Under April kommer Gävle Kommun presentera kraven för upphandlingen med trafikstart juni 2010, förmodligen kommer upphandlingen ske efter sommaren med beslut under senhösten vem som får köra.. Det som står & väger lite är om det ska blir krav på biogasdrift eller ej eller att det i början bara blir ett fåtal bussar och sedan en ökning under avtalstiden...
Det är hårda krav fr miljöpartiet i denna fråga & dom är ju med & styr Gävle Kommun i hop med S & V.... Ett problem i dagsläget är bara det att det inte finns någon biogas anl i Gävle just nu....
Övriga krav som säkert blir är alkolås samt AC då länstrafiken med start juni 2009 har detta & det avtalet har Swebus hämtat hem! http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88 (http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88) är det någon som har koll på vad dom beställt för denna trafik ???
Lokalblaskan om ärendet med http://gd.se/nyheter/gavle/1.441869 (http://gd.se/nyheter/gavle/1.441869)
Om det nu skulle bli ett krav med biogasdrift, vad kan tänkas att det då kan bli för bussar i trafik i Gävle ???
Hej !
Om det nu blir bigasdrift här i Gävle kanske MAN ligger bra till,
kanske också Scania ??
Mvh Peter Ö
Det är ju svårt att säga vilka bussar det är som kommer. Vi vet ju i dagsläget inte vad det kommer att vara för drivmedel på bussarna. Om kommunen inte hänger upp sig vid just vilket drivmedel det ska vara och istället endast ställer krav på utsläppen så kanske det kommer att rulla Volvo hybridbussar av den typen som nu testas i Göteborg. Just nu vet vi ju inget. Klarare blir det nog längre fram i vår när kommunen bestämt sig för vilka krav man ställer.
Citat från: Peter Öden skrivet 25 januari 2009, 09:12:22 AM
Om det nu blir bigasdrift här i Gävle kanske MAN ligger bra till,
kanske också Scania ??
Det beror ju på vilket företag som tar hem trafiken.
Annars finns ju även Solaris Urbino som bigasbussar. Se bara på Skellefteå.
Det är väl både verkstadskontrakt och leveranstid som måste tas med förutom kommunens och trafikbolagets önskemål. I Gävlefallet kan man nog gissa på att om det blir Swebus som även tar hem stadstrafiken, liksom de gjort med regionaltrafien, så blir det nog samma märke som de köpt in till regionaltrafien. Så har det ju iaf varit under denna avtalstid när man bara köpt in nya Volvovagnar.
Undra vart en andra depå kan tänkas hamna om inte Swebus tar hem stadstrafiken, om t.ex. KR eller Arriva tar hem det istället?