Från VK:
"Swebus lånebussar är kalla och dragiga och klarar inte vintern i Umeå. När kölden slog till förra veckan var det till och med is på golvet inne i bussen. Nu kräver skyddsombudet besked om när bussarna byts ut. Annars går man till arbetsmiljöverket. /.../
Det är tre inlånade bussar från X-trafik i Gävle som inte klarar vintervädret i Umeå. Dessa så kallade vikariebussar skulle enligt avtalet med Länstrafiken egentligen ha varit utbytta redan vid årsskiftet. Men brist på andra, ordinarie fordon har lett till att Swebus då och då satt in dem i trafik."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=246216 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=246216)
I en annan artikel uttalar sig Länstrafiken och där står det bl.a.:
"- De här bussarna ska banne mig bort. Och det inom några dagar, säger marknadschefen vid Länstrafiken, Tor Eriksson, om att Swebus fortfarande kör med de tre undermåliga lånebussarna. Enligt avtalet med Länstrafiken får bussarna inte användas efter årsskiftet och både Eriksson och vd Maria Höglander blev därför tagna på sängen när de i veckan fick veta att man fortfarande kör med dem.
- Det är åt skogen. De här tre bussarna håller inte alls måttet, säger Eriksson upprört och menar att Swebus bryter mot avtalet."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=246217 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=246217)
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 21 januari 2009, 21:59:19 PM
Från VK:
"
I en annan artikel uttalar sig Länstrafiken och där står det bl.a.:
"- De här bussarna ska banne mig bort. Och det inom några dagar, säger marknadschefen vid Länstrafiken, Tor Eriksson, om att Swebus fortfarande kör med de tre undermåliga lånebussarna. Enligt avtalet med Länstrafiken får bussarna inte användas efter årsskiftet och både Eriksson och vd Maria Höglander blev därför tagna på sängen när de i veckan fick veta att man fortfarande kör med dem.
- Det är åt skogen. De här tre bussarna håller inte alls måttet, säger Eriksson upprört och menar att Swebus bryter mot avtalet."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=246217 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=246217)
/Jessika
Vilket visar att man inte ett duggg kollar upp det man avtalat från entreprenören. Tor Eriksson har ju i detta uttalandet visat att Länstrafiken inte har någon uppföljning av sina avtal precis som i övriga landet. Detta är ju dock ingen anledning för Swebus att inte följa avtalet.
Citat från: Walter skrivet 22 januari 2009, 07:32:30 AM
Vilket visar att man inte ett duggg kollar upp det man avtalat från entreprenören. Tor Eriksson har ju i detta uttalandet visat att Länstrafiken inte har någon uppföljning av sina avtal precis som i övriga landet. Detta är ju dock ingen anledning för Swebus att inte följa avtalet.
Eller i varje fall meddela länsbolaget att man tyvärr måste fortsätta köra med vikariebussar ett tag till eftersom man har ovanligt många bussar på verkstad. Det verkar ju lite dåliga kontakter där tycker jag trots att länstrafikens vd har ett förflutet i Swebus.
Jag trodde att den tid då länsbolag och entreprenörer pratade med varann via pressen och advokater bara var något som förekom i Dalarna till på 1980-talet.
Är det inte bara så att entreprenören har tagit en rövare och hoppats på att huvudmannen inte ska upptäcka avtalsbrottet?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 11:27:18 AM
En tolkningsfråga huruvida reservfordon ska uppfylla alla krav eller ej kan jag tänka mig
Jo, men i så fall kan man ju fråga, i stället för att bara köra med vagnarna och hoppas att man kommer undan med det.
Naturligtvis håller jag med dig i stort (det brukar jag faktiskt göra, även om det inte alltid syns) men det är ju en viss skillnad mellan att köra några enstaka turer i en akut situation och att köra varje vardag i flera veckor.
Är det inte så, att man måste vara en väldigt engagerad THM för att egentligen klara av att styra och följa upp upphandlad trafik? Till och med MER engagerad än om man drev trafiken i egen regi, eftersom man då kan överlåta mer till underhuggarna...
En problem bland passagerarna verkar ju vara att dessa ljusgula bussar från X-trafik ser lite "antika" ut. I vissa läsarkommentarer pratas det ju om bussar från 1970-talet!! Just den färgen ser ju lite gammeldags ut; jag har själv på håll lurats några gånger av Skelleftebuss som har en liknande lack på vissa fordon. (Men jag tycker det är snyggt!)
