Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 21:07:43 PM

Titel: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 21:07:43 PM
Några bilder från SJ's bussgarage i Ösmo från slutet av 60-talet. Det fanns faktiskt en garagebyggnad som hade plats för två mindre bussar men den användes mycket lite eller inte alls på den tiden. Jag fick förflyttning från SJ Buss i Huddinge till Ösmo 1966. Ösmo löd under Huddinge. Det fanns också några bussar placerade i Nynäshamn. De användes i stadstrafiken i Nynäshamn (linje 739) och på linje 737 Nynäshamn - Stora Vika - Sorunda - Tungelsta - Västerhaninge - Stockholm. Slutligen fanns en buss placerad på Torö, linje 735. Ett minimalt garage fanns vid Ankarudden för den bussen. 1969 tog SL över verksamheten. Det innebar dock inga omedelbara förändringar.

Jag kommer inte ihåg det exakta antalet bussar som fanns i Ösmo men det bör ha varit 12-15 stycken. Busskontoret och personallokalerna var inrymda i Ösmo station, kontoret på bottenvåningen med ingång från väntsalen och personallokalerna en trappa upp där en mindre lägenhet (rum och kök) disponerades för ändamålet.

Chef för Ösmogaraget var på den tiden den legendariske trafikmästaren Ivar Andersson. Det fanns också en garagearbetare, Börje, för skötsel och smärre underhåll av bussarna.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Garage-plan.jpg)
Här syns den s k bussplanen. Bortanför bussarna syns en mindre grå byggnad. Det var själva garaget med dörrar på den bortre gaveln.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/FranPlanen.jpg)
Från knuten på garaget skymtar stationshuset på andra sidan järnvägen.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Uppstallningen.jpg)
Vintertid kopplades en elkabel till en kylvattenvärmare i bussarna. Kylvattnet pumpades hela tiden runt i bussen och höll den någorlunda varm.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BorjesKoja.jpg)
Efter att SL tagit över fick Börje en bod uppställd vid planen.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BussJohan.jpg)
Ibland var förarna tvungna att själva tvätta sina bussar. Här håller Buss-Johan på att tvättar av sin buss.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Hallplatsen.jpg)
Gods var en daglig företeelse. Linje 731 0ch 737 som båda gick in till Ölandsgatan i Stockholm hämtade sitt gods på Södra station. Här har 731 ankommit från Stockholm och föraren lastar av en del gods.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Orbavagn.jpg)
Tur 33 redo att åka ut till Örlogsbasen på Muskö och hämta personal.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Stationshuset.jpg)
Börje på väg över till busskontoret. Busskontoret var inrymt på bottenvåningen i högra änden på stationshuset och personallokalerna ovanpå, en trappa upp.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Ivar.jpg)
Tkm Ivar Andersson. Kunde se barsk och vresig ut men var en mycket trevlig person.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Osmogodsopass.jpg)
Utsikt från personallokerna. Bussplanen skymtar på andra sidan järnvägen.


I dag ser det helt annorlunda ut i Ösmo. Den enda byggnaden som står kvar i dag är stationshuset, men det används inte längre som stationshus.

M v h
Ingwar


Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Muk skrivet 19 januari 2009, 21:17:45 PM
Trevligt! Det är intressant att få den överblick som en bildserie ger. Fashinerande, trots att jag inte har någon relation till platsen.  :)
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Karsten skrivet 19 januari 2009, 21:24:27 PM
Instämmer! Mycket trevligt! När fick linjerna nummer i 800-serien?
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 21:47:20 PM
Tack för kommentarerna. Ändring till linjenummer i 800-serien skedde (om jag inte minns fel) den 18 juni 1973.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2009, 22:02:15 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 21:47:20 PM
Tack för kommentarerna. Ändring till linjenummer i 800-serien skedde (om jag inte minns fel) den 18 juni 1973.

M v h
Ingwar

Jo, det stämmer. Det var alltså i samband med att X1 började gå på Nynäsbanan. De första månaderna dock bara till Jordbro.
Mycket, mycket trevliga bilder. CF-ar kan aldrig vara fel.
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 januari 2009, 22:03:36 PM
Underbart med bilder från hemtrakterna! Stationshuset och några av kåkarna i bakgrunden finns kvar, annars är allt annorlunda numera.
Men den översta bilden, den måste väl vara från innan Dagen H? Man skymtar ju en gul SJ-vagn till vänster, och några Hägglundare syns bland CF:arna?

