Tönnebro idag på eftermiddagen.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3R9M9279A132089_Vo_B12M_6X2_Volvo.jpg?t=1233169832)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 januari 2009, 20:11:32 PM
Tönnebro idag på eftermiddagen.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3R9M9279A132089_Vo_B12M_6X2_Volvo.jpg?t=1233169832)
//Niclas
Du blev inte först att fota den, men först med att få ut bilder ;)
Du var inte bak till bakdörren och kollade in speciallösningen med stolarna där?
Trevlig bild.
Citat från: Ante skrivet 28 januari 2009, 20:14:40 PM
Du blev inte först att fota den, men först med att få ut bilder ;)
Du var inte bak till bakdörren och kollade in speciallösningen med stolarna där?
Nej, tyvärr hann jag inte med det. Hade lite ont om tid.
Citat från: Jacob med C skrivet 28 januari 2009, 20:15:19 PM
Trevlig bild.
Tackar för det.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 januari 2009, 20:25:42 PM
Nej, tyvärr hann jag inte med det. Hade lite ont om tid.
Tackar för det.
//Niclas
Då får du Ante visa den speciallösningen ;D
Den gamla finns hos MAN i Kungens Kurva just nu...
Citat från: virtual1 skrivet 28 januari 2009, 21:04:20 PM
Den gamla finns hos MAN i Kungens Kurva just nu...
Där har den stått nästan ett år om jag inte minns fel.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 januari 2009, 21:06:25 PM
Där har den stått nästan ett år om jag inte minns fel.
//Niclas
Kan säkert stämma, men minns inte att jag såg den där i oktober, kanske IOFS var inomhus då tillfälligt.
Och för oss som inte orkar vänta på en bild av speciallösningen, vad består den av?
Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 januari 2009, 21:13:08 PM
Och för oss som inte orkar vänta på en bild av speciallösningen, vad består den av?
Man har istället för 2 kylskåp vid bakdörren satt två stolar som går att fälla upp om utrymmet under behövs för något ändamål, t.ex. servering. På så sätt fick man in 2 stolar till.
Citat från: virtual1 skrivet 28 januari 2009, 21:07:42 PM
Kan säkert stämma, men minns inte att jag såg den där i oktober, kanske IOFS var inomhus då tillfälligt.
Den har stått där betydligt längre än sedan i oktober...
Citat från: Ante skrivet 28 januari 2009, 22:07:23 PM
Den har stått där betydligt längre än sedan i oktober...
Det motsade jag väl aldrig? ;)
Citat från: virtual1 skrivet 28 januari 2009, 22:35:11 PM
Det motsade jag väl aldrig? ;)
Nejdå, men jag poängterade det bara ;)
Okej, aningens försenade kommer här exteriör (inte lika bra som Niclas) och interiörbilder från 3:an
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/3.jpg)
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/3b.jpg)
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/int_3.jpg)
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/int_3b.jpg)
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/int_3c.jpg)
Stolarna vid bakdörren uppfällda, för att t.ex. ge utrymme för servering.
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/int_3e.jpg)
Och samma stolar nedfällda för ytterligare 2 platser i bussen. Raden fälls upp och ner väldigt lätt och smidigt med hjälp av en spak på sidan.
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/int_3d.jpg)
Snygg både inne och ute men de som sitter på extrastolar ser ju inget ut.. :P
Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2009, 22:28:03 PM
Snygg både inne och ute men de som sitter på extrastolar ser ju inget ut.. :P
Dom har väl och välja på att inte åka då :P
Aha, ett fik där rampen egentligen ska sitta. Då är den förberedd för ramp alltså?
Citat från: Verspieder skrivet 27 februari 2009, 05:56:15 AM
Aha, ett fik där rampen egentligen ska sitta. Då är den förberedd för ramp alltså?
Ingen aning :P
Som vanligt när det gäller Byberg är det snyggt och påkostat. Grön ledbelysning trodde jag inte gick att få längre, har bara sett blått på nya 9700 och då i kombination med blått nattljus även i serviceseten men det verkar man inte ha på denna? Även om jag själv inte är någon fotomästare vågar jag påstå att det är utmärkt bildkvalitet med tanke på ljusförhållandena.
Hej alla
Vad är karrosnr. på bussen??
Svenn Erik
Citat från: Ante skrivet 27 februari 2009, 06:15:23 AM
Ingen aning :P
Det verkar ju finnas lucka för ramp så det är den säkert.
Citat från: Ante skrivet 26 februari 2009, 21:57:17 PM
Okej, aningens försenade kommer här exteriör (inte lika bra som Niclas) och interiörbilder från 3:an
(http://www.anwi.se/Bilder/20090226/int_3.jpg)
Vart sitter dörrknapparna i denna buss?
Ofta sitter de till höger men till vänster anar jag något som skulle kunna vara...
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 april 2009, 21:13:04 PM
Vart sitter dörrknapparna i denna buss?
Ofta sitter de till höger men till vänster anar jag något som skulle kunna vara...
De två knapparna under backspegeljusteringen manövrerar dörrarna. På 9700 i linjeutförande sitter de oftast på högersidan, på turistare tvärt om (vilket ju är vanligt på mer renodlade turistbussar). Det är beställaren som avgör hur man vill ha det vilket ju är bra.
Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 21:21:46 PM
De två knapparna under backspegeljusteringen manövrerar dörrarna. På 9700 i linjeutförande sitter de oftast på högersidan, på turistare tvärt om (vilket ju är vanligt på mer renodlade turistbussar). Det är beställaren som avgör hur man vill ha det vilket ju är bra.
