Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 14 januari 2009, 00:13:38 AM

Titel: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 januari 2009, 00:13:38 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5149-5086_Stockholm_090113.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5132_EJP695_Stockholm_090113.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5035-5014-5050-5006_Stockholm_090113.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5015_mfl_Stockholm_090113.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5009_PJR232_Stockholm_090113.jpg)
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Zella skrivet 14 januari 2009, 12:00:45 PM
Intresant med garage/hallbilder  :)
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 14 januari 2009, 12:19:08 PM
Det är smidigt med såna garage så lnge man inte skall ha bussen som står i mitten först ut på morgonen.
En nackdel som finns är om det tar eld inne i hallen så kommer flertalet bussar stryka med. Då kan kommer det bli kaos.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 14 januari 2009, 13:16:30 PM
Intressant! Inte dumt att ha bilarna inne i ett varmt garage på natten.
Är det en gammal vagnhall för spårvägen?
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 januari 2009, 13:17:39 PM
Ett riktigt bussgarage. Vad trevligt! Detta måste väl ändå vara bättre för då behöver man inte koppla bussarna för värme på vintern? Nu får ju visserligen inte gasbussar stå inomhus, så det är kul att se att den där gasmanin inte nått huvudstaden än. Skatta er lyckliga!
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 14 januari 2009, 14:09:20 PM
Alltid lika trevligt med MaxCi-bilder från dig  :)
/J
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 14 januari 2009, 14:11:09 PM
Tack för trevliga bilder Micke.  ;D Det är något speciellt med bussuppställning inomhus...jag tog ett gäng bilder i liknande stuk senast jag jobbade i tvätten i Bromma. Skall försöka få upp dem ikväll. Hur många garage i Stockholm har uppställning inomhus idag? Kommer på följande:

*Hornsberg
*Söderhallen
*Nyboda
*Bromma
*Ekerö (Fåtal, 3 platser?)
*Råsta?? (Har man fortfarande nått fack med bussar vid tvätthallen?)
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Ersa skrivet 14 januari 2009, 14:12:56 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 14 januari 2009, 14:11:09 PM
*Råsta?? (Har man fortfarande nått fack med bussar vid tvätthallen?)

Rev man inte ner den byggnaden för något enstaka år sedan, och byggde en snedramp på stället?
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Ersa skrivet 14 januari 2009, 14:20:29 PM
Jag undrar om det ens finns något bussgarage i Hallen, eller om man har sina bussar utomhus. KR kör iaf 162:an dit ;)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_32_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg)
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Magnus_J skrivet 14 januari 2009, 16:49:37 PM
Citat från: Verspieder skrivet 14 januari 2009, 14:12:56 PM
Rev man inte ner den byggnaden för något enstaka år sedan, och byggde en snedramp på stället?

alla vagnar utomhus.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: bussgrabben skrivet 14 januari 2009, 16:50:41 PM
Detta måste vara Mickes Mecka! ;)
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 14 januari 2009, 17:16:00 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 januari 2009, 13:16:30 PM
Är det en gammal vagnhall för spårvägen?


Ja, de är en gammal spårvagnshall.

/Janne
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2009, 21:34:26 PM
Ibland undrar jag hur man lyckas med utryckning på vardagsmorgonar? Typ om din vagn står precis mellan två andra vagnar. ::)
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Nico skrivet 14 januari 2009, 21:58:18 PM

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2009, 21:34:26 PM
Ibland undrar jag hur man lyckas med utryckning på vardagsmorgonar? Typ om din vagn står precis mellan två andra vagnar. ::)

Tja, de är väl tursatta enligt den ordningen som de står uppställda. Vagnar som går ut först står alltså först och inte i mitten... annars får inte jag ihop det i alla fall :D
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 14 januari 2009, 22:02:14 PM
Hur vanligt är inomhusuppställning idag egentligen? Bland någorlunda stora bolag i Västsverige kommer jag bara på en busshall, nämligen Majorna hos GS. Kville hade en uppställninghall men den är sedan flera år uthyrd till annan verksamhet.