Sedan är det ju många läsare som åker buss dagligen och som hävdar att de nya bussarna fortfarande inte har kommit - fastän man ser dem hela tiden. Förklaringen här? En icke-bussnörd ser förmodligen inte alls någon skillnad på de nya blåbussarna och de gamla... Man åker helt enkelt med en blåbuss till jobbet precis som vanligt.
Lite kul är det i alla fall med Länstrafikens kommentarer att de "blev tagna på sängen" etc. Hade de inte suttit i Lycksele utan i Umeå, hade det ju räckt att titta ut genom fönstret så hade de sett vikariebussarna jobba för fullt... Häromdagen var det tre X-trafik-bussar inne samtidigt på Vasaplan, vilket jag tyckte såg ganska läckert ut.
/Jessika
Exempel på det som jag skrev ovan:
CitatVars är egentligen dom där 17 nya bussarna som skulle komma? har i alla fall inte sett till dom och jag åker buss dagligen... Varje dag till eller ifrån jobbet så är det nån rappelbuss som kommer... Blir så himla less på Swebus tomma löften och deras totala ovilja att göra nåt.
CitatHåller med dig. Jag undrar oxå vars dessa bussar är. Har de verkligen köpt in nåra eller är det bara skit snack alltihop.
CitatI höstas kom jag körande i ett grått och trist Umeå. Vägen var minst sagt under all kritik. Gropig och dålig. Möter en "vikariebuss" och det slår mig att det verkar vara en buss av årsmodell sent 70-tal. Kan detta verkligen vara år 2008? i ett modernt land med en otroligt hög kommunalskatt! Känslan är snarare att jag råkat köra fel och hamnat i forna Sovjetunionen. Holmlund och sossarna, vart tar våra skattepengar vägen? Hur handlar ni upp?
/Jessika
Citat från: JDS skrivet 22 januari 2009, 12:56:19 PM
Är det inte så, att man måste vara en väldigt engagerad THM för att egentligen klara av att styra och följa upp upphandlad trafik? Till och med MER engagerad än om man drev trafiken i egen regi, eftersom man då kan överlåta mer till underhuggarna...
Exakt. All s.k. outsourcing kräver otroligt mycket arbete i form av specificering, förhandling, kontraktering, uppföljning, mm för att lyckas. För att inte tala om juristresurser när vi pratar om offentliga upphandlingar som överklagas titt tätt. I fall som dessa kommer man ju dessutom i den lustiga situationen att den upphandlade parten hamnar som en kil mellan beställare (THM) och kund (passagerare) vilket innebär att den naturliga kundrelationen försvinner och parterna kommer allt längre ifrån varandra. Alla löften som ges i samband med anbudet och som skrivs in i kontrakten men som inte uppfylls och dessutom inte leder till reprimander från beställaren lyfter dessutom ifrågasättanden om THM helt frankt blivit uppkörd av någon som prisat in sig (säger inte att det är så just i umeåfallet) och sedan struntar i att följa avtalet.
Kanske dags att börja outsourca trafikhuvudmännen också... upphandlat är ju alltid bäst ::)
Tycker det var en oerhört rolig kommentar från länstrafiken där man hade blivit "helt tagna på sängen". Nu sitter de ju visserligen i Lycksele, men nog borde väl någon vara i lilla Umeå någon gång och eventuellt lägga märke till sin kollektivtrafik och eventuella oegentligheter? Kanske till och med också följa upp avtalet med Swebus?
Måste bara säga att jag inte alls kan förstå den kritik som framförs. Kanske är jag lyckligt ovetande om vilken kris det är på stadsbussarna i Umeå, men de gånger jag åker buss (vilket brukar bli några gånger i veckan) är det i 99% av fallen en ny Volvo som kommer +-1 minut till hållplatsen, vilket är helt acceptabelt och ska inte vara annat. Trevliga chaufförer, fräscha bussar osv. Vissa saker kanske går att förbättre, men överhuvudtaget fungerar det oerhört tillfredsställande utifrån min, som resenärs, synpunkt.
Kanske ska tillägga att linjerna jag åker är 6, 9 och 69. Förskonade linjer?
Citat från: Ante skrivet 22 januari 2009, 14:51:56 PM
Tycker det var en oerhört rolig kommentar från länstrafiken där man hade blivit "helt tagna på sängen". Nu sitter de ju visserligen i Lycksele, men nog borde väl någon vara i lilla Umeå någon gång och eventuellt lägga märke till sin kollektivtrafik och eventuella oegentligheter? Kanske till och med också följa upp avtalet med Swebus?
