Någon som vet vart man skulle kunna hyra en sån buss?
Citat från: novak skrivet 15 januari 2009, 20:40:42 PM
Någon som vet vart man skulle kunna hyra en sån buss?
Karlsson buss utanför Kumla har bussar att hyra ut med manuell låda. Adress och telenummer på länken.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=%252fWpNwlkD9kE%252fUGfaw4LcNA%253d%253d&vad=Karlsson+buss&var=Kumla (http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=%252fWpNwlkD9kE%252fUGfaw4LcNA%253d%253d&vad=Karlsson+buss&var=Kumla)
/ Christer K
Tänkte ta bort villkoret på körkortet, men d e väl som att köra lastbilar fast det finns väl inga splitväxlar på bussar?
Det måste väl finnas trafikskolor som kan hjälpa dig?
Vi e ett par stycken som vill häva automatvillkoret o går man till trafikskola kostar det ca 6000 per person MINST att häva + vägverkets avgift. så varför inte bara hyra en buss o lära sig växla på inhägnat område sen köra upp alla på raken?
Jag vet att de flesta linjebussar idag är automatväxlade, men borde man inte ändå kunna utbilda sin personal på manuell låda från början? Det är ju verkligen inte svårt, men det blir väldigt kluddigt i efterhand verkar det ju som....
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 januari 2009, 22:04:42 PM
Jag vet att de flesta linjebussar idag är automatväxlade, men borde man inte ändå kunna utbilda sin personal på manuell låda från början? Det är ju verkligen inte svårt, men det blir väldigt kluddigt i efterhand verkar det ju som....
Det är ett sätt ju att behålla sin perosnal om de utbildar på villkoret automat ju
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 22:41:45 PM
De stora bussföretagen har ju bara automater idag, därför finns det knappast anledning att hålla utbildning för manuellt växlad buss, och därmed hålla sig med ett antal extra övningsbussar.
Sedan är jag tyvärr rädd för att en del av eleverna skulle sållas bort också
Jag hänger med fram till så långt som att vissa elever skulle sållas bort. Varför då? För att de inte skulle klara att växla?
Kan man inte
lära sig växla, så är man kanske inte riktigt rätt person att ratta ett tungt fordon. En liten känsla jag får bara...
Ok...
Kom att tänka på en sak. Om jag som har ovillkorlig C-behörighet tar D-körkort med en automatare. Blir det villkor på D-behörigheten då, eller får jag automatiskt full behörighet eftersom jag redan kan växla en lastbil?
Nej det får du inte Jag tog både C o CE på manuell låda fast körde upp på en gammal scania från 88 automatbuss och fick villkor 78 på buss så det spelade ingen roll att jag hade manuella tunga kort innan. Har sett att en (och flera) av fridströmsbussarna har manuella lådor på 1-7 växlar ungefär
Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 00:32:55 AM
Nej det får du inte Jag tog både C o CE på manuell låda fast körde upp på en gammal scania från 88 automatbuss och fick villkor 78 på buss så det spelade ingen roll att jag hade manuella tunga kort innan. Har sett att en (och flera) av fridströmsbussarna har manuella lådor på 1-7 växlar ungefär
Fridström har manuell låda på tre linjevagnar:
9830 och 9639: Scania Carrus Fifty. 7-växlad elektonisk låda som man bör "förväxla" med. Inget för nybörjare.
9745: Volvo B7R Vega. Klassisk (läs trög) 6-växlad klassisk manuell låda, med lång spak:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Rmo_Valborg_2007/9745_Rmo_070430c.JPG)
Förväxla? Är det som på Mercedes Actros? Att man väljer växel först sen trycker man ner kopplingen?
Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 10:25:05 AM
Förväxla? Är det som på Mercedes Actros? Att man väljer växel först sen trycker man ner kopplingen?
Jag tycker nästan det låter så. Den växellådan du nämner är ju hemsk! Den gör liksom ingen nytta alls, annat än att du slipper slita på axeln.
Då tar jag bra mycket hellre en helt vanlig manuellt petad split/range-låda.
Vi hade en elektronisk låda på en av dom bussar jag övningskörde med tror jag det var.
Den var man tvungen att koppla, dra ner spaken halvt till växeln man skulle ha, vänta på att det pyste till lite och sen dra ner den helt.
Den lådan var helt underbar att använda tyckte jag. Vi hade en annan buss (neoplan) med en växelspak som på bilden på förra sidan. Man var nästan tvungen att vara en bodybuilder för att få i växlarna på den. ;D
Jag övningskörde med en Man-lastbil med fyra växlar + kryp och back. Split + range gav totalt 16 vanliga växlar.
