Kristianstadsbladet om Skolbuss (http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090110/OSTRAGOINGE/626077600/1351/RSS)
Oj, Oj, Oj!
Man frågar sig hur nu busschauffören skulle ha fått bilföraren att stanna medan han gick till skolan och informerade skolledningen?
Snacka om typiskt skolbekymmer, felplanering, ingenting hände egentligen men ändå skall man prioritera rapporteringen åt fel håll.
Känner igen det efter alla år i skolans värld!
Hälsar
Ingemar
Citat
- Var föraren exempelvis nykter?
Visst är det en klar indikation på att bussföraren är onykter om en bil råkar sladda in i sidan på bussen. ::)
Vad tänker folk med egentligen?
Dessutom åker inte polisen ut på bara plåtskador i sådant här fall. För det krävs minst personskador.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2009, 12:34:59 PM
Visst är det en klar indikation på att bussföraren är onykter om en bil råkar sladda in i sidan på bussen. ::)
Vad tänker folk med egentligen?
Dessutom åker inte polisen ut på bara plåtskador i sådant här fall. För det krävs minst personskador.
Tänk om det Gud förbjude var bilföraren som var onykter!!!
Enda chansen skulle ha varit om bilen varit utlandsreggad att få polis på plats.
Hälsar
Ingemar
Citat från: IngemarJ skrivet 12 januari 2009, 12:38:28 PM
Tänk om det Gud förbjude var bilföraren som var onykter!!!
Enda chansen skulle ha varit om bilen varit utlandsreggad att få polis på plats.
Hälsar
Ingemar
Ja, halkar man in i sidan på en buss så är man säkert onykter... Lika orimligt det. Polisen åker som sagt inte ut på sådant här om det inte finns skälig misstanke om t ex onykterhet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2009, 12:43:32 PM
Ja, halkar man in i sidan på en buss så är man säkert onykter... Lika orimligt det. Polisen åker som sagt inte ut på sådant här om det inte finns skälig misstanke om t ex onykterhet.
Alternativt är man i detta läge en överstressad/övernervös förälder som inte låter sitt barn åka buss till skolan utan säkrare skall köra sitt barn med bil!?!
Herregud. Snacka om att förstora upp saker och ting.
Ordspråket säger: Göra en höna av en fjäder. Men detta tycker jag som gammel bonne, att det är kalkonvarning på.
Självklart ska bussföraren informera skolledningen om vad som har hänt för att de ska veta om det för att de ska kunna svara på frågor. Det har inte med storleken på olyckan att göra eller vems skulden var.
Man kan ge sig att någon av eleverna strax efter krocken greppar sin mobil och ringer till sina föräldrar. Föräldrarna ringer till skolledningen som inget vet. Vilket förtoende inger det för bussbolaget och skolledningen.
Det är en av de viktigaste sakerna som finns när det gäller människor.
Informera informera informera.....!!
Information dödar rykten!
Information är en del i en lyckad debriefing får man lära sig i debriefingkurser.
När det sedan kommer fram i efterhand är det så lätt att förstora upp saker och även för de som inte har informerats att tro att något döljs.
Tillsammans med skolledningen kunde trafikledningen snabbt skrivit ihop ett informationsblad riktat till föräldrarna om vad som hade hänt. Det kunde också ha lagts ut på skolans hemsida.
För några år sedan så cyklade en narkoman in i sidan på vår buss på väg hem från simhallen.
Inget farligt hände! Ingen blev skadad. Så fort den påverkade cyklisten hade kommit upp på benen så stack han som skjuten ur en kanon. Vi kunde alltså inte hinna ikapp honom. Vi kunde inte överge eleverna. Att ringa polisen ansåg vi inte vara nödvändigt.
Vad gjorde vi?
Vi informerade för att ta död på alla rykten förstås.
En annan gång så hamnde vi mitt i en polisövning. Samtidigt så kliver en ovetande missbrukare ut in i kiosken där några av våra elever stod i kö.Missbrukaren började riva ner montrar och varor.