Hälsn
Björn
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Zella skrivet 19 januari 2009, 22:19:14 PM
Mycket intresant bildrepotage  :)
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 22:34:54 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 januari 2009, 22:03:36 PM
Underbart med bilder från hemtrakterna! Stationshuset och några av kåkarna i bakgrunden finns kvar, annars är allt annorlunda numera.
Men den översta bilden, den måste väl vara från innan Dagen H? Man skymtar ju en gul SJ-vagn till vänster, och några Hägglundare syns bland CF:arna?

Hälsn
Björn

Visst är den översta bilden från före högertrafikens införande. De två Hägglundarna är/var i 2800-serien. Kommer inte ihåg de korrekta numren just nu. En annan gammal vagn som man kan skymta fronten på är 2204 och den försvann från Ösmo (liksom Hägglundarna) i samband med högertrafiken.

Den gula SJ-vagnen (en långskorpa) var avställd något år innan högertrafiken och stod kvar något år efter.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Mr G skrivet 20 januari 2009, 00:01:25 AM
Instämmer i hyllningskören! Mycket intressant bildreportage. Mer sånt den som mäktar. Tack Ingwar.

Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: HJP skrivet 20 januari 2009, 09:27:47 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 21:07:43 PM

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Osmogodsopass.jpg)
Utsikt från personallokerna. Bussplanen skymtar på andra sidan järnvägen.

M v h
Ingwar
****
Även jag tycker att dessa bilder är intressanta. Tackar&Bockar!
Fastnade för bilden ovan, även om den inte innehåller så mycket buss - mer bananer, faktiskt  ;)
Längst bak till vänster, kan man emellertid skymta en mycket ljus buss och ett litet släp. Finns det händelsevis någon bättre bild på dessa?

Undrar
HJP
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 18:02:22 PM
Citat från: HJP skrivet 20 januari 2009, 09:27:47 AM
****
Även jag tycker att dessa bilder är intressanta. Tackar&Bockar!
Fastnade för bilden ovan, även om den inte innehåller så mycket buss - mer bananer, faktiskt  ;)
Längst bak till vänster, kan man emellertid skymta en mycket ljus buss och ett litet släp. Finns det händelsevis någon bättre bild på dessa?

Undrar
HJP

En anings aning bättre bild är väl denna. Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/OldSJbus.jpg)
Släpet till vänster slutade att användas efter 1973 då linje 731 slutade gå in till Ölandsgatan och därmed i stort sett godshanteringen också upphörde.

M v h
Ingwar


Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 januari 2009, 19:06:45 PM
Tack för de intressanta bilderna!

Lite info från "Linjevagnar Huddingelinjerna 24/10 1962":
Invnr Fabr/Typ          Årsmod
2228      ScV/BF 63         1952
2229            "                  "
2230            "                  "
2231            "                  "
2232            "                  "
2233            "                  "       Nykvarn

2835      ScV BF 7363      1959
2836            "                  "
2855            "                  "
2856            "                  "

Kanske du känner igen några av dessa som kanske kan återfinnas på bilderna.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 19:21:05 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 20 januari 2009, 19:06:45 PM
Tack för de intressanta bilderna!

Lite info från "Linjevagnar Huddingelinjerna 24/10 1962":
Invnr Fabr/Typ          Årsmod
2228      ScV/BF 63         1952
2229            "                  "
2230            "                  "
2231            "                  "
2232            "                  "
2233            "                  "       Nykvarn

2835      ScV BF 7363      1959
2836            "                  "
2855            "                  "
2856            "                  "

Kanske du känner igen några av dessa som kanske kan återfinnas på bilderna.

Mvh Gunnar



Tack för de uppgifterna! Jag är 98% säker på att "långskorpan" är 2233. Det låter väldigt bekant. Vad det gäller Hägglundarna så måste de ha varit 2855 och 2856. Jag har ett papper med deras nummer så jag skall leta reda på det. Tack för hjälpen!

