Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: AL skrivet 03 februari 2009, 12:21:56 PM

Titel: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: AL skrivet 03 februari 2009, 12:21:56 PM
För oss som varit "aktiva" i kollektivtrafikens tjänst under många år där gamla bussar med jämna intervaller ersatts med nya, infinner sig ibland såväl irritation som glädje över nymodigheter vad gäller utrustningen man hanterar i sitt dagliga arbete.  Tanken med denna tråd är närmast ett försök att jämföra synpunkter och åsikter förare emellan vad gäller t ex instrumentering och annat på våra bussar, och detta kan lämpligen göras på följande sätt, (dock ej i någon särskild ordning);



Vindrutetorkare

Vill minnas att de CR112:or som jag rattat hade den förträffliga möjligheten att hastigheten på ett mycket enkelt sätt kunde ställas in beroende på om regnet - eller snön - behagade trilskas genom att vägra att falla ned med kontinuitet.  Denna möjlighet försvann dock med senare modeller och fabrikat, något som ibland ger upphov till stor frustration, speciellt då torkarblad och ruta inte alltid är överens.  Vem är inte alltför medveten om dessa irriterande "tjut" och "skrap" ibland?  >:(

Tack och lov börjar hastighetsreglering återigen införas, åtminstone på de senaste bussar som levererats, och då genom att man helt enkelt använder intervalltorkarna och ställer in hastigheten!

Bedömning;  Försämring som förbättrats

Dörrmanövrering

Eftersom jag själv alltid kör med högerhanden vilande på "myntbordet", är detta nya fenomen med dörrpaneler på höger sida, istället för på vänster sida nedanför sidorutan, ett högst irriterande påfund!

Bedömning;  Försämring

Dataskärmar

Numera skall det informeras om att dörrar är öppna - eller stängda, för det kan jag som förare förstås inte hålla reda på själv!  ::)  Sedan finns det förstås information som är ganska bra att få, som t ex att "man behöver fylla på bränsle"!  Fast man kan förstås tycka att om det ändå skall informeras att bränslenivån är låg, varför då inte berätta hur mycket som egentligen finns kvar!  Detta skulle underlätta för att avgöra hur lång sträcka fordonet kan användas innan det är helt kört! Och inte minst minimera en del "onödiga" vagnbyten under t ex slutfasen av en tjänst!

I början var det förstås spännande med alla dessa koder och felmeddelanden som dök upp av och till, men numera bryr man sig nästan aldrig eftersom man mer eller mindre "tappat förtroendet" för vad som konstant felmarkeras. Och samtidigt kan man ju undra hur man lyckades köra innan dessa dataskärmar dök upp överallt?

Bedömning;  Försämring

Belysning, (inre och yttre)

Yttre strålkastare, eller borde man kanske skriva "värmeljus", för det är väl ungefär vad det är man sitter och kör med idag. Möjligen kanske en ficklampa till hands kan hjälpa att hiva ut genom sidorutan för att förbättra synbarheten vid behov.  Kommer ihåg att CR112:orna hade ett reglage där man kunde välja vilka av de 4 ljusen, (eller en kombination av dessa), som kunde användas, något som var kalas beroende på situation.  Kul också när man "hälsade" på en kollega som inte hade en aning om denna möjlighet!

Den inre belysningen, eller expedionsbelysningen som den också kallas, är mer personlig och varierar från fall till fall och från förare till förare. Kör man B-tjänster vill man ogärna ha en arenastrålkastare lysa upp förarplatsen när man öppnar framdörrarna, utan en mer behaglig belysning.

Bedömning;  Yttre - Försämring, Inre - Oförändrat

Dock bör tilläggas att bedömningen vad gäller inre är beroende av fabrikat och modell. Inom t ex GS förekommer ofta klagomål om att destinationsskyltarna saknar belysning kvällstid, något som i många fall beror på att förare medvetet undviker att placera reglagen i rätt läge under kvällstid.  Och förklaringen är just att vissa expedionsbelysningar är som arenastrålkastare, och då speciellt på MAN-bussarna.

Instrumentpanel, knappar

En bild säger så mycket, och ibland stämmer detta också när det gäller symboler på en del knappar i och omkring instrumentbrädan.  Men det är inte alltid den säger vad den borde säga, och har man ingen bruksanvisning till hands när det behövs står man sig slätt.  Är det jag eller har en del tillverkare svårt att hitta symboler som snabbt och enkelt talar om för handhavaren vad som varnas för? Har sett t ex någon knapp som mer tycks tala om att jag håller på att drunkna i kraftig sjögång, trots att närheten till närmsta vatten är på ett betryggande avstånd.

Bedömning;  Försämring

Förarplats

Behöver det sägas så mycket mer?  Trångt och jävligt!   >:(  En annan detalj; har ett minne av att det på CR112:orna fanns en liten "fålla" strax ovanför pedalerna på golvet, där man kunde "vila" vänsterbenet genom att sticka in vänsterfoten. Mycket skönt!  Ni som kört CR112 vet säkert vad jag menar!

Bedömning;  Försämring

Dörrbromsar

På tidigare modeller, t ex B58:or och CR112:or, kunde man enkelt fixa en behaglig inbromsning vid hållplatser genom att öppna framdörrarna innan bussen helt stannat.  Försöker man sig på motsvarande idag, är det mer regel än undantag att det blir rejält trångt bland trafikanter vid framdörrarna.

Bedömning;  Försämring

Okey, detta är vad jag kommer på just nu, men vet att det finns mer!  Andra som har liknande synpunkter?



Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: homer skrivet 03 februari 2009, 13:53:16 PM
Nu har jag inte rattat gamla scanior sen jag tog körkort men väl b10m som också har haft alla dem där "lull-lull" grejerna som är trevliga, som omställbara strålkastare om en lampa går sönder, möjlighet att ändra intervallhastigheten på torkarna, detta är saker som tyvärr har glömts bort när man har specat nya bussar...


på förarplatsen är de ju Tyska bussar som har dåligt med plats, nya volvo 8500 har ordenligt med plats för benen så där kan jag inte klaga, dessutom är stolarna på nya vagnar mycket trevligare än på gamla
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2009, 14:16:37 PM
Början på en lista:
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Nupski skrivet 03 februari 2009, 14:45:58 PM
Underbar slutsats  ;D hittade expeditionsljus dimmer på GS 242 igår och det är tacksamt men sen alla blipp funktioner och datorer som man plockar in i dagens bussar är bara irriterande. Körde GS 975 på ångorna från Bergsjön - Kruthus här i veckan och då pep det till och kom upp en varning på mittdisplayen att du bör tanka snarast och inte gick det att bara "nolla" det för det återkom var 500e meter tills jag var på garageplan.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: AL skrivet 03 februari 2009, 16:11:36 PM
Detta med dimmer hade jag faktiskt glömt bort, men när det nu nämns så kommer jag ihåg hur praktiskt det var!  :)

En annan sak som nämns är sidorutorna. Bra reflektion, håller med!  Detsamma gäller blinkersen som också nämns!  Vad jag dock glömde nämna och som ger upphov till irritation - speciellt när man arbetar med en mängd olika fordon till vardags - är just det senaste "idiot"påfundet med tvånget att släppa handbromsen innan växeln läggs i!