Det var snabbt gjort för mig att gå ut till närmaste polis som grep personen.
Efteråt så samlade vi alla eleverna på bussen. Vi debriefade ,alltså informerade ALLA om vad som hade hänt en del av eleverna. Lugnet la sig och inga rykten uppstod.
Vi får inte vara sådana "bussnördar" att så fort någon kommer med en kritisk åsikt så går vi i försvar som någon slags sekt.
Har det hänt något speciellt på skolbussen hos oss så kommer våra chaufförer in och berättar eller ringer och talar om det. Varför.. jo för att vi ska få veta och kunna ta ner saker på jorden så att de inte blir förstorade. Om föräldrar ringer så vet vi vad som har hänt eller så informerar vi föräldrarna med ett informationsblad.
Information....grunden till tillit och förtroende.
Buss-Anders lärare och busschaufför
Citat från: Buss-Anders skrivet 12 januari 2009, 17:42:04 PM
Självklart ska bussföraren informera skolledningen om vad som har hänt för att de ska veta om det för att de ska kunna svara på frågor. Det har inte med storleken på olyckan att göra eller vems skulden var.
Man kan ge sig att någon av eleverna strax efter krocken greppar sin mobil och ringer till sina föräldrar. Föräldrarna ringer till skolledningen som inget vet. Vilket förtoende inger det för bussbolaget och skolledningen.
Det är en av de viktigaste sakerna som finns när det gäller människor.
Informera informera informera.....!!
Information dödar rykten!
Information är en del i en lyckad debriefing får man lära sig i debriefingkurser.
När det sedan kommer fram i efterhand är det så lätt att förstora upp saker och även för de som inte har informerats att tro att något döljs.
Tillsammans med skolledningen kunde trafikledningen snabbt skrivit ihop ett informationsblad riktat till föräldrarna om vad som hade hänt. Det kunde också ha lagts ut på skolans hemsida.
För några år sedan så cyklade en narkoman in i sidan på vår buss på väg hem från simhallen.
Inget farligt hände! Ingen blev skadad. Så fort den påverkade cyklisten hade kommit upp på benen så stack han som skjuten ur en kanon. Vi kunde alltså inte hinna ikapp honom. Vi kunde inte överge eleverna. Att ringa polisen ansåg vi inte vara nödvändigt.
Vad gjorde vi?
Vi informerade för att ta död på alla rykten förstås.
En annan gång så hamnde vi mitt i en polisövning. Samtidigt så kliver en ovetande missbrukare ut in i kiosken där några av våra elever stod i kö.Missbrukaren började riva ner montrar och varor.
Det var snabbt gjort för mig att gå ut till närmaste polis som grep personen.
Efteråt så samlade vi alla eleverna på bussen. Vi debriefade ,alltså informerade ALLA om vad som hade hänt en del av eleverna. Lugnet la sig och inga rykten uppstod.
Vi får inte vara sådana "bussnördar" att så fort någon kommer med en kritisk åsikt så går vi i försvar som någon slags sekt.
Har det hänt något speciellt på skolbussen hos oss så kommer våra chaufförer in och berättar eller ringer och talar om det. Varför.. jo för att vi ska få veta och kunna ta ner saker på jorden så att de inte blir förstorade. Om föräldrar ringer så vet vi vad som har hänt eller så informerar vi föräldrarna med ett informationsblad.
Information....grunden till tillit och förtroende.
Buss-Anders lärare och busschaufför
Hej Anders!
Du har helt rätt om att informera i sig, det jag vänder mig mot var andan att det skulle brådska mer att informera i skolan än att som chaufför av påkört fordon ta uppgifter från motparten för skaderegleringen, jag upprepar att jag inte tror att man får en förare av touchande bil att vänta medan man som skolbussförare beger sig till skolan för att informera där.
Hälsar
Ingemar
Citat från: IngemarJ skrivet 12 januari 2009, 17:59:34 PM
Hej Anders!
