Kunde låta bli att stanna till när man hade vägarna förbi med tom buss på linje 13 vid Wist i måndagskväll
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3R4A519YA006454_Vo_B10BLE_4X2_Sff.jpg?t=1233222028)
//Niclas
Buhuu...Arrivaloggan sitter fortfarande kvar. >:(
Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 januari 2009, 15:59:25 PM
Buhuu...Arrivaloggan sitter fortfarande kvar. >:(
Ja Och?
Är det ett stot problem?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2009, 16:40:31 PM
Ja Och?
Är det ett stot problem?
Ja. Varför får (OM de får) Arriva ha sina logo på utsidan men inte Busslink och Swebus?
Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 januari 2009, 17:11:09 PM
Ja. Varför får (OM de får) Arriva ha sina logo på utsidan men inte Busslink och Swebus?
Kallar du det stort problem...............
Det är ju uppenbart att Arriva har beställd den här logotypen, antingen av okunskap, vilket verkar konstigt, men bussarna saknar ju även vitt runt skyltskåpet eller så har Sl helt enkelt ändrat sitt designprogram, vilket inte verkar vara så troligt då de inte var länge sen de nya "designprogrammet" togs fram
Disse bussene er lakkert på Arrivas eget verksted her i København, og her er det vanlig at selskapets vanlige logo står på bussene. Det er nok rett og slett sånn at danskene på verkstedet der ikke har nok kjennskap til SL sine regler.
Om været er bra og jeg har tid så har jeg tenkt å ta turen forbi der i morgen, så da kan jeg jo nevne det for dem om jeg skulle finne noen busser og/eller folk der.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 17:43:27 PM
Kallar du det stort problem...............
Stackaren som får springa runt och avlägsna dessa dekaler, samt klistra dit nya på fönstren på hela vagnparken lär inte tycka att det hela är en liten detalj. ;)
I SL-trafiken får företagen inte sticka ut. Att dessutom ha Volvo-snedstrecket på fronten istället för SL-loggan... ujuj, det blir väl vite direkt? ;)
Kan det inte vara så att man fått in det i avtalet för att marknadsföra sig som ny aktör i SL-trafiken?
Citat från: markuz85 skrivet 29 januari 2009, 19:58:36 PM
Kan det inte vara så att man fått in det i avtalet för att marknadsföra sig som ny aktör i SL-trafiken?
Slutkunden har ingen nytta av att veta vilken entreprenör som styr bussen, Sl vill ju t o m ha gemensam uniform
Citat från: Verspieder skrivet 29 januari 2009, 19:56:01 PM
I SL-trafiken får företagen inte sticka ut. Att dessutom ha Volvo-snedstrecket på fronten istället för SL-loggan... ujuj, det blir väl vite direkt? ;)
Jantelagen.... ;D
Citat från: homer skrivet 29 januari 2009, 20:24:51 PM
Slutkunden har ingen nytta av att veta vilken entreprenör som styr bussen, Sl vill ju t o m ha gemensam uniform
Rent idiotiskt! - om en busschaffis skulle bete sig illa, eller om man glömmer kvar något på bussen skulle IAF jag vilja vända mig
direkt till respektive bolag, ska jag vända mig till SL lär det ju ta minst en extra vända innan något kan hända!
Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 20:44:11 PM
Rent idiotiskt! - om en busschaffis skulle bete sig illa, eller om man glömmer kvar något på bussen skulle IAF jag vilja vända mig
direkt till respektive bolag, ska jag vända mig till SL lär det ju ta minst en extra vända innan något kan hända!
Å andra sidan räcker det ju att kolla plåtarna så är ägaren i princip identifierad.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 januari 2009, 20:55:45 PM
Å andra sidan räcker det ju att kolla plåtarna så är ägaren i princip identifierad.
Jo, men tror du 'gemene man' tänker på det????
Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 20:56:31 PM
Jo, men tror du 'gemene man' tänker på det????
För gemene man så är det en SL buss
Är fönstren i bakre delen så låga på alla BLE/Säffle (Aabenra)?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 20:59:27 PM
För gemene man så är det en SL buss
Det skulle det inte (bara) vara om företagen fick ha sina loggor mer framträdande!
Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 20:56:31 PM
Jo, men tror du 'gemene man' tänker på det????
Nej men du, jag och alla andra någorlunda initierade.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 januari 2009, 21:24:14 PM
Nej men du, jag och alla andra någorlunda initierade.
Fast det var ju inte dem jag tänkte på...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 29 januari 2009, 21:01:03 PM
Är fönstren i bakre delen så låga på alla BLE/Säffle (Aabenra)?
Fönstren längst bak är högre än fönsten längst fram. Dock är det lackat svart under fönstren i bak för att det ska se ut som att alla fönstren är i jämnd höjd. Väldigt snyggt enligt mig.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 20:59:27 PM
För gemene man så är det en SL buss
Gemene man tror ofta att det fortfarande är SL som bedriver trafiken i egen regi.
Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 20:44:11 PM
Rent idiotiskt! - om en busschaffis skulle bete sig illa, eller om man glömmer kvar något på bussen skulle IAF jag vilja vända mig
direkt till respektive bolag, ska jag vända mig till SL lär det ju ta minst en extra vända innan något kan hända!
Snacka om att ge entreprenören extra jobb... ???
Varför tror du vi har någonting som heter SL Kundtjänst och SL Hittegods?
Citat från: AO skrivet 29 januari 2009, 21:48:06 PM
Fönstren längst bak är högre än fönsten längst fram. Dock är det lackat svart under fönstren i bak för att det ska se ut som att alla fönstren är i jämnd höjd. Väldigt snyggt enligt mig.
Har svårt att tro att fönstren bak är högre än de längre fram. På denna vagn (och vanligt på Aabenra) är fönstren definitivt lägre i bakdelen på bussen. Om det inte är lackerat svart ovanför fönstren har någon stripat där för det ser definitivt inte genomskinligt ut. Dessutom sitter ventilationsfönstret väldigt konstigt till om rutan skulle gå ändra upp i takkant. På säfflevagnarna är däremot alla fönster lika höga men sitter i olika höjd, mao fönstren i bussens bakre del går upp till takkant.
Citat från: Cero skrivet 29 januari 2009, 22:31:05 PM
Har svårt att tro att fönstren bak är högre än de längre fram. På denna vagn (och vanligt på Aabenra) är fönstren definitivt lägre i bakdelen på bussen. Om det inte är lackerat svart ovanför fönstren har någon stripat där för det ser definitivt inte genomskinligt ut. Dessutom sitter ventilationsfönstret väldigt konstigt till om rutan skulle gå ändra upp i takkant. På säfflevagnarna är däremot alla fönster lika höga men sitter i olika höjd, mao fönstren i bussens bakre del går upp till takkant.
Jämför här:
(http://www.sundas.se/Galleri/Bussbilder/Arriva/65xx/slides/Arriva_6530_Malmo_Central_070527.jpg)
Citat från: homer skrivet 29 januari 2009, 20:24:51 PM
Slutkunden har ingen nytta av att veta vilken entreprenör som styr bussen, Sl vill ju t o m ha gemensam uniform
Ska företagen fråntas all sin möjlighet att få marknadsföra sig?
Om en chaufför gör ett mycket bra jobb, och imponerar på sina kunder så ligger det ju givetvis i företagets intresse att få visa vem de är. Samma sak med fordonsmärket. Om Volvos bussar fungerar väldigt bra och gör bra intryck på passagerarna, så vill de ju få visa att det är de som byggt den.
Det är betydligt svårare att motivera att ta bort vartenda spår av bolaget på bussen. SL har hela bussen i sitt designprogram. Ska då inte företaget som både kör och äger den kunna få en liten hörna?
Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 januari 2009, 22:24:16 PM
Snacka om att ge entreprenören extra jobb... ???
Varför tror du vi har någonting som heter SL Kundtjänst och SL Hittegods?
Därför att folk inte kan hitta firmamärket på bussen o inte vet var de ska vända sig annars? ;-) - för övrigt skulle väl knappast någon oavsett ringa Swebus för att ta reda på när nästa buss går???? SL:s kundtjänst finns nog där av andra anledningar än att man ska kunna klaga enbart, o det fattar nog vem helst!