Kommer ihåg första gången jag rattade en 900-vagn som har just denna egenskap, något som jag dock inte kände till vid den tidpunkten.  Kunde för mitt liv inte begripa varför det tutade hysteriskt i bussen, och oavsett vad jag kollade - eller provade - så vägrade det sluta.  Det var först vid ankomst till ändstation som jag insåg var "felet" låg!  Nu vet man ju om det, men oj vad man gör fel nästan dagligen beroende på vilka bussar man rattat innan!  Men ännu har jag inte funnit någon logik bakom idiotin! 
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Nico skrivet 03 februari 2009, 17:27:06 PM

Citat från: AL skrivet 03 februari 2009, 16:11:36 PMVad jag dock glömde nämna och som ger upphov till irritation - speciellt när man arbetar med en mängd olika fordon till vardags - är just det senaste "idiot"påfundet med tvånget att släppa handbromsen innan växeln läggs i!

Kommer ihåg första gången jag rattade en 900-vagn som har just denna egenskap, något som jag dock inte kände till vid den tidpunkten.  Kunde för mitt liv inte begripa varför det tutade hysteriskt i bussen, och oavsett vad jag kollade - eller provade - så vägrade det sluta.  Det var först vid ankomst till ändstation som jag insåg var "felet" låg!  Nu vet man ju om det, men oj vad man gör fel nästan dagligen beroende på vilka bussar man rattat innan!  Men ännu har jag inte funnit någon logik bakom idiotin! 

Där ser man vad olika man ser på saker och ting. Själv tycker jag att funktionen tvärtom är ganska smart. Logiken i det hela torde ligga i det faktumet att det inte är så bra att kunna gasa med växeln i drivande läge och handbromsen åtdragen. Om inte annat så kan det ju uppstå vissa skador på somliga delar.

Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: AL skrivet 03 februari 2009, 17:40:07 PM
Citat från: Nico skrivet 03 februari 2009, 17:27:06 PM
Där ser man vad olika man ser på saker och ting. Själv tycker jag att funktionen tvärtom är ganska smart. Logiken i det hela torde ligga i det faktumet att det inte är så bra att kunna gasa med växeln i drivande läge och handbromsen åtdragen. Om inte annat så kan det ju uppstå vissa skador på somliga delar.



Så det är alltså därför som denna funktion tillkommit?  Är detta introducerat även på andra fabrikat som Scania?
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Nico skrivet 03 februari 2009, 18:04:44 PM

Misstänker att det kommer att komma på fler märken då funktionen sparar pengar. Vagnarna tar som sagt en del stryk beroende på handhavandemissar som denna så kan man låta tekniken hindra dessa så är det inte fel. I grunden är det ju även lätt att komma in i rätt rutin/tänk efter ett tag så att man har detta med att lossa handbromsen först och lägg i växel sedan i ryggmärgen.  ;)
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: AL skrivet 03 februari 2009, 18:10:18 PM
Absolut!  Det är väl snarare det faktum att har man haft en vagn innan där just denna funktion inte finns, så per automatik lägger man i växeln och släpper sedan bromsen - med efterföljande irriterande oljud!  Och det motsatta också förstås!  Kan tänka mig att detta i ett extremfall skulle kunna skapa oönskade situationer, d v s om man innan rattat en vagn med den nya funktionen, och sedan övertar en vagn stående i ett nedförslut som saknar funktionen!

Det är när allt kommer omkring en vanesak!
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: yngrot skrivet 03 februari 2009, 18:56:33 PM
Ja vanans makt är ju stor. Tyvärr blir ju bussarna mer komplicerade för varje år som går. Det första inlägget håller jag helt med om...  intervall steglös försvann väl på 80talet har jag för mig... dimmer på biljettbordslampan var ju en specfråga vi har aldrig haft det i Borås...  vi hade dock krav på elefantsnabelskydd på den lampan såm man inte blir halvblidn när dörren öppnas... en underlig sak där vidlag är ju på Carrus Vega där det sitter ettlysrör ovan framdörren och sen en lampa inne över föraren som tänds när dörren öppnad en lampan bländar ju mycket vi fick verkstaden att koppla om så att lampan inne hos föraren fick en egen knapp så nu tända "bara" lysrör och lampan med bländskyddet på..
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: markuz85 skrivet 03 februari 2009, 19:58:27 PM
Steglös intervalltorkare finns i div. vagnar ur 113-serien i Märsta också, så det fanns inte bara i 112. En potentiometer man vrider på, perfekt.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2009, 21:27:09 PM
Varningspip när växel + handbroms är aktiverade är bara okej om vagnen samtidigt har en knapp där man kan aktivera dörrbromsen vid stopp utan att röra dörrarna. Det är ett rent otyg att behöva lägga ur växeln vid varenda rödljus bara för att slippa behöva trycka ner bromspedalen under dryg väntan. Alternativt låter vissa oengagerade förare bli att p-bromsa för att slippa lägga ur växeln... och om de då tuppar av eller om foten halkar... ja då rullar bussen kanske ut på tvärgatan med all korsande trafik.

Knapp för aktivering av dörrbromsen finns bl.a på Neoplan och Solaris. Underbar funktion som bör finnas på alla tätortsvagnar.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: AL skrivet 03 februari 2009, 21:59:25 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 februari 2009, 21:27:09 PM
Varningspip när växel + handbroms är aktiverade är bara okej om vagnen samtidigt har en knapp där man kan aktivera dörrbromsen vid stopp utan att röra dörrarna. Det är ett rent otyg att behöva lägga ur växeln vid varenda rödljus bara för att slippa behöva trycka ner bromspedalen under dryg väntan. Alternativt låter vissa oengagerade förare bli att p-bromsa för att slippa lägga ur växeln... och om de då tuppar av eller om foten halkar... ja då rullar bussen kanske ut på tvärgatan med all korsande trafik.

Knapp för aktivering av dörrbromsen finns bl.a på Neoplan och Solaris. Underbar funktion som bör finnas på alla tätortsvagnar.

