Kvällens bildvisning ägnas åt Borås Lokaltrafik i januari 1988.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_d.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_e.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_f.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_g.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_h.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/344_i.JPG)
Hej
Körde BL bara med Wima bussar?
mvh Srtefan P
Citat från: Stefan P skrivet 23 januari 2009, 16:59:15 PM
Hej
Körde BL bara med Wima bussar?
mvh Srtefan P
Ja, i stort sett. Det fanns dock fem bussar med Säffle-kaross från 1987, nr 243-247. Och så var det då Neoplan och Ontario II för servicelinjerna. Samt en van Hool för beställningstrafiken. Men annars kan jag inte komma ihåg annat än olika sorters Wiima.
Med undantag för två Scania L113 van Hool från 1990 var det i stort sett likadant fram till 1995, då Volvo B10BLE Säffle och Scania CN113 MaxCi.
Jag har här inte tagit med skoltrafiken eller den regiontrafik som BL vann från sommaren 1995.
Hej !
Förutom i Borås, var kunde man finna bussar som hade röda dest.rullar i skyltskåpet ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Stefan P skrivet 23 januari 2009, 16:59:15 PM
Hej
Körde BL bara med Wima bussar?
mvh Srtefan P
Som Staffan skrev så var det under 80talet enbart Wiima som köptes in till B-L delvis tack vare undertecknad som la in ett väldigt gott ord om Wiima som jag träffade på hos Kålleredsbussarna... sen var det ingen i Borås som gillade Säffle de var kalla på vintern och hade urdålig värme samt massa kallras... en kvinnlig förare körde med skiddress på sig för att inte frysa. Men tyvärr fick de för sig att köpa Säffle 87 igen... :P och de var inte bättre än de förra..
Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2009, 18:37:22 PM
Hej !
Förutom i Borås, var kunde man finna bussar som hade röda dest.rullar i skyltskåpet ?
Mvh Peter Ö
Jag har inget minne av röda rullar hos nån annat bolag. Polisen hade synpunkter på att det blev rött ljus framåt det är ju inte tillåtet däremot syntes de ju bra..
Jag måste tacka Staffan för dessa underbara bilder..nostaligkick på hög nivå mina favvobussar Wiima var alltid fina att köra Neoplanen var däremot inte så kul manuell växel med spaken en halvmeter bakom föraren... men jag kommer inte ihåg att vi körde åt det hållet på Strandgatan var det bara tillfälligt?? Mitt minne sägar att vi "alltid" kört åt andra hållet .. men minnet är ju som det är... ;D
Citat från: yngrot skrivet 23 januari 2009, 21:31:26 PM
Som Staffan skrev så var det under 80talet enbart Wiima som köptes in till B-L delvis tack vare undertecknad som la in ett väldigt gott ord om Wiima som jag träffade på hos Kålleredsbussarna... sen var det ingen i Borås som gillade Säffle de var kalla på vintern och hade urdålig värme samt massa kallras... en kvinnlig förare körde med skiddress på sig för att inte frysa. Men tyvärr fick de för sig att köpa Säffle 87 igen... :P och de var inte bättre än de förra..
Jag hörde från BL:s tekniska avdelning att man var rätt missnöjd med Wiima-leveransen 237-242, varför man ville prova Säffle i stället. Dessutom fick man ett bra pris hos Säffle, vilket säkert var minst lika avgörande. Nåväl, man återgick till att köpa Wiima 1992 (248-257) och även 1993 blev det två Wiima, även om de nu kallades Carrus (258-259).
De fem Säfflebussarna avsåg man att behålla efter sommaren 1995 och de fick då nummer 001-005 i nya nummerserien. Men redan hösten 1995 såldes de till olika Buss i Väst-företag och man behöll i stället Wiimorna 237-242, som fick nya nummer 094-099. 094 blev dock inte gammal med detta nummer, medan de övriga var kvar till 2004.
Citat från: yngrot skrivet 23 januari 2009, 21:37:35 PM
Jag måste tacka Staffan för dessa underbara bilder..nostaligkick på hög nivå mina favvobussar Wiima var alltid fina att köra Neoplanen var däremot inte så kul manuell växel med spaken en halvmeter bakom föraren... men jag kommer inte ihåg att vi körde åt det hållet på Strandgatan var det bara tillfälligt?? Mitt minne sägar att vi "alltid" kört åt andra hållet .. men minnet är ju som det är... ;D
Ja, jag tror att det var tillfälligt. Jag har bilder (tidigare visade) från samma tillfälle där en SJ-buss på linje 150 till Fristad gick på Västerlånggatan. Så med all sannolikhet var det något jobb på Allégatan som gjorde att man tillgrep denna lösning. Det gällde väl att tänka efter före så man slapp mötas i själva korsningen mellan Västerlånggatan och Södra Strandgatan. Men det var ju rätt skymd sikt i den korsningen så det blev nog en del att backa. Den senare gatan är för övrigt i dag helt borta och ersatt av Sandwalls plats.