Du har helt rätt om att informera i sig, det jag vänder mig mot var andan att det skulle brådska mer att informera i skolan än att som chaufför av påkört fordon ta uppgifter från motparten för skaderegleringen, jag upprepar att jag inte tror att man får en förare av touchande bil att vänta medan man som skolbussförare beger sig till skolan för att informera där.
Hälsar
Ingemar
Ja, jag är också överens om att skolan borde ha informerats. Det jag vände mig var den hysteri som fanns i artikeln och som uppenbarligen var skriven sedan skolan blivit informerad och man visste att det som hänt var en ren bagatell.
Det existerar inte något sådant problem som att det informeras för lite, utan felet är att det informeras för mycket.
Folk har inte lärt sig att hantera de moderna informationsvägarna. Genom att det numera går att ringa en massa samtal som man inte kunde ringa förr så har den överflödiga informationen ökat. Bland annat lär det ringas mer efter ambulans nuförtiden (uppgiften ej kontrollerad; rätta gärna) vilket reser krav på striktare prioritering (och därmed större risk att göra fel, och ännu fler saker att klaga på i landsortspressen!).
Inte f-n ska man som chef, vare sig det är i en skola eller ett bussbolag, egentligen behöva svara på en massa samtal från människor som bara ringer och är upprörda över att de inte har fått veta något, när problemet i själva verket är att de har fått veta något de inte behövde veta, i alla fall inte så snabbt. Om Ylva 8 år kommer hem och berättar att skolbussen krockade i morse så är det mindre sannolikt att det uppstår panik än om hon ringer en minut efter att det har hänt och gråter.
Jag vet faktiskt inte hur man som förälder sorterar samtal från sina barn, men jag utgår från att de flesta förmanar dem rätt hårt att inte ringa om bagateller. Tyvärr räcker det ju med att ett fåtal korkskallar avviker från normen för att det ska bli kaos.
HAHA, de här måste vara en av de sämst skrivna artiklar som har författats av en lokaltidning någonsin.
jag har mailat till reportern och talat om att detta var de mest osammanhängande skit jag någonsin har läst
för övrigt håller jag med ovan skrivna åsikter...
En höna av en fjäder, ja. Men samtidigt visar det på att förtroendet för bussbranschen inte är så högt.
En mindre incident där bussen blir påkörd och frågan om bussförarens nykterhet ifrågasätts i pressen. Samtidigt blir eleverna rädda för att bussen skall börja brinna.
Så här i efterhand kan man nog säga att Thygessons snabbt borde kontaktat skolan då tydligen händelsen satte större spår hos barnen än som det borde. Har det varit problem med skolskjutsarna tidigare i området?
Ja du JDS....
Jag vet inte om du har egna barn. Men människor är som de är oavsett hur du vill att de ska vara.
Känner de att något inte är bra för deras barn så reagerar de. Känner de att deras barn har varit i fara så känner de det oavsett vad som har hänt eller hur liten eller obetydlig händelsen är.Var så säker!
Mycket kan drunkna och gömmas i informationsflödet.
Men en sådan här sak går inte att gömma.
Naturligtvis så vill massmedia göra sin sak av det hela.
Men det är egentligen inte det som det handlar om.
Det handlar om att föräldrarna ska få rätt information tidigt i stället för att få massmedias förvränga bild. Då har vi som ansvarar för transporten eller informationen gjort två rätt av två möjliga.
Det är professionellt att kunna hantera något som någon tror är en kris men som inte är det precis som det är att kunna hantera en verklig kris.
Vad gäller samtal till föräldrar så finns det två sorter. De som vill veta allt och de som inte vill bli störda. Oavsett det så har allt flera barn mobiltelefoner med sig i skolan. De ringer var så säkra!
Att olyckor kan inträffa det kan vi inte göra så mycket åt. Men eftersom vi har ansvaret för deras barn från de stiger på bussen som bussbolag eller som skola ska vi hantera incidenter och olyckor på ett korrekt sätt. Om vi inte gör det då finns verkligen möjligheten att göra en höna av en fjäder.