Absolut!  Håller med till 100%. Om man som jag väljer att hastigt vrida på dörreglaget för främre dörren/dörrparet och aktivera dörrbromsen vid väntan på t ex grönt ljus, och därmed slippa sitta med foten på bromsen, så är det dock något som enbart funkar på bussar med inåtgående dörrar. I annat fall, och på andra bussar, använder jag istället just handbromsen, men med den nya funktionen blir det ett otyg!  >:(
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Nico skrivet 03 februari 2009, 22:06:08 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 februari 2009, 21:27:09 PM
Varningspip när växel + handbroms är aktiverade är bara okej om vagnen samtidigt har en knapp där man kan aktivera dörrbromsen vid stopp utan att röra dörrarna. Det är ett rent otyg att behöva lägga ur växeln vid varenda rödljus bara för att slippa behöva trycka ner bromspedalen under dryg väntan. Alternativt låter vissa oengagerade förare bli att p-bromsa för att slippa lägga ur växeln... och om de då tuppar av eller om foten halkar... ja då rullar bussen kanske ut på tvärgatan med all korsande trafik.

Knapp för aktivering av dörrbromsen finns bl.a på Neoplan och Solaris. Underbar funktion som bör finnas på alla tätortsvagnar.

Finns även sådana funktioner/knappar på nyare Volvo B7R och B9S.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Björn Ax skrivet 03 februari 2009, 22:44:25 PM
Oj oj. Märks verkligen att medelåldern är hög här.  ;D

Vindrutetorkare:
Ja jag tycker det beror på buss. Tyska bussar som kör med enbart 1 spak för torkare och blinkers är det värsta jag vet. dom som fortfarande kör med 2 spakar och man kan bara dutta ner spaken lite för att få ett slag med torkarna är underbara.

Bedömning: Vet inte. Inte kört så många "gamla" bussar.

Dörrmanövrering:
Är så underbart med 2 knappar på höger sida istället för en spak på vänster sida.
Jag gillar att bara behöva trycka ner en knapp för att öppna dörrarna.

Bedömning: Klar förbättring

Dataskärmar:
Här kommer vi till det helt underbara. Detta är det bästa som har kommit i bussar NÄR dom fungerar.
Vad är lättast. Se en text där det står klart och tydligt vad det är fel på tex "minskad retardereffekt" eller nåt annat. Eller som i dom gamla bussarna där tydligen |||/_ betyder generellt fel. Jaha det var ju enkelt. I dom gamla bussarna behöver instruktionsboken för att kunna se vad minsta lilla fel betyder.

Bedömning: Klar förbättring

Belysning yttre:
Ja vad ska man säga. Helt klart beroende på buss här. Swebus flygbussar 54xx i uppsala har helt underbara lysen. Blir nästan dag när man slår på helljusena. GUB's bussar gamla scanior 630-633 har urusla lysen. Ser knappt vägen.

Bedömning: förbättring beroende på bussmodell

Instrumentpanel knappar:
Här tycker jag gamla bussar och nya är likvärdiga. Jag har inga problem att hitta det jag behöver.

Bedömning: Varken bättre eller sämre

förarplats:
Ja vad ska jag säga. Kan ju bara jämföra med våra gamla scanior. Jag har en plånbok fastsatt i mitt bälte på byxorna på höger sida. Ska jag lägga i pengar i denna på våra gamla scanior slår jag alltid i armbågen i nån j*vla balk bakom mig. Gör ont som f*n. I våra nya MAN bussar har jag inte detta problem.

Bedömning: Liten förbättring

Så jag går emot nästan alla här och säger att jag gillar nya bussar ENORMT mycket bättre än gamla bussar. Men sen är jag endast 26 år och väldigt teknikintresserad.

Ser jag en buss med dörrvred och gamla instrument och inga dataskärmar så svimmar jag nästan.  ;D
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2009, 03:57:39 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 03 februari 2009, 22:44:25 PM
Oj oj. Märks verkligen att medelåldern är hög här.  ;D

Av min lista ovan att döma verkar det kanske som att jag är 60+, då de bussar jag kommenterade är av tidig 80-talsmodell. Dock är jag dock född i 70-talets slutskede, men har på något sätt ändå lyckats köra flertalet bussar linjetrafik som är bara några få år yngre än mig själv. ;)

Det är ändå rätt kul att jag först utbildats i 2000-talsteknik, köra de tre första åren med helt nya bussar, för att de tre efterföljande åren köra bussar från 80-talet med biljettstämpel, veva-veva-linjeskylt och/eller lång trög växelspak, och därefter hoppa fram igen till 90-talets Prodatamaskiner. Numera är det dock "nytt" på alla dessa ställen, och "gamlingarna" utgörs av MaxCi och Säffle 2000 tillverkade 1997-2001.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2009, 04:08:19 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 03 februari 2009, 22:44:25 PM
Belysning yttre:
Ja vad ska man säga. Helt klart beroende på buss här. Swebus flygbussar 54xx i uppsala har helt underbara lysen. Blir nästan dag när man slår på helljusena. GUB's bussar gamla scanior 630-633 har urusla lysen. Ser knappt vägen.

Bedömning: förbättring beroende på bussmodell

Här har vi dock frågan hur nya och underhållna strålkastarna är på dessa gamla Scanior. Gamla bussar har ju oftast dåliga egenskaper pga slitage och eftersatt underhåll, som gör dem svåra att jämföra med nya. När det gäller halvljus måste man enligt min mening ha xenon i nybussarna för att ens kunna matcha de gamla stora H4-strålkastarna (om allt är i bra skick och det saknas spänningsfall villsäga)
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: F.Å skrivet 04 februari 2009, 10:46:56 AM
Citat från: Nico skrivet 03 februari 2009, 17:27:06 PM
Där ser man vad olika man ser på saker och ting. Själv tycker jag att funktionen tvärtom är ganska smart. Logiken i det hela torde ligga i det faktumet att det inte är så bra att kunna gasa med växeln i drivande läge och handbromsen åtdragen. Om inte annat så kan det ju uppstå vissa skador på somliga delar.



På dom vagnar du och jag stöter på i Råsta med denna funktion så går det inte ens att varva motorn med dragen handbroms och växel i neutral. Så fort p-bromsen är ansatt så är gaspedalen spärrad. Inte så praktiskt när luften tagit slut och man vill snabba på laddningen. Inte heller finns någon strömställare för tomgångshöjning som på äldre Volvo-vagnar så det blir till att vackert vänta.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Nico skrivet 04 februari 2009, 11:04:12 AM

Nej, det har du rätt i. Nu är inte detta riktigt mitt område, men kruxet här är (enligt en sagesman på verkstaden) är väl dels att det inte alltid är optimalt att varva alltför mycket i sig med en kall motor och dels att det tyvärr är många som övervarvar. Bäst fungerar det tydligen i området runt 1100-1200 rpm, men en del ligger långt upp i rödmarkeringen istället... med påföljd att kompressorn inte laddar alls.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2009, 15:25:18 PM
Citat från: Nico skrivet 04 februari 2009, 11:04:12 AM
Nej, det har du rätt i. Nu är inte detta riktigt mitt område, men kruxet här är (enligt en sagesman på verkstaden) är väl dels att det inte alltid är optimalt att varva alltför mycket i sig med en kall motor och dels att det tyvärr är många som övervarvar. Bäst fungerar det tydligen i området runt 1100-1200 rpm, men en del ligger långt upp i rödmarkeringen istället... med påföljd att kompressorn inte laddar alls.