Det fina med lådan var att man kunde köra den helt vanligt med en kopplingspedal, eller så nöjde man sig med att använda fotkopplingen när man startade. När man sen växlade under gång, tryckte man in en tumknapp på växelspaken vilken tryckte ned kopplingen och anpassade motorvarvet till växeln man höll på att lägga i. Väldigt smidigt! :)
Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 00:32:55 AM
Nej det får du inte Jag tog både C o CE på manuell låda fast körde upp på en gammal scania från 88 automatbuss och fick villkor 78 på buss så det spelade ingen roll att jag hade manuella tunga kort innan. Har sett att en (och flera) av fridströmsbussarna har manuella lådor på 1-7 växlar ungefär
Numera är det faktiskt så att en uppkörning på tung lastbil med manuell växling upphäver automatvillkoret för buss, kolla här (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr224.pdf), däremot vete tusan vad som gäller om man redan har C utan villkor när man kör upp på en automatväxlad buss. Jag tolkar VVFS 2008:258 som att det blir villkor i den situationen.
Å andra sidan är det en enkel historia att få bort villkoret, det är bara att boka ett körprov. Körkortstillstånd erfordras inte.
Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 10:25:05 AM
Förväxla? Är det som på Mercedes Actros? Att man väljer växel först sen trycker man ner kopplingen?
Ungefär, men man väljer inte helt.
1: Varva upp på 2:an
2: Lägg ut 2:an, passera neutralläget och för spaken mot växelläge 3 i farten. Under hela tiden varvar du ut 2:ans växel.
3: Håll kvar spaken mot detta läge och frikoppla.
4: Vänta på att spaken kan föras in till det sista "hacket" i läge 3. *Klick* Nu kan du släppa kopplingen och ge gas.
När man blir bra på det kan man således växla mycket snabbare än med en vanlig manuell låda.
Om Fridström nu vill hyra ut bussen (jag har naturligtvis ingen aning om de ens hyr ut sina bussar), rekommenderar jag 9745 (TUM745). Den kan man liksom inte misslyckas med att köra.
Hej!
Fick automatvillkor när jag körde upp för buss, trots att jag hade C-kort utan villkor. Hävde villkoret när jag jobbat några månader. Tog två lektioner på körskola - en provlektion och en dagen innan uppkörning. Uppkörningen upplevde jag som vilken uppkörning som helst. Provförättaren bedömer hur du växlar och bromsar.
Kostnaden inklusive provavgift landade på c:a 6500 kronor (två lektioner + hyra av buss för uppkörning + provavgift).
Jag skrev en minnesanteckning i min blogg direkt efter uppkörningen, som kanske kan vara av intresse för någon: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare/2008/may/nagra-tankar-om-att-hava-automatvillkoret.html (http://digitalspegling.blogg.se/bussforare/2008/may/nagra-tankar-om-att-hava-automatvillkoret.html)
/Mårten
Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 11:58:44 AM
Ungefär, men man väljer inte helt.
1: Varva upp på 2:an
2: Lägg ut 2:an, passera neutralläget och för spaken mot växelläge 3 i farten. Under hela tiden varvar du ut 2:ans växel.
3: Håll kvar spaken mot detta läge och frikoppla.
4: Vänta på att spaken kan föras in till det sista "hacket" i läge 3. *Klick* Nu kan du släppa kopplingen och ge gas.
När man blir bra på det kan man således växla mycket snabbare än med en vanlig manuell låda.
Detta bär ju vara Scanias ComfortShift och som jag fick förklarat för mig av en förare på Blåklintsbuss (Deras Ayats är byggd på Scania) är tillvägagångssättet precis som ovan.
Dvs ligga kvar på nuv. växel, dra ur spak och lägg i ny växel och lådan växlar först när man frikopplar.
Principen är mao som när man splittar med en range/splitlåda till lastbil, lite övande och sedan går det som smort.
Asså det står ju inget om att man får manuella kortet hävt om man kör upp för C och man har villkor på D... tror du missuppfattat det. Men å andra sidan kan man ju köra upp för manuellt med scania opticruise... lite skumt, vägverket är som dom är...
> står ju inget om att man får manuella kortet hävt om man kör upp för C och man har villkor på D...
Hur menar du med "manuella kortet hävt"?
