Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Stefan Lindström skrivet 21 januari 2009, 20:11:24 PM

Titel: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: Stefan Lindström skrivet 21 januari 2009, 20:11:24 PM
Har kommer det efterfrågade reportaget om Ultra/Polarbuss skrivet av Staffan Sävenfjord. Publicerades i Svensk lokaltrafik 1992:9. Återges med författarens tillstånd.

(http://i533.photobucket.com/albums/ee337/steff29_2008/SLT9209_21.jpg)

(http://i533.photobucket.com/albums/ee337/steff29_2008/SLT9209_22.jpg)

(http://i533.photobucket.com/albums/ee337/steff29_2008/SLT9209_23.jpg)

Titel: SV: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: bussgrabben skrivet 21 januari 2009, 21:04:54 PM
Fantastisk läsning!

Tack för detta till er båda!
Titel: SV: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2009, 21:15:38 PM
Tackar Stefan för att han lade ut detta. En hel del i reportaget känns urgammalt i dag, medan annat känns lite mer aktuellt. Som att Polarbuss fick upphöra när "någon annan" fick trafiken i Umeå. Jag hade faktiskt glömt allt vad jag skrivit i det här reportaget, så det var ju kul att stifta bekantskap med det igen.
Synd bara att redaktionens val av bilder var så torftigt. Utrymmesbrist men jag hade också betydligt bättre bussbilder än den som kom i tidningen. I sinom tid kommer kanske dessa i Bussnack i stället.


Titel: SV: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: bussgrabben skrivet 21 januari 2009, 22:06:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2009, 21:15:38 PM
I sinom tid kommer kanske dessa i Bussnack i stället.

Det hoppas jag verkligen!
Titel: SV: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: Ersa skrivet 23 januari 2009, 09:42:24 AM
Ja, fler (obeskurna) bilder av dessa slag ser vi verkligen fram mot! :D

Vidare är det alltid kul att jämföra antal bussar. 1992 hade Polarbuss 51 st ordinarie linjetrafikvagnar enligt Staffan. 2009 har Umeå växt rejält, fått fler linjer (83 & 84 m.fl), 8-minuterstrafik på två linjer under rusningstid samt fler och längre direktlinjer till bl.a Innertavle. Men hos Veolia och Swebus fanns/finns fortfarande bara c:a 50 st stadsbussar. Är man mycket mer effektiv idag?
Titel: SV: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2009, 10:40:03 AM
Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 09:42:24 AM
Ja, fler (obeskurna) bilder av dessa slag ser vi verkligen fram mot! :D

Vidare är det alltid kul att jämföra antal bussar. 1992 hade Polarbuss 51 st ordinarie linjetrafikvagnar enligt Staffan. 2009 har Umeå växt rejält, fått fler linjer (83 & 84 m.fl), 8-minuterstrafik på två linjer under rusningstid samt fler och längre direktlinjer till bl.a Innertavle. Men hos Veolia och Swebus fanns/finns fortfarande bara c:a 50 st stadsbussar. Är man mycket mer effektiv idag?

Framför allt hade man en betydligt större reserv förut. 20 procent av vagnparken som ren reserv var inte ovanligt. Jag minns en teknisk chef vid ett bussbolag som berättade att han hade för avsikt att gå ned till 10 procent. - Det är helt omöjligt, replikerade jag. Men det lär inte finnas många bussbolag som har en 10-procentig vagnsreserv i dag.

Titel: SV: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: Stefan Lindström skrivet 23 januari 2009, 20:00:45 PM
Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 09:42:24 AM
Vidare är det alltid kul att jämföra antal bussar. 1992 hade Polarbuss 51 st ordinarie linjetrafikvagnar enligt Staffan. 2009 har Umeå växt rejält, fått fler linjer (83 & 84 m.fl), 8-minuterstrafik på två linjer under rusningstid samt fler och längre direktlinjer till bl.a Innertavle. Men hos Veolia och Swebus fanns/finns fortfarande bara c:a 50 st stadsbussar. Är man mycket mer effektiv idag?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2009, 10:40:03 AM
Framför allt hade man en betydligt större reserv förut. 20 procent av vagnparken som ren reserv var inte ovanligt. Jag minns en teknisk chef vid ett bussbolag som berättade att han hade för avsikt att gå ned till 10 procent. - Det är helt omöjligt, replikerade jag. Men det lär inte finnas många bussbolag som har en 10-procentig vagnsreserv i dag.

Ämnet känns ju högst aktuellt även idag. Inte minst med tanke på den diskussion som förs på annan plats på detta forum. Hur stor reserv man har, och vilken typ av vagnar den består av.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20637.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20637.0)

Titel: SV: Ultra/Polarbuss - reportage från 1992
Skrivet av: Ersa skrivet 23 januari 2009, 20:16:27 PM
Citat från: Stefan Lindström skrivet 23 januari 2009, 20:00:45 PM
Ämnet känns ju högst aktuellt även idag. Inte minst med tanke på den diskussion som förs på annan plats på detta forum. Hur stor reserv man har, och vilken typ av vagnar den består av.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20637.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20637.0)

48 ordinarie bussar räknade jag ut i den tråden, ja.
Men hur många bussar som behövs totalt ute på gatan under rusningen, samt hur många blå som idag står på verkstäder har jag ingen aning om. I VK har nån skrivit att en B9S står översnöad ute på Wist.