Swebus f.d. Jönköpingsvagnar (5206-5212 samt 5353-5359) är gamla provvagnar med gamla Säffle 2000-karossen, men fullspäckade med en massa ny teknik under. Bl.a har de funktionen att motorn har ett lågt varvstopp i c:a 2-3 min efter en kallstart. Minns inte vad maxvarvtalet är, men jag tror man nästan kan komma upp till där det gröna fältet slutar. Detta innebär att man kan varva tillräckligt mycket för att "pumpa luft" utan att för den delen övervarva så mycket att motorn skadas. Dock innebär funktionen även att man verkligen bör undvika att dra iväg ut på gatan direkt efter start innan stoppet hävts, för då blir det en mycket långsam färd. När motorn väl blivit varm ute under dagen kopplas aldrig varvstoppet in, t.ex efter en rast på 15-20 min med avstängd motor.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: yngrot skrivet 04 februari 2009, 17:10:22 PM
Jaha ja hög medelålder hrm... enligt "boken" är jag ju 53 men känner mig yngre....  men håller envist fast vid att det mesta var bättre förr alla datatrams bara krånglar till det. Det är som vår förra elmek sa på de gammla bussarna är det bara att dra dit en nykabel och ett reläa så bruka det ordna sig men de nya är inte så lätt fixar du ett fel med hjälp av datan så kan du ge dig på att du får 5 nya fel i stället :P   
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: RoTe skrivet 04 februari 2009, 18:47:32 PM
Som nybliven bussförare har jag redan upptäckt att ju äldre destå bättre tyvärr är sant. Vår bästa vagn är från 1996 och de sämsta från 2005.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 01:38:33 AM
Jag hann med att köra både gammalt och nytt under min tid som bussförare innan myndigheterna gjorde sitt.

Jag har kört både Volvo B10 och Scania CN113. Dessa får väl räknas till gamla. Jag har också kört Volvo B12 och MAN-vad-de-nu-heter.

MAN är det sämsta skit jag någonsin varit med om! Tror det framkommit tidigare. Ergonomiskt tycker jag bäst om Volvo B10, men körglädjemässigt vinner Scania CN113 överlägset.

Förarplats:
Scania CN113: Lite bökigt att ställa in ratten, men möjligheten finns och ratten är stor och bra. Pedalerna är stora och lättåtkomliga. Lite väl för effektiv broms, men när man väl lärt sig den är den perfekt!

Volvo B10: Bästa sättet att ställa in ratten på. En pedal på golvet för att höja och sänka ratten och ett litet vred på sidan för att ställa ratten upp eller lägga den ner. Pedalerna är stora och lättillgängliga.

MAN: Liten ratt, oergonomisk som f*n! En liten knapp på golvet gör det möjligt att höja och sänka HELA INSTRUMENTBRÄDAN. Vad ska det vara bra för? Jag vill höja ratten, inte instrumentpanelen. Efter att detta gjorts, märktes ingen skillnad. Fortfarande lika oergonomiskt. Nästan omöjligt att ratta med bara en hand.

Pedalerna får man leta efter. Särskilt bromsen som hänger i luften.

Vindrutetorkare:
Scania CN113: De sitter som de ska. Så som vi är vana vid i Sverige.

Volvo B10: Se Scania.

MAN: Ett vred på blinkersspaken som är enormt oergonomiskt att reglera och dessutom svårt att hitta första gången man kör. Under all kritik.

Dörrar:
Scania CN113: Perfekt! Vred för framdörrarna och knapp för resterande dörrar. Funktion tvångsstängning finns och det går att stänga av dörrautomatiken om det skulle vara nödvändigt (vilket det visserligen aldrig skall). När dörrarna väl är stängda pyser bussen till och dörrbromsen släpper så man kan köra.

Volvo B10: Se Scania.

MAN: Ett förbannat strulande hela tiden. Det går inte att tvångsstänga dörrarna om någon står ivägen för "ljusstrålen". Trots att man kommenderar bussarna att stänga dörrarna så väljer dem att öppna dem igen på eget bevåg och man irriterar bilister för man blinkar vänster, men kommer inte iväg på grund av ständigt återkommande dörrstrul. Någon avstängning för dörrautomatiken finns, men är inte åtkomlig för förarna. När dörrarna väl är stängda är det ändå inte säkert att dörrbromsen släpper. Det händer bara om man har tur i vissa fall.

Varningslampor:
De brydde jag mig aldrig om. Om de stod utförligt eller bara med symboler var för mig ointressant. Jag ropade på trafikledningen bara och inväntade instruktioner från dem.

Jag har inte kört Volvo B12 så mycket att jag kan ge ett rättvist omdöme om dem, varför jag valt att utesluta dem här.

Sammanfattning:
Ju mindre tekniskt "lull-lull" det verkar vara i bussarna, desto bättre och smidigare går de.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2009, 10:55:03 AM

Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 01:38:33 AMFörarplats:
Scania CN113: Lite bökigt att ställa in ratten, men möjligheten finns och ratten är stor och bra.

Volvo B10: Bästa sättet att ställa in ratten på. En pedal på golvet för att höja och sänka ratten och ett litet vred på sidan för att ställa ratten upp eller lägga den ner.

Tänkte mest komma med ett litet tillägg till detta med rattinställning. Visserligen är bägge de ovanstående systemen OK om de underhålls ordentligt. Har dock fortfarande Veoliatiden och det tyvärr ofta usla underhållet i färskt minne så... Den sexkantiga jättebulten som sitter på Scania och som man så att säga ska spänna fast ratten med i höjdled måste ofta få sitt skyddande gummihandtag bytt då det slits sönder inifrån mot bultskallens sex vassa kanter. Annars är det lögn att få till ratten ordentligt utan ett par rejäla arbetshandskar med sig och knappt ens då blir det bra.

Volvos system är väl lite bättre då man inte riskerar att göra sig själv illa, men pedalens fjäder måste bytas ibland. Annars så släpper den vilket man inte märker direkt utan kanske kommer på när man suttit extra framåtböjd ett tag. Själv brukar jag alltid dra tillbaka denna pedal för hand för att vara säker på att den verkligen låst ratten. Ett ytterligare krux är att man får vara lite försiktigt när man drar ratten så högt upp som det går. Finns risk för att ratten låses i ett läge som gör den trög att vrida. Händer ibland att en del förare får för sig att servot krånglar, men lösningen är ofta då bara att sänka ratten en aning så släpper detta.