Missnöjet med 237-242 har jag inget direkt minne av men det kan ju varit mer verkstadsproblem än det var för oss som kör... Däremot var det med glädje när Säffle 243-247 försvann och 237-242 blev ju kvar länge ;D minns när vi körde linje från Dalsjöfors- Viared de gick ju ofta där då...men då var ju plattformen därbak ombyggd med sittplatsre vilket de fick under skolbusstiden.
Ang röda skyltrullar: Ljungsbrotrafiken hade sådana. Detta företag hade något slags samband med Cloetta i Ljungsbro. Ägde chokladfabriken bussföretaget eller hade man gjort det från början?
Mvh Jan G
Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2009, 18:37:22 PM
Hej !
Förutom i Borås, var kunde man finna bussar som hade röda dest.rullar i skyltskåpet ?
Mvh Peter Ö
Visst använde sig Karlstadsbuss också av röda rullar under en period?
Mycket mycket trevliga bilder, Staffan!
//Jonas G
Hur var det med dessa bussar?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0)
De blev inte så långlivade har jag förstått och några såldes till Halmstad.
Ytterligare kommentar från boråsarna? Bild?
M.v.h.
Ola
Citat från: Ola Almquist skrivet 25 januari 2009, 22:32:52 PM
Hur var det med dessa bussar?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0)
De blev inte så långlivade har jag förstått och några såldes till Halmstad.
Ytterligare kommentar från boråsarna? Bild?
M.v.h.
Ola
De som såldes till Halmstad försvann 1986 och de andra torde väl ha försvunnit i samma veva. Så de blev alltså bara 9 år i Borås. En rätt kort tid för en busskarriär i Borås, men det var mycket bekymmer med de här Säffle-bussarna. Bland annat var det svårt att få dem täta, vilket ju inte är så bra i Borås som är landets regnigaste stad. Då är det ju bättre med Halmstad som bara är Sveriges näst regnigaste. ::)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2009, 22:55:07 PM
De som såldes till Halmstad försvann 1986 och de andra torde väl ha försvunnit i samma veva. Så de blev alltså bara 9 år i Borås. En rätt kort tid för en busskarriär i Borås, men det var mycket bekymmer med de här Säffle-bussarna. Bland annat var det svårt att få dem täta, vilket ju inte är så bra i Borås som är landets regnigaste stad. Då är det ju bättre med Halmstad som bara är Sveriges näst regnigaste. ::)
Det var första gången jag hört från en boråsare att staden i fråga är Sveriges regnigaste. ;) Jag åkte för övrigt omkring 1998 med Eksjö Buss då nya Carrusar och dessa regnade det också in i...
Apropå röda destinationsrullar:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18433.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18433.0)
M.v.h.
Ola
Citat från: Ola Almquist skrivet 25 januari 2009, 23:06:07 PM
Det var första gången jag hört från en boråsare att staden i fråga är Sveriges regnigaste. ;) Jag åkte för övrigt omkring 1998 med Eksjö Buss då nya Carrusar och dessa regnade det också in i...
M.v.h.
Ola
Jo, vi brukar ju inte sprida det. Men statistiken visar att Borås är den svenska stad som har största nederbörden per år. Men räknat i soltimmar så slår Borås till och med Karlstad. Så det innebär alltså att det inte regnar fler minuter per år än på andra håll men när regnet kommer så blir det lite mer. Skall rätt vara rätt så är det nederbördsrikaste stad. Även om det allra mesta kommer som regn så är det ju en del snö i den siffran också.
Röda dest.rullar fanns också hos Valbo Omnibus AB, Valbo (utanför Gävle). De flesta bussar som levererades under 1950- och 1960-talen hade sådana dest.rullar.
Citat från: Ola Almquist skrivet 25 januari 2009, 22:32:52 PM
Hur var det med dessa bussar?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0)
De blev inte så långlivade har jag förstått och några såldes till Halmstad.
Ytterligare kommentar från boråsarna? Bild?
M.v.h.
Ola
Dessa bussar var som Staffan skrev inte bra och på vintern var de iskalla det drog kallt lite överallt framme hos föraren det gjordes tätningsförsök i vindrutestolparna då blev det lite bättre. Det bästa blev som bekant när Wiima kom.. :D
Mycket trevligt Staffan! Alltid kul med gamla bilder på min nuvarande hemstad.
Buréns Hembageri, är det där Café Viskan ligger idag? Försöker bara bli klok på orienteringen här. Södra Strandgatan fanns när jag flyttade hit, men är nu Sandwalls Plats.