Det står att om man kör upp på manuell med tung lastbil eller buss så hävs villkoret
för samtliga slag av bilar. Om du alltså har automat-villkor på buss och sedan
kör upp på manuell lastbil så hävs villkoret på D-behörigheten. (Eller tvärtom
då).
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2009, 06:05:57 AM
Volvo:s G7 o G8 lådor kan köras på liknande sätt om man vill, dessa är dock normalt långsammare att lägga i växeln vid kopplingsmanöver
Monteras dessa i nytillverkade bussar än idag?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 januari 2009, 15:04:28 PM
Monteras dessa i nytillverkade bussar än idag?
Körskolor och andra utbildningsinstutioner lär nog vilja fortsätta kunna köpa nya Volvobussar med G8-lådor, för att även i framtiden kunna ge utbildning på D-körkort utan begränsningar.
jag menade såklart automat villkoret, asså men det står ju "Bilar" inte buss eller lastbil... verkar skumt, har en kompis som har C kort utan begränsningar och D kort med villkor och han har en uppkörning på CE rätt snart på manuell låda. Borde hans begränsningar försvinna då?
MVH
Så här säger regelverket VVFS 2007:224 enligt länk tidigare
i tråden:
"Vid godkänt prov på tung lastbil eller buss upphör villkoret att gälla
för samtliga slag av bilar."
Om prov på CE likställs med "prov på tung lastbil" framgår ej.
men en CE uppkörning är ju mkt krångligare än en C uppkörning vad jag vet, med funktionsbeskrivning, backmanöver och normal körning i trafik, och man kör ju med en Tung lastbil på den uppkörningen. Får be honom ta med den där lappen och sätta dit uppkörargubben :D
Nu står det ju faktiskt också såhär
"vid godkänt prov på tung lastbil eller buss upphör villkoret att gällla för samtliga slag av bilar"
och som bekant är ju inte en buss eller en tung lastbil ingen "bil"
tror dom menar ifall man har ett automatkort på vanlig bil och sen kör upp för manuell låda på antingen buss eller lastbil så häver man villkoret på sitt vanliga B kort... eller?
Jag kan ju dock ha totalt fel...
I Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner står det bl.a.:
"Bil Ett motorfordon som är försett med tre eller flera
hjul eller medar eller med band och som inte är att
anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas
in i personbilar, lastbilar och bussar."
Därmed torde en uppkörning för C/CE-behöriget med manuell låda häva automatvillkortet på D-behörigheten enl. VVFS 2007nr224. Däremot slipper man nog inte automatvillkoret på D-behörigheten om tar C/CE-behöriget först och sedan kör upp med automatväxlad buss.
Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2009, 16:29:18 PM
Körskolor och andra utbildningsinstutioner lär nog vilja fortsätta kunna köpa nya Volvobussar med G8-lådor, för att även i framtiden kunna ge utbildning på D-körkort utan begränsningar.
Måste tillägga att en G7/8 är sjukt härlig att växla! :)
Kan någon förklara vad denna G7/8-låda är för en, och varför man har olika lådor i bussar och lastbilar?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 januari 2009, 00:25:26 AM
Kan någon förklara vad denna G7/8-låda är för en, och varför man har olika lådor i bussar och lastbilar?
G8-lådan var under en lång tid "standardväxellådan" här uppe i det Volvodominerade norra Sverige. Det var (och är än idag) det busselever övningskör, samt kör upp med. Själva växelspaken ser ut som en motsvarande i en Volvo 240/740, förutom att den har 7 ordinarie växlar, samt en knapp för överväxeln "8:an". Vanligtvis kan man hoppa över några växlar i början, t.ex starta på 2:an, sedan 4:an, därefter 5,6,7,8. Första växeln (som heter "C" på Scanian) är en krypväxel som jag använt i bilköer c:a 4-5 ggr de senaste åtta åren.
G8:an fungerar på exakt samma sätt som Scanialådan jag beskriv tidigare, även om den är lite långsammare. Den största skillnaden är att man med G8-lådan inte kan ligga och dra på växeln hur länge som helst efter att man lagt ur läget med spaken och påbörjat förväxling. Då blir det röd varningslampa för växellådan samt Volvos "varningspling".
Intressant fråga om varför bussar/lastbilar alltid hade olika lådor förr, medan I-shiften numera sitter i båda fordonstyperna.
