Tre stadsbussar från Ystad, bilderna togs igår. Skulle inte all trafik köras med Van Hool-bussar? Hur många finns det av dem, jag vet bara 2946 och 2947. De Mercedes som går där verkar dock vara i bättre skick än jämnåriga O405 vi har i Eslöv.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/ysta1.jpg)
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/ysta2.jpg)
Trevligt där lär man sätta min fott iår ellerfall.
Kör det bara 3 stadsbussar I Ystad men i Eslöv skiftar dom bussar tycker ner dom kör visa kör till depån o kör nästan alla på en dag det gör dom i Ängelholm :)
Det händer ofta att bussarna strular i Eslöv och då får man köra ut med det som finns att tillgå.
Innan hade man 30-minuterstrafik och då skulle det precis räcka med två bussar som körde helt utan rast, men det gick tre bussar och det var planlagd att bussarna skulle byta linjer flera gånger om dagen, just vid linjebyte hade man lite ledig tid.
Nu kör man med 20-minuterstrafik och två bussar på varje linje, det känns mindre stressig och förvirrande för förarna. Men vi har bara fem stadsbussar och ofta räcker det inte, så man för köra med 2112/13/14, 223X eller t.o.m. 2288 f.d. Kalmar.
Jo kan jag för stå det händer sällan i Landskrona bara på karnevalen dom får köra 2 bussar på samma linje.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2009, 22:22:10 PM
Bussarna behöver väl inte rast ;)
Men chaufförer då? Man skriver lite med tanke-genvägar men alla fattar vad man menar :P Man hade tre bussar med tre chaufförer under ett och samma skift och det var ungefär en buss/chaufför varje timme som fick paus och bytte linje, sedan var det den "frigjorda" bussen som hade paus osv.
När jag var aktiv i Ystad senast så körde Linjebuss med DAB:ar. Hur länge har Mercorna gått där?
Linjeändring har det blivit med, för vi åkte med linje 3 till Regementet.
Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 00:58:48 AM
När jag var aktiv i Ystad senast så körde Linjebuss med DAB:ar. Hur länge har Mercorna gått där?
Linjeändring har det blivit med, för vi åkte med linje 3 till Regementet.
Just linjeändring var ganska uppmärksammat under våren 2005 (tror jag) och som man kan se på linjekartan har linje 3 blivit någon slags gåöverallt-servicelinje med entimmestrafik och linje 1-2 kör med halvtimmestrafik på någorlunda raka sträckor.
DAB-ar minns jag väl, men Mercor vet jag inte var de kom ifrån. 2931 fanns där redan sommaren 2005 tillsammans med B10L 2629 (som nu verkar ha försvunnit från Eslöv) men 2936 vet jag inte mycket om.
Citat från: Cyklisten skrivet 05 februari 2009, 01:04:24 AM
Just linjeändring var ganska uppmärksammat under våren 2005 (tror jag) och som man kan se på linjekartan har linje 3 blivit någon slags gåöverallt-servicelinje med entimmestrafik och linje 1-2 kör med halvtimmestrafik på någorlunda raka sträckor.
DAB-ar minns jag väl, men Mercor vet jag inte var de kom ifrån. 2931 fanns där redan sommaren 2005 tillsammans med B10L 2629 (som nu verkar ha försvunnit från Eslöv) men 2936 vet jag inte mycket om.
Kom inte 2629 från Sundsvall från början? DEn placerades väl i Malmö?
Visst kom bussen därifrån, den lackades om så fort den kom ner till Skåne och började rulla som reservbuss i Malmö (fast den var ute nästan varje dag) tills nya Volvo 7700/7500 kom i trafik. Under sommarmonader var dock trafikbehovet mindre i "storstaden" så att bussen lånades till Ystad där man fortfarande har dieseldrift. Sedan fanns den i Eslöv under ganska lång tid innan 3451 togs ner från Linköping och den långtidssjukskrivne 3444 reparerades och nu har jag ingen aning om var den befinner sig.