Den tvåaxliga Volvon hos Charter (AUW357) ska ha knapparna till höger.
Tänk om man kunde få manövreringen med ett vred alternativt knappar som inte är återfjädrande.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 april 2009, 21:26:42 PM
Tänk om man kunde få manövreringen med ett vred alternativt knappar som inte är återfjädrande.
Bakåtsträvare ;) ;D. Du kan nog få både vred och ickefjädrande brytare om du vill betala för det men vad ska det vara nödvändigt för?
Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 21:32:39 PM
Bakåtsträvare ;) ;D. Du kan nog få både vred och ickefjädrande brytare om du vill betala för det men vad ska det vara nödvändigt för?
Så man inte sliter ut högerarmen som man skriver, växlar buss och fingrar på andra knappar med men sedan har jag också åkt mycket stadsbuss...
Ja på nya bussar har man inte mycket nytta av vänsternäven..
Den här är väl byggd i Polen?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 april 2009, 00:28:26 AM
Så man inte sliter ut högerarmen som man skriver, växlar buss och fingrar på andra knappar med men sedan har jag också åkt mycket stadsbuss...
Tänk om man skriver med vänsterhanden då? Sedan har ju de flesta stadsbussar automat och knappar finns ju på både höger och vänster sida om ratten ;) ;D. Kunde inte låta bli.... 8) Skämt åsido tror jag att det i mångt och mycket är en vanesak var knapparna skall sitta. Är man van vid svensk standard blir det ovant om det helt plötsligt kommer en tysk buss i företaget men det är ju även likadant åt andra hållet. Vred kan jag bara komma på ett övertag med och det är om man har dubbeldörr fram då manövreringen av den blir smidigare. Icke återfjädrande knappar kontra återfjädrande för dörrmanövrering (om vi pratar öppna/stänga-funktion) vet jag inte om det skulle vara någon skillnad alls i användarvänlighet.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 april 2009, 15:41:19 PM
Den här är väl byggd i Polen?
Nej det tror jag inte. 9700 för nordiska marknaden byggs normalt i Finland.
Citat från: Johan B skrivet 11 april 2009, 15:49:38 PM
Nej det tror jag inte. 9700 för nordiska marknaden byggs normalt i Finland.
Jag trodde att man höll på att gå ifrån dessa principer. Och vad räknas i det här fallet som nordiskt? För Estland borde det vara enklare att köpa från Finland än Polen om det är geografin man syftar på. Och sedan är vi med i EU och har en gemensam EU-marknad
Till norden räknas ju normalt Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Om man följer det slaviskt på Volvo vet jag inte, som du säger så är det ju närmare för en estnisk kund att köpa finskt än polskt. Antagligen har man räknat på att kapaciteten i den finska fabriken räcker perfekt till den nordiska marknaden och därmed får övriga 9700 byggas i Polen. Om det sedan finns en ovilja från de nordiska kunderna att köpa polskbyggt när man har haft goda erfarenheter från finskbyggena ska jag låta vara osagt men inte heller det är en omöjlighet.
Citat från: Johan B skrivet 11 april 2009, 16:33:11 PM
Till norden räknas ju normalt Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Om man följer det slaviskt på Volvo vet jag inte, som du säger så är det ju närmare för en estnisk kund att köpa finskt än polskt. Antagligen har man räknat på att kapaciteten i den finska fabriken räcker perfekt till den nordiska marknaden och därmed får övriga 9700 byggas i Polen. Om det sedan finns en ovilja från de nordiska kunderna att köpa polskbyggt när man har haft goda erfarenheter från finskbyggena ska jag låta vara osagt men inte heller det är en omöjlighet.
Jag tycker att det vore konstigt om man fölljde detta helt när det gäller busstillverkning. För Danmarks del kan Polen nästan vara enklare att nå än Finland. För Estland är givetvis Finland närmare. För Island borde det inte ens spela någon roll för de ligger så udda till ändå. Och fördomar om polskt och finskt finns väl i hela Europa. Volvo marknadsför dessutom namnet och inte tillverkarlandet
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 april 2009, 16:43:11 PM
Jag tycker att det vore konstigt om man fölljde detta helt när det gäller busstillverkning. För Danmarks del kan Polen nästan vara enklare att nå än Finland. För Estland är givetvis Finland närmare. För Island borde det inte ens spela någon roll för de ligger så udda till ändå. Och fördomar om polskt och finskt finns väl i hela Europa. Volvo marknadsför dessutom namnet och inte tillverkarlandet
Att Volvo marknadsför ett namn spelar nog inte så stor roll så länge köparen är insatt i var tillverkningen sker. Detta om fördommar känns dock som en ganska vag spekulation så jag väljer att sätta den inom parantes. Ett alternativ jag glömde ta upp kan vara att det rör sig om produktionstekniska skäl. På ex biltillverkarsidan är byggs ju bilar från europeiska tillverkare för nordiska marknaden i många fall med tilläggspaket för kalla länder innehålalnde ex. kraftigare värmepaket, bättre isolering, strålkastarspolning (kan inte komma på någon tillverkare idag men Audi lade till detta på 90-talet) etc. Är ju inte omöjligt att även busstillverkare gör sådannt. Därmed skiljer man på marknad och marknad när man har två fabriker för att slippa dubbel lagerhållning (kostnad) på två ställen dessutom.