Bilder från Peter Ödén.
(http://www.kentskoog.com/pictures/GNM399.jpg)
GNM 399 Volvo B 58 Autkori 1968, foto mars 1976.
(http://www.kentskoog.com/pictures/aom320.jpg)
AOM 320 Scania CR 110 LP 1970, foto mars 1976.
(http://www.kentskoog.com/pictures/fka111.jpg)
FKA 111 Volvo B 58 Aabenraa 1977, foto 1979.
Läckerta
B 58 Autokori hade vi mycket nere i Småland också.
Finns det något gemensamt mellan Autokori och Kutter? Jag tycker det finns likheter.
Hej !
Något gemensamt har det väl inte funnits mellan Autokori och Kutter,
förutom att de var två karosstillverkare i Finland.
Mvh Peter Ö
Citat från: Kent Skoog skrivet 05 februari 2009, 17:26:20 PM
(http://www.kentskoog.com/pictures/fka111.jpg)
FKA 111 Volvo B 58 Aabenraa 1977, foto 1979.
Mycket trevliga bilder! Har något mer företag än Julitabussarna och Mölndalsbussarna haft denna Aabenraamodell i Sverige?
SJ buss varianter var ju senare.
//Jonas G
Citat från: Kent Skoog skrivet 05 februari 2009, 17:26:20 PM
Bilder från Peter Ödén.
(http://www.kentskoog.com/pictures/aom320.jpg)
AOM 320 Scania CR 110 LP 1970, foto mars 1976.
Men så trevligt! :D
//M
Citat från: Kent Skoog skrivet 05 februari 2009, 17:26:20 PM
(http://www.kentskoog.com/pictures/aom320.jpg)
AOM 320 Scania CR 110 LP 1970, foto mars 1976.
Det finns väl ingen buss med den här fronten i livet idag?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 februari 2009, 21:50:14 PM
Det finns väl ingen buss med den här fronten i livet idag?
2005 fanns det åtminstone:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Vasternorrland/slides/Scania_CR110L70_Tulpanvagen_Essvik_050930a.html
//M
Citat från: Mattias skrivet 05 februari 2009, 22:56:27 PM
2005 fanns det åtminstone:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Vasternorrland/slides/Scania_CR110L70_Tulpanvagen_Essvik_050930a.html
//M
Ser ut som en husbuss. Konstiga strålkastare har den också. Kan den vara värd att göra iordning? Eller är den för dålig?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 februari 2009, 23:22:56 PM
Ser ut som en husbuss. Konstiga strålkastare har den också. Kan den vara värd att göra iordning? Eller är den för dålig?
Ja, det är en husbuss, du ser väl att det finns fler bilder?
Konstiga strålkastare?? Vad menar du? Snarare utbytta mot de Hella som var orginal, de var snyggare ja, men dåliga ur belysningssynpunkt. Göra i ordning? Vadå?? ???
//M
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 februari 2009, 23:07:22 PM
Ja just ja, den glömde jag bort :P
Ja, mig veterligen är det här den numera enda CR 110 L med hög odelad frontruta som Niklas brukar uttrycka det, "finns i livet".
Jag grämmer mig än idag att jag inte stannade till på väg till ett midsommarfirande i närheten av Tisaren/Askersund, i mitten på 90-talet, vi åkte från Örebro, Laxåvägen, och någonstans utmed vägens högersida såg jag på en tomt vid vägkanten just en CR 110 L med denna höga panoramaruta, och helt i ursprungsutförande med säten och allt (inklusive "Hella orginalstrålkastare") skymta förbi bilfönstret. Kan den ha varit gulfärgad, kanske i Vänersborg Linjetrafiks färger till och med? Som "Ragge" brukar säga, den halsburna hårddisken har sina minnesluckor, men kvar finns en del fragment..
Nåja, midsommarfirandet hade redan börjat innan avfärd, med dess konsekvenser och tillbehör, så jag tänkte mest att "vi får stanna till på hemvägen" dagarna efter...