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Buss-Anders skrivet 12 januari 2009, 17:42:04 PM
Självklart ska bussföraren informera skolledningen om vad som har hänt för att de ska veta om det för att de ska kunna svara på frågor. Det har inte med storleken på olyckan att göra eller vems skulden var.
Det är väl inte bussföraren som ska informera skolledningen. Bör väl vara arbetsledning eller skadereglerare på bussbolaget.
Citatmarie-louise.lindell@kristianstadsbladet.se
vi får väl vara glada över att batickhäxan är journalist och inte bussförare ;D
att det är höga påäng för att komma in på journalisthögskolan har inte avspeglat sig på det som skrivs :o
fö är det fördjäkligt haverikomitionen och krisgrupper skulle larmats redan före krocken ;)
Citat från: Carl W skrivet 12 januari 2009, 23:59:39 PM
Det är väl inte bussföraren som ska informera skolledningen. Bör väl vara arbetsledning eller skadereglerare på bussbolaget.
Hej!
Att gå tjänstevägen i det här fallet är fullständigt omöjligt, att det i normala fall skulle gå till så för vuxna är en sak men när det nu gäller barn måste bussföraren själv ta hand om det här. Det måste tas direkt på plats, skolans värld medger inget annat.
Hälsar
Ingemar
Med 21 års yrkeserfarenhet från skolan
Citat från: Buss-Anders skrivet 12 januari 2009, 23:23:40 PM
Ja du JDS....
Jag vet inte om du har egna barn. Men människor är som de är oavsett hur du vill att de ska vara.
Känner de att något inte är bra för deras barn så reagerar de. Känner de att deras barn har varit i fara så känner de det oavsett vad som har hänt eller hur liten eller obetydlig händelsen är.Var så säker!
Nja, men nu är det ju inte alla som demonstrerar denna oro genom att ringa pressen. Sådant tyder mer på att man är oförmögen att acceptera sina egna reaktioner och vill skylla dem på någon annan i stället, tror jag. (Alternativt att man är en gnällspik som inte har något bättre för sig!)
Man lär sällan lyckas med att hinna före djungeltrumman, så det är en orealistisk ambition att man ska informera om allt. Med onödig information kan man lika gärna råka åstadkomma obefogad oro.
Jag sitter och läser några inlägg. Måste gå tillbaka och lkäsa. Sedan läser jag artikeln i tidningen.
Rapportera incident till skolan. Barn som kan fara illa. mm
Någon kanske skall rapportera till skolan. Men det hände ju "ingenting". Eller gjorde det detta ? Ja det kunde ha hänt en olycka.
Okey ! Jag har också arbetat en gång i skolan. Där råder speciella förhållanden. Ibland är man rädd om barnen ibland inte. I och för sig hade ju barnen talat om på skolan att något hänt. Själv skulle jag nog rekommenderat bussföraren att själv så snart som möjligt ringa skolan. Då inte för han egentligen måste men för att barnen inte alltid talar sanning. Och att vissa (inte alla) föräldrar har bekymmer för sina barn. Tänk på hunden. Vår egen lilla hund är så snaäll. Det är alltid andras hundar som är byrackor. Är andras barn byrackor. Ibland ja. Tänker på kommunalrådet som är frispråkig. Antingen kan man bygga murar och regler för att skydda sina baren eller också kan man,som vi fick uppleva själva, tala om att de skall uppföra sig försiktigt och inte leka på gatorna.
När det inträffar en olycka av något slag så skall förare och andra se till att skyddsombud och arbetsgivare gemensamt skriver en skaderapport. Man kan göra det muntligt tidigare.
En annan händelse jag hört talas om är en så kallad EU moped (har regnr) som körde in i bakdelen på en personbil. Hon som körde moppe körde för fort. Hon körde omkull men reste sig upp och inget hade hänt mer än att bilen fick bucklor.