Kommer bussarna från Lilla Brogatan eller kommer de rakt bakifrån på gatan som jag just nu inte minns namnet på? Västerlånggatan borde det väl vara?
Citat från: Svemicke skrivet 26 januari 2009, 22:35:02 PM
Mycket trevligt Staffan! Alltid kul med gamla bilder på min nuvarande hemstad.
Buréns Hembageri, är det där Café Viskan ligger idag? Försöker bara bli klok på orienteringen här. Södra Strandgatan fanns när jag flyttade hit, men är nu Sandwalls Plats.
Kommer bussarna från Lilla Brogatan eller kommer de rakt bakifrån på gatan som jag just nu inte minns namnet på? Västerlånggatan borde det väl vara?
Bussarna på linje 2 och 9 bör ha kört Västerlånggatan från Yxhammarsgatan. Den var dubbelriktad på den tiden. Men det lär också ha funnits linjer från Lilla Brogatan, som svängde höger vid Åhléns och kom in på Västerlånggatan. Som jag skrivit förut torde det ha varit en tillfällig linjeomläggning på grund av att Allégatan var avstängd.
Vad som ligger i dag i det hörnet är jag inte helt säker på, men det är nog Café Viskan. På samma hus som Bjuréns ligger kan du se en skylt för en skomakare, nyckelbar m m. Denna finns kvar på samma plats i dag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2009, 23:05:45 PM
Bussarna på linje 2 och 9 bör ha kört Västerlånggatan från Yxhammarsgatan. Den var dubbelriktad på den tiden. Men det lär också ha funnits linjer från Lilla Brogatan, som svängde höger vid Åhléns och kom in på Västerlånggatan. Som jag skrivit förut torde det ha varit en tillfällig linjeomläggning på grund av att Allégatan var avstängd.
Vad som ligger i dag i det hörnet är jag inte helt säker på, men det är nog Café Viskan. På samma hus som Bjuréns ligger kan du se en skylt för en skomakare, nyckelbar m m. Denna finns kvar på samma plats i dag.
Det var en mycket bättre alternativ resväg än vad man kan erbjuda BL idag från kommunens sida. Idag är det ju bara Kungsleden eller Sven Ericsonsgatan som kan nyttjas vid avstängning av innerstan och nu försvinner snart Torggatan med som framfartsmöjlig gata.
Citat från: Svemicke skrivet 27 januari 2009, 23:46:52 PM
Det var en mycket bättre alternativ resväg än vad man kan erbjuda BL idag från kommunens sida. Idag är det ju bara Kungsleden eller Sven Ericsonsgatan som kan nyttjas vid avstängning av innerstan och nu försvinner snart Torggatan med som framfartsmöjlig gata.
Jag tror inte att bussförarna upplevde Västerlånggatan som ett bra alternativ. Det var mer trångt där än vad det är på Lilla Brogatan i dag. Sven Ericsonsgatan gick att använda redan 1988 men det var bilparkering på ena sidan och med samma bredd som i dag blev det trångt för bussarna att köra den vägen. På Torggatan gick bussar på 1950-talet och de fortsatte sedan via Österlånggatan (nuvarande gågata) till Södra torget. Redan på den tiden var det trångt. Sedan dess har väl Torggatan, i varje fall inte mellan Viskan och Västerlånggatan, överhuvudtaget använts av bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2009, 16:17:46 PM
Jag tror inte att bussförarna upplevde Västerlånggatan som ett bra alternativ. Det var mer trångt där än vad det är på Lilla Brogatan i dag. Sven Ericsonsgatan gick att använda redan 1988 men det var bilparkering på ena sidan och med samma bredd som i dag blev det trångt för bussarna att köra den vägen. På Torggatan gick bussar på 1950-talet och de fortsatte sedan via Österlånggatan (nuvarande gågata) till Södra torget. Redan på den tiden var det trångt. Sedan dess har väl Torggatan, i varje fall inte mellan Viskan och Västerlånggatan, överhuvudtaget använts av bussar.
Nej Torggatan har väl sedan ganska länge bara trafikerats av bussar på delen Allégatan-Västerlånggatan. Aporpå trångt så vill jag även minnas att det kunde vara ganska trångt på Österlånggatan när bussarna från Södra torget körde denna bort till Yxhammarsgatan i min gröna ungdom, alltså via Stora torget och Hötorget.
Citat från: yngrot skrivet 23 januari 2009, 21:33:12 PM
Jag har inget minne av röda rullar hos nån annat bolag. Polisen hade synpunkter på att det blev rött ljus framåt det är ju inte tillåtet däremot syntes de ju bra..
Har för mig att det fanns rött i skyltskåpet i Karlstad också.