Ännu en Söderhallsbuss har kört sitt sista omlopp. H 18E 5019 står sedan 27/1 i verkstaden, Söderhallen.
Reservdelsslaktning har redan startat. Hölö nästa.
5019 var det inte många dagar sedan man såg på stan..
Är dessa vagnar i så dåligt skick att det bara är skroten som återstår, eller är det etanoldriften som gör dem oanvändbara på annat håll/säljbara?
Både och antagligen även om det nog är åldern som är det största problemet och skicket kan relateras till det. Dessa vagnar är nu 15 år gamla eller så och det gör dem nog inte sådär jätteattraktiva. Bränslet är nog ett mindre problem för även om etanol är något man i princip bara kör med i Sverige så är det nog inget större hinder. I t.ex. Kazachstan skulle man nog bara hälla i vanlig diesel i vagnarna. Däremot är nog lågentrén ett större problem på vissa potentiella andrahandsmarknader där vägstandarden är ganska usel och där man nog hellre tittar på vagnar med aningen mer generös markfrigång.
Orsaken till skrotningen av denna buss (och även andra bussar i serien 5001-5020) är i första hand inte bussen/bussarnas dåliga skick. För att vara c:a 15 år gamla är dessa bussar i "hyfsat" skick. Nej, orsaken är tillgången/behovet av "gratis" reservdelar. Bussarna plockas ner och man får en mängd användbara reservdelar till de återstående bussarna av samma typ som ännu (några år till) rullar på Stockholms gator. I framtiden när flera bussar av dessa slopas, blir det nog frågan om försäljning av "hela" bussar som kan exporteras för användning i andra länder.
Citat från: Nico skrivet 28 januari 2009, 10:59:03 AM
Däremot är nog lågentrén ett större problem på vissa potentiella andrahandsmarknader där vägstandarden är ganska usel och där man nog hellre tittar på vagnar med aningen mer generös markfrigång.
Trodde att MaxCi tog sig fram överallt ::) 8)
Tja, överallt där det är platt. Däremot är det ju värre på grus eller när gatorna inte är riktigt släta. Plöjde t.ex. ordentligt vid Orhems vändslinga en afton när jag fick lufta en MaxCi på linje 180. ;D
I grunden är det ju ingen dålig stadsbuss, men det är ju knappast något som gör sig så bra i mera landsortsbetonad trafik. I synnerhet inte på vissa vägar i Centralasien där det nog ibland verkar vara mera potthål än väg har jag hört sägas.
Synd att dessa bussar skrotas, men å andra sidan är det bättre än att exportera iväg bussar till andra länder om bussarna inte är i trafikdugligt skick här hemma.
Citat från: Fredde_J skrivet 28 januari 2009, 14:12:03 PM
Trodde att MaxCi tog sig fram överallt ::) 8)
I Halmstad rullar samtliga sex MaxiCi bussar och var jag vet så tar de sig fram överallt