Anledningen är att den har jobbiga transmissionsljud i hastigheter över 40 km/h. Ange skulle aldrig gått och köpt dom där bussarna.
Citat från: Fredrik skrivet 28 januari 2009, 21:18:21 PM
Anledningen är att den har jobbiga transmissionsljud i hastigheter över 40 km/h. Ange skulle aldrig gått och köpt dom där bussarna.
Jaha, vad är det för bussar då?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 januari 2009, 21:21:33 PM
En Solaris
Okej, jag som hade fått intrycket att det var bra bussar. I alla fall om man ska tro Verspieder, men det kanske är helt olika modeller?
Solarisarna är ofta på verkstan. Angående 169 så har Solaris tydligen varit hos LLT och konstaterat att det är nåt fel i mjukvaran som styr automatlådan. Men Solaris vill att LLT ska köpa fler bussar för att få tillgång till mjukvaruinställningarna så att man kan åtgärda felet...
Ja alla fem Solaris Urbino i Umeå går som klockor, medan exakt alla Solaris Urbino i Luleå är skräp.
Inte heller från Skellefteå hörs arga röster från resenärer eller förare. Skumt!
Är världen svart och vit, eller i olika nyanser?
Det hela beror väl på vad man jämför med. Självklart krånglar Umeås Urbinos också, men inte alls på högre nivå än övriga bussparken. Lägger de av så är det för att de vägrar starta pga något datorfel max någon gång varannan månad. Ser man bärgaren dra iväg en Urbinokortvagn från stan är den ofta tillbaka i trafik senare under kvällen eller nästa dag. Visst har Solaris Urbino en lite "annorlunda" ljudnivå inne i bussen, men den är jättetyst jämfört med Volvo B9S. Visst har Solaris Urbino lite stötigare gång än en Carrus Vega, men den är väldigt bekväm jämfört med hårda studsiga Scania OmniCity. Till sist går den att köra väldigt mjukt med, vilket jag naturligtvis utnyttjar så fort jag har "höjdare" med mig i bussen.
Den är tråden känns väldigt bekant på något sätt...
Helt klart är att Solarisvagnarna inte på långa vägar är så dåliga som trådskaparen gör gällande.
Citat från: Johan N skrivet 28 januari 2009, 23:30:20 PM
Den är tråden känns väldigt bekant på något sätt...
Helt klart är att Solarisvagnarna inte på långa vägar är så dåliga som trådskaparen gör gällande.
Inte heller är de "ofelbara underbussar" som jag kanske får dem att framstå när jag verkar "höja dem till skyarna". De är vanliga bussar, lika polsktillverkade som många Volvo och Scaniabussar är, och de varken jättemycket bättre eller sämre än någon annan tillverkare. Det finns ingen anledning att bedriva ett korståg mot en viss bussmodell, även om man nu personligen inte klarar av den. Om alla forumdeltagare som starkt ogillar OmniCityn skulle basunera ut en massa kritiska inlägg mot den, så skulle det bli tätt med enformiga trådar, likt denna.
Dags att skicka upp Den Oudsten gas till Luleå.... dessa hörs på flera kilometers avstånd med sitt ylande. ;D
Citat från: Johan N skrivet 28 januari 2009, 23:30:20 PM
Den är tråden känns väldigt bekant på något sätt...
Helt klart är att Solarisvagnarna inte på långa vägar är så dåliga som trådskaparen gör gällande.
Jo det är precis så dåliga dom är. Som pricken över i:et så är inte Solaris villiga att dela med sig av kunskapen för att rätta till felen. Alla Solarisbussar hos LLT ska genom gå en modifikation så att miljön blir bättre i dom. Dom ÄR långt ifrån bra men dom var ju väldigt billiga. Man fick ju 4 Solarisar för samma pengar som 3 Scania OmniLinkar. Men dom senaste inköpen LLT gjort blev i alla fall Scania OmniLink varav en med boggie. Fler OmniLinkar är beställda och den här gången blir det etanolare... Solarisarna borde köras ut på isen och så kan man anordna en tävling i NSD och Kuriren där allmänheten får gissa vilket datum Solarisarna går igenom isen då islossningen sätter igång fram på vårkanten.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 januari 2009, 23:40:08 PM
Och vi som anser att Scania CR 111 var den sista riktiga stadsbussen får vatten på kvarn ;D
Nej men Scania CN 113 ::)
Citat från: Fredrik skrivet 28 januari 2009, 23:50:51 PM
Jo det är precis så dåliga dom är. Som pricken över i:et så är inte Solaris villiga att dela med sig av kunskapen för att rätta till felen. Alla Solarisbussar hos LLT ska genom gå en modifikation så att miljön blir bättre i dom. Dom ÄR långt ifrån bra men dom var ju väldigt billiga. Man fick ju 4 Solarisar för samma pengar som 3 Scania OmniLinkar. Men dom senaste inköpen LLT gjort blev i alla fall Scania OmniLink varav en med boggie. Fler OmniLinkar är beställda och den här gången blir det etanolare... Solarisarna borde köras ut på isen och så kan man anordna en tävling i NSD och Kuriren där allmänheten får gissa vilket datum Solarisarna går igenom isen då islossningen sätter igång fram på vårkanten.
Tänk om vissa kunde vidga sina vyer och åka till Skellefteå och Umeå för att se hur bra det fungerar där, istället för att sitta hemma med skygglapparna på och gnälla.
Att parkera dem på isen verkar onödigt. Om dem istället körs ner till Umeå går det säkert att ordna en bytesaffär. Vad sägs om att få äkta svensktillverkad kvalitet i form av ett gäng olikfärgade arbetslösa Volvo B7LA i retur? Det låter väl bra? ;)
Citat från: Verspieder skrivet 29 januari 2009, 19:41:50 PM
Om dem istället körs ner till Umeå går det säkert att ordna en bytesaffär. Vad sägs om att få äkta svensktillverkad kvalitet i form av ett gäng olikfärgade arbetslösa Volvo B7LA i retur? Det låter väl bra? ;)
Det där var ett väldigt bra förslag! :) Hur löser vi det smidigast? Du kanske kan kontakta Ange Björk och komma fram till nåt. :D
Citat från: Fredrik skrivet 29 januari 2009, 20:07:37 PM
Det där var ett väldigt bra förslag! :) Hur löser vi det smidigast? Du kanske kan kontakta Ange Björk och komma fram till nåt. :D
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20637.0
Citat från: Verspieder skrivet 29 januari 2009, 20:16:31 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20637.0
Vi kan byta mot Scania OmniLink istället... ::)
Citat från: Fredrik skrivet 29 januari 2009, 00:15:21 AM
Metervara? Att dom är korta? :D
fyrkantiga stockar, kapade i lämpliga längder..
Att det skiljer i uppfattning om olika fordon om vad som är bra och vad som är dåligt är ju ingen nyhet.
Men det kan ju också vara så att det skiljer mellan olika platser vad gäller service och underhåll och kunskapen hos den som håller i skruvmejseln.
De som är proffs på ett märke eller modell kan vara ganska värdelösa på andra märken eller modeller om det vill sig illa.
Jag förstår inte hur Solarisarna får finnas i trafik eftersom de brister på flera punkter enligt huvudmannens krav i direktiven "Buss-2000" som finns att ladda ner hos Svensk Kollektivtrafik.
Men angående LLT 169 så har TX beslutat att den inte ska trafikera linjer som har hastigheter över 50 km/h dvs alla linjer utom linje 7 där den nu blivit placerad. Varför inte killarna i Polen är villiga att lösa problemet med drivlinan kan man ju fråga sig.