Vilken/vilka operatörer kommar att köra ersättningstrafiken för Nynäsbaneavstängningen som påbörjas nästa vecka? Hur löser man normalt situationer som denna - blir det en separat upphandling eller hanteras den som "vanlig" ersättningstrafik?
Är det inte Veolia som har kontrakt på pendeltågsersättning sedan tidigare?
Citat från: Verspieder skrivet 21 juli 2007, 16:01:56 PM
Är det inte Veolia som har kontrakt på pendeltågsersättning sedan tidigare?
Nej, det är väl Swebus. Men det kontraktet gäller ersättningstrafik vid oplanerade störningar och det torde gå att få ned priset vid en planerad störning med åtföljande planerade insatser om man gör en särskild upphandling.
Men därmed vet jag inte om man gjort någon sådan. Har den här avstängningen varit känd i god tid kan man ju ha tagit höjd för den redan när avtalet skrivs. Så brukar vi göra med de bussupphandlingar för tågtrafik jag sköter, nämligen Tågkompaniets trafik mellan Göteborg och Oslo på svensk sträcka. De årliga avstängningarna Göteborg-Trollhättan (blir dock ingen i år) finns med i avtalet från början, vilket då alltså omfattar såväl planerad som oplanerad ersättningstrafik.
Bussakuten, som sköter ersättningstrafiken åt SJ, brukar göra särskild upphandling vid alla planerade ersättningar.
(Planerad ersättningstrafik är sådan som är känd långt i förväg, t ex vid banarbeten. Oplanerad är sådan som uppstår vid akut t ex efter en urspårning eller en nedriven kontaktledning. En oplanerad insats kan vid långa avbrott övergå i en planerad; dock är avbrotten sällan så långvariga att det är någon idé att göra en ny upphandling.)
Det bör nog vara Swebus som kör, ja. De har ju plockat ner en godsrumsbuss för cykeltransporter. Sedan länge är det Swebus som har beredskapen för trafikstörningar på Nynäsbanan, det står en buss i Västerhaninge och en i Nynäs i beredskap för de mycket ofta återkommande felen på järnvägen. Det är signalfel och liknande i stort sett varje dag. Nynäsbanan är ett skräckexempel på järnväg när den är som sämst.
/Björn
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2007, 18:06:52 PM
Det bör nog vara Swebus som kör, ja. De har ju plockat ner en godsrumsbuss för cykeltransporter. Sedan länge är det Swebus som har beredskapen för trafikstörningar på Nynäsbanan, det står en buss i Västerhaninge och en i Nynäs i beredskap för de mycket ofta återkommande felen på järnvägen. Det är signalfel och liknande i stort sett varje dag. Nynäsbanan är ett skräckexempel på järnväg när den är som sämst.
/Björn
Ja, men cykelbussen har inget med avstängningen av Nynäsbanan att göra. Sedan är förstås en buss i beredskap vid varje ändpunkt bättre än ingen alls men det räcker inte långt om det händer något med tågen.
I Skåne har Veolia fått all ersättningstrafik för Pågatågen. Trots att Arriva kör tågen är det Veolia Transport som ska köra dessa. SJ har som bekant tappat all Ö-tågs trafik ( SJ har dock överklagat), vem som ska köra dessa ersättningar är dock oklart.
Citat från: Jan skrivet 21 juli 2007, 18:54:06 PM
I Skåne har Veolia fått all ersättningstrafik för Pågatågen. Trots att Arriva kör tågen är det Veolia Transport som ska köra dessa. SJ har som bekant tappat all Ö-tågs trafik ( SJ har dock överklagat), vem som ska köra dessa ersättningar är dock oklart.
Och i Göteborg (Partille) är det ingen idé att ringa till Veolia. De kan i alla fall aldrig ställa upp.
Så olika kan det vara...
Stämmer bra att det är Swebus som kör denna ersättningstrafik.
Citat
Ja, men cykelbussen har inget med avstängningen av Nynäsbanan att göra.
??? ???
Citat
Och i Göteborg (Partille) är det ingen idé att ringa till Veolia. De kan i alla fall aldrig ställa upp.
Så olika kan det vara...
---
Beror det på ovilja eller oförmåga (vagnbrist etc.)?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2007, 18:12:02 PM
Ja, men cykelbussen har inget med avstängningen av Nynäsbanan att göra.