//Jonas G
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Nupski skrivet 14 januari 2009, 22:30:04 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2009, 21:34:26 PM
Ibland undrar jag hur man lyckas med utryckning på vardagsmorgonar? Typ om din vagn står precis mellan två andra vagnar. ::)

Man får helt enkelt flytta på den som är lättast att flytta på  :)

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 januari 2009, 22:02:14 PM
Hur vanligt är inomhusuppställning idag egentligen? Bland någorlunda stora bolag i Västsverige kommer jag bara på en busshall, nämligen Majorna hos GS. Kville hade en uppställninghall men den är sedan flera år uthyrd till annan verksamhet.

//Jonas G

Kville är byggd på den gamla stadstippen så golvet i hallen har sjunkt och sjunker fortfarande. Den är uthyrd till två saker den ena är nog lite suspekt den andra är  Ringlinien. Det står faktiskt en buss parkerad i hallen Kville just nu  :). Majorna på morgonen borde passa mer som tortyr/gaskammare än bussgarage då nästan inga fordon är luftkopplade.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Karsten skrivet 14 januari 2009, 23:33:19 PM
Citat från: Nico skrivet 14 januari 2009, 21:58:18 PM
Tja, de är väl tursatta enligt den ordningen som de står uppställda. Vagnar som går ut först står alltså först och inte i mitten... annars får inte jag ihop det i alla fall :D

Jo, det är nog så det fungerar fortfarande. För ca 10 år sedan var det tvättpersonalen som skötte vagnutsättningen i Söderhallen. Det gällde att fylla facken i rätt ordning för att alla bussar skulle få plats och sedan tursattes bussarna så att det fanns en tidsmarginal mellan bussarnas utgång så de inte blockerade varandra.

Ett annat alternativ är ju att ställa upp alla "friska" likadana bussar i vissa fack och så hamnar de där de hamnar på omloppen, fritt val alltså. Bussar som måste in efter morgonrusningen kan ställas i ett eget fack.

Hur fungerar det idag i Söderhallen? Svoca?
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Svoca skrivet 19 januari 2009, 03:06:30 AM
Citat från: Karsten skrivet 14 januari 2009, 23:33:19 PM
Jo, det är nog så det fungerar fortfarande. För ca 10 år sedan var det tvättpersonalen som skötte vagnutsättningen i Söderhallen. Det gällde att fylla facken i rätt ordning för att alla bussar skulle få plats och sedan tursattes bussarna så att det fanns en tidsmarginal mellan bussarnas utgång så de inte blockerade varandra.

Ett annat alternativ är ju att ställa upp alla "friska" likadana bussar i vissa fack och så hamnar de där de hamnar på omloppen, fritt val alltså. Bussar som måste in efter morgonrusningen kan ställas i ett eget fack.

Hur fungerar det idag i Söderhallen? Svoca?

Rangerarna (tvätthallspersonalen) har t ex i Söderhallen under många år "gjort" vagnutsättningslistan, d v s tursatt
buss för buss. I Söderhallen upphörde detta för ett antal år sedan. En tid fick förarna själv välja buss - vilken de ville.
Tyvärr funkade detta inte så bra. Huggsexa om de bra bussarna, medan förare som började sina pass lite senare fick ta "skräpet". Sedan c:a 5 - 6 år tillbaka lämnar rangeringen ner en vagnplan (hur bussarna står i hallen/rampen).
Tx sätter bussarna på resp. omlopp. Detta görs varje morgon c:a 04.30-05.00. Inga större problem att få det hela att fungera. Kortbussar för sig (fack 22-19, 14, 8 och även rampen samt några platser till). Ledbussar för sig (fack 18, 17,
15, 12, 11, 10, 9 samt några platser till). Boggiebussar för sig (fack 16 och rampen). Är bussar inbeställda, d v s ska
gå på ett kort omlopp på morgonen, märks dessa bussar med skylt "inbeställd" i vindrutan och ställs i några speciella fack.
Kortbussar i fack 14 och ledbussar i fack 15. Inbeställda boggiebussar i samma fack som heldagsomlopp. Tx ser då till att
inbeställda bussar verkligen hamnar på korta omlopp. Bussar som t ex ska till verkstaden för åtgärder eller besiktning m m.
Trots c:a 140 bussar i Söderhallen så fungerar det hela ganska smidigt. Dock måste detta planeras noga. Redan dagen innan c:a 16.00-17.00 börjar man att ställa upp bussar för trafik till nästa dag. När hallen är full kommer man naturligtvis inte åt en buss mitt i. Finns ingen anledning heller om nu inte bussen hamnat där fel. Står en buss i vägen vid utryckning
så får men försöka att få undan den. Oftast är det batterifel. Då finns det batterikärror att hämta för att starta upp en sådan buss. Om det är tomt vid sidan om kan man ju köra förbi. När klockan är 08.00 på en vardagsmorgon brukar det vara nästan helt tomt på bussar. Mitt i natten är det tvärt om.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 17:53:22 PM
CitatRedan dagen innan c:a 16.00-17.00 börjar man att ställa upp bussar för trafik till nästa dag.

