Nu trillar en efter en av Falcks nya MB Citarovagnar in till KG Sandström i Sundsvall för montage av EU-skrivare.
(http://hem.bredband.net/esblag/FalcksOmnibus-AMF107-20070717-1.jpg)
(http://hem.bredband.net/esblag/FalcksOmnibus-AMF107-20070717-2.jpg)
(http://hem.bredband.net/esblag/FalcksOmnibus-AMF107-20070717-3.jpg)
AMF107 vid Ikea den 17/7.
(http://hem.bredband.net/esblag/FalcksOmnibus-AMF111-20070718.jpg)
AMF111 hos KG Sandström den 18/7.
(http://hem.bredband.net/esblag/FalcksOmnibus-AMJ439-20070720.jpg)
AMJ439 hos KG Sandström idag, den 20/7.
Helt i min stil!!! Otroligt snygga bilder och bussar. Jag gillar lacken och logan. :P
Väldigt trevligt, om du vet lite mer om bussarna, när dom ska köras/levereras etc. så får du gärna skicka ett PM till mig!
Citaro tycker jag är väldigt snygga. Klädseln på stolarna på de här bussarna tycker jag också såg riktigt snyggt ut :)
Det är en väldigt snygg buss, men det är trist att man valt att lacka den i en blek gul färg. Den ser verkligen gammal och sunkig ut (färgen alltså).
(http://hem.bredband.net/esblag/FalcksOmnibus-AMF107-20070717-2.jpg)
Nu vet jag inte riktigt hur långa sträckor aktuell buss är planerad att gå men i Blekinge körs ju samma buss med liknande stolar och de är ju mer att likna vis stadsbusskomfort än lämpliga på regionbusslinjer. Dock ska MB ha beröm för utformningen av sittplatserna framför mittdörrarna. Genom att höja upp golvet och kunna utnyttja utrymmet vid hjulhusen istället för att sätta stolarna direkt på marken får man in 3-4 stolsrader mer samtidigt som dessa får bättre utrymme för ben och resenären slipper sitta i nivå med vägen.
Citat från: Jo skrivet 20 juli 2007, 23:32:17 PM
Nu vet jag inte riktigt hur långa sträckor aktuell buss är planerad att gå men i Blekinge körs ju samma buss med liknande stolar och de är ju mer att likna vis stadsbusskomfort än lämpliga på regionbusslinjer. Dock ska MB ha beröm för utformningen av sittplatserna framför mittdörrarna. Genom att höja upp golvet och kunna utnyttja utrymmet vid hjulhusen istället för att sätta stolarna direkt på marken får man in 3-4 stolsrader mer samtidigt som dessa får bättre utrymme för ben och resenären slipper sitta i nivå med vägen.
Dom här är ju bara till för stadstrafik i Gällivare/Malmberget/Koskullskulle/LKAB Gällivare.
Citat från: Esbjörn skrivet 20 juli 2007, 21:12:59 PM
(http://hem.bredband.net/esblag/FalcksOmnibus-AMF107-20070717-3.jpg)
Huvudpanelen e väl samma som i Man samarbete eller köper dom den från nån som göt dom separat
Citat från: BEL skrivet 21 juli 2007, 11:53:25 AM
Huvudpanelen e väl samma som i Man samarbete eller köper dom den från nån som göt dom separat
Jag antar att det är tysk standard. Som Scania och Volvo såg något så när lika ut invändigt förr. Dock serr de lika obekväma ut ergonomsiskt som MAN så de kan inte vara någon höjdare att köra.
Citat från: Svemicke skrivet 21 juli 2007, 16:20:13 PM
Jag antar att det är tysk standard. Som Scania och Volvo såg något så när lika ut invändigt förr. Dock serr de lika obekväma ut ergonomsiskt som MAN så de kan inte vara någon höjdare att köra.
Citaron är högljudd, Bergkvara har dessa som stadard och det är ingen höjdare att åka med. När det gäller MAN och ergonomin så håller jag inte med dig alls Svemicke. Det som styr mycket här är vilken stol som ägaren valt till bussen. De som swebus valt i Skåne är helt utmärkt.