M v h
Ingwar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 januari 2009, 20:55:22 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 18:02:22 PM
Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.
M v h
Ingwar

Ur min kartong:
"1570" och "1732". Minns du dessa?

Enl listan 24/10 1962:

1570     Volvo B513      1950
1732     ScV B22         1948


Jag minns att 1570 körde i diket en vinterdag på linje 15 på väg till Källbrink 1961-62.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 21:06:44 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 20 januari 2009, 20:55:22 PM
Ur min kartong:
"1570" och "1732". Minns du dessa?

Enl listan 24/10 1962:

1570     Volvo B513      1950
1732     ScV B22         1948


Jag minns att 1570 körde i diket en vinterdag på linje 15 på väg till Källbrink 1961-62.

Mvh Gunnar

När jag började på SJ Buss i Huddinge 1964 som extra garagearbetare så var det ett renodlat Scania-garage. Jag såg inte någon 1570 och kommer inte heller ihåg 1732. Så, tyvärr väcker numren inga minnen. Jag tog busskortet senhösten 64 och fram till jag flyttade till SJ i Linköping vid nyåret 71 körde jag Volvo en gång. Det var en s k raket som var inlånad från Råsta. Jag fick den på min tur och körde tomt till Skogås och sedan linje 742 till Ölandsgatan. När jag startade från Skogås tappade motorn all ork och färden till Stockholm skedde i en hastighet av 30-40 km/h. 40 i nedförsbackarna.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: yngrot skrivet 20 januari 2009, 23:25:38 PM
Mycket trevligt bildsvep. Man tackar och bockar Ingwar..
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 21 januari 2009, 06:14:25 AM
Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2009, 23:25:38 PM
Mycket trevligt bildsvep. Man tackar och bockar Ingwar..

Tack! Det som man ofta missar när man tar bilder är att ta bilder av vardagen. De bilderna blir intressantare ju äldre de blir. Önskar att jag tagit många fler vardagsbilder under årens lopp.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: HJP skrivet 21 januari 2009, 15:15:54 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 18:02:22 PM
En anings aning bättre bild är väl denna. Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/OldSJbus.jpg)
Släpet till vänster slutade att användas efter 1973 då linje 731 slutade gå in till Ölandsgatan och därmed i stort sett godshanteringen också upphörde.

M v h
Ingwar



****
Tack Ingwar.
Inte bästa tänkbara bild på släpet, men man är glad ändå. Bussen blev bättre  :)   
För övrigt håller jag med dig om att man plåtar för lite vardagsbilder. Det vaaanliga, känns inte intressant medan det pågår, men blir senare det mest intressanta - då är det så dags....  Jag lider av samma fenomen  :-[

HJP
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Gunnar D skrivet 21 januari 2009, 18:20:52 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 21:06:44 PM
När jag började på SJ Buss i Huddinge 1964 som extra garagearbetare så var det ett renodlat Scania-garage. Jag såg inte någon 1570 och kommer inte heller ihåg 1732. Så, tyvärr väcker numren inga minnen. Jag tog busskortet senhösten 64 och fram till jag flyttade till SJ i Linköping vid nyåret 71 körde jag Volvo en gång. Det var en s k raket som var inlånad från Råsta. Jag fick den på min tur och körde tomt till Skogås och sedan linje 742 till Ölandsgatan. När jag startade från Skogås tappade motorn all ork och färden till Stockholm skedde i en hastighet av 30-40 km/h. 40 i nedförsbackarna.

M v h
Ingwar

OK. 1570 och 1732 skrotades vintern 62/63 så det var innan din tid. Håller med ang "Raketer" och även H20 (Volvo/Hägglund). Det var först när jag såg/åkte med H80 (Volvo/Hägglund) i Solna som jag tyckte att Volvo hade börjat bygga riktiga bussar.
/Gunnar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 21 januari 2009, 20:15:27 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 21 januari 2009, 18:20:52 PM
OK. 1570 och 1732 skrotades vintern 62/63 så det var innan din tid. Håller med ang "Raketer" och även H20 (Volvo/Hägglund). Det var först när jag såg/åkte med H80 (Volvo/Hägglund) i Solna som jag tyckte att Volvo hade börjat bygga riktiga bussar.
/Gunnar

