Det har alltid sagts att tåg som är i tid (rätt tidiga) har företräde framför tåg som är försenade.
Detta har idag falsifierats.
Ett IC-tåg med avgång Skövde och som var i rätt tid vid ankomst fick vänta in ett försenat X2(000) som skulle köra om. Detta har nu medfört att IC-tåget blivit försenat.
Sålunda är X2(000) tåg och dess passagerare mer "viktiga" ur ett ekonomiskt perspektiv eftersom de biljetterna generellt sett är dyrare och skulle därför ha kostat mer att ersätta enligt resegarantin.
/Bengt
Det är Banverkets generella prioritering.
Vill en operatör, i detta fall SJ, göra en annan prioritering mellan sina egna tåg har de full frihet till detta.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 februari 2009, 10:38:48 AM
Det har alltid sagts att tåg som är i tid (rätt tidiga) har företräde framför tåg som är försenade.
Detta har idag falsifierats.
Ett IC-tåg med avgång Skövde och som var i rätt tid vid ankomst fick vänta in ett försenat X2(000) som skulle köra om. Detta har nu medfört att IC-tåget blivit försenat.
Sålunda är X2(000) tåg och dess passagerare mer "viktiga" ur ett ekonomiskt perspektiv eftersom de biljetterna generellt sett är dyrare och skulle därför ha kostat mer att ersätta enligt resegarantin.
/Bengt
Vilket tåg gäller det och vilken dag? Det går ju inte kolla upp detta utan att ha dessa basfakta. För jag antar att du vill ha ett svar, inte bara klaga.
För övrigt heter det att fjärrtågklareraren skall eftersträva bästa möjliga tågföring och inte bara se till varje enskilt tåg. Så regeln att ett rättidigt tåg har företräde är inte på något sätt helig utan är att uppfatta som ett riktmärke.
Läser man Postvagnen finner man att 90 procent av klagomålen på tågföringen gäller att X2000-tågen inte prioriteras framför andra tåg. Så det finns milt sagt olika uppfattningar om detta.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2009, 11:01:42 AM
Vilket tåg gäller det och vilken dag? Det går ju inte kolla upp detta utan att ha dessa basfakta. För jag antar att du vill ha ett svar, inte bara klaga.
För övrigt heter det att fjärrtågklareraren skall eftersträva bästa möjliga tågföring och inte bara se till varje enskilt tåg. Så regeln att ett rättidigt tåg har företräde är inte på något sätt helig utan är att uppfatta som ett riktmärke.
Läser man Postvagnen finner man att 90 procent av klagomålen på tågföringen gäller att X2000-tågen inte prioriteras framför andra tåg. Så det finns milt sagt olika uppfattningar om detta.
Idag och det gäller det IC tåg som är i Herrljunga NU och som jag sitter på. X:et var ca 20 min sent när det körde om mitt IC i Skövde
Här nu i Herrljunga är det EXTREMT mycket folk som skall stiga på. Har något annat tåg "havererat"?
/Bengt
Alltså, visserligen är detta avdelningen för sådant som inte berör övriga tavlor, men är det verkligen inte lättare att ta just denna typ av frågor på det forum där de kan hanteras bäst... dvs. på Postvagnen?
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 februari 2009, 11:10:29 AM
Idag och det gäller det IC tåg som är i Herrljunga NU och som jag sitter på. X:et var ca 20 min sent när det körde om mitt IC i Skövde
Här nu i Herrljunga är det EXTREMT mycket folk som skall stiga på. Har något annat tåg "havererat"?
/Bengt
Tåg 163 alltså. Och tåg 425 som gick förbi. Tåg 163 inväntade tåg 425 med tanke på resande till Falköping och Herrljunga som skulle byta till tåg 163. Det är alltså sannolikt SJ som begärt detta.
Något haveri i Herrljunga kan jag inte hitta. Men det är ofta många påstigande där i tåg 163.
För övrigt håller jag med Nico om att sådana här diskussioner förs bäst i Postvagnen.