Är inte de flesta bussar ute vid den här tiden? Eller du kanske menar de som inte ska ut just den dagen, men det kan inte vara så många heller.

(Tack för beskrivningen f.ö.!)

EDIT: Tänkte dela med er lite egna efarenheter när man ändå pratar om vagnutsättning. Ifall ni inte visste tidigare åker jag och en annan forumit natt rätt ofta, främst 91an/94an med en förare. Det första vi bruka när föraren har kört in för matrast är att springa över till väggen där det hänger en tidtabellshållare fast inte med en hållplatstidtabell i, utan nattens/morgonens vagnutsättning (de vagnar som ska ut innan tx öppnar), och kolla vilken vagn vi skulle ha, ibland blir det jippi! och ibland *suck...*
Efter matrasten kommer det roliga, nämligen att gå in till RR (tror jag det heter?) för där står alla blåvagnar i rader och det gäller att hitta vagnen vi ska ha. Än så länge har vi inte lyckats få en vagn som står "mitt i bunten", utan det verka finnas två metoder som de tillämpar. Antingen sätter de (rangerare) första bussen på alla rader som "nattvagnar" eller så tar de yttersta kolumnen som nattvagnar. Blir det metod nummer två så kan det vara lite krånligt om bussen som ska ut innan dig (d.v.s. bussen framför dig) inte har kört ut än, då ligger du exakt mellan två vagnar. Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... :)
(Och ifall ni undrar vilket garage jag pratar om: Hornsberg)
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Optimal skrivet 19 januari 2009, 18:23:36 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 17:53:22 PM
Är inte de flesta bussar ute vid den här tiden? Eller du kanske menar de som inte ska ut just den dagen, men det kan inte vara så många heller.

(Tack för beskrivningen f.ö.!)

EDIT: Tänkte dela med er lite egna efarenheter när man ändå pratar om vagnutsättning. Ifall ni inte visste tidigare åker jag och en annan forumit natt rätt ofta, främst 91an/94an med en förare. Det första vi bruka när föraren har kört in för matrast är att springa över till väggen där det hänger en tidtabellshållare fast inte med en hållplatstidtabell i, utan nattens/morgonens vagnutsättning (de vagnar som ska ut innan tx öppnar), och kolla vilken vagn vi skulle ha, ibland blir det jippi! och ibland *suck...*
Efter matrasten kommer det roliga, nämligen att gå in till RR (tror jag det heter?) för där står alla blåvagnar i rader och det gäller att hitta vagnen vi ska ha. Än så länge har vi inte lyckats få en vagn som står "mitt i bunten", utan det verka finnas två metoder som de tillämpar. Antingen sätter de (rangerare) första bussen på alla rader som "nattvagnar" eller så tar de yttersta kolumnen som nattvagnar. Blir det metod nummer två så kan det vara lite krånligt om bussen som ska ut innan dig (d.v.s. bussen framför dig) inte har kört ut än, då ligger du exakt mellan två vagnar. Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... :)
(Och ifall ni undrar vilket garage jag pratar om: Hornsberg)

Ja, det var ju inte helt fel.