Nyare bussar är i vissa lägen mer lättmanövrerade på denna punkt, men trots att jag föredrar Volvo så erkänner jag villigt att Scanias nya lösning är bättre. I nyare Volvo så kan man mest (antingen via tryckluft eller via en mekanisk pedal) ställa ratten i höjdled samt vinkla hela rattstången en aning. Däremot finns det inte längre någon funktion för att vinkla ratten i sig. Scanias lösning är istället ett reglage bredvid ratten. Reglaget går att vrida framåt eller bakåt och reglerar då höjd och vinkel på ratten på ett bra och smidigt sätt.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Nupski skrivet 05 februari 2009, 11:41:05 AM
Finns är det romantiskt att pysa runt i en gammal Scania B56 från 60-talets mitt men hur står sig en riktigt gammel buss mot en som finns att köpa i dag?

Ergonomi / förarplats:
I den gamle finns ingen möjlighet att justera ratten, men placering torde fungera för de flesta förare - dagens fordon är justering åt alla håll möjlig och du skall enkelt kunna hitta din ultimata rattposition men hur roligt är det.

Stolen i Scanian saknar justerbart svankstöd/naclstöd/armstöd samt stöd ovanför skuldrorna trots det så sitter du hyffsat idag finns det en stor variantion av gas/luft dämpade stolar med miljoner olika möjligheter till stolsinställning.

Själva instrumenteringen i Scanian är ett under av lätthet och alla knappar sitter där de skall och under står små fina kopparbrickor med knappensfunktion helt underbart, dagens bussar så behöver du minst vara elektroingenjör för att kunna förstå det minsta av all information du omges av ju mer datorer och knappar med lustiga symboler kommer hela tiden.

Vindrutetorkarna i Scanian regleras med två vred på vänster panel, ett vred för vänster och ett vred för höger ruta dessa vred styr luftillförseln till de tryckluftstyrda vindrutetorkarna och underhåller man inte systemet så är det inget roligt att jobba med men ser man till att smörja upp och ge kärlek till denna utrustning är det bara underbart. Du kan ställa vindrutetorkaren så den sveper ytterst långsamt tills att den går som en raket och ljudet från denna anläggning går inte av för hackor det svaga pysandet mellan svepen till det knappt hörbara klickandet när torkaren når ytterändan av rutan är bara magnifikt. Dagens vindrutetorkar bara gnisslar idag skall man inte ha raka rutor utan de skall bukta åt alla håll vindrutetorkarna styrs av el och du har oftast steglöst intervall Volvos steglöshet att man skall dra spaken upp och ner har konstig funktion den tyska är mer lättbegriplig där man vrider för att ställa intervallet mellan 1,5-60sek, men det går inte att skriva en kärleksroman om dagens torkare som man kan göra på en buss från 60-talet :).

Komfort:

I en gammel buss med bladfjädring så är det inte bekvämt om det är dålig väg men risken för genomslag är nästan obefintlig som förare sitter du hyffsat bekvämt då fjäderpaketet på framaxel är av parabel typ. Dagens luftfjädrade fordon är mycket lastkänsliga och oftast byggda för att gå lastade en olastad luftfjädrad buss kan vara grymt stötig och inte bjuda på samma käsnal du får från härliga bladfjäderpaket.

Stolar av galon en varm sommardag vet nog de flesta vad som händer  ;D sitter man med shorts finns risken att man fastnar  ;D oftast så var passagerarstolarna mjuka och inbjudande att sitta på. Dagens kyrkbänkar blir ingen glad av sitt i en mordern Volvo en timme gå sedan av med ryggvärk. Tror nog att fastna med skinkorna är att föredra.

Trots alla fördelar med dagens fordon så sitter jag hellre i en Scania B56, men finns chansen att välja så blir det en CF med luftfjädring på driven och parabel fram.

(http://www.moment21.se/pics/944not.jpg)
Bild på en Scania B56 med SKV kaross årsmodell 1964
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Björn Ax skrivet 05 februari 2009, 17:53:28 PM
Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 01:38:33 AM
Trots att man kommenderar bussarna att stänga dörrarna så väljer dem att öppna dem igen på eget bevåg och man irriterar bilister för man blinkar vänster, men kommer inte iväg på grund av ständigt återkommande dörrstrul.

Det är precis därför man väntar med att blinka vänster tills dörrarna är stängda. Då irriterar man inte bilisterna och blir inte stressad själv.

Jag har själv i GUB's äldsta scanior väldigt svårt att få nån komfortabel sittställning och rattposition. det är för lite inställningsmöjligheter för ratten. Jag kan inte få den tillräckligt högt upp och inte tillräckligt mot mig. Nya scanior är bättre på det men måste säga att MAN är bäst. Kan nästan få upp ratten hur högt man vill. Nya MAN som GUB har följer INTE instrumentpanelen med när man ställer in ratten.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: yngrot skrivet 05 februari 2009, 18:10:18 PM
Anledningen till att instrumentbrädan föler är ju att du inte ska komma för långt från b.la. dörrknappar. Jag har för mig att det går att välja om brädan ska följa med eller inte..
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 23:10:01 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 05 februari 2009, 17:53:28 PM
Det är precis därför man väntar med att blinka vänster tills dörrarna är stängda. Då irriterar man inte bilisterna och blir inte stressad själv.

Jag har själv i GUB's äldsta scanior väldigt svårt att få nån komfortabel sittställning och rattposition. det är för lite inställningsmöjligheter för ratten. Jag kan inte få den tillräckligt högt upp och inte tillräckligt mot mig. Nya scanior är bättre på det men måste säga att MAN är bäst. Kan nästan få upp ratten hur högt man vill. Nya MAN som GUB har följer INTE instrumentpanelen med när man ställer in ratten.
Man blinkar i god tid för att påkalla för bilister att man ämnar lämna busshållplatsen.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 05 februari 2009, 23:43:03 PM
Pysljudet vid dörrstängningen på t.ex CN113 ser jag som ett diggabelt ljud och något helt annat än dagens varianter.
Runda lyktglas och dubbla blinkers fram ser så mycket bättre ut och rent estetiskt var det delvis bättre förr.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 05 februari 2009, 23:45:15 PM
Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 23:10:01 PM
Man blinkar i god tid för att påkalla för bilister att man ämnar lämna busshållplatsen.

Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 februari 2009, 00:04:20 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 februari 2009, 23:45:15 PM
Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.
I Borås går inte det för BL har kopplat bussarna så att dörrbromsen inte släpper förrän föraren blinkar vänster.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 februari 2009, 00:05:24 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 februari 2009, 23:43:03 PM
Pysljudet vid dörrstängningen på t.ex CN113 ser jag som ett diggabelt ljud och något helt annat än dagens varianter.
Runda lyktglas och dubbla blinkers fram ser så mycket bättre ut och rent estetiskt var det delvis bättre förr.
Det pysljudet är rätt öronbedövande, tycker jag.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: AL skrivet 06 februari 2009, 00:35:31 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 februari 2009, 23:45:15 PM
Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.

Slår själv ut blinkersen samtidigt som jag stänger bakdörrarna, och på så vis "talar om" för gemene privatbilist att nu är det dags att flytta på sig...  Sedan kör jag ut och antingen får dom byta fil eller bromsa in!  Punkt slut!  Har varken lust eller ork med något velande hit och dit, och dessutom har jag tidtabeller att följa!

