På Lantz Bussförmedling (http://www.lantzbussformedling.se/buss2.htm) hittade jag en drös bussar till salu från båda rubricerade bolag.
Tyvärr har reg. plåtarna maskerats men någon kanske ändå kan identifiera några eller kanske vet vilka som är på avyttrning.
Så pass nya vagnar......
kan det var med lågkonjenturen att göra och därav minskande resande
Citat från: Johan Hansson skrivet 18 januari 2009, 20:33:35 PM
kan det var med lågkonjenturen att göra och därav minskande resande
Mats Lantz förmedlar bussförsäljningar. Det innebär alltså att bussarna vanligtvis går kvar hos de nuvarande ägarna till dess köpare har dykt upp. Det kan också vara så att bussbolagen bara tänker sälja en buss men lägger ut tre i hopp om att någon skall bli såld.
Så man skall nog akta sig för att dra alltför långt gående slutsatser av detta.
Om man vill sälja någon av sina bussar för att minska antalet kanske man utannonserar just den busstypen man inte har behov av. Marks Limousine har ju hela sortimentet av turistbussar, allt från Setra Comfort/Top Class till Neoplan dubbeldäckare. Exemplar av samtliga dessa typer är ju till salu.
Var förbi Marks anläggning i Kinna för någon månad sen och tyckte det stod alldeles för många bussar "hemma" för att ägaren borde vara nöjd. Scandorama med dotterbolag Lion Alpin har ju varit Marks främsta uppdragsgivare, men knappt någon buss var nu loggad. Scandorama på sommaren och Lion Alpin på vintern ger ju en bra årsbeläggning.
Lion Alpin är ju numera dansktägt (Hojmark Rejser) och kanske därmed lägger sina körningar på andra bussbolag, danska??. Kanske det därför finns en övertalighet av turistbussar hos Marks?
/Hans H.
Citat från: HH skrivet 19 januari 2009, 14:38:02 PM
Om man vill sälja någon av sina bussar för att minska antalet kanske man utannonserar just den busstypen man inte har behov av. Marks Limousine har ju hela sortimentet av turistbussar, allt från Setra Comfort/Top Class till Neoplan dubbeldäckare. Exemplar av samtliga dessa typer är ju till salu.
Det är inte säkert. Ett bussbolag kan också bestämma sig att minska antalet bussar totalt sett och bryr sig då inte om vilka bussar som säljs. Man skall i varje fall akta sig att tolka det som att de verkligen vill sälja
alla bussarna som nu står upptagna hos Lantz Bussförmedling.
det är lite downsizing på gång
lion alpin har ju fallit ifrån och körs av andra svenska bolag där förarna tjänar ungeär hälften av vad vi gör
något scandorama kommer det inte bli nästa år
eftersom de har haft stora problem med att betala
vilket blev spiken i kistan för herr malmqist
så det blir en bantad upplaga av marks som dyker upp till våren
och sedan har ju veolia vunnit ett anbud och behöver ett garage
Ja det ska bli interssant att se hur det går med anbudet.... var på varselmöte i kväll... :P vi får se vad som händer kankse B-L får köra året ut om Västtrafik förlänger avtalet.. annars får vi nya skjortor..