Underbara vagnar. Bra sittställning, liten smidig ratt, rejäl AC, snabba dörrar, lätta att köra mjukt med och en stark motor. Som fullsatt håller de lätt jämna steg med en kvick kortvagn i 70 km/t uppför E4-backen. Dessutom undrar jag om det ens går att köra fast med dem. Hittills vet jag då ingen som lyckats med det. Hade man köpt 20 st nya Urbinos till stan, istället för de där svensktillverkade sidmotorsakerna, så skulle man nog ha mycket färre problem idag.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6930_6929_Erb_080801.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6929_Erb_080801.jpg)
Du råkar inte ha några interiörbilder?
Snygga bilder! ;)
Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 22:44:32 PM
Underbara vagnar. Bra sittställning, liten smidig ratt, rejäl AC, snabba dörrar, lätta att köra mjukt med och en stark motor. Som fullsatt håller de lätt jämna steg med en kvick kortvagn i 70 km/t uppför E4-backen. Dessutom undrar jag om det ens går att köra fast med dem. Hittills vet jag då ingen som lyckats med det. Hade man köpt 20 st nya Urbinos till stan, istället för de där svensktillverkade sidmotorsakerna, så skulle man nog ha mycket färre problem idag.
Att du gillar Solaris har jag ju förstått och det är ju gott och väl. Det lilla jag sett av dem när jag åkt Solaris har varit positivt. Men jag är lite nyfiken på om dina kollegor har samma uppfattning som du om Solaris-bussarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2009, 23:07:00 PM
Att du gillar Solaris har jag ju förstått och det är ju gott och väl. Det lilla jag sett av dem när jag åkt Solaris har varit positivt. Men jag är lite nyfiken på om dina kollegor har samma uppfattning som du om Solaris-bussarna.
Majoriteten förare välkomnar ju inte nya "skumma" utländska bussmodeller med öppna armar, så i början var nog intresset svalt. De flesta förare här i stan är Scaniadiggare. Men i takt med att Veolias och Swebus uddavagnar (inkl B9S) anlände i omgångar så har Urbinon ökat i popularitet. Skulle tippa på att den idag ligger "som tvåa" bakom Scaniorna om man slår ut resultatet på alla förare.
De är inte helt fel att åka i heller! Just nu är dessa de mest bekväma som finns i stan.
Synd att 1077 brann upp.
Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 23:19:48 PM
Majoriteten förare välkomnar ju inte nya "skumma" utländska bussmodeller med öppna armar, så i början var nog intresset svalt. De flesta förare här i stan är Scaniadiggare. Men i takt med att Veolias och Swebus uddavagnar (inkl B9S) anlände i omgångar så har Urbinon ökat i popularitet. Skulle tippa på att den idag ligger "som tvåa" bakom Scaniorna om man slår ut resultatet på alla förare.
:) Håller helt med dig.Volvo är inte bra på bussbyggen längre. Intressanta uppgifter om solaris du ger. Busslink är på g att skaffa solaris till Stockholms citytrafik. Våra MAN boggie gas är i allafall sköna att köra här i huvudstaden.
Citat från: Ivo skrivet 24 januari 2009, 05:55:50 AM
:) Håller helt med dig.Volvo är inte bra på bussbyggen längre. Intressanta uppgifter om solaris du ger. Busslink är på g att skaffa solaris till Stockholms citytrafik. Våra MAN boggie gas är i allafall sköna att köra här i huvudstaden.
Busslink får nog gärna komma på besök till Skellefteå, Luleå och/eller Umeå för att inspektera begagnade "trafikslitna" Solarisbussar i vintermiljö. Både Skellefteå och Umeå lär vara intressant, då det bara är Skellefteå som har gas-Solaris, medan Umeå är den enda staden i Sverige med Solaris-ledvagnar.
Ur ett förarperspektiv känns Solaris Urbino 18 som en naturlig ersättare till Scania CN113ALB. Lika bra värme, samma fina ASR-antispinnsystem. Scanias egen ersättare till CN, dvs OmniLinken är ju mer "udda" med sitt TC-antispinnsystem.