RR är ju Rödarummet och där står dom blåvagnarna som inte får plats i Blåhallen. Där står f.ö 6 st B9S och en Capitol eller något liknande. Att få en buss som står i mitten är i princip omöjligt för den som avgår först från hallen på natten får den 1a vagnen och den som avgår efter det får den andra vagnen osv. Skulle det bli så att den första vagnen inte startar så tar föraren en annan vagn på reservvagns listan. Skulle det även vara så att föraren som har första vagnen inte har åkt pga försening eller något. Så byter den första och andra föraren vagn med varandra, man gör bara en notis på nattlistan. ( Jag har även gjort morgon utsättningslistan på söderort )

Att utföra Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... går inte i Rödarummet med en blåvagn, det är för trångt.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Optimal skrivet 19 januari 2009, 18:25:42 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2009, 21:34:26 PM
Ibland undrar jag hur man lyckas med utryckning på vardagsmorgonar? Typ om din vagn står precis mellan två andra vagnar. ::)

Föraren som kommer före dig på morgonen tar ju vagnen framför dig, lätt :D
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Fredde skrivet 19 januari 2009, 18:47:07 PM
CitatRR är ju Rödarummet och där står dom blåvagnarna som inte får plats i Blåhallen. Där står f.ö 6 st B9S och en Capitol eller något liknande.

Vilka B9S är det som är stationerade på Hornsberg?

Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 19:03:37 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 januari 2009, 18:47:07 PM
Vilka B9S är det som är stationerade på Hornsberg?

Det varierar men vill minnas att åtminstone 6608-6610 är där. Vagnarna rullar på 608 och 628C; 515 tror jag det rullar vanliga röda OmniCity led på.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Fredde skrivet 19 januari 2009, 19:09:51 PM
CitatDet varierar men vill minnas att åtminstone 6608-6610 är där. Vagnarna rullar på 608 och 628C; 515 tror jag det rullar vanliga röda OmniCity led på.

Okej, visste inte att dessa linjer utgick från Hornsberg.

Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Optimal skrivet 19 januari 2009, 19:14:21 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 januari 2009, 18:47:07 PM
Vilka B9S är det som är stationerade på Hornsberg?



Det kommer jag inte ihåg på rak arm.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Nico skrivet 19 januari 2009, 19:35:41 PM

Är dessa B9S verkligen fast stationerade på Hornsberg? Vill ha det till att det ska finnas ett antal, men att de byts ut av Täby allteftersom vad som finns tillgängligt. Detta då väl vagnarna ändå har just Täby som egentligt hemmagarage?
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 19:47:29 PM
Citat från: Nico skrivet 19 januari 2009, 19:35:41 PM
Är dessa B9S verkligen fast stationerade på Hornsberg? Vill ha det till att det ska finnas ett antal, men att de byts ut av Täby allteftersom vad som finns tillgängligt. Detta då väl vagnarna ändå har just Täby som egentligt hemmagarage?
Men just 608 och 628C har väl regionalkrav? Och isf tror jag att man faktiskt tjänar på att "låta vagnarna vara" än att flytta runt hela tiden och riskera köra icke-regional på linjen.

CitatOkej, visste inte att dessa linjer utgick från Hornsberg.
Den är delad mellan Hornsberg (tja...TO City då) och TO Roslagen.
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Fredde skrivet 19 januari 2009, 19:52:12 PM
CitatMen just 608 och 628C har väl regionalkrav?

Står enbart Ledbuss för förortstrafik.

Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 19:54:40 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 januari 2009, 19:52:12 PM
Står enbart Ledbuss för förortstrafik.

Jo så står det för 516/526 också (ungefär då) och jag vill få till det att Råsta fick några av Norrorts 66XX-B9S just för att 516/526 har regionalkrav. Så frågan återstår, har 608 och 628C regionalkrav? Lars Ö? Ted S?
Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Fredde skrivet 19 januari 2009, 20:03:24 PM
CitatJo så står det för 516/526 också (ungefär då) och jag vill få till det att Råsta fick några av Norrorts 66XX-B9S just för att 516/526 har regionalkrav.