Ja, det var nära att Volvo hade slutat med bussar i mitten av 60-talet. Det var en Tage Johansson, tror jag, vid SJ Billinjer i Stockholm som övertalade Volvo att göra en förbättrad B755:a med starkare motor, till att användas för ledbussar. Det visade sig blii ett lyckkast för Volvo och succen B58 var född.
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Mr H skrivet 21 januari 2009, 21:44:38 PM
Hihi jag har hört att med H20 kunde man inte bromsa och styra samtidigt (vilket ju kan vara bra att kunna då och då ex.vis vid väjning!) då servon var alldeles för svag! Riktiga åbäken var det!

Tage Johansson blev väl chef för SL:s tekniska avdelning sedemera efter det att han "uppfunnit" B58?

Mr H
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 21 januari 2009, 22:09:22 PM
Jajamän, han lyckade efter en intensiv lobbningsverksamhet få SL:s volvohatande ledning att börja köpa Volvo igen på 70-talet. Detta säkert efter goda erfarenheter av H80-H81 (H84 talade man nog tyst om) Hade inte Tage Johansson drivit på Volvo om B58:an hade det kanske inte funnits några volvobussar idag.
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 januari 2009, 22:28:58 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 21:06:44 PM
När jag började på SJ Buss i Huddinge 1964 som extra garagearbetare så var det ett renodlat Scania-garage. Jag såg inte någon 1570 och kommer inte heller ihåg 1732. Så, tyvärr väcker numren inga minnen.
M v h
Ingwar

Som inflyttad till Huddinge fr storstaden aug-60 gjorde jag först bekantskap med CF 3065 och 3066 som brukade gå på linje 20 till Fredriksdal. "Jugoslaven" brukade köra. Dessutom de gamla Scaniorna 1180, 1218 och 1220 fr 1947-49 med kassaapparat på motorhuven som brukade gå på linje 22 till Tullinge Gård. Här brukade en liten farbror med glasögon köra.
/Gunnar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 23 januari 2009, 09:43:13 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 18:02:22 PM
En anings aning bättre bild är väl denna. Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/OldSJbus.jpg)
Släpet till vänster slutade att användas efter 1973 då linje 731 slutade gå in till Ölandsgatan och därmed i stort sett godshanteringen också upphörde.

M v h
Ingwar

Hej! Mycket trevliga bilder! Långskorpan är en SKV men är inte kärran också tillverkad hos SKV i Katrineholm?
Mvh Jan G


Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 januari 2009, 11:24:44 AM
Är kärrans kaross gjuten i glasfiberarmerad plast? Tänkte på en SAABO husvagn när jag såg den.

/Björn
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 25 mars 2009, 07:08:20 AM
Busskontoret i Ösmo är ett av få, kanske det enda, som har fått sig tillägnad en egen nål. Jag kommer inte ihåg bakgrunden till nålen, men jag har den kvar.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/OsmoStnPin606.jpg)
Det står SL på busskontorets fönster.

M v h
Ingwar


Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 25 mars 2009, 13:13:10 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 januari 2009, 11:24:44 AM
Är kärrans kaross gjuten i glasfiberarmerad plast? Tänkte på en SAABO husvagn när jag såg den.

/Björn



Jag tror nästan det, då den lär vara byggd av SKV.
Helt säker är jag dock inte.
Det fanns ingen sådan kvar när jag började vid SJ Buss 1984.

/Christian
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: HJP skrivet 26 mars 2009, 09:44:30 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 25 mars 2009, 07:08:20 AM
Busskontoret i Ösmo är ett av få, kanske det enda, som har fått sig tillägnad en egen nål. Jag kommer inte ihåg bakgrunden till nålen, men jag har den kvar.

M v h
Ingwar
****
He he! Det var en kul grej. Har aldrig hör talas om något liknande  :)

HJP
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 29 mars 2009, 08:04:36 AM
Hittade en kartong med lite fler "minnen", bl a med tjänst 3219. Det var en tur jag hade stadigt innan jag flyttade till SJ i Linköping nyåret 70/71.

Tjänsten såg ut så här:
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Tj3219.jpg)



M v h
Ingwar


Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 mars 2009, 09:09:27 AM
Ojoj...

