Den här synen såg jag mycket under min uppväxt:
H57 4933 stannar strax till vid Norrgårdens hållplats i Vallentuns
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/56603.jpg)
Trevligt! Vikdörrar och allt...
och reklam för B&W....
Den här modellen var väl rätt ovanlig i Sthlm, eller??
Snygg bild, för övrigt ;D
Men tyvärr köptes inte flera eller ??
Hägglundsmärke och Wiima,hur hänger det ihop??
Ok,den märkningen har jag aldrig tänkt på :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2009, 20:57:28 PM
Beror på ...
31 stycken, 30 led och 1 normalbuss (och ytterligare en 1 normalbuss av tätortsutförande på prov)
Så pass ändå... Har aldrig sett dessa på foton...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2009, 21:33:33 PM
Hägglunds samarbete (Busstillverkningen etc) upphörde sedan
Det var väl så att Hägglunds mer eller mindre överlät sina order på Wiima för att kunna avsluta busskapitlet?
Visst är väl chassit även på denna ledvagn (och alla tidigare Hägglundare) byggda av Hägglunds?
Hej !
En liten fråga bara, vad spelade Hägglunds för roll i dessa Wiima-bussar ?
Mvh Peter Ö
Dörrautomatik kanske? Har för mig att jag läst det någonstans.
Just denna buss är väl också det mest långlivade SL haft i trafik, den gick mig veterligen sista gången i trafik som ersättning för Roslagsbanan 1996, dvs 21 år efter leverans. Gick nästan bara norr om stan förutom ett gästspel i Björknäs i slutet av karriären. Två vagnar fanns för några år sedan kvar i Sverige i privat ägo, 4922 och 4934.
Christian B
Mycket fin bild! Just 4933 ska enligt mina anteckningar varit den sista H57:an i trafik hos SL. Det ska ha varit kring 1995. Jag tror att vagnen fick förlängt "liv" på grund av Roslagsbaneersättningstrafik.
Citat från: christian berg skrivet 04 februari 2009, 14:17:28 PM
Just denna buss är väl också det mest långlivade SL haft i trafik, den gick mig veterligen sista gången i trafik som ersättning för Roslagsbanan 1996, dvs 21 år efter leverans. Gick nästan bara norr om stan förutom ett gästspel i Björknäs i slutet av karriären. Två vagnar fanns för några år sedan kvar i Sverige i privat ägo, 4922 och 4934.
Christian B
Aha, det var så sent som 1996 vagnen gick i trafik. Enligt mina anteckningar har H57:or under en kortare tid även varit stationerade i Ribby för ersättningstrafik för Nynäsbanan/pendeltåg.
Har för mig att LFV hade fd H57:or på Arlanda. Hur länge rullade dessa, och vilka individer var det?
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 februari 2009, 17:07:24 PM
Har för mig att LFV hade fd H57:or på Arlanda. Hur länge rullade dessa, och vilka individer var det?
Dom hade åtminstone 4926,4929&5038,ty dom stod på Tallinnexporten 1998-05-09./Ulf
Jag har för mig att jag såg minst en av dem lackad i gul färgsättning t o m. Någon som har en bild?