Klart den har, hur tror du annars man ska kunna ta cykel "på tåget" när inga tåg går?
Den kör linje 35C.
Upphandlar man inte Nynäsbanan då också?
Den skall vara avstäng 3/5 - nån gång i Augusti 2008.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2007, 20:37:06 PM
Klart den har, hur tror du annars man ska kunna ta cykel "på tåget" när inga tåg går?
Den kör linje 35C.
Cykelbuss har väl gått till och från Nynäshamn länge. Eller har den varit indragen några år? Att ta med cykel på pendeltåget är inte det lättaste. Från Stockholm C är det t ex inte tillåtet. Sedan är också platsen på ett pendeltåg för cyklar begränsad.
Vill minnas att Söderort tidigare ofta hade en kort lastbil med skåp, typ en Volvo en FL6, inhyrd på somrarna som fungerade som ett slags komplement (för att ta just cyklar) till den Nynäslinje som väl förr utgick från Gullmarsplan. Kanske att t.ex. Kvarne har bättre koll på detta.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2007, 20:37:06 PM
Klart den har, hur tror du annars man ska kunna ta cykel "på tåget" när inga tåg går?
Den kör linje 35C.
Javisst, så är det. Det är väldigt mycket cyklar på tåget sommartid när folk ska till/från Gotland. Några X10 brukar vara apterade speciellt för cykeltransporter i ena ändan.
Och sedan brukar det vara väldigt mycket bagage, så pass att det är svårt att ta sig av/på tåget.
/Björn
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2007, 21:44:00 PM
Cykelbuss har väl gått till och från Nynäshamn länge. Eller har den varit indragen några år? Att ta med cykel på pendeltåget är inte det lättaste. Från Stockholm C är det t ex inte tillåtet. Sedan är också platsen på ett pendeltåg för cyklar begränsad.
Cykelbuss har bara gått under avstängningar vad jag vet.
Ser ingen anledning att köra en cykelbuss då tåget går.
När tåget går tar man cykeln den vägen, på Cst får man inte ta cykel utan får cykla till Karlberg/Södra för att åka.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2007, 22:11:16 PM
Cykelbuss har bara gått under avstängningar vad jag vet.
Ser ingen anledning att köra en cykelbuss då tåget går.
När tåget går tar man cykeln den vägen, på Cst får man inte ta cykel utan får cykla till Karlberg/Södra för att åka.
Jag ger mig. Ni hittar på så mycket nytt där uppe sedan jag flyttade därifrån. Men det är blir ju 13 år sedan i november.
Det som förvirrade mig är dock uppgiften att cykelbussen redan börjat gå. Detta trots att tågen fortfarande går.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2007, 22:44:53 PM
Jag ger mig. Ni hittar på så mycket nytt där uppe sedan jag flyttade därifrån. Men det är blir ju 13 år sedan i november.
Det som förvirrade mig är dock uppgiften att cykelbussen redan börjat gå. Detta trots att tågen fortfarande går.
[/quote
Det beror på att de sista tågen på kvällarna är indragna sedan en tid, arbetena på järnvägen har redan påbörjats. t ex pågår arbeten för fullt på en ny station som skall ersätta Nynäs Havsbad. Troligen passar cykelbussen till en sen Gotlandsfärja.
Det är som Björn skriver, de två eller tre sista tågen var indragna.
Dom som kommer att köra Nynäsbanan är från Swebus :
Botkyrka 7 bussar, Björknäs 5 bussar, Tyresö 5 bussar, Södertälje 5 MAN bussar.
Sen kör även Gladö Buss och PTS vissa turer.
///
MGA
Citat från: MGA skrivet 22 juli 2007, 06:15:34 AM
Dom som kommer att köra Nynäsbanan är från Swebus :
Botkyrka 7 bussar, Björknäs 5 bussar, Tyresö 5 bussar, Södertälje 5 MAN bussar.
Sen kör även Gladö Buss och PTS vissa turer.
///
MGA
Inte "Kvarnebuss"? ;)
Citat från: MGA skrivet 22 juli 2007, 06:15:34 AM
Dom som kommer att köra Nynäsbanan är från Swebus :
Botkyrka 7 bussar, Björknäs 5 bussar, Tyresö 5 bussar, Södertälje 5 MAN bussar.
Sen kör även Gladö Buss och PTS vissa turer.
///
MGA
Imorgon börjar jag med avgångstid 6:57 från Nynäshamns stn som förstärkningsbuss på linje 35X enligt specen men jag blir inte förvånad om ersättningsgeneralen ändrar på något. Ska bli rätt kul, jag kör en av Tyresös vagnar. Blir troligtvis en B9S och kanske står det 6156 på den som vanligt. :) / J
Citat från: Jonatan skrivet 22 juli 2007, 17:08:02 PM
Imorgon börjar jag med avgångstid 6:57 från Nynäshamns stn som förstärkningsbuss på linje 35X enligt specen men jag blir inte förvånad om ersättningsgeneralen ändrar på något. Ska bli rätt kul, jag kör en av Tyresös vagnar. Blir troligtvis en B9S och kanske står det 6156 på den som vanligt. :) / J
Varför inte ta en boggivagn? Då får fler sittande plats...
Citat från: Karsten skrivet 22 juli 2007, 18:22:03 PM
Varför inte ta en boggivagn? Då får fler sittande plats...
Hehe, den diskussionen igen :). Jo, det är klart. Men hur många fler sittande går det in i en boggi och hur många färre ståplatser? En B9S har ca. 55 sittplatser och ca. 50 ståplatser (?). Alternativet en vanlig ledvagn rymmer max 70 sittplatser och kanske några fler stående än en B9S. De ca. 20 personerna som inte går in får nog plats i en annan buss. Då värderar jag min egen trivsel och att de passagerarna som får plats har AC och bilbälten högre. Dessutom har jag bagageutrymme i en B9S, med plats för ett par cyklar vid behov. Men jag är inte blind för nackdelar med B9S (ljudnivå och utrymme främst). / J.
Vi hade även den här diskussionen på Nacka/Värmdö över midsommar.
ALLA extrabussar utom en (min 1862) var av B9S! Resultat 30% färre sittplatser på varje buss. Riktiga bussar hade sparat flera bussar och dessa kunde ha använts bättre. På lördagen blev folk kvar på hållplatserna i upp till en timme, då även ordinariebussar (Björknäsomlopp) på 433/434 kördes med B9S.
Vissa omlopp på 433 körs t.o.m med sk fjollboggi. Lördag 1810 från Stavsnäs är en klassiker, båtanslutning från Sandhamn en solig sommardag, och ni kan nog räkna ut hur bra det går!? Igår gick det definitivt INTE.
Nu tror jag inte det är speciellt hårt tryck på Nynäs, men ni i Tyresö har väl en drös blåvagnar, eller 5194/5. Borde vara perfekta? ;)
Kanske ses där nere om en vecka!
Marc, ta 5541 så får du en omskakande resa...
Det brukar bli hårt tryck när man tror att man kan ersätta 2 enheter X10 med en ledvagn, oavsett om det är B9S eller en riktig ledvagn......Så har det oftast varit vid ersättningstrafiken. M a o bara att ringa taxi direkt såfort SMS:et om trafikstörning kommer. SL betalar snällt.
/Björn
Citat från: Verspieder skrivet 22 juli 2007, 10:43:54 AM
Inte "Kvarnebuss"? ;)
Sorry, Kvarnebuss har inte fn möjlighet att ställa upp på detta. ;D
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2007, 21:08:26 PM
Det brukar bli hårt tryck när man tror att man kan ersätta 2 enheter X10 med en ledvagn, oavsett om det är B9S eller en riktig ledvagn......Så har det oftast varit vid ersättningstrafiken. M a o bara att ringa taxi direkt såfort SMS:et om trafikstörning kommer. SL betalar snällt.
/Björn
Ja men det där gäller ju vid akuta stopp med kort varsel eller vid bruta anslutningar i VH. Inte rimligt att ha fler vagnar stand by hela tiden som kan ta första smällen och inte helt enkelt att få fram fler bussar på direkten. Nu är ju stoppet planerat så kommer det såklart att fungera bättre, med förstärkningsbussar på avgångarna också.
Citat från: Marc skrivet 22 juli 2007, 20:25:03 PM
Vi hade även den här diskussionen på Nacka/Värmdö över midsommar.
ALLA extrabussar utom en (min 1862) var av B9S! Resultat 30% färre sittplatser på varje buss. Riktiga bussar hade sparat flera bussar och dessa kunde ha använts bättre. På lördagen blev folk kvar på hållplatserna i upp till en timme, då även ordinariebussar (Björknäsomlopp) på 433/434 kördes med B9S.
Vissa omlopp på 433 körs t.o.m med sk fjollboggi. Lördag 1810 från Stavsnäs är en klassiker, båtanslutning från Sandhamn en solig sommardag, och ni kan nog räkna ut hur bra det går!? Igår gick det definitivt INTE.
Nu tror jag inte det är speciellt hårt tryck på Nynäs, men ni i Tyresö har väl en drös blåvagnar, eller 5194/5. Borde vara perfekta? ;)
Kanske ses där nere om en vecka!
Jo, jag vet att du uttryckte din mening om B9S då och trodde också att du skulle göra det nu :). 5194/5 är väl ok men jag föredrar fortfarande B9S, trots cirka 20% mindre passagerarutrymme och oljud. Och en drös blåvagnar är att ta i, alla friska blå snurrar nog dagligen och ytterligare flera röda på blå linjer.
Kul om vi ses där nere igen, var väl ganska precis ett år sedan förra gången?
Visst blir det dyrt att ha bussar standby hela tiden, för akuta stopp. Men Nynäsbanan är ständigt plågad av dessa stopp, till största delen de ofta återkommande "signalfelen" och på morgonen är det omöjligt att komma på ersättningsbussen om man inte kliver på vid ändhållplatsen. Tar man inte taxi kan det bli 1 timmes väntan i blåst och kyla, vilket jag varit med om flera gånger.
Järnvägen fungerar så skandalöst illa att Banverket borde åläggas att bekosta flera bussar i beredskap. eller ännu bättre, ställ in järnvägstrafiken helt tills en fungerande järnväg ligger klar
Det positiva är att får man bara tag på taxi, betalar SL snällt vad det kostar på resegarantin.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 juli 2007, 11:12:55 AM
Visst blir det dyrt att ha bussar standby hela tiden, för akuta stopp. Men Nynäsbanan är ständigt plågad av dessa stopp, till största delen de ofta återkommande "signalfelen" och på morgonen är det omöjligt att komma på ersättningsbussen om man inte kliver på vid ändhållplatsen. Tar man inte taxi kan det bli 1 timmes väntan i blåst och kyla, vilket jag varit med om flera gånger.
Järnvägen fungerar så skandalöst illa att Banverket borde åläggas att bekosta flera bussar i beredskap. eller ännu bättre, ställ in järnvägstrafiken helt tills en fungerande järnväg ligger klar
Det positiva är att får man bara tag på taxi, betalar SL snällt vad det kostar på resegarantin.
Håller med om det du skriver. Under de 4 veckorna det bara går bussar istället för pendeltåg kommer trafiken antagligen gå bättre än någonsin :). Vad jag har upplevt som förare har det fungerat bra idag iaf. / J
När jag var ut en sväng idag på Nynäsvägen mötte jag flera bussar på linje 35, varav några riktigt udda i SL-skrud. Någon som har koll på vad som rullar? Foton?
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 juli 2007, 21:41:26 PM
När jag var ut en sväng idag på Nynäsvägen mötte jag flera bussar på linje 35, varav några riktigt udda i SL-skrud. Någon som har koll på vad som rullar? Foton?
Bland annat var det PTS som körde med några inhyrda udda ledvagnar. Jag fotade knappt något men träffade på tre fotografer, väntar med spänning på bilder... känn er inte stressade grabbar ;). / J
Nej, grabbarna måste nog hinna torka hår och kameror först, fy vad det regnade idag här på Södertörn.
Här finns bilder tagna av Yujin i morse... (http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=21899&highlight=&sid=115394976b04cbb5cae9e67442139c6e)
Och Herr Hovfotografen torkar fortfarande objektiven?
Oja, jag ska precis ta tag i mina bilder för dagen.
Ska åka runt lite på avstängningsnätet den närmaste månaden så mer bilder kommer det bli om intresse föreligger.
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2007, 23:14:33 PM
Oja, jag ska precis ta tag i mina bilder för dagen.
Ska åka runt lite på avstängningsnätet den närmaste månaden så mer bilder kommer det bli om intresse föreligger.
Klart det gör