Sedan efteråt visade det sig att bilföraren inte hittat regnr på mopeden. Han gick då till skolan och efterforskade detta. Fick då reda på att han varit rapporterad för smitning vid olyckan. Trots att flickan fått namn och regnr på bilen. Men hon vågade inte tala om detta för skolan.Snabbt till polisen och reda ut det hela. En underårig flicka som kör EU moped alltså. Varje person skall alltså ha så stor sinnesnärvaro att allt blir korrekt. Detta kan vara svårt.
Tja ungarna tar väl bara efter sina ängsliga (neurotiska) föräldrar kanske?
Jag körde Skolbuss uppe i Roslagen för flera år sedan då jag råkade knuffa
omkull ett trästaket till en villatomt.
Jag var inte den första i raden som hade lyckats med detta, berättade de
äldre kollegorna i garaget.
Ungarna noterade det knappt...
Sen flera dar senare så hade Åkaren fått presenterat för sig, på omvägar,
efter det att typ lilla Stina 12 år hade berättat för Mamma, som förstås
hade överreagerat.
Helt plötsligt så hade ungarna ju varit såååå rädda, det hade varit värsta
paniken (katastrofstämningen) och bussen höll minsann på att välta.
Åkaren lade dock inte så mycket mer energi på det där, utifrån hans egen
bedömning av skador på buss & staket, som han f.ö. tyckte var en skitsak.
> men när det nu gäller barn måste bussföraren själv ta hand om det här.
Nej.
Vidare/extern information är en uppgift för arbetsledaren, precis som Carl W säger, och
det har inget att göra med om det är barn eller vuxna som sitter i bussen. Det är inte
den drabbade föraren som ska börja göra uttalanden eller ringa runt till höger
och vänster.
Dessutom är det så att i händelse av incident/olycka så är det extra viktigt att
gällande rutiner följs, varför påståendet att det är omöjligt att "gå tjänstevägen"
faller på sin egen orimlighet.
För förare är det mycket viktigt att det skrivs tillbuds/skaderapport. Denna ligger nämligen till underlag för eventuell framtida ersättning om förare fått någon skada,som mycket väl inte känns nu men betydligt senare.
Citat från: Skalman skrivet 15 januari 2009, 13:57:20 PM
> men när det nu gäller barn måste bussföraren själv ta hand om det här.
Nej.
Vidare/extern information är en uppgift för arbetsledaren, precis som Carl W säger, och
det har inget att göra med om det är barn eller vuxna som sitter i bussen. Det är inte
den drabbade föraren som ska börja göra uttalanden eller ringa runt till höger
och vänster.
Dessutom är det så att i händelse av incident/olycka så är det extra viktigt att
gällande rutiner följs, varför påståendet att det är omöjligt att "gå tjänstevägen"
faller på sin egen orimlighet.
Hej Skalman!
Jag skulle inte vilja vara i dina kläder om du skulle stå inför en grupp föräldrar och försöka förklara varför det tar tre dagar att få saklig korrekt kanaliserad infomation om vad som hänt deras barn när dessa kommer hem från skolan och kanske i uppsamlad nervositet inte äter eller liknande, de ringer omedelbart till skolan och KRÄVER besked om vad som har hänt. Då fungerar det inte att bussföraren ställer av barnen i vägdiket och kör iväg till garaget för att skriva rapport på det inträffade, för att denna rapport sedan skall vidarebefordras till arbetsledning och avtalskontakt från bussbolaget vidare till kommunens inköpare och sedan tjänstevägen ner till rektor som sitter på sitt rum framför datorn och skall skriva ett brev som kanske till och med skall postas till elevernas föräldrar. Till slut landar du på en hel vecka innan föräldrarna får den officiella versionen och då har de hunnit bilda grupp i föräldraföreningen och skriva ihop polisanmälan mot skolan för brott mot dess ansvar för barnen.
Hälsar
Ingemar
Som som sagt har jobbat på skola i 21 år och vet hur det fungerar där, lärare är generellt livrädda för föräldrar idag om något skulle inträffa. Jag vet!