Måste bara säga att jag inte alls kan förstå den kritik som framförs. Kanske är jag lyckligt ovetande om vilken kris det är på stadsbussarna i Umeå, men de gånger jag åker buss (vilket brukar bli några gånger i veckan) är det i 99% av fallen en ny Volvo som kommer +-1 minut till hållplatsen, vilket är helt acceptabelt och ska inte vara annat. Trevliga chaufförer, fräscha bussar osv. Vissa saker kanske går att förbättre, men överhuvudtaget fungerar det oerhört tillfredsställande utifrån min, som resenärs, synpunkt.
Kanske ska tillägga att linjerna jag åker är 6, 9 och 69. Förskonade linjer?
Jag har ungefär samma erfarenhet som du av samma linjer plus linje 2 nattetid. Det är någon gång som bussen har varit så sen att nästa buss hängde i bakhasorna, men annars fungerar det i huvudsak bra. Det är inte värre än någon annanstans. Sedan kan man väl fundera på det där med beställaransvar om man nu från länstrafikens håll inte informerar sig själva om hur den beställda trafiken fungerar. Det är konstigt om media ska sköta den biten, såsom man får intrycket av deras kommentarer.
Är det inga i Umeå som är anställda av Länstrafiken? Hur är det med de som jobbar i infon på Vasaplan eller på busstationen? Vem är de anställda av? Eller är det bara på chefsnivå inom Länstrafiken som man har ett ansvar och ett intresse för att det fungerar som det ska?
/Jessika
Var inte detta en intressant läsarkommentar?
CitatBuss linje 2 fastnade i backen på berghem i höjd med SFI skolan, kunde inte ta sig upp med egen maskin trots flera försök. Vid försök att parkera bussen med handbromsen i visade det sig omöjligt. Handbromsen (mekanisk) visade sig ha otillräcklig verkan och bussen rullade bakåt i backen. Vid eventuellt motorstopp (ordinarie broms & styrservo ur funktion) rusar fordonet okrontrollerat utför den backe den står i. Livsfarligt både för passagerare, förare och övriga trafikanter... Det här handlade om en blå ordinarie ultra buss. Vägarbetare på plats som såg belägenheten förbarmade sig över ultra och drog upp bussen med traktor till helt plan mark. Jag förutsätter att polisen kan agera mot att bussar i trafikfarligt skick brukas, flygande besiktningar hoppas jag kan göras på ultras bussar här i umeå. Att tvinga förare att köra bussar som är trafikfarliga måste ses som ett synnerligen allvarligt brott med tanke på hur många liv som ultra spelar med varje dag...
Kan detta med traktorn stämma - att en traktor grep in och bogserade bussen som rullade bakåt, utför en backe? Det låter ju liiiite ovanligt... Sedan totalsågas resonemanget om handbromsen av en annan läsare.
/Jessika
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 22:44:53 PM
Det finns inga mekaniska parkeringsbromsar, de försvann i början på -60 talet....
Ja det är ju tio år fel då. I en av kommentarerna stod ju att bussarna som kördes tillfälligt var från 70-talet.
Vad sägs om den här kommentaren då?
CitatDetta är ännu ett skäl för chaufförerna att genomföra maskningsaktioner. Jag förstår faktiskt inte vad dom håller på med. Häromdagen kom det tre ettor samtidigt till Vasaplan. När de sedan körde mot Umedalen låg två av dem halvtomma och luskörde bakom den första (stanade vid alla hållpaltser även fast ingen skulle stiga av) istället för att köra om och försöka komma ikapp tidtabellen.
En buss var 7:e minut där var och varannan avgång är 7-15 min försenad pga enkelbiljetthantering, skulle jag då påstå. Att få den stora mängden enkelbiljettsresenärer att istället ta bussen bakom den försenade går ej, då det är en "mänsklig rättighet" att ta den första bussen i kön. Försöker man får man höra att man är en dålig chaufför utan servicekänsla(!) Bussen (eller bussarna) bakom får inte köra om den försenade, då de ej får "byta plats" med varandra. Att alla hållplatser är utformade så att bussen står "mitt i gatan" underlättar ju inte heller förbikörningar.
Sedan har vi geografin. Vasaplan är trångt nog idag i 15-minuterstrafik. Med 7-minuterstrafiken (som är en utmärkt idé på papperet) blir det dock bökigt i verkligheten. Ni kan ju själva räkna ut vad som händer när 3 st 18-meter ledvagnar samtidigt ska angöra en hållplats som är 35-40 meter lång. Kommer det samtidigt en ledvagn även på linje 5... ja, då har vi 4 st 18-meters på samma yta! :o
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 22:44:53 PM
Det finns inga mekaniska parkeringsbromsar, de försvann i början på -60 talet....