Har ni inget annat att göra än att tjafsa om ett firmamärkes vra eller icke vara? ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2009, 23:03:21 PM
Har ni inget annat att göra än att tjafsa om ett firmamärkes vra eller icke vara? ;)
Har du inget annat att göra än att gnälla över vad folk vill diskutera? ::)
Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 22:50:50 PM
Därför att folk inte kan hitta firmamärket på bussen o inte vet var de ska vända sig annars? ;-) - för övrigt skulle väl knappast någon oavsett ringa Swebus för att ta reda på när nästa buss går???? SL:s kundtjänst finns nog där av andra anledningar än att man ska kunna klaga enbart, o det fattar nog vem helst!
Det är ju faktiskt SL som valt att stå för all kontakt med slutkund (resenärerna), och det är faktiskt ganska praktiskt. Sedan är det ju upp till varje trafikföretag att göra sig tillgängligt för allmänheten om så önskas. T.ex. kan ett speciellt telefonnummer användas för samtal från allmänheten, som bara besvaras vissa tider.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 januari 2009, 23:20:02 PM
Jag kan ju bara "gissa" men när jag kikade i förfrågningsunderlagets handlingar över design etc så såg jag att man tagit en gammal utgåva från tiden då operatörens namn tilläts på karossen, det tänkte jag aldrig på när upphandlingen pågick vilket sannolikt beror på att JAG visste hur det skulle vara, en helt ny operatör (den första på 16 år) vet ju inte detta.
Då borde de ju rimligen vara Sl som får stå för omstripning mao skattebetalarna...
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 22:34:44 PM
Ska företagen fråntas all sin möjlighet att få marknadsföra sig?
Om en chaufför gör ett mycket bra jobb, och imponerar på sina kunder så ligger det ju givetvis i företagets intresse att få visa vem de är. Samma sak med fordonsmärket. Om Volvos bussar fungerar väldigt bra och gör bra intryck på passagerarna, så vill de ju få visa att det är de som byggt den.
Det är betydligt svårare att motivera att ta bort vartenda spår av bolaget på bussen. SL har hela bussen i sitt designprogram. Ska då inte företaget som både kör och äger den kunna få en liten hörna?
Jag vet inte om jag tycker så här egenligen men för debatten skull... varför ska entreprenaden marknadsföra sig? Det är SL som är ansiktet utåt. man upphandlar inte kollektivtrafik för att privata företag ska få visa upp sig utan för att man har en politisk ide om att man ska kunna sänka kostanden när de blir konkurens
varken Swebus eller Busslink eller Arriva har någon större (om någon överhuvud taget) verksamhet i Stockholm som behöver marknadsföras, företagens huvudsakliga affärside är att vara just förvaltare åt länshuvudmannen
Det är väl inte relevant vilka företag som sköter entrepenaden? Samma sak ska ju gälla för alla bolag. Om jag exempelvis har ett bussåkeri som kör både beställningstrafik och linjetrafik för SL, så vill jag ju att mitt namn ska synas, så att folk vet vem jag är.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 23:33:33 PM
Det är väl inte relevant vilka företag som sköter entrepenaden? Samma sak ska ju gälla för alla bolag. Om jag exempelvis har ett bussåkeri som kör både beställningstrafik och linjetrafik för SL, så vill jag ju att mitt namn ska synas.
Du kan ju fortfarande profilera dig med t.ex den trevligaste personalen, snyggaste uniformen, minst antal krockskador eller mest välstädade vagnparken..
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 23:33:33 PM
Det är väl inte relevant vilka företag som sköter entrepenaden? Samma sak ska ju gälla för alla bolag. Om jag exempelvis har ett bussåkeri som kör både beställningstrafik och linjetrafik för SL, så vill jag ju att mitt namn ska synas, så att folk vet vem jag är.
Som ägare av ett företag vill man givetvis ha gratis reklam som i sin tur kan genera mer intäkter, men en entreprenör som kör kollektivtrafik åt SL behöver inte synas eftersom deras uppdrag (i nuvarande avtal) inte går ut på att ragga nya kunder, det är SL's eget bekymmer att fixa mer folk...