Citat från: RoTe skrivet 24 januari 2009, 21:53:26 PM
Måste tillägga att en G7/8 är sjukt härlig att växla! :)
Är du van G8-förare och av någon anledning inte rört en dylik låda på 2-3 år, kommer ändå känslan tillbaka när du en dag återvänder till en gammal Carrus Star. Och vips är man ute på vägen och kör mjukt igen. :)
Aha! Tack för det Verspieder. Vore intressant att prova G8-lådan. :)
En intressant fundering jag fick upp är om I-Shiften är samma på lastbilarna och bussarna. På lastbilarna är det ju en 12-växlad range/split-låda den bygger på, men tänk om bus-I-Shiften bygger på G8. Jag har ingen aning om sistnämnda så jag bollar över till er. :)
Verspieder glömde nämna att G7/8 är helt tryckluftstyrd så den har ingen mekanisk kontakt med växellådan. Spaken har en känsla därefter som dock är mycket positiv! Jag körde den lådan som man gör med vilken manuell som helst just pga att den inte är så snabb av sig. När man kör den som vanligt trycker man ner kopplingen, växlar med spaken, väntar på att spaken ska pysa till och upp med kopplingen. Gör man något som lådan inte gillar slår den ur växeln och spaken flyger till neutralposition. Den G8 jag körde gillade inte att man lade ur åttans växel och gick till sjuan, då brukade den göra sådär. Det var alltid bäst att gå från åtta till sex eller fem.
Citat från: RoTe skrivet 25 januari 2009, 07:06:57 AM
Verspieder glömde nämna att G7/8 är helt tryckluftstyrd så den har ingen mekanisk kontakt med växellådan. Spaken har en känsla därefter som dock är mycket positiv! Jag körde den lådan som man gör med vilken manuell som helst just pga att den inte är så snabb av sig. När man kör den som vanligt trycker man ner kopplingen, växlar med spaken, väntar på att spaken ska pysa till och upp med kopplingen. Gör man något som lådan inte gillar slår den ur växeln och spaken flyger till neutralposition.
Tack för komplementet. :)
Citat från: RoTe skrivet 25 januari 2009, 07:06:57 AMDen G8 jag körde gillade inte att man lade ur åttans växel och gick till sjuan, då brukade den göra sådär. Det var alltid bäst att gå från åtta till sex eller fem.
Den bekanta "protesten" har jag stött på i flera helt olika vagnar i olika landsändor under åren.
En buss väger sällan mer än sexton-tjugotvå ton medan en lastbil kan väga in på det tredubbla.
För att man överhuvudtaget ska komma igång med en tungt lastad lastbil behöver man växlar som är mycket lägre än en bussetta.
När det sedan är fart med i bilden så sjunker varvtalet alltför mycket mellan växlarna för att en lastbilsmotor ska orka iväg med det tunga lasset med det för lasten för låga varvtalet. Man varvar inte heller en lastbil på samma sätt som en buss, utan växlingspunkten är för de flesta lastbilar ca 14-1500 varv. Jag känner inte många busskollegor som växlar så tidigt, utan där är 2300 snarare regel än undantag. Jag kommer inte ihåg när jag senast varvade lastbilen så högt.
Växla på grönt så ska ni se hur mycket diesel det sparar. Vi talar om kubikmetrar per gubbe och år...
Citat från: UglyJazz skrivet 25 januari 2009, 20:07:34 PM
En buss väger sällan mer än sexton-tjugotvå ton medan en lastbil kan väga in på det tredubbla.
För att man överhuvudtaget ska komma igång med en tungt lastad lastbil behöver man växlar som är mycket lägre än en bussetta.
När det sedan är fart med i bilden så sjunker varvtalet alltför mycket mellan växlarna för att en lastbilsmotor ska orka iväg med det tunga lasset med det för lasten för låga varvtalet. Man varvar inte heller en lastbil på samma sätt som en buss, utan växlingspunkten är för de flesta lastbilar ca 14-1500 varv. Jag känner inte många busskollegor som växlar så tidigt, utan där är 2300 snarare regel än undantag. Jag kommer inte ihåg när jag senast varvade lastbilen så högt.
Växla på grönt så ska ni se hur mycket diesel det sparar. Vi talar om kubikmetrar per gubbe och år...
Jo, så är det väl. Jag växlar normalt vid 1500 varv på min sjulitersmotor (totalvikt på bilen 18 ton), men varvar ut den till 2000 i kraftiga uppförsbackar.
Åkte i Fredags med en manuellt växlad Mercedes Tourismo på Karlskrona - Emmaboda och retade mig lite på att han varvade ut bussen så pass (inte bara precis före växlingar, utan han kunde ligga i säkert en minut med samma höga varvtal). Därför undrar man ju snarare varför de inte har fler växlar på en buss (vet för övrigt inte hur många växlar han hade att leka med).