Jajajaja, jag har inte ens körkort - vad vet jag? ;)
En ny 'incident' från igår - även detta en läsarkommentar i VK:
Citatåkte 8:an igår morse i en vikariebuss, mitt på E4 flög framdörren upp, tog nån minute innan chaufförn hade kontroll igen. Vanligtvis lutar folk mot denna dörr i denna tur av trånghet, men som mirakel var bussen då halvfull bara. Kall var den också, både före och efter.
Det verkar spännande att åka buss i Umeå nu för tiden! 8)
/Jessika
Fler kommentarer:
CitatJag åker också väldigt mycket buss och det är inte ofta man får åka med de nya bussarna.
CitatNi måste ju inse att de nitton nya bussarna bara utgör en liten del av stadstrafikens bussflotta.
Matematiklektion:
Helt nya B9S = 17 st
Nästan ny B9S (röda 6458) = 1 st
Övertagna Polarbussar = 19 st
Begagnat från Jönköping = 11 st
____________
Summa:
48 st (varav 46 st är blåa)
Totalt antal vikariebussar jag sett med egna ögon:
5012, 5017, 5020, 5252 =
4 stDock tror jag inte att alla dessa är ute samtidigt. Idag sågs endast 5252 (som har bra värme) ute i ordinarie trafik.
En reflektion till:
Jag undrar just varför förarna genomför dessa påstådda "maskningsaktioner" när förseningar innebär att deras raster försvinner helt. Och hur går det ihop med att förarna alltid är otrevliga, stressade och kör innan barnvagnsresenärerna hunnit fram med sin hög enkronor? Svaret är naturligtvis att det inte finns några "maskningsaktioner" alls. Det som upplevs som sega långsamma dryga förare är den stora andel förare som blir försenade just p.g.a att de kör laglydigt, trafiksäkert och försiktigt. En sådan körstil leder ofta till stora förseningar, för ju mer försenad bussen är, desto mer "spontanåkande" människor (utan tidtabell) som kastar sig ut framför den.
Jag är rätt fascinerad över att 7-minuterstrafiken på linje 1 och 8 lett till att varannan avgång alltid blir 5-8 min sen, så att vi fortfarande har 15-minuterstrafik men med dubbla bussar direkt efter varandra. Detta är ett resultat av att alla vill åka de hela "ordinarie" turer (avg 00-15-30-45) som kommer från Carlshöjd/Tomtebo/Lasarettet och inte "extrabussarna" som förstärker linjerna från Vasaplan (avg 08-23-38-53).
Så här ser det således ofta ut under en timme på linje 1 vid Vasaplan:
16:00 Försenad 7 min, avgår 16:07, fullsatt
16:08 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:15 Försenad 9 min, avgår 16:24, fullsatt
16:23 Avgår 1 min sen direkt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:30 Försenad 8 min, avgår 16:38, fullsatt
16:38 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:45 Försenad 7 min, avgår 16:53, fullsatt
16:53 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
17:00 Försenad 7 min, avgår 17:07, fullsatt
Vore inte ren 10-minuterstrafik mer logiskt?
Något som också är lite lustigt är att idag i VK så är det en lång artikel (ej på webben) om hur otroligt nöjda umeborna är med lokaltrafiken enligt Kollektivtrafikbarometern. Inte ett ord nämns om alla de problem som VK listade upp igår, utan idag nämns bara Ultrabussarnas styrkor. :)
/Jessika
Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 07:14:45 AM
En reflektion till:
Jag undrar just varför förarna genomför dessa påstådda "maskningsaktioner" när förseningar innebär att deras raster försvinner helt. Och hur går det ihop med att förarna alltid är otrevliga, stressade och kör innan barnvagnsresenärerna hunnit fram med sin hög enkronor? Svaret är naturligtvis att det inte finns några "maskningsaktioner" alls. Det som upplevs som sega långsamma dryga förare är den stora andel förare som blir försenade just p.g.a att de kör laglydigt, trafiksäkert och försiktigt. En sådan körstil leder ofta till stora förseningar, för ju mer försenad bussen är, desto mer "spontanåkande" människor (utan tidtabell) som kastar sig ut framför den.
Jag är rätt fascinerad över att 7-minuterstrafiken på linje 1 och 8 lett till att varannan avgång alltid blir 5-8 min sen, så att vi fortfarande har 15-minuterstrafik men med dubbla bussar direkt efter varandra. Detta är ett resultat av att alla vill åka de hela "ordinarie" turer (avg 00-15-30-45) som kommer från Carlshöjd/Tomtebo/Lasarettet och inte "extrabussarna" som förstärker linjerna från Vasaplan (avg 08-23-38-53).