Däremot brukar jag alltid avbryta blinkandet om t ex en lastbil eller långtradare är på g bakom, och ge denne en chans att fortsätta utan att behöva bromsa in!
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 februari 2009, 00:48:58 AM
Citat från: AL skrivet 06 februari 2009, 00:35:31 AM
Slår själv ut blinkersen samtidigt som jag stänger bakdörrarna, och på så vis "talar om" för gemene privatbilist att nu är det dags att flytta på sig...  Sedan kör jag ut och antingen får dom byta fil eller bromsa in!  Punkt slut!  Har varken lust eller ork med något velande hit och dit, och dessutom har jag tidtabeller att följa!

Däremot brukar jag alltid avbryta blinkandet om t ex en lastbil eller långtradare är på g bakom, och ge denne en chans att fortsätta utan att behöva bromsa in!
Min filosofi också.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Björn Ax skrivet 06 februari 2009, 05:29:31 AM
Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 23:10:01 PM
Man blinkar i god tid för att påkalla för bilister att man ämnar lämna busshållplatsen.
Jag brukar blinka när dörrarna är stängda. Ser jag då att en bilist är så pass nära att den inte hinner stanna så släpper jag förbi den. Jag blinkar inte och bara åker ut. Då slipper man irritationen om dörrarna går upp igen.

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 februari 2009, 23:45:15 PM
Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.

Ja det gör inte jag. vissa chaufförer som man ser när jag åker med dom är livsfarliga. Dom börjar åka, blinkar sen och sist kollar i spegeln om det kommer nån bakom. Helt livsfarligt.
Jag blinkar, kollar om det är nån som inte kommer hinna stanna och sen åker om det är klart.

Jag tycker det inte är så bra mentalitet att tänka så att jag svänger bara ut. Om ni inte vill bli påkörda så flytta er. Det är helt fel sätt att tänka.
Är som det står i vår förarhandbok. "Bilister är skyldiga att släppa ut bussen men du har ingen rättighet att köra före" "I trafiken har vi bara skyldigheter inga rättigheter"

Så att tänka "Jag har en tidtabell att följa" tycker jag är lite fel. Det är då jag tror olyckor händer. Man blir stressad att tiden rinner iväg. Är det mycket folk och mycket trafik så blir man sen. Vad gör det? Jag har iaf månadslön. Den blir inte mindre hur sen jag än må vara.

Mitt tänkande är såhär: Jag kommer hellre fram sen, än inte komma fram alls.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: AL skrivet 06 februari 2009, 13:26:43 PM
Nja, fast "filosofin" bakom detta med att lägga i blinkers samtidigt som man stänger dörrarna är just att i ett tidigt skede informera bilister om att bussen är på väg ut från hållplats. Fördelen med detta är att man sparar mycket tid, särskilt på sträckor där trafikintensiteten är hög. Att sitta och vänta tills någon bilist "förbarmar" sig över en och släpper ut en från hållplatsen kan ta en evighet och det fungerar inte i längden.  Har jag som förare klargjort mina avsikter i god tid innan, och bakomvarande bilister väljer att helt strunta i regelverket - ofta beroende på att många under inga omständigheter kan acceptera att ett tyngre fordon hamnar "före" i trafiken - så får man helt enkelt finna sig i att bromsa in när jag kör ut! Dessutom är det sannolikt i hög grad beroende på var man kör.  I t ex Göteborg har det blivit allt vanligare med hållplatser som stryper all övrig trafik under tiden bussen befinner sig på hållplats, medan det naturligtvis är en annan sak på större och mer trafikerade vägar där istället hållplatsfickor fungerar bättre.

Självklart handlar det inte om att "vräka sig ut" i gaturummet Björn Ax, utan snarare att göra det smidigare och enklare och samtidigt minimera risken för incidenter i och omkring hållplatser.  Bilister är ofta "veliga" när det kommer till tyngre fordon i trafiken, och just detta "velande" måste man utnyttja för att få trafiken att fungera och flyta på ett bra sätt för alla parter!

Just detta med utkörning från hållplats är något som är ganska intressant, och sättet man väljer att hantera det på ger ett mycket tydligt resultat.  Kör man t ex en linje där merparten kolleger använder den "filosofi" jag själv använder, märks detta tvivelslöst då man knappt behöver röra blinkersen förrän samtliga bilister byter fil eller bromsar in för att släppa ut en. Gör man emellertid ett tillfälligt inhopp på en annan linje där kollegerna istället har en annan filosofi, d v s man blinkar och väntar snällt tills någon förbarmar sig, så är det snarare regel än undantag att respekten för bussar och hållplatsmiljöer är obefintlig bland merparten bilister!  Min upplevelse är att miljön i och kring hållplatser där bussföraren är tydlig med regelverket, (på ett trafiksäkert sätt givetvis), dramatiskt förbättras till gagn inte minst för våra resenärer!
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Simon A skrivet 08 februari 2009, 20:04:09 PM
Pappa brukar köra en variant, om han inte blir utsläppt, att långsamt smyga ut från fickan för då blir till slut nån så orolig att den bromsar och då är det bara att köra ut. Något som kan fungera om man vill ut på en vältrafikerad gata med ett långt pärlband av bilar också.

//Simon
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 17:02:46 PM
Citat från: Simon A skrivet 08 februari 2009, 20:04:09 PM
Pappa brukar köra en variant, om han inte blir utsläppt, att långsamt smyga ut från fickan för då blir till slut nån så orolig att den bromsar och då är det bara att köra ut. Något som kan fungera om man vill ut på en vältrafikerad gata med ett långt pärlband av bilar också.

//Simon

Det är ju ett bra knep.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: preacher skrivet 22 februari 2009, 12:45:23 PM
Måste nog säga att jag är nöjd med förarplatsen i Citaron. Växlen går att lägga i med Handbroms men aktiveras el förrän handbroms släppt.

Det finns Knapp för att aktivera dörrbroms

Knapparna till dörrarna sitter till vänster på Panelen(jag håller åxå i Biljettbordet med höger hand för att avlasta kroppen lite)

Jag får plats(190 Lång) Det finns plats för vä.foten att vila.

Men visst saknar man en del gamla goda finesser från den gamla vagnparken. Kan det vara så att dom "Gamla Ingenjörerna" har blivit ersatta av nytt folk med nya ideer. Det brukar ju va så att nya inte vill lyssna på gamla ideer därför försvinner lite av det gamla "sunda förnuftet".
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 14:54:10 PM
Citat från: preacher skrivet 22 februari 2009, 12:45:23 PM
Måste nog säga att jag är nöjd med förarplatsen i Citaron. Växlen går att lägga i med Handbroms men aktiveras el förrän handbroms släppt.