Citat från: IngemarJ skrivet 15 januari 2009, 21:59:57 PM
Hej Skalman!
Jag skulle inte vilja vara i dina kläder om du skulle stå inför en grupp föräldrar och försöka förklara varför det tar tre dagar att få saklig korrekt kanaliserad infomation om vad som hänt deras barn när dessa kommer hem från skolan och kanske i uppsamlad nervositet inte äter eller liknande, de ringer omedelbart till skolan och KRÄVER besked om vad som har hänt. Då fungerar det inte att bussföraren ställer av barnen i vägdiket och kör iväg till garaget för att skriva rapport på det inträffade, för att denna rapport sedan skall vidarebefordras till arbetsledning och avtalskontakt från bussbolaget vidare till kommunens inköpare och sedan tjänstevägen ner till rektor som sitter på sitt rum framför datorn och skall skriva ett brev som kanske till och med skall postas till elevernas föräldrar. Till slut landar du på en hel vecka innan föräldrarna får den officiella versionen och då har de hunnit bilda grupp i föräldraföreningen och skriva ihop polisanmälan mot skolan för brott mot dess ansvar för barnen.
Hälsar
Ingemar
Som som sagt har jobbat på skola i 21 år och vet hur det fungerar där, lärare är generellt livrädda för föräldrar idag om något skulle inträffa. Jag vet!
Frågan är väl hur stora/allvarliga incidenter ska rapporteras?
Om det som i detta fall bedömdes av föraren och bolaget att det var en mindre incident, varför ska då det rapporteras?
Och om det nu ska det, hur små incidenter ska man då rapportera?
Ska man rapportera att man fick bromsa in lite tvärt en en bil/cyklist/fotgängare/hare/rådjur eller att man tutade på en bil som trängde sig etc. etc.
Däremot kan man som förare gott och väl (speciellt när det är barn man kör) lugna ner passagerarna vid en kollision och tala om vad som kommer att ske (skadeanmälan ska skrivas m.m.) oxh om det blev några skador, så att de inte tror att bussen ska börja brinna bara för att en bil repade lacken på bussen!
Hej!
I den här typen av fall måste man nog utgå från elevernas akutreaktion, tror att jag skulle som bussförare allra senast när jag lämnat av barnen ha sökt rektor för att meddela vad som hänt för att "stämma i bäcken" när det gäller ryktesspridning. Jag upprepar att skolan kan få ett elände utan dess like om man inte korrekt kan återge för föräldrarna vad som hänt, föräldrar kan knäcka vem som helst om de tillåts trissa upp varandra och det motverkas bara genom sakligt korrekt information.
Hälsar
Ingemar
> försöka förklara varför det tar tre dagar att få saklig korrekt kanaliserad infomation om vad som hänt
Nej, den diskussionen skulle jag aldrig ge mig in i. Det är nämligen inte min uppgift som
förare. Det finns arbetsledare i vars jobb det ingår att ta hand om situationer som denna, samt
föra företagets talan (alternativt hänvisa till lämplig funktionär som sköter kommunikationen utåt).
Risken blir att föraren - kanske själv chockad eller skadad - tar på sig att vara företagets röst,
och därmed förvärrar situationen eller undergräver kommande utredning genom diverse
uttalanden under stress/press/chock.
> ringer omedelbart till skolan och KRÄVER besked om vad som har hänt
> hunnit bilda grupp i föräldraföreningen och skriva ihop polisanmälan mot skolan
Hur skolan agerar gentemot förädragruppen - eller vice versa - var inte vad den här tråden
handlade om, och det är heller inget jag har kunskap om eller synpunkter på. Jag håller också
fullständigt med om att fakta är i alla avseenden bättre än rykten. Men mitt inlägg
gällde huruvida det skulle vara förarens ansvar att vara någon sorts informationscentral
till kreti och pleti i händelse av en olycka eller incident. Och jag vidhåller att så knappast
kan vara fallet.