Så här ser det således ofta ut under en timme på linje 1 vid Vasaplan:
16:00 Försenad 7 min, avgår 16:07, fullsatt
16:08 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:15 Försenad 9 min, avgår 16:24, fullsatt
16:23 Avgår 1 min sen direkt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:30 Försenad 8 min, avgår 16:38, fullsatt
16:38 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:45 Försenad 7 min, avgår 16:53, fullsatt
16:53 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
17:00 Försenad 7 min, avgår 17:07, fullsatt
Vore inte ren 10-minuterstrafik mer logiskt?
Blir bussarna sena vid Vasaplan eller kommer de dit för sent? Om de kommer dit för sent så är ju körtiden dit för knapp, men om de däremot blir sena på Vasaplan borde "extraturerna" kunna senareläggas ett par minuter så de gör större nytta?
Sen förstod jag inte varför bussarna inte får byta plats med varandra längs linjen, kan du förklara det?
Citat från: Karsten skrivet 23 januari 2009, 10:04:28 AM
Blir bussarna sena vid Vasaplan eller kommer de dit för sent? Om de kommer dit för sent så är ju körtiden dit för knapp, men om de däremot blir sena på Vasaplan borde "extraturerna" kunna senareläggas ett par minuter så de gör större nytta?
Sen förstod jag inte varför bussarna inte får byta plats med varandra längs linjen, kan du förklara det?
Båda delarna. Körtiderna är det inget större fel på, men ståtiden vid hållplatserna under rusningstiden är tyvärr för långa. Att lasta en enda genomsnittlig resenär i Umeå motsvarar väl c:a 7 st genomsnittliga SL-bussresenärer.
Eller ja... mellan Vasaplan och ändhållplatsen kan man väl köra om varann om tillfälle mot förmodan ges. Jag menade mest att 16:08-bussen inte kan rulla fram och plocka folk på Vasaplan kl 16:05 om 16:00-bussen ännu ej har kommit, för då finns det ingen plats för denna. Således blir även 16:08-bussen försenad redan från start, och båda avgår samtidigt... c:a 16:12.
CitatJag menade mest att 16:08-bussen inte kan rulla fram och plocka folk på Vasaplan kl 16:05 om 16:00-bussen ännu ej har kommit, för då finns det ingen plats för denna.
Varför börjar inte bussen 16:00 vid hållplatsen näst efter Vasaplan om denne är sen? Det är ju bara för nästkommande att lasta så fullt det går, samtidigt som han/hon (16-turen) avlastar 16:08 när det gäller att plocka folk utmed linjen...
Okej, jag vet inte alls hur det ser ut där, men ändå... ::)
Idag står det i VK att alla fyra lånebussar från X-trafik togs ur trafik igår. Efter påtryckningar från facket togs tre ur trafik direkt på morgonen och den fjärde senare under dagen. Därmed blev det inget skyddsstopp.
Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 12:15:36 PM
Jag menade mest att 16:08-bussen inte kan rulla fram och plocka folk på Vasaplan kl 16:05 om 16:00-bussen ännu ej har kommit, för då finns det ingen plats för denna. Således blir även 16:08-bussen försenad redan från start, och båda avgår samtidigt... c:a 16:12.
Tidigare vintrar har ibland kraftigt försenade bussar inte tagit på folk på Vasaplan, utan bara släppt av folk och då längst ut, borta vid Queen Burger. Det är ju ett sätt att försöka komma ikapp tidtabellen. Och det skulle ju funka om t.ex. 16.08-bussen i exemplet ovan är redo att ta på folk. Låt säga 16.00-bussen ankommer 16.05, släpper av folk och kör vidare,
samtidigt som 16.08-turen kör fram och börjar ta ombord folk.
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 24 januari 2009, 12:14:46 PM
Idag står det i VK att alla fyra lånebussar från X-trafik togs ur trafik igår. Efter påtryckningar från facket togs tre ur trafik direkt på morgonen och den fjärde senare under dagen. Därmed blev det inget skyddsstopp.
Kommer dessa tillbaka till Gävle tro eller hamnar dom på NNT eller någon skrot nu?
Suck säger man efter att ha läst om detta elände !!
När ska länsbolag och bussoperatörer lära sej att se på hur man gjort förut i lite större städer ? exempelvis.....
För att få folk att åka på ALLA turer, inte bara vissa, så måste man ju köra med likvärdiga bussar, på enkla intervall (5, 10 eller 15 min).