Det finns Knapp för att aktivera dörrbroms

Göteborgs Spårvägatrs MAN-bussar har också knapp för at aktivera dörrbroms, men det har inte Borås Lokaltrafiks, så det är nog en "specfråga" från beställaren.

Citat från: preacher skrivet 22 februari 2009, 12:45:23 PM
Men visst saknar man en del gamla goda finesser från den gamla vagnparken. Kan det vara så att dom "Gamla Ingenjörerna" har blivit ersatta av nytt folk med nya ideer. Det brukar ju va så att nya inte vill lyssna på gamla ideer därför försvinner lite av det gamla "sunda förnuftet".

Det är nog tvärtom också på vissa ställen. Äldre vill inte lyssna på nya idéer.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: yngrot skrivet 22 februari 2009, 18:03:41 PM
Dörrbromsknappen på MAN och Neoplan valde vi bort vid specning för vi ville ha dem lika våra gamla men tyvärr blev det ju inte så...annars är ju den lilla vippan för dörrbroms standard på tyska bussar dock har de ej automatisk dörrbroms när dörrar öppnas.. 
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 19:19:52 PM
Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2009, 18:03:41 PM
Dörrbromsknappen på MAN och Neoplan valde vi bort vid specning för vi ville ha dem lika våra gamla men tyvärr blev det ju inte så...annars är ju den lilla vippan för dörrbroms standard på tyska bussar dock har de ej automatisk dörrbroms när dörrar öppnas.. 
De är långt ifrån lika de gamla bussarna på många andra punkter, så vad hade de gjort om de var olika även här?
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 22 februari 2009, 22:36:51 PM
Efter att mestadels har kört Volvo och ibland Setra blir det nu en hel del körning med  MAN stadsbussar av både diesel- och gasmodell.Som tur är blir det en hel del Volvo fortfarande dock inte i stan.
Våra nya   Raskenbussar från MAN är dock väldigt bra att köra.

Pratade med en tekniskt ansvarig för bussar och fick mig till dels en hel del matnyttig kunskap.Varför är MANs förarplatser på stadsbussarna så små jämfört med de gamla Volvo vi hade.
Jo för MAN är inte gjorda för att sälja biljetter från förarplatsen.

Ute i Europa så säljs biljetterna utanför bussen. Svenska bussar görs enligt VTI-standard där biljettförsäljning ingår ombord. Vägtrafikinstitutet som har mätt upp vilka mått som krävs.I Europa har man Europastandard utan biljettförsäljning och det ska inte förväxlas med EU-normer. EU har inte sagt något om hur en förarplats ska se ut.
Vovlo tycker jag i allmänhet är klart mycket bättre än MAN vad gäller förarplatsen både vad gäller utförandet och funktionen. Man sitter helt enkelt bättre. Har bättre benutrymme och en rejäl podester som ger en säkrare plats som förare och man ser bättre. När vi ska backa ut våra bussar från plattan så ska vi ha Hazardblinkersen på. Blinkljusen är så platserade på MAN att deras ljusblink slår i bakspeglarna så man inte ser så bra.Likaså vid utfart från hållplatser.
Listan kan göras lång över Volvos överlägsenhet om allt utom priset.

Dock gillar jag inte de nya knapppanelerna, satellitpanelerna på Volvo. Det är ju bara några få cm mellan ratten och panelen.Lätt att komma åt en knapp ibland.


Mvh
Buss-Anders
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: RoTe skrivet 22 februari 2009, 23:43:11 PM
Citat från: Buss-Anders skrivet 22 februari 2009, 22:36:51 PM

Dock gillar jag inte de nya knapppanelerna, satellitpanelerna på Volvo. Det är ju bara några få cm mellan ratten och panelen.Lätt att komma åt en knapp ibland.


Mvh
Buss-Anders

Instämmer. Förstår inte varför de inte kunde ha några centimeter extra mellanrum där. Jag brukar slå i vänsterhanden när jag snabbt ska använda blinkersspaken...
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Björn Ax skrivet 23 februari 2009, 09:37:04 AM
Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 23:43:11 PM
Instämmer. Förstår inte varför de inte kunde ha några centimeter extra mellanrum där. Jag brukar slå i vänsterhanden när jag snabbt ska använda blinkersspaken...

Håller med men neoplan är inte mycket bättre dom heller.
Våra lite äldre biogas bussar som har inv nr 15x och uppåt är blinkersspaken väldigt nära instrumentpanelen.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 23 februari 2009, 22:12:42 PM
Veva-veva på tre ställen+byta linjeskyltar i papp i hållarna, posthämtning, apotekslådor tunga som 3 filmlådor (minst), i bästa fall Wilsonlåda, annars kanske en B10:a med 80cm växelspak, glappet i växel var marginellt #edit#MINDRE# än friläget, dörr&fönsterlister som aldrig höll tätt, rampvärme inte en självklarhet. 16 timmars ramtid, 6 timmars körtid utan rast, minsta betalda tid = faktiskt tid, senare 1 timma..

Det inte bättre förr, o inte kanske, det var inte bättre inte bättre förr.
Detta förr, var inte 50-talet, inte 60 eller 70 utan även tidigt 90tal var detta en verklighet för en del förare.

Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: preacher skrivet 24 februari 2009, 20:47:46 PM
(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926013.jpg)

Förarplats Citaro -07
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: yngrot skrivet 25 februari 2009, 12:50:14 PM
Har alla Bergkvara dörrknappar till vänster??  Fler bolag som valt så??
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 15:27:03 PM
förarplats för konsumexpediter
och de hatar sina....
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: preacher skrivet 25 februari 2009, 20:47:18 PM
Alla 105 Citarorna i Blekinge Har Likadana Förarplatser
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 21:23:38 PM
Och en panel som inte ger föraren någon möjlighet att kolla mer än vad datorn väljer att visa, skapar nog mer haverier än vad som bevisats än. I tråden om största instrumentpanelen skrev ngn om att för mycket information distaherar expediten förlåt föraren, men det är ju en fråga om förmåga att hantera sitt fordon och informationen, och kunskap om vad som visas. Fast det klart, programmerar datorn att signalera stoppande fel så tjänar man ju pengar i verkstaden.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: preacher skrivet 25 februari 2009, 21:33:03 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 21:23:38 PM
Och en panel som inte ger föraren någon möjlighet att kolla mer än vad datorn väljer att visa, skapar nog mer haverier än vad som bevisats än. I tråden om största instrumentpanelen skrev ngn om att för mycket information distaherar expediten förlåt föraren, men det är ju en fråga om förmåga att hantera sitt fordon och informationen, och kunskap om vad som visas. Fast det klart, programmerar datorn att signalera stoppande fel så tjänar man ju pengar i verkstaden.