Enligt vad jag kan läsa mig till:

526: Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss.

516: Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss.

Jämfört med:

440: Ledbuss eller boggibuss för regionaltrafik. Normalbuss för förortstrafik på alla varianter som inte trafikerar Slussen.

Om något har ändrats sen detta låter jag vara osagt.

Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Svoca skrivet 20 januari 2009, 16:56:47 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 17:53:22 PM
Är inte de flesta bussar ute vid den här tiden? Eller du kanske menar de som inte ska ut just den dagen, men det kan inte vara så många heller.

(Tack för beskrivningen f.ö.!)

EDIT: Tänkte dela med er lite egna efarenheter när man ändå pratar om vagnutsättning. Ifall ni inte visste tidigare åker jag och en annan forumit natt rätt ofta, främst 91an/94an med en förare. Det första vi bruka när föraren har kört in för matrast är att springa över till väggen där det hänger en tidtabellshållare fast inte med en hållplatstidtabell i, utan nattens/morgonens vagnutsättning (de vagnar som ska ut innan tx öppnar), och kolla vilken vagn vi skulle ha, ibland blir det jippi! och ibland *suck...*
Efter matrasten kommer det roliga, nämligen att gå in till RR (tror jag det heter?) för där står alla blåvagnar i rader och det gäller att hitta vagnen vi ska ha. Än så länge har vi inte lyckats få en vagn som står "mitt i bunten", utan det verka finnas två metoder som de tillämpar. Antingen sätter de (rangerare) första bussen på alla rader som "nattvagnar" eller så tar de yttersta kolumnen som nattvagnar. Blir det metod nummer två så kan det vara lite krånligt om bussen som ska ut innan dig (d.v.s. bussen framför dig) inte har kört ut än, då ligger du exakt mellan två vagnar. Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... :)
(Och ifall ni undrar vilket garage jag pratar om: Hornsberg)

Den ena dagen är inte exakt den andra lik i Söderhallen. På eftermiddagen vardagar kommer verkstaden ut med lagade bussar. När dessa bussar blir tankade, tvättade och uppställda i hallen går de inte alltid åt samma eftermiddag. Det var det som åsyftades med beskrivningen av (fåtal) bussar som eventuellt blir kvar fram till nästa trafikdag. När Gröna Lund öppnar för säsongen brukar åtgången bli större och då blir det oftast inga bussar kvar i hallen mellan 16.00 och c:a 18.00.  F. ö kan nämnas att fack 8 är reservbussar (oftast 4 - 5 H 18E). Led- och boggiebussar finns inte uppställda som
reserv, men verkstaden brukar kom ut med lagade bussar av dessa, så reservbehovet löser sig oftast. Men naturligtvis
uppstår ibland vagnbrist. Då får man avvakta tills någon buss "dyker upp".
Kan också nämna om ett extremläge vardagar som uppstår c:a 19.30 - 20.00. Då är hela hallgården full med ledbussar
och även rampgården (ytan mellan ramperna och muren). Många boggiebussar har kommit in och står förhoppningsvis på rampplatser. Fack 9-10-11 och ev. också 12 är fyllda med kortbussar. Dessa stora mängder bussar "betas av" under kvällen av rangeringen. Tankas, tvättas och ställs upp på resp. platser.

Titel: SV: Trångt i Hallen..
Skrivet av: Matte skrivet 20 januari 2009, 19:57:19 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2009, 21:34:26 PM
Ibland undrar jag hur man lyckas med utryckning på vardagsmorgonar? Typ om din vagn står precis mellan två andra vagnar. ::)

Ja med det problemet har nog inte vart så speciellt ofta efter som rangerarna/service personalen lämnar in en lista på vilka vagnar som står vart. Då följer vagnutsättaren den turordning som rengerarna har uppgett.
Men skulle en vagn inte starta då skulle det bli problem kan jag gissa