För att ha fullständig koll på vilka fordon som används av operatörerna, så använder Ötraf sin dataradio. Alla av Ötraf för trafik godkända fordon, har ett av Ötraf angivet radionummer, som då automatiskt registreras då fordonens radio loggas in på respektive fordonsomlopp. Eftersom olika nummerserier används, kan man lätt kontrollera att rätt fordonstyp används på respektive omlopp.
Är fordonet inte godkänt av Ötraf har det inte heller dataradio och kan alltså inte loggas in. Loggas inget godkänt fordon in, har turen inte körts av operatören, varför vite kan utgå, även om turen körts med icke godkänt fordon. För t.ex. Norrköping finns dessutom ett antal reservfordon kontrakterade, som kan användas av Ötraf trafikledning (som opereras av Veolia Transport i Norrköping).
Radioregistrerinen av fordonen kan sedan dataköras, t.ex, en gång per månad och sedan kan fakturor på viten utgå.
Alltså automatiserad övervakning av fordonsanvändningen.
Citat från: Leif D skrivet 27 januari 2009, 01:15:03 AM
Suck säger man efter att ha läst om detta elände !!
När ska länsbolag och bussoperatörer lära sej att se på hur man gjort förut i lite större städer?
För att mindre länshuvudmän/kommuner ogärna blickar ut över länsgränsen? Varför ta intryck av andra när man kan låtsas uppfinna hjulet själva? :(
På Umeå närradio direktsände man igår ett möte med kommunfullmäktige, vilket var intressant att lyssna på. Först igår kom man fram till att man kunde införa en slags turistbiljett (en enkelbiljett giltig 12 eller 24 timmar), motsvarande SL:s dygnskort om jag förstod det rätt. Jag vet inte hur, men alla lyckades på något sätt helt undvika att nämna SL och andra länshuvudmän, samt att idén redan nämnts i flertal tidningsinsändare från bl.a undertecknad.
Man diskuterade även pensionärsrabatt på bussen. Ett av partierna tyckte att "priserna" för pensionärer skulle sänkas. Men huruvida det var på busskort eller även (dessa förb****) enkelbiljetter framkom självklart inte. Man diskuterade hellre i 10 min huruvida vilket parti det var som kom på idén först. Även här nämndes inte att detta redan nämnts i flertal insändare från privatpersoner i pensionsåldern.
Som vanligt nämnde ingen hur man ska få bort köerna vid hållplatserna där bussarna står "mitt i gatan". Jag ägnade problemet en tanke igår eftermiddag, och det gjorde säkerligen även de 40-50 irriterade bilister som blev drabbade av den långa kön när min buss blockerade nästan all trafik vid köpcentret Strömpilen under 8-10 minuter pga att starthållplatsen ligger "mitt i gatan". Inte konstigt att lokalbussarna är impopulära i stan...
Citat från: Leif D skrivet 27 januari 2009, 01:15:03 AM
Är fordonet inte godkänt av Ötraf har det inte heller dataradio och kan alltså inte loggas in. Loggas inget godkänt fordon in, har turen inte körts av operatören, varför vite kan utgå, även om turen körts med icke godkänt fordon. För t.ex. Norrköping finns dessutom ett antal reservfordon kontrakterade, som kan användas av Ötraf trafikledning (som opereras av Veolia Transport i Norrköping).
Har jag fattat rätt att det fungerar så att om ett bussbolag saknar en buss av rätt typ, så skall de meddela Ötrafs trafikledning som skickar ut en reservbuss. Bussbolaget skall alltså inte köra med t ex en turistbuss, som råkar vara ledig, i stället. Det viktiga i sådant här är ju att inte en tur ställs in för att rätt busstyp saknas. Det får inte bli billigare för bussbolaget om turen inte alls går än om de kör den med full buss. Men det verkar alltså som Ötraf har löst det problemet. Rätt uppfattat?
Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2009, 05:28:36 AM
För att mindre länshuvudmän/kommuner ogärna blickar ut över länsgränsen? Varför ta intryck av andra när man kan låtsas uppfinna hjulet själva? :(
På Umeå närradio direktsände man igår ett möte med kommunfullmäktige, vilket var intressant att lyssna på. Först igår kom man fram till att man kunde införa en slags turistbiljett (en enkelbiljett giltig 12 eller 24 timmar), motsvarande SL:s dygnskort om jag förstod det rätt. Jag vet inte hur, men alla lyckades på något sätt helt undvika att nämna SL och andra länshuvudmän, samt att idén redan nämnts i flertal tidningsinsändare från bl.a undertecknad.