Nope inga haverier än. Datorerna visar förstås det som dom är programmerade till o visa. Lyser det rött ska man ju stanna oavsett om det är en Volvo el. Scania. Att jag föredrar Mercan för egen del beror nog på att jag kört det mest även om jag kört det mesta i bussväg sen jag började jobba med det här.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 22:28:27 PM
Citat från: preacher skrivet 24 februari 2009, 20:47:46 PM
(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926013.jpg)

Förarplats Citaro -07
Ser lika obekväm ut som på en MAN.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:37:24 PM
Fast varför lyser det rött?
Sannolikhetsfel är vanligt förekommande, med äkta mätare kan en duktig förare eller via samband trafikledare avgöra hur allvarligt felet är. Men det är ju borta eftersom expediterna inte kan hantera den o så mycket information.

Men MAN, Merca mm flera tjänar ju pengar,, o yrket förlorar status
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 22:40:19 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:37:24 PM

Men MAN, Merca mm flera tjänar ju pengar,, o yrket förlorar status


Väl talat! :)
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 25 februari 2009, 23:37:46 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 15:27:03 PM
förarplats för konsumexpediter
och de hatar sina....

Är det något fel med att vara konsumexpedit (även om man som jag föredrar ICA), eller ska jag tolka det som att du tycker förarplatsen är positiv och att konsumexpediter är det samma?  ::)
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: preacher skrivet 26 februari 2009, 14:02:39 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:37:24 PM
Fast varför lyser det rött?
Sannolikhetsfel är vanligt förekommande, med äkta mätare kan en duktig förare eller via samband trafikledare avgöra hur allvarligt felet är. Men det är ju borta eftersom expediterna inte kan hantera den o så mycket information.

Men MAN, Merca mm flera tjänar ju pengar,, o yrket förlorar status


Sannoliksfel är inte direkt sannolika utan med hjälp av en dator i bussen behöver man inte glo på en massa olika mätare hela tiden utan man kan koncentrera sej på körningen istället. Trodde faktiskt att Volvo o Scania hade slopat sin mätarskog på instumentbrädan. Finns nog en varningssignal där åxå om man letar.Och nej jag sitter bra o får plats(190 lång) inga problem där.Tyvärr har jag aldrig jobbat som Kassör i någon affär men det trevliga med det här yrket är att det finns folk från alla yrkeskårer. Tråkigt att ni aldrig fått provköra Citaron men ni är välkommna till Blekinge om ni vill prova en.

Nu har vi ju en egen Auktoriserad Mercedersverkstad så vi har inga problem med Servicen.

Ps Jag handlar på Konsum ibland o Personalen där är alltid glada o trevliga o verkar trivas med sitt jobb.

Ps 2 Jag har tyvärr inte kört någon Volvo el Scania nyare är 2003 årsmodell därför kan jag inte uttala mej hurvida den är bättre eller sämre är Citaron
MVH
Pär

Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: yngrot skrivet 26 februari 2009, 14:32:10 PM
Intressant att du tycker du har bra plats såg en av era Citaro på Älvsjömässan och jag upplevde den mkt trång och även kolleger från olika bussbolag sa samma sak..däremot håller jag med dig angående grundprincipen med den tyska brädan att man slipper se massa mätare men när det bara dyker upp falska meddelande då slutar man ju tro på dem och till slut blir det ett haveri .. Har sett nya MAN där har de ju gått tillbaka med mätare igen..Vet du om Bergkvara övriga Mercor har samma med dörrknappar exvis de som rullar i Lund
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Jan skrivet 26 februari 2009, 16:57:36 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 februari 2009, 14:16:37 PM
Början på en lista:

  • Steglös "dimmer" på expeditionslampan var något jag gillade i tidiga 80-tals Säfflevagnar.
  • 2+1-halvljusen som innebar två halvljuslampor tända samtidigt på höger sida var också bra.
  • Att kunna välja inre (eller nedre) "reservhalvljus" när en halvljuslampa var trasig var värdefullt.
  • Stora dubbla blinkers fram och tredubbla bak, växelvis blinkande. Tydligt och trafiksäkert. Försvann detta redan med MaxCin?
  • Dubbla vindrutor medgav lodräta torkarblad som alltid har mindre is och snö på bladen än vågräta.
  • Självklart ska båda sidorutorna vara öppningsbara, och inte enbart den bakre.

MAN bussarna i Skåne har dimmer. Stadsbussarna har också delad frontruta.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Jan skrivet 26 februari 2009, 17:03:24 PM
Däremot så har värmen i alla nya bussar blivit sämre. Scania och volvos kranar, dvs vrid höger för kallare och vänster för motsatsen. Detta fungerade alltid. ???
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: preacher skrivet 26 februari 2009, 17:31:57 PM
Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2009, 14:32:10 PM
Intressant att du tycker du har bra plats såg en av era Citaro på Älvsjömässan och jag upplevde den mkt trång och även kolleger från olika bussbolag sa samma sak..däremot håller jag med dig angående grundprincipen med den tyska brädan att man slipper se massa mätare men när det bara dyker upp falska meddelande då slutar man ju tro på dem och till slut blir det ett haveri .. Har sett nya MAN där har de ju gått tillbaka med mätare igen..Vet du om Bergkvara övriga Mercor har samma med dörrknappar exvis de som rullar i Lund

Tyvärr har jag bara varit inne i o åkt med Gasbussarna i Lund kan inte komma ihåg var knapparna satt. Utrymmet är sådant att jag kan sitta med benen som jag vill o kan ha armarna med allt inom räckhåll.Min väska får plats o jackan är inte i vägen.Det är okey för mej.
Kommer ihåg en buss från Sj tiden 2091 tror jag den hette (Danskbygge??) med Wilsonlåda, där hade man ont både här o där efter att ha varit igång några timmar.Allt satt så man var tvungen o sträcka sej.Men som sagt alla sitter olika o i en del bussar passar man o i en del inte.
Trevlig dag
Pär
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Ersa skrivet 26 februari 2009, 17:49:28 PM
Apropå värme verkar nya bussars motorer (främst Volvo) vara beroende av webasto för att ens kunna komma upp i arbetstemperatur under vår och höst. Utvecklar nya motorer mindre värme?
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Jens skrivet 26 februari 2009, 19:37:25 PM
Effektivare motorer för minskad bränsleförbrukning borde innebära mindre överskottsvärme - så är det ju på nya dieselbilar i alla fall. Klarar sig inte gärna utan extravärmare dom heller.
Titel: SV: Det var bättre förr - eller kanske inte...
Skrivet av: Jo skrivet 26 februari 2009, 21:03:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2009, 14:40:48 PM
Frågan är då varför det är falska meddelanden? Brister i underhållet ligger ju nära tillhands och att man då skyller indikeringarna på annat, isåfall är inte BL det första bussföretag som gjort så, blinkande oljetryckslampor och liknande berodde ju på elfel sades det redan för 25 år sedan där jag jobbade ;)

Efter ett tag när tillräckligt många varningslampor lyser brukar ju trenden dock vända allteftersom varningslamporna/indikeringarna också blir kaputt.