Dock blev det inte samma väg hem, och CR 110:an föll i glömska. När undertecknad några år senare åkte samma väg för att söka platsen där jag med sannolikhet visste att jag sett bussen, var den helt väck, inte ett spår, tyvärr....
//M
Jättetrevliga bilder, nu borde vi väl verkligen få igång Tommy Silo....
Hälsar
//Viking
Citat från: Viking skrivet 06 februari 2009, 08:06:12 AM
Jättetrevliga bilder, nu borde vi väl verkligen få igång Tommy Silo....
Hälsar
//Viking
Jag har mejlat honom så vi får väl se om han vill komplettera med något.
Ja, Herr Silo må vara lite trögstartad, men nu går han...
Jag har dock aldrig jobbat på Julitatrafiken, detta bolag gick upp i SLT redan 1986, d.v.s. innan jag började som bussförare. Bussarna minns jag mycket tydligt, och det väcker härliga nostalgiminnen att se dessa igen.
Finns det fler bilder från Katrineholm och denna tidsepok vore det mycket trevligt att få se dessa.
/TS
Hej
Fanns inte den typen av Scania hos TGOJ, gärna en bild?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 09 februari 2009, 18:54:49 PM
Hej
Fanns inte den typen av Scania hos TGOJ, gärna en bild?
mvh Stefan P
Jo, den här har jag visat några gånger:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/tgoj_42.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2009, 19:51:05 PM
Jo, den här har jag visat några gånger:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/tgoj_42.JPG)
AOM 320 är ju även den en gammal TGOJ-buss
Hej
Den är värd en repris. Varför byggde man på det här viset och byggdes många bussar av den här sorten?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 12 februari 2009, 16:10:37 PM
Hej
Den är värd en repris. Varför byggde man på det här viset och byggdes många bussar av den här sorten?
mvh Stefan P
Hej.
Hur menar du "byggde man på det här viset"?
Modellen, Scania CR 110 L tillverkades i totalt 231 exemplar.
Mer om CR 110 och övriga "Scania´s CR modeller" finns att läsa om på min sida.
//M
Hej
Jag menar med hel framruta och liten destnintions skylt har nämligen aldrig sett det förut?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 12 februari 2009, 18:56:42 PM
Hej
Jag menar med hel framruta och liten destnintions skylt har nämligen aldrig sett det förut?
mvh Stefan P
Syftet med hög vindruta är att ge passagerare en bättre framåtsikt då CR 110 L är en ren linje och landsbygdsbuss, med tex bagageutrymme under golvet, och med samtliga säten placerade framåt. Behovet av ett skyltskåp av större storlek var inte primärt för de företag som valde denna variant med hög frontruta. CR 110 L kunde alltså specificeras med antingen denna vindruta alternativt två delade, lägre rutor med större skyltskåp och sämre framåtsikt för passagerarna som följd, som hos övriga CR modeller.
Hur många CR 110 L med denna odelade, högre frontruta som tillverkades är oklart.
//M
Norrköpings Kommunala Affärsverk/Kolmårdens Omnibustrafik hade fem stycken som användes för beställningstrafik. Dessa blev kortlivade, var av årsmodell 1970 och såldes 1975 till Skolstyrelsen. Leif D har bilder på ett par, finns även på Svensk Busshistoria.
M.v.h.
Ola
Fått några mera uppgifter om dessa sköna bussar av Tommy S ?
Citat från: NHK skrivet 09 februari 2009, 20:17:53 PM
AOM 320 är ju även den en gammal TGOJ-buss
Någon som har TGOJ:s inventarienummer (och D-nummer) på denna?
Tack på förhand!
Ola
Citat från: Ola Almquist skrivet 15 februari 2009, 19:03:05 PM
Någon som har TGOJ:s inventarienummer (och D-nummer) på denna?
Tack på förhand!
Ola
TGOJ 13, D 920.