Det är ganska lustigt skrivet i notisen på Umeå kommuns hemsida:
"Umeå inför turistbiljetter på lokalbussarna. Alla 65 ledamöter i fullmäktige ställde upp bakom folkpartisten Britt-Marie Lövgrens motion. — Rätt marknadsfört kan det här bli världens turistgrej, säger Britt-Marie Lövgren. Exakt hur systemet med turistbiljett ska utformas är inte bestämt ännu. Men Britt-Marie Lövgren har en vision om att turistbiljetten ska vara en endagsbiljett som kostar ungefär lika mycket som två enkelbiljetter."
http://www.umea.se/umeakommun/arkivforumlankar/nyheter/umeasatsarpaturistbiljetterpalokalbussarna (http://www.umea.se/umeakommun/arkivforumlankar/nyheter/umeasatsarpaturistbiljetterpalokalbussarna)
Jag gillade det där med "världens turistgrej och att Britt-Marie har en "vision"; precis som Verspieder skriver förstoras kanske det innovativa upp lite? ;) Dessutom illustreras notisen med en vacker bild av ex. Polarbuss 46 i grå lack... ::)
/Jessika
Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2009, 05:28:36 AM
För att mindre länshuvudmän/kommuner ogärna blickar ut över länsgränsen? Varför ta intryck av andra när man kan låtsas uppfinna hjulet själva? :(
På Umeå närradio direktsände man igår ett möte med kommunfullmäktige, vilket var intressant att lyssna på. Först igår kom man fram till att man kunde införa en slags turistbiljett (en enkelbiljett giltig 12 eller 24 timmar), motsvarande SL:s dygnskort om jag förstod det rätt. Jag vet inte hur, men alla lyckades på något sätt helt undvika att nämna SL och andra länshuvudmän, samt att idén redan nämnts i flertal tidningsinsändare från bl.a undertecknad.
Så i framtiden kommer det bara att vara morgonbussarna som blir försenade då?
Citat från: Jessika skrivet 28 januari 2009, 21:41:36 PM
Det är ganska lustigt skrivet i notisen på Umeå kommuns hemsida:
"Umeå inför turistbiljetter på lokalbussarna. Alla 65 ledamöter i fullmäktige ställde upp bakom folkpartisten Britt-Marie Lövgrens motion. — Rätt marknadsfört kan det här bli världens turistgrej, säger Britt-Marie Lövgren. Exakt hur systemet med turistbiljett ska utformas är inte bestämt ännu. Men Britt-Marie Lövgren har en vision om att turistbiljetten ska vara en endagsbiljett som kostar ungefär lika mycket som två enkelbiljetter."
http://www.umea.se/umeakommun/arkivforumlankar/nyheter/umeasatsarpaturistbiljetterpalokalbussarna (http://www.umea.se/umeakommun/arkivforumlankar/nyheter/umeasatsarpaturistbiljetterpalokalbussarna)
Jag gillade det där med "världens turistgrej och att Britt-Marie har en "vision"; precis som Verspieder skriver förstoras kanske det innovativa upp lite? ;) Dessutom illustreras notisen med en vacker bild av ex. Polarbuss 46 i grå lack... ::)
/Jessika
Ja, sådana biljetter finns ju lite varstans i landet. Utan att därför bli världens turistgrej. Men det är lustigt att det skall införas i just Umeå. För det var där för ett par år sedan jag inne på Ultras försäljning blev mött av en synnerligen förvånad uppsyn när jag frågade om det fanns turistkort, endagsbiljett eller liknande. Jag såg sedan hur personalen där inne samlades och av deras miner kunde jag gissa mig till vad de sade:
- Vilken idiot. Trodde han verkligen att det skulle finnas marknad för ett sådant?
Visionen var tydligen att med denna "turistbiljett" skulle det medfölja en tidtabell (värde 5 kr) samt en kommun/stadskarta vid köp. Nu återstår bara att hoppas på denna nyhet inte kommer att säljas ombord på bussarna (som ju ska få kontantstopp i sommar). Blir det mera ombordförsäljning är det ju då att slänga tidtabellen ut genom fönstret och sedan krypa fram i 15-25 min konstanta förseningar.
Behöver jag tillägga att kommunen nu löst "problemet" med att bilister kör om bussar som står "mitt i gatan" på de uträtade hållplatserna? Det var ju tänkt att bilisterna skulle stoppas av bussarna mitt i gatan. Således har man nu byggt refuger vid två hållplatser på Mariehemsvägen så att bilisterna ska hindras bakom bussen, och snällt vänta medan föraren säljer enkelbiljetter och laddar på kort. Dock har både bilister och även taxiförare kommit på en smidig lösning, vilket innebär att man kör om på vänster sida refugen, osavsett om där finns mötande eller ej. "De mötande får väl lov att tvärnita, för här kommer vi som måste om bussen!"