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder090123/IMG_1248.jpg)
CitatLag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner står det bl.a.:
"Bil Ett motorfordon som är försett med tre eller flera
hjul eller medar eller med band och som inte är att
anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas
in i personbilar, lastbilar och bussar."
Därmed torde en uppkörning för C/CE-behöriget med manuell låda häva automatvillkortet på D-behörigheten enl. VVFS 2007nr224. Däremot slipper man nog inte automatvillkoret på D-behörigheten om tar C/CE-behöriget först och sedan kör upp med automatväxlad buss.
Precis så, det är det sista körprovet som avgör
nu är det såhär va jag har en kompis som tog C kortet EFTER D-kortet som har villkorpå men däremot körde han upp med en manuellt växlad scania, och han har iaf inte fått det hävt. Tror att man måste bli godkänd för växling (vilket jag tycker verkar dumt) på varenda körkortskategori.
Någon på forumet som kan motbevisa detta?
Citat från: novak skrivet 25 januari 2009, 23:15:26 PM
nu är det såhär va jag har en kompis som tog C kortet EFTER D-kortet som har villkorpå men däremot körde han upp med en manuellt växlad scania, och han har iaf inte fått det hävt. Tror att man måste bli godkänd för växling (vilket jag tycker verkar dumt) på varenda körkortskategori.
Någon på forumet som kan motbevisa detta?
Ja, jag motbevisar det med den föreskrift (VVFS 2007:224 (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr224.pdf)) jag redan har länkat till. Men den är ganska ny - före 2007 kunde automatvillkor på D-behörighet endast upphävas genom en uppkörning på manuellt växlad buss. Den gamla föreskriften (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1998nr059.pdf)
JDS här kommer motbeviset mot dig om att det krävs ny uppkörning för manuell växellåda
Hur gör man för att bli av med villkor i körkortet?
Svar: De krav som ställs på den som har körkort är olika för olika områden. Du kan fråga Länsstyrelsen i ditt län om hur du gör för att ta bort villkor från ditt körkort.
Vad betyder koden som står på körkortet vid villkor?
Svar: Numera så används sifferkoder som är gemensamma i hela EU för att förenkla när man ska ange villkor för körkort.
Här kan du läsa om vad koderna betyder (nytt fönster)
Automat - ny uppkörning utan körkortstillstånd?
Svar: Om man har villkor automat på grund av medicinska skäl ska man kontakta Länsstyrelsen. I andra fall krävs enbart ett nytt manuellt körprov hos Vägverket.
Källa : http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____415.aspx
PS: Det kan ju tänkas att man måste kryssa i någon särskild ruta när man söker körkortstillstånd eller bokar uppkörning för att det ska funka. Visserligen krävs normalt inte körkortstillstånd för att upphäva ett automatvillkor, men jag kan tänka mig att tekniken kan kräva någon manuell åtgärd för att det ska bli rätt. Det här är en typisk sån sak som man kan glömma bort när man skriver ett program...
novak: När körde din kompis upp? Som sagt är ju ordningen ganska ny.
robbes: Sidan du länkar till är Vägverkets kommentarer till samma föreskrift som jag redan har länkat till. Man får ut mer av att läsa själva föreskriften...
Ponera då att jag tar D-körkort med begränsning. C-kortet har jag redan utan begränsning. Kan jag då gå till vv och be att få göra en ny C-uppkörning och då per automatik få D-begränsningen hävd, eller portas jag eftersom jag redan har C?
Lite roliga regler, som ju egentligen borde kunna göras smidigare.
CitatSkrivet av JDS :novak: När körde din kompis upp? Som sagt är ju ordningen ganska ny.
Körde upp för buss 08-05-14 och för manuellt växlad lastbil 08-07-10
så det är efter förordningen... Men skulle inte förvåna mig om det inte är så, jag rådde honom att gå till vägverket, men kontorsråttorna lär ju säga tvärt "NEJ" för varför anstränga sig när man kan säga nej?
Citat från: novak skrivet 26 januari 2009, 02:59:35 AM
Körde upp för buss 08-05-14 och för manuellt växlad lastbil 08-07-10
så det är efter förordningen... Men skulle inte förvåna mig om det inte är så, jag rådde honom att gå till vägverket, men kontorsråttorna lär ju säga tvärt "NEJ" för varför anstränga sig när man kan säga nej?
Nog är det värt för honom att försöka iaf! :)