Lite mer SL 89-91.
Ha en trevlig bildtur :)
(http://ludde306.ownit.nu/4006%204320%20900710.JPG)
4006 och 4320, beställningsbussar i Norrtälje 900710
(http://ludde306.ownit.nu/4224%20910318.JPG)
4224 Gullmarsplan 910318
(http://ludde306.ownit.nu/4305%20901228.JPG)
4304 Jakobsberg 901228
(http://ludde306.ownit.nu/4326%20900520.JPG)
4326 Rimbogaraget 900520
(http://ludde306.ownit.nu/4863%20900107.JPG)
4863 linje 598 Danderyds sjh 900107. Måste vart en riktig nostalgiförare som sitter med en 17år gammal buss på natten :)
(http://ludde306.ownit.nu/5432%20900901.JPG)
5432 på Gillingebanan 900901
(http://ludde306.ownit.nu/5623%20890721.JPG)
5623 Obs-varuhuset Haninge 890721
(http://ludde306.ownit.nu/5678%20901027.JPG)
5678 Norrtälje 901027
(http://ludde306.ownit.nu/5705%20900505.JPG)
5705 Strandvägen 900505
(http://ludde306.ownit.nu/5761%208909.JPG)
Nymålad 5761 Sjöbergsplan september 89. Tänk att man på den tiden lackade om nästan alla bussar, denna efter "bara" 7 år
(http://ludde306.ownit.nu/5940%20900817.JPG)
5940 Skanstull 900817. Sista vardagen på Ringvägen. På måndagen 20/8-90 så gällde Gullmarsplan
(http://ludde306.ownit.nu/6018%20890410.JPG)
6018 Skrubba torg 890410. Numera gäller hpl Solkraftsvägen ute på Skrubba malmvägen, ingen busstrafik in i området.
(http://ludde306.ownit.nu/6041%20890701.JPG)
6041 Handenterminalen 890701, bilden tagen "mitt i natten"
(http://ludde306.ownit.nu/6177%20900813.JPG)
6177 Västerhaninge stn 900813
(http://ludde306.ownit.nu/6322%20891112.JPG)
6322 Stavsnäs vinterhamn 891112. När försvann Texaco?
(http://ludde306.ownit.nu/6335%20890417.JPG)
6335 Märsta gymnasium 890417. Går det bussar precis utanför entrén idag?
(http://ludde306.ownit.nu/6619%20910613.JPG)
6619 Åkersberga stn 910613
(http://ludde306.ownit.nu/6803-1%20900421.JPG)
6803 premiär för etanolbussar i Stockholm. Söderhallen 900421
(http://ludde306.ownit.nu/t-baneolycka%20890519.JPG)
19/5-89 var det en större tunnelbaneolycka strax norr om Liljeholmen. Vill minnas att t-banan var avstängd någon/några dagar. Här syns en del av busskaoset som blev utanför Liljeholmens t-bana.
// Anders
Det måste väl vara ett skrivfel i texten under bilden från Danderyds sjukhus. Där har väl inte linje 598 passerat- eller har det funnits en "generation" 598 som jag glömt?
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
(http://ludde306.ownit.nu/t-baneolycka%20890519.JPG)
19/5-89 var det en större tunnelbaneolycka strax norr om Liljeholmen. Vill minnas att t-banan var avstängd någon/några dagar. Här syns en del av busskaoset som blev utanför Liljeholmens t-bana.
Det ser ju inte så särskilt kaotiskt ut på bilden; platsen är väl lika stökig idag när förvirrade lattesugna radhusmänniskor försöker hitta parkeringsplatser medan taxiförarna knappar på gps:en och backar samtidigt.
Undrar om det kan ha varit den händelsen där två tåg startade samtidigt och körde ihop i växeln?
Citat från: Max W skrivet 10 januari 2009, 21:45:47 PM
Det måste väl vara ett skrivfel i texten under bilden från Danderyds sjukhus. Där har väl inte linje 598 passerat- eller har det funnits en "generation" 598 som jag glömt?
Originalbilden kan tyvärr inte heller den säkerställa numret. Men jag har noterat 598 på baksidan och tycker nog att det ser ut så.
Men bussen är väl tom och kanske det bara är en förare som stannat till i väntan på tomkörning till nästa uppdrag.
Max, var gick 598 på den tiden?
// Anders
Citat från: JDS skrivet 10 januari 2009, 21:48:47 PM
Det ser ju inte så särskilt kaotiskt ut på bilden; platsen är väl lika stökig idag när förvirrade lattesugna radhusmänniskor försöker hitta parkeringsplatser medan taxiförarna knappar på gps:en och backar samtidigt.
Undrar om det kan ha varit den händelsen där två tåg startade samtidigt och körde ihop i växeln?
Nja, kaosuttrycket var väl kanske lite överdrivet.. Kan tänka mig att bilden är tagen mitt på dagen, innan em-rusningen. När jag skrev bildtexten tänkte jag just på den olyckan där två norrgående tåg från varsitt spår körde ihop strax efter stationen. Om vi har fel får någon gärna rätta oss.
Din beskrivning av hur det ser ut idag gav mig ett gott skratt, riktigt målande beskrivning :) Dessutom stämmer den på många fler håll än i Liljeholmen.
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:49:58 PM
Originalbilden kan tyvärr inte heller den säkerställa numret. Men jag har noterat 598 på baksidan och tycker nog att det ser ut så.
Men bussen är väl tom och kanske det bara är en förare som stannat till i väntan på tomkörning till nästa uppdrag.
Max, var gick 598 på den tiden?
// Anders
Det var väl den nattbusslinje som gick från Brommaplan till Danderyds sjukhus. Var någon variant på 509:an. Den lades ner någongång i början av 90-talet pågrund av att det var alltför lågt resandeunderlag
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
När försvann Texaco?
Teaco hann byta design på sina mackar till http://www.colwelloil.com/texaco%20Sunset.jpg innan det blev Preem. Skulle tro att loggan med stjärnan kom i slutet på 80-talet.
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
(http://ludde306.ownit.nu/6619%20910