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 januari 2009, 22:26:33 PM
Fanns i Jämtland redan för över 20 år sedan ;D
Bara för att lösningen funnits i ett grannlän för två decennier sedan, betyder det
absolut inte att man försökt tagit intryck på andra sidan länsgränsen! ;)
"Hann någon annan före, ja då får det banne mig vara." verkar talesättet vara, så även om BestPrice-systemet som man envist vägrar införa i Västerbotten, trots succé i Jämtland & Västernorrland.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 januari 2009, 22:26:33 PM
Fanns i Jämtland redan för över 20 år sedan ;D
I Stockholm och Göteborg fanns de 1960. Fick tips om dagsbiljett när jag skulle besöka Stockholm då nämligen och när jag sedan kom till Göteborg frågade jag om det fanns. Och det gjorde det. Troligen fanns de också långt före 1960.
Det som möjligen särskiljer Umeå är i då priset. Två enkelbiljetter är ju inte så mycket. Å andra sidan får det ju inte bli så billigt att ordinarie resenärer väljer turistbiljett i stället. Vitsen är ju att man skall tjäna mer på turistbiljetterna, inte mindre.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2009, 22:37:19 PM
Det som möjligen särskiljer Umeå är i då priset. Två enkelbiljetter är ju inte så mycket. Å andra sidan får det ju inte bli så billigt att ordinarie resenärer väljer turistbiljett i stället. Vitsen är ju att man skall tjäna mer på turistbiljetterna, inte mindre.
Idag är nog vitsen att sälja så många enkelbiljetter som möjligt till Umebor, pendlare och turister, ty då tjänar man mer pengar än om alla skulle resa med busskort. Förseningarna som inträffar pga detta är ett lågprioriterat problem man helst talar tyst om.
Varför turistkort bara i umeå tätort, vad finns det för anledning turister att åka buss här? Bättre vore väl med ett kort för hela länet, såsom i bl.a Kalmar. Världens turistgrej..? jag är skeptisk ::)
Citat från: Muk skrivet 29 januari 2009, 00:29:20 AM
Varför turistkort bara i umeå tätort, vad finns det för anledning turister att åka buss här? Bättre vore väl med ett kort för hela länet, såsom i bl.a Kalmar. Världens turistgrej..? jag är skeptisk ::)
Eller i alla fall ett turistkort för hela kommunen. Mycket som är sevärt och trevligt i kommunen ligger ju utanför Ultrabussarnas sträckning, t.ex. Baggböle, Klabböle, Norrbyskär, Holmsund, Holmön, Norrfors, Sävar, Sörfors etc. För riktiga turister vill väl se lite mer än Gammlia?
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 29 januari 2009, 10:28:09 AM
Eller i alla fall ett turistkort för hela kommunen. Mycket som är sevärt och trevligt i kommunen ligger ju utanför Ultrabussarnas sträckning, t.ex. Baggböle, Klabböle, Norrbyskär, Holmsund, Holmön, Norrfors, Sävar, Sörfors etc. För riktiga turister vill väl se lite mer än Gammlia?
Tja, "Umeå kommun" finns ju som en bestämd taxepunkt (på t.ex skolkorten), så att tillverka ett kort som gäller för obegränsat antal resor på alla linjer inom kommunen under en begränsad tid borde inte vara svårt att tillverka.
CitatDet är nog sannolikt högre vite för utebliven tur än för fel fordonstyp, tror knappast att Umeborna inte klarar av att åka B10L någon gång i veckan, tycker detta fått på tok för stora proportioner.
Blev turen inställd pga "yttre orsaker" är vite 0kr. Är det däremot t.ex. verstad-/driftsrelaterat har man ett fast vite på 2000kr ovasett om det nu rör sig om vagnfel, föraren tog fel spec eller fel vagntyp. Gäller Umeå tätort alltså.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 januari 2009, 22:21:11 PM
Blev turen inställd pga "yttre orsaker" är vite 0kr. Är det däremot t.ex. verstad-/driftsrelaterat har man ett fast vite på 2000kr ovasett om det nu rör sig om vagnfel, föraren tog fel spec eller fel vagntyp. Gäller Umeå tätort alltså.
Per avgång, kilometer, vagnskilometer eller personkilomter? Var hittar du förresten dessa uppgifter?
Citat från: Karsten skrivet 29 januari 2009, 22:47:05 PM
Per avgång, kilometer, vagnskilometer eller personkilomter? Var hittar du förresten dessa uppgifter?
Per avgång.