Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Racelimpan skrivet 26 januari 2009, 09:03:21 AM

Titel: Mas-expressen gör det igen!!
Skrivet av: Racelimpan skrivet 26 januari 2009, 09:03:21 AM
Va ute och gick i torsdags och då märktes det här....

Ceris 26 före detta buss JBR845 köptes i torsdags av Mas-Expressen.
Prislappen låg på runt 350.000SEK - ett riktigt kap!
( Den var ju till salu länge så Berners ville bli av med den )

Den tar 77 passagerare och kommer bli en härlig konkurrent
till Swebus Express - så nu börjar "BussMasrallyt" igen vad
gäller priser, kan vi vänta oss!

Den är handikappanpassad, den har bälten till alla passagerare
den har 4-kanalstereo, den har fullutrustat kök och ett MEGA-
stort bagageutrymme. Den är dessutom riktigt fräsch!
Eftersom bussen är nyservad och dessutom har ny motor och
opticruise-växellåda så blir driftsäkerheten hög för dem.

Thomas Rogtao ( Eriksson ) som blev uppköpt av Swebus
Express ( Stefan Carlén ) är på hugget igen!

Mora - Stockholm Brrrr.....

En liten dikt ur passagerarenas synvinkel:

Play with Swebus,
is good for us,
The price go down and down,
and we can go from town to town,
Dalarna is for us a good place,
so we travel with the Bus Mas-race :-)

Titel: SV: Mas-expressen gör det igen!!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2009, 09:57:30 AM
Citat från: Racelimpan skrivet 26 januari 2009, 09:03:21 AM
Va ute och gick i torsdags och då märktes det här....

Ceris 26 före detta buss JBR845 köptes i torsdags av Mas-Expressen.
Prislappen låg på runt 350.000SEK - ett riktigt kap!
( Den var ju till salu länge så Berners ville bli av med den )

Den tar 77 passagerare och kommer bli en härlig konkurrent
till Swebus Express - så nu börjar "BussMasrallyt" igen vad
gäller priser, kan vi vänta oss!

Det är alltså en gammal dubbeldäckad Scania K124EB6x2 Helmark med godsrum som har köpts. Men klarar den verkligen 77 passagerare?
Kvaliteten på dessa bussar har varit föremål för många diskussioner i detta här forumet men vi får heller inte glömma att häromdagen presenterades en systervagn hos Sixten Piippola och som hade gått över 165 000 mil utan större ingrepp i motorn. 
Det är bara att önska Thom (som han kallas bland sina vänner) lycka till! Så får Swebus Express säga vad de vill. Stefan Carlén är ju på annat håll inom expressbussbranschen i dag. Vad jag förstod av fackpressen efter köpet så gjordes dock detta upp på ett sätt att båda parter var nöjda.
Titel: SV: Mas-expressen gör det igen!!
Skrivet av: Racelimpan skrivet 26 januari 2009, 10:10:40 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2009, 09:57:30 AM
Det är alltså en gammal dubbeldäckad Scania K124EB6x2 Helmark med godsrum som har köpts. Men klarar den verkligen 77 passagerare?
Kvaliteten på dessa bussar har varit föremål för många diskussioner i detta här forumet men vi får heller inte glömma att häromdagen presenterades en systervagn hos Sixten Piippola och som hade gått över 165 000 mil utan större ingrepp i motorn. 
Det är bara att önska Thom (som han kallas bland sina vänner) lycka till! Så får Swebus Express säga vad de vill. Stefan Carlén är ju på annat håll inom expressbussbranschen i dag. Vad jag förstod av fackpressen efter köpet så gjordes dock detta upp på ett sätt att båda parter var nöjda.

Nope, det är en vanlig buss utan godsutrymme på det sättet du menar, så
det blir inga problem för 77 pers....
Sundströms ( godsbuss ) har gått 160.000 mil och de har bara bytt spridarna en
gång  på motorn och behöver inte fylla på olja mellan serviceintervallerna, coolt!

Så ny låda och ny motor är smart köpval då det finns i bussen.
Titel: SV: Mas-expressen gör det igen!!
Skrivet av: Esbjörn skrivet 26 januari 2009, 11:09:45 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 januari 2009, 10:26:02 AM
Kvaliten på drivlinan har aldrig diskuterats på dessa, förutom att de äter kopplingar i onormal takt, däremot är karosseriet under all kritik, det var väl denna som man glömt att underedsbehandla och rostskyddsmåla vid leveransen har jag för mig.

Priset visar nog tyvärr skicket.

Ceris 26:an har aldrig gått så bra som strax innan den såldes för ungefär ett år sedan.
Men någon buss man drömmer om att köra är det verkligen inte.
På en långtur fick man för det mesta hålla på och pilla med nånting som krånglade, så när passagerarna spelade hockey så var det ofta något jox som måste fixas.

Jaså hade Helmark glömt att rostskydda den? Det har jag inte hört talas om! Jadu, jag är väl inte särskilt förvånad.
En historia jag däremot hört är att på godsbussen NWT799 (fd Ceris 25) hade Helmark glömt att ta upp toautlopp i yttergolvet, så när toan skulle tömmas första gången strömmade allt ut mellan inner- och yttergolvet.
Titel: SV: Mas-expressen gör det igen!!
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 26 januari 2009, 19:14:17 PM
Det finns många som "hört" mycket om Helmarkare ;)
Titel: SV: Mas-expressen gör det igen!!
Skrivet av: Esbjörn skrivet 26 januari 2009, 22:46:55 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 26 januari 2009, 19:14:17 PM
Det finns många som "hört" mycket om Helmarkare ;)

Jo visst är det så, men i fallet med toautloppet får källan klassas som säker.
Titel: SV: Mas-expressen gör det igen!!
Skrivet av: Racelimpan skrivet 01 april 2009, 22:48:48 PM
Nu är det dags för Mas-Rallyt igen...
Efter de 8 åren i celibat (enligt kontraktet med Swebus Express som
dumt nog avregistrerade Mas-Expressen AB ) från Swebus så drar Thomas
på igen efter en genomgång på Helmark med ny front och lite upphottning. :-)
Tillsammans med den nya växellådan, motorn och bakaxeln så kommer det här
gå bra!

9 april går första turen för MasExpressen http://www.masexpressen.se/
som går Mora - Rättvik - Falun - Hedemora och
3 april går första turen för Hansson Buss http://dalaexpressen.se  som går
Falun - Borlänge - Stockholm

Nu väntar vi bara på resten av bolagen i Dalarna som hakar på... :-)

Blir coolt å se hur det kommer gå - helt klart roligt!

Gonatt!!