Falck... Jag tänker på bärgningsbilar när jag jag hör det ordet. :)
http://www.falcksverige.se
Citat från: Jan skrivet 22 juli 2007, 09:05:55 AM
Citaron är högljudd, Bergkvara har dessa som stadard och det är ingen höjdare att åka med. När det gäller MAN och ergonomin så håller jag inte med dig alls Svemicke. Det som styr mycket här är vilken stol som ägaren valt till bussen. De som swebus valt i Skåne är helt utmärkt.
Ratten är för liten. Du kan inte ställa in den hur du vill. Du kan höja och sänka den, men inte ställa den upp, alternativt lägga den ner. Dessutom följer hela instrumentpanelen med. Det blir fel ställning för armarna vid svängar. Bromspedalen hänger istället för att stå på golvet vilket gör att du måste lyfta onödigt mycket på foten när du ska bromsa. Och sen har vi det här med dörrautomatiken som är urusel. Så det är inte bara stolen det beror på.
Dörrautomatiken? Hur skiljer sig den från konventionella svenskbyggda bussar?
Dörrautomatiken är väldigt mycket en fråga om hur du vill ha den specad. Jag vet själv från Borås lokaltrafik när jag var med i vagnkommiten och vi var ner på MAN och NEOPLAN fabriken att det inte var helt lätt att få dem att förstå hur vi i Borås ville ha dörrfunktionen. Inte är det lyckat med så mycket elektronik som det finns i MAN- NEOPLAN. Datorerna fick programeras om många ggr och ändå fungerar det inte som önskat.
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2007, 17:58:44 PM
Dörrautomatiken är väldigt mycket en fråga om hur du vill ha den specad. Jag vet själv från Borås lokaltrafik när jag var med i vagnkommiten och vi var ner på MAN och NEOPLAN fabriken att det inte var helt lätt att få dem att förstå hur vi i Borås ville ha dörrfunktionen. Inte är det lyckat med så mycket elektronik som det finns i MAN- NEOPLAN. Datorerna fick programeras om många ggr och ändå fungerar det inte som önskat.
Varför köptes då bussarna in om man ansåg att tyskarna inte förstod specifikationerna? "Nej tack! Vi är inte intresserade" är väl inte så svårt att säga?
Vad jag förstått har det krånglat rejält även på Råstas och Södertäljes MAN.
Råsta har inga MAN, däremot Kallhäll.
ja precis, vad ja menade :P
Man ska se upp med att vara tredje person ut genom dörrarna på MANarna, då kan man få en rejäl fläskläpp!
Citat från: Patrik skrivet 29 juli 2007, 15:22:58 PM
Man ska se upp med att vara tredje person ut genom dörrarna på MANarna, då kan man få en rejäl fläskläpp!
om man kommer ut över huvudtaget ja.
Citat från: Svemicke skrivet 29 juli 2007, 12:18:50 PM
Varför köptes då bussarna in om man ansåg att tyskarna inte förstod specifikationerna? "Nej tack! Vi är inte intresserade" är väl inte så svårt att säga?
Ja du det är ju lätt säga nu men när vi var på fabriken så skulle ju allt göras enligt våra önskemål Men sen kan Borås lokaltrafik inte säga nej "vi vill inte ha era bussar" när kontrakten är underskrivna.Allt sköts ju neligt lagen om offentlig upphandling. Detta tycker jag iof är galet då man blir mer eller mindre tvingad att gå enligt lägsta pris...
Citat från: yngrot skrivet 30 juli 2007, 10:23:18 AM
Ja du det är ju lätt säga nu men när vi var på fabriken så skulle ju allt göras enligt våra önskemål Men sen kan Borås lokaltrafik inte säga nej "vi vill inte ha era bussar" när kontrakten är underskrivna.Allt sköts ju neligt lagen om offentlig upphandling. Detta tycker jag iof är galet då man blir mer eller mindre tvingad att gå enligt lägsta pris...
Kan inte göra mer än att hålla med dig gällande lagen om offentlig upphandling.
Det enda ett kommunalt bussbolag kan göra nu är att leta runt efter bättre begagnade bussar. Först då kan de styra lite själv vad de vill ha.