Och om företaget håller på med beställningstrafik vid sidan om ser jag ingen mening med varför dem skulle få använda fordon som är finansierade av skattemedel till att marknadsföra sina egen verksamhet som inte har med SL att göra
Vilken entreprenör som kör respektive buss, pendeltåg eller tunnelbana åt SL framgår tydligt på fordonets sidor:
SL i samarbete med ...... Tyvärr hittar jag ingen bättre bild i hastigheten.
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSE_4259.jpg)
Citat från: Cero skrivet 29 januari 2009, 22:31:05 PM
Har svårt att tro att fönstren bak är högre än de längre fram. På denna vagn (och vanligt på Aabenra) är fönstren definitivt lägre i bakdelen på bussen. Om det inte är lackerat svart ovanför fönstren har någon stripat där för det ser definitivt inte genomskinligt ut. Dessutom sitter ventilationsfönstret väldigt konstigt till om rutan skulle gå ändra upp i takkant. På säfflevagnarna är däremot alla fönster lika höga men sitter i olika höjd, mao fönstren i bussens bakre del går upp till takkant.
Fönstrens överkant är i samma höjd i fram som i bak dock är fönstrens underkant högre i bak. På Säffle modellen är även överkant på fönstren bak högre.
Citat från: AO skrivet 30 januari 2009, 05:03:41 AM
Fönstrens överkant är i samma höjd i fram som i bak dock är fönstrens underkant högre i bak. På Säffle modellen är även överkant på fönstren bak högre.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5208_5749_Vasterslatt_080925.jpg)
Citat från: AO skrivet 30 januari 2009, 05:03:41 AM
Fönstrens överkant är i samma höjd i fram som i bak dock är fönstrens underkant högre i bak. På Säffle modellen är även överkant på fönstren bak högre.
Dvs exakt det jag skrev.
Av någon anledning har Swebus 4920-21 Swebusmärkning ovanför framdörren. Detta sitter sedan 2005 när de flyttades till Stockholm.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 22:34:44 PM
Ska företagen fråntas all sin möjlighet att få marknadsföra sig?
Om en chaufför gör ett mycket bra jobb, och imponerar på sina kunder så ligger det ju givetvis i företagets intresse att få visa vem de är. Samma sak med fordonsmärket. Om Volvos bussar fungerar väldigt bra och gör bra intryck på passagerarna, så vill de ju få visa att det är de som byggt den.
För majoriteten av "lekmännen" är en buss en buss. Varken mer eller mindre. Här i Umeå säger man Ultra-bussar. Om det är en Scania, Volvo eller något annat märke spelar ingen roll. Vissa vet att de åkte "dragspelsbuss". Jag känner folk som inte alls gillar SL-bussar eftersom de är obekväma och det lever om inne i dem. Detta efter att vi haft några bussar i SL:s lack som vikarier. Om det var en Citaro eller B9S har de ingen aning om, det var en SL-buss. Den SL-lackade B9S som fortfarande rullar i stan är bland de bekvämaste bussar jag åkt så det kan ju knappast vara den som avses.
Skulle vi har fler entreprenörer i stadstrafiken i Umeå skulle det nog inte spela någon roll om de fick ha sina loggor eller ej på bussarna. Folk skulle ändå inte se det. När man läser kommentarerna till de artiklar som handlar om t.ex Swebus gnälls det fortfarande på Ultra.
Kan ju meddela att det verkar som man börjat märka om bussarna. Såg åtminstonde en buss idag som fått Arriva-loggan borttagen och "SL i samarbetete med Arriva" monterat.
Det finns en punkt på "att göra"-listan (som sitter tejpad på rutan bakom ingångsdörren) som lyder: "Remove Arriva logo on left and right side", såg jag nyligen. Beror väl antagligen på desinformation att man satt dit dessa klistermärken i Danmark.
Citat från: markuz85 skrivet 06 februari 2009, 19:53:26 PM
Det finns en punkt på "att göra"-listan (som sitter tejpad på rutan bakom ingångsdörren) som lyder: "Remove Arriva logo on left and right side", såg jag nyligen. Beror väl antagligen på desinformation att man satt dit dessa klistermärken i Danmark.
Kan de månne bero på diskutionen här? :D