Hej!
Vid en tidigare tråd har jag läst att man ska få in 20 nya bussar hos GUB i början på 2009. Nu är det den 23 januari och inga nya bussar har kommit, när är de planerade att levereras?
Dom kommer när dom kommer, det är ju bara början av 2009 än. ;)
Personal från oss skall troligtvis ner nästa vecka på slutbesiktning nästa vecka.
//Niclas
Blir det MAN igen? Eller Neoplan som variation ;)
Citat från: Jajje skrivet 23 januari 2009, 18:41:05 PM
Blir det MAN igen? Eller Neoplan som variation ;)
Det blir MAN
Biogas eller diesel?
Men lugn alltså, bussarna kommer förr eller senare och sedan hinner ni se er trötta på dem i mer än 10år...
Citat från: Bussmicke skrivet 23 januari 2009, 21:30:32 PM
Men lugn alltså, bussarna kommer förr eller senare och sedan hinner ni se er trötta på dem i mer än 10år...
:-X
//Niclas
Citat från: Jajje skrivet 23 januari 2009, 21:15:38 PM
Biogas eller diesel?
Enligt vad jag hört blir det tio korta och tio ledvagnar - samtliga dieseldrivna. Biogasdrift kommer väl inte förrän vid leveransen 2010?
Citat från: Rickard skrivet 23 januari 2009, 22:33:45 PM
Enligt vad jag hört blir det tio korta och tio ledvagnar - samtliga dieseldrivna. Biogasdrift kommer väl inte förrän vid leveransen 2010?
Vet inte om detta stämmer men vad jag har hört så klarar inte våran biogasanläggning i Uppsala av så många mer biogas bussar. Nu vet jag inte alls om detta stämmer det är bara vad jag har hört.
Om detta stämmer så kommer det nog inte köpas in några nya biogas innan detta är fixat.
Om jag inte minns helt fel så pågår arbete med att utöka biogasproduktionen.
Men jag hittar inte artikeln i UNT, så jag kanske har drömt det hela.
Hittade den!
CitatUppsala satsar på biogasen. Det är också bra. Den befintliga biogasanläggningen vid Kungsängens gård byggs nu ut med ny rötkammare och separata mottagningstankar (för externt avfall) för 30 miljoner kronor, varav nära 9 miljoner är klimatstödspengar. Enligt kommunen kan produktionen därmed öka med en miljon kubikmeter renad biogas per år, vilket betyder att drygt tusen kubikmeter dieselbränsle kan ersättas av biogasen.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=819666,00.html?from=read_more
Citat från: 76 skrivet 23 januari 2009, 23:46:42 PM
Om jag inte minns helt fel så pågår arbete med att utöka biogasproduktionen.
Men jag hittar inte artikeln i UNT, så jag kanske har drömt det hela.
Både du och Björn har rätt.
Man har lovat att man skall bygga ut anläggningen men när det kommer att göras är inte hundra procent klart. Som vanligt velar politikerna här stan hit och dit.
//Niclas
Vilka vagnar ska ersättas? Kommer vagnparken att utökas? Det skulle verkligen behövas fler ledvagnar i Uppsala än i dagsläget. Det är många linjer som inte klarar trycket pga av att de körs med kortvagnar.
Citat från: AO skrivet 25 januari 2009, 14:08:03 PM
Vilka vagnar ska ersättas? Kommer vagnparken att utökas? Det skulle verkligen behövas fler ledvagnar i Uppsala än i dagsläget. Det är många linjer som inte klarar trycket pga av att de körs med kortvagnar.
Vad som är tänkt i dagsläget är det 260-265 som skall försvinna.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2009, 14:49:53 PM
Vad som är tänkt i dagsläget är det 260-265 som skall försvinna.
//Niclas
Kommer de exporteras eller gå till skrot?
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2009, 14:49:53 PM
Vad som är tänkt i dagsläget är det 260-265 som skall försvinna.
//Niclas
Det lär ju vara fler som ska försvinna om 20 st nya bussar ska komma, om man inte ska utöka vagnpaken avsevärt.
Citat från: AO skrivet 25 januari 2009, 16:52:52 PM
Det lär ju vara fler som ska försvinna om 20 st nya bussar ska komma, om man inte ska utöka vagnpaken avsevärt.
Volvo B10L-bussarna i serien 300-304 ska bort de också.
Citat från: Rickard skrivet 25 januari 2009, 17:19:19 PM
Volvo B10L-bussarna i serien 300-304 ska bort de också.
I princip är de redan borta, de har inte använts sedan i våras och togs ur trafik i samband med införandet av sommartidtabellen 2008. Möjligen ska de stå i något skjul någonstans i väntan på vidare transport. De ska i alla fall till Hölö, om de inte redan är där
GUB 260-265 och 300-304 försvinner, det blir 11 bussar mindre + 20 bussar. Tillskottet blir 9 bussar. Eftersom 300-304 inte varit i trafik sen försommaren och egentligen blev ersatta av 394-397 samt 288-299 så blir tillskottet 14 bussar vid denna nya leverans.
Var väl tal om att flytta hela garaget ut till lilla ultuna med. Någon som vet om dessa planer väntar på klubbning eller om de bara är i planerningsstadiet ännu?
Citat från: jocke skrivet 26 januari 2009, 02:18:36 AM
Var väl tal om att flytta hela garaget ut till lilla ultuna med. Någon som vet om dessa planer väntar på klubbning eller om de bara är i planerningsstadiet ännu?
Man kan väl säga att det har inte kommit mer än till det stadiet att man diskuterar att flytta buss-garaget. Några ritningar eller liknande har inte tagits fram ännu.
Citat från: Rickard skrivet 25 januari 2009, 19:02:09 PM
GUB 260-265 och 300-304 försvinner, det blir 11 bussar mindre + 20 bussar. Tillskottet blir 9 bussar. Eftersom 300-304 inte varit i trafik sen försommaren och egentligen blev ersatta av 394-397 samt 288-299 så blir tillskottet 14 bussar vid denna nya leverans.
Som sagt är det beslutat att 260-265 skall försvinna, om det blir fler bussar som tas ur trafik är inte bestämt ännu. Vi kommer i alla fall utöka vagnsreserven med den nya leveransen.
//Niclas