var att Örebro föraren tog den andra bussen tillbaka mot Örebro.

/ Christer K
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: Peter Öden skrivet 06 februari 2009, 18:28:20 PM
Hej !

Kan det ha varit under 1972 man började tillverka egna karosser i Kungälv?
1990 producerades de sista Alpus 260 SR vilka var tre Scania L 113 CLB som
var beställda av GDG men levererades till Swebus.
Att man slutade att tillverka egna karosser var väl nog lönsamhetsproblem.
Huruvida kvalitén på bussarna var vet jag däremot inget om.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 06 februari 2009, 18:36:03 PM
Citat från: Stefan P skrivet 06 februari 2009, 16:07:20 PM
Hej

Vilka linjer hade GDG som egna linjer innan länstrafiken och expressbuss tafiken startade?
Man hade en linje som gick mellan Örebro - Kopparberg hade den fortsättning åt någor annat håll och vilket nummer hade den?

GDG har ju haft egen busstillverkning, när startade man den och när slutade man tillverka bussar i egen regi?
Och varför slutade man tillverka bussar?
Linjerna som GDG körde i Örebro/Karskoga området var NBJ:s linjer som övertogs omkring -74/75 innan dess så vete katten om GDG körde
linjetrafik åt det hållet, hoppas nån annan vet mera mvh Fernestad
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 06 februari 2009, 22:01:30 PM
Hej! Gällde det bara Örebro län eller GDG som helhet? I sistnämnda fallet hade ju GDG ett omfattande linjenät i Gästrikland, Dalarna, Värmland och Götaälvdalen-Kungälv. Hur det var i Dalsland minns jag inte. Det finns en historik över GDG:s första femtio år där alla dessa uppgifter finns.

Var det inte tidigare än 1972 som Liers fabrikation flyttades över till Kungälv och fortsatte i GDG:s regi? Modellen till Hembygget kom väl 1970 men de första från Lier hade lite avvikande strålkastare och front, va! År 1982 kom den nya modellen som var betydligt bättre i finish m m än de äldre vagnarna.
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 07 februari 2009, 11:58:23 AM
De bytte också med Linjebuss och fick därigenom en omfattande trafik i Västergötland i mitten av 1970-talet. Till Västergötland skickades i fortsättningen allt "skrot" från de andra distrikten.
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 07 februari 2009, 12:02:27 PM
One more time! Karosseritillverkningen lades ner efter bildandet av Swebus och beslut i det företaget att man inte skulle ha kvar annan verksamhet än busstrafik. Allt övrigt som GDG sysslat med försvann därmed. Hade varit roligt om GDG hade kunnat fortsätta av egen kraft. Det var enligt min uppfattning ett ekonomiskt välskött företag fast vi förare skällde ju även på den tiden över smårisiga bussar och vi uttydde firmanamnet GDG "Går Det så Går det".
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 07 februari 2009, 13:45:57 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 februari 2009, 11:58:23 AM
Till Västergötland skickades i fortsättningen allt "skrot" från de andra distrikten.
Mvh Jan G
Har du torrt på fötterna för detta påstående
// Fernestad
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 07 februari 2009, 16:18:29 PM
Torrt på fötterna, vad, inte för att det står i någon årsberättelse men talet gick så bland personalen. Ett sådant objekt var 2877 Volvo B58 Lier Strada.
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 07 februari 2009, 18:39:57 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 februari 2009, 16:18:29 PM
Torrt på fötterna, vad, inte för att det står i någon årsberättelse men talet gick så bland personalen. Ett sådant objekt var 2877 Volvo B58 Lier Strada.
Mvh Jan G
det var en buss, liknande bussar fanns på andra distrikt inom GDG. Bussar som Linjebuss hade i Västergötland som ingick i övertagandet 1976 fortsatte att rulla plus att det kom mer bussar efter hand, att det bara var skrot som skickades till Västergötland får du nog utveckla mer, isåfall så var det skrot på alla distrikten inom GDG

Titel: SV: GDG busstrafik
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 08 februari 2009, 11:35:29 AM
Det går inte att utveckla mer. Jag tror att bussomflyttningen redan var gjord när jag började vid GDG. De hade skickat bort alla äldre Volvobussar från Dalarna, dessa pannkakor från början av 60-talet var saknade av ingen då det var mycket problem med dem. Troligen hamnade de flesta av dessa i Värmland. Uttalandet om att skrotet skickades till Västergötland får tas för vad det var, utan närmare analyser.

F ö tyckte vi förare väl ofta att GDG:s fordon var dåligt underhållna men då visste vi inte vad som väntade i framtiden. Jämfört med hur lokaltrafikbussar ser ut i dag vill jag påstå att GDG:s fordon var välunderhållna. Man gjorde ofta stora fordonsrevisioner. En period renoverades ett stort antal BF 76:or/Arvika som fräschades upp i plåten, omlackerades i den nyare lackkombinationen och i många fall kläddes om. Avsikten var att bussarna skulle kunna användas i fem år ytterligare och det var ekonomi det.

Mvh Jan G