Gamla FHJ159 som ägts länge av Björks Buss i Hallsta kallas Continental 9
en Kutter - med K82 scania motor.
När det är Continental - menas det bakmotor och toalett eller?
Har fått för mig att det alltid är BR före motornumret för bakmotor men
någon sa att Conrinentalmodellen alltid hade bakmotor och toalett
samt friskluftutblås...?
Hej !
Beteckningen Continental har inget med själva chassiet att göra, utan är
en beteckning som härrör till själva karossmodellen.
Mvh Peter Ö
Jo karrosen är ju Continental det är ju sant, men när det
är Continentalkaross är det alltid toalett då och även att
det ofta är bakmonterad motor för bekvämlighetens skull
eftersom "Continental" verkar syfta på "Turistbuss"..? Eller?
Kutter 9 Continental har byggts på såväl Volvos mittmotor- som Scanias bakmotorchassier.
Jag skulle också tro att det fanns betydligt fler utan toa än med. Det handlar inte om någon flådig turistbuss, utan en lite finare förorts / enklare expressbuss skulle jag vilja uttrycka det.
Det är helt enkelt en lite högre variant av Kutter 9-karossen.
Citat från: Esbjörn skrivet 22 januari 2009, 19:37:53 PM
Kutter 9 Continental har byggts på såväl Volvos mittmotor- som Scanias bakmotorchassier.
Jag skulle också tro att det fanns betydligt fler utan toa än med. Det handlar inte om någon flådig turistbuss, utan en lite finare förorts / enklare expressbuss skulle jag vilja uttrycka det.
Det är helt enkelt en lite högre variant av Kutter 9-karossen.
Har inte dessa byggts även med andra chassin? Som Mercedes eller Leyland?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 januari 2009, 19:59:24 PM
Har inte dessa byggts även med andra chassin? Som Mercedes eller Leyland?
Den enda jag känner till BGN-465 är byggd på MB 303, men den är en "Clipper"
Edit "BGN-465" är ett finskt regnr. :-[
Citat från: JAB skrivet 25 januari 2009, 19:37:39 PM
Den enda jag känner till BGN-465 är byggd på MB 303, men den är en "Clipper"
I Finland lär det finnas fler