Just hpl "Pensionärhemmet" nyttjade jag under de år jag bodde i Sunnerby och tog 729 till Tumba...Tyvärr var  CF redan historia då, under åren från 1989 o framåt. 729:an gick då mest med H10 från Eriksbergsgaraget.
Mycket intressant att ta del av forna tider på södra Södertörn.

/Björn
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 01 april 2009, 06:38:32 AM
Det var väl 1973 som SL införde sitt nya biljettsystem som dominerades av en stämpel. Den gamla prislistan gällde inte längre och jag satte ihop en egen, personlig, prislista med de olika zonerna, antalet kuponger och pris. För att spara på papperet gjorde jag en som gällde för alla tre linjerna som Ösmo körde in till Stockholm, 731, 737 och 740. 743 fick komma med på en huorna också.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Osmo731prislista.jpg)


M v h
Ingwar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 02 april 2009, 15:49:22 PM
Väldigt mycket nostalgi här, trevligt! Man riktigt känner den lite instängda lukten på kontoret. För så var det väl, och golvfernissa??
Mvh Jan G
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 02 april 2009, 20:31:24 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 02 april 2009, 15:49:22 PM
Väldigt mycket nostalgi här, trevligt! Man riktigt känner den lite instängda lukten på kontoret. För så var det väl, och golvfernissa??
Mvh Jan G


Nu satte du mig verkligen på pottan. Just nu kan jag inte komma ihåg vad för slags golv det var på kontoret, men jag har ett mycket svagt minne av att det var någon slags grå linoleummatta ovanpå brädgolvet. Men den lite instängda lukten fanns ju där. Jag vill minnas att jag har en bild som visar en del av golvet, problemet är att hitta den.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Ösmogaraget (fem bilder till)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 04 april 2009, 21:49:31 PM
Ytterligare några bilder från Ösmo.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SJ%20CF%200120%20Osmo.jpg)
En sidobild på CF 0120.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/CF%200130%200119%20Osmo%2068%20copy.jpg)
En gråkall bild med, bland andra, 0119 och 0130.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Buss15%202.jpg)
Lidingöbuss nummer 15.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Liding%C3%B6%2015%20bak.jpg)
Samma buss från en annan vinkel.


(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SNJ%20buss.jpg)
Sist en bit av en gammal SNJ/TSN-buss, Volvo SKV 1937. 23 sittplatser, avregistrerad 1950.


M v h
Ingwar

Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 04 april 2009, 22:47:57 PM
Härliga bilder! Det är nu 27 år sedan jag senast åkte CF.

/Peter
Titel: SV: Ösmogaraget (en bild)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 05 april 2009, 01:17:03 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 04 april 2009, 22:47:57 PM
Härliga bilder! Det är nu 27 år sedan jag senast åkte CF.

/Peter


Det är ju nästan som igår. ;) Det är 34 år sedan jag körde en och, så vitt jag kan komma ihåg, lika länge sedan jag åkte med en. Tiden går fort.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/LB15interior.jpg)
Lidingöbuss 15, insidan.


M v h
Ingwar

Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Gunnar D skrivet 05 april 2009, 07:44:53 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 april 2009, 01:17:03 AM

Det är ju nästan som igår. ;) Det är 34 år sedan jag körde en och, så vitt jag kan komma ihåg, lika länge sedan jag åkte med en. Tiden går fort.


Fort, ja! Det är snart 36 år sedan (26 aug-73) jag senast körde en CF då jag körde in 6191 till Huga efter att ha kört upp till Roslagen och som linje 635 hämtat hem helgresenärer. Kan lätt återkalla känslan!
Mvh Gunnar
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 april 2009, 21:37:20 PM
Oj vilka ljuvliga bilder, Ösmo har alltid känts lite speciellt.
Titel: SV: Ösmogaraget (många bilder)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 06 april 2009, 08:45:24 AM
SL övertog ju SJ's busstrafik i Stockholmsområdet 1969. I dag hittade jag de första prislistorna efter SL's övertagande för linjerna 731/740 och 737.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SLlinje731-40.jpg)

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SLlinje737.jpg)


M v h
Ingwar