http://sydsvenskan.se/ekonomi/article409196/Stororder-till-Volvo-Bussar.html (http://sydsvenskan.se/ekonomi/article409196/Stororder-till-Volvo-Bussar.html)
Den svenska delen av orden borde väl avse Ale och Lila express? Stockholm vet jag ej något nytt kontrakt som skulle behöva bussar hos Concordia, kanske utbyte av äldre?
Det står lite mer i pressmeddelandet från Volvo:
http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se
Bl.a. 15 nya 9700 till Swebus express
Citat från: Magnus skrivet 29 januari 2009, 11:19:22 AM
Det står lite mer i pressmeddelandet från Volvo:
http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se
Bl.a. 15 nya 9700 till Swebus express
40 st 8500 till Stockholmstrafiken. Där finns väl iöf lite som skulle behövas moderniseras
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 11:27:49 AM
40 st 8500 till Stockholmstrafiken. Där finns väl iöf lite som skulle behövas moderniseras
Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.
Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:44:01 AM
Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.
Motorerna gäller väl den norska delen av beställningen som jag fattar det, men å andra sidan hittar jag ingen motsvarighet i den svenska delen.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 11:47:55 AM
Motorerna gäller väl den norska delen av beställningen som jag fattar det, men å andra sidan hittar jag ingen motsvarighet i den svenska delen.
Möjligt att jag tolkade texten fel. Vi får väl se framöver vad som ramlar in på arenan.
Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:54:39 AM
Möjligt att jag tolkade texten fel. Vi får väl se framöver vad som ramlar in på arenan.
Precis som jag kan ha gjort detsamma. Vi får väl göra det, fast intressant med lite nytt material även för Swebus i Stockholm. Busslink har ju fått en hel del nytt på sistone
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 11:56:29 AM
Precis som jag kan ha gjort detsamma. Vi får väl göra det, fast intressant med lite nytt material även för Swebus i Stockholm. Busslink har ju fått en hel del nytt på sistone
Fast samtidigt kan ju Swebus säkerligen flytta en del lite nyare bussar från Ekerö och Märsta när Arriva börjar köra där. Därför tyckte jag att 40 helt nya lät mycket men som sagt den som lever får se.
Citat från: Walter skrivet 29 januari 2009, 13:49:56 PM
Fast samtidigt kan ju Swebus säkerligen flytta en del lite nyare bussar från Ekerö och Märsta när Arriva börjar köra där. Därför tyckte jag att 40 helt nya lät mycket men som sagt den som lever får se.
Har egentligen Swebus så mycket nyare "egna" bussar på Ekerö och Märsta?
Har i stort sett fått för mig att det mesta som är nyare är SLs Etanolvagnar i Märsta. Men det kanske är en fel uppfattning som jag fick när jag var i området i somras?
Det är korrekt att de flesta bussarna i Mälaröarna och Märsta är runt 8 år eller äldre vilket påverkar medelåldern åt fel håll. Vilket gör att ett flertal av dessa säkert kommer att utfasas. In om en en snar framtid. Dock finns det en hel del Volvo bussar i Mälaraörna som är ca 8 år gamla dessa kommer säkert att vara kvar i flera år till hos Swebus i SL trafik.
Volvo Bussar har just skickat ut en rättelse till tidigare pressmeddelande. Concordia har beställt sammanlagt 105 bussar till Sverige, inte 95 som det stod förut.
Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:44:01 AM
Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.
Visst finns 12-litern som lågentréledvagn, B12BLEA med 8700-kaross, men sådana har inte levererats till Sverige. Tveksamt att man skulle köpa den modellen när man redan har en drös B9S.
Från dagens ena nätblaska: http://www.nwt.se/saffle/article460718.ece
Detta bör ju vara förklaringen till att det för någon vecka sedan dök upp ritningar på Volvos nya instrumentpanel på depåer och rastlokaler i Huddinge/Botkyrka. Trevligt värre!
Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:44:01 AM
Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.
Swebus kommer få ett tillskott på B9S under året till Stockholm
(fast jag personligen hade mer hoppats på nya boggie bussar då dem är i större behov av att bli ersatta...)
Citat från: CS skrivet 29 januari 2009, 18:34:57 PM
Detta bör ju vara förklaringen till att det för någon vecka sedan dök upp ritningar på Volvos nya instrumentpanel på depåer och rastlokaler i Huddinge/Botkyrka. Trevligt värre!
Citat från: homer skrivet 29 januari 2009, 19:30:31 PM
Swebus kommer få ett tillskott på B9S under året till Stockholm
(fast jag personligen hade mer hoppats på nya boggie bussar då dem är i större behov av att bli ersatta...)
Okej. Återstår då att se om alla hamnar i Hu/Bo eller hur fördelningen blir.
Citat från: Fredde_J skrivet 30 januari 2009, 02:41:54 AM
Okej. Återstår då att se om alla hamnar i Hu/Bo eller hur fördelningen blir.
När? Är detta en order fram i tiden 2012, biobasbussarna till Charlottendal?
Citat från: Peter Erret skrivet 30 januari 2009, 02:52:21 AM
När? Är detta en order fram i tiden 2012, biobasbussarna till Charlottendal?
Nej, det står att leverans ska ske april till oktober i år i sista menigen i denna press: http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se (http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se)
Citat från: Fredde_J skrivet 30 januari 2009, 02:58:36 AM
Nej, det står att leverans ska ske april till oktober i år i sista menigen i denna press: http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se (http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se)
Missade detta men kan med texten utgå från att bussarna som ska till SL-land tillverkas i Polen, inga nya jobb till svedala.
Citat från: Peter Erret skrivet 30 januari 2009, 03:03:09 AM
Missade detta men kan med texten utgå från att bussarna som ska till SL-land tillverkas i Polen, inga nya jobb till svedala.
Nja det står ju ang bussarna till Norge:
CitatStörre delen av ordern gäller kompletta bussar. Närmare 225 är intercitybussen Volvo 8700 som byggs i fabriken i Wroclaw, Polen och ca 30 är intercitybussen Volvo 8500 som byggs i fabriken i Säffle, Sverige.
Så nog ska de 8500 som ska rulla här i landet skapas i Säffle. ;) Bygger man ens 8500 i Polen?
Förmodar även att en del ska komma till Gävle... Det är ju redan dom nya hårda miljökraven som gäller här i Länstrafiken from juni i å med nya avtalet för Swebus...
Övriga krav är AC, alkolås samt bälten... Vet inte hur det ser ut på fronten vad gäller storlekarna på bussarna... Någon annan ? Eller kan det tänkas att det blir MAN/MB här ist ?
Citat från: Magnus skrivet 29 januari 2009, 11:19:22 AM
Det står lite mer i pressmeddelandet från Volvo:
http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se
Bl.a. 15 nya 9700 till Swebus express
gissar på en av dessa bussar ersätter swebus 6802
Citat från: Fredde_J skrivet 30 januari 2009, 02:41:54 AM
Okej. Återstår då att se om alla hamnar i Hu/Bo eller hur fördelningen blir.
12 st kommer hamna i Tyresö. De kommer ersätta 43XX serien samt 18XX serien. Det är enkel matematik, 4304-4310 samt 1844-1848, 12 försvinner 12 nya kommer. 18XX kommer saknar, det är gamla och slitna men driftsäkra. Leverans visste man i nuläget inget om men det borde väl bli en bit in på våren om man ska tro artiklarna.
Undrar var resten hamnar. Vill ni inte fylla på med fler B9s i N/V? :P
Citat från: MrX skrivet 30 januari 2009, 21:31:47 PM
12 st kommer hamna i Tyresö. De kommer ersätta 43XX serien samt 18XX serien. Det är enkel matematik, 4304-4310 samt 1844-1848, 12 försvinner 12 nya kommer. 18XX kommer saknar, det är gamla och slitna men driftsäkra. Leverans visste man i nuläget inget om men det borde väl bli en bit in på våren om man ska tro artiklarna.
Undrar var resten hamnar. Vill ni inte fylla på med fler B9s i N/V? :P
Gärna de men inte bli av med de bästa bussarna som någonsin har rullat på 222:an nämligen 18XX vagnarna
vet du föresten vilken 43 vagn de var som brann vid ekstubben i förrgår? antar att den inte kommer att repareras om alla nu ändå ska bort...
Citat från: MrX skrivet 30 januari 2009, 21:31:47 PM
Undrar var resten hamnar. Vill ni inte fylla på med fler B9s i N/V? :P
Om man ser till ålder så lär väl resten av 38xx och 39xx ryka först. På 18xx-sidan är boggivagnarna äldre än ledbussarna, 8500 kan ju vara både led och boggi... Det står ju inte nånstans att alla till Sthlm är ledbussar.
Citat från: homer skrivet 31 januari 2009, 00:21:48 AM
Gärna de men inte bli av med de bästa bussarna som någonsin har rullat på 222:an nämligen 18XX vagnarna
vet du föresten vilken 43 vagn de var som brann vid ekstubben i förrgår? antar att den inte kommer att repareras om alla nu ändå ska bort...
4310 skulle jag gissa på. Det är den enda som saknas på rampen. Eftersom jag enbart är timanställd hinner man inte se och höra allt ;) 1844 är tillbaks och finare än på länge
Citat från: Fredde_J skrivet 31 januari 2009, 03:04:00 AM
Om man ser till ålder så lär väl resten av 38xx och 39xx ryka först. På 18xx-sidan är boggivagnarna äldre än ledbussarna, 8500 kan ju vara både led och boggi... Det står ju inte nånstans att alla till Sthlm är ledbussar.
men det är enligt uppgifter jag hört enbart ledbussar som ska komma
Nya avtalet i Hudiksvall som KR-trafik tar över i juni 2009 ryktas innehålla en del nya Volvo 8500 till landsorten. Hur många vet jag inte... Till stadstrafiken verkar det bli Mercedes.
Citat från: homer skrivet 31 januari 2009, 20:35:32 PM
men det är enligt uppgifter jag hört enbart ledbussar som ska komma
Okej, då tror jag på det till saken bekräftas.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?articleId=2009\02\09\323506&SectionID=BilMotor&menusection=BilMotorBilMotornyheter
väcker den här tråden igen då de framkommit nya intressanta uppgifter
det står mer i papperstidningen än i den här webartikeln
"Det rör sig om nära 400 bussar som kommer att levereras av Volvo, Scania samt tyska MAN."
Citat från: homer skrivet 31 januari 2009, 20:35:32 PM
men det är enligt uppgifter jag hört enbart ledbussar som ska komma
Det kommer både nya ledbussar samt boggibussar under året till Swebus Stockholm, totalt drygt 50 st. Fördelning, samt placering är inte spikat än för trafikbeställningar från SL är inte gjorda ännu. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 09 februari 2009, 13:20:06 PM
Det kommer både nya ledbussar samt boggibussar under året till Swebus Stockholm, totalt drygt 50 st. Fördelning, samt placering är inte spikat än för trafikbeställningar från SL är inte gjorda ännu. /Henrik/
Tack för svaret. Då får vi helt enkelt se framöver hur det blir.
Citat från: HB skrivet 09 februari 2009, 13:20:06 PM
Det kommer både nya ledbussar samt boggibussar under året till Swebus Stockholm, totalt drygt 50 st. Fördelning, samt placering är inte spikat än för trafikbeställningar från SL är inte gjorda ännu. /Henrik/
spännande och trevligt med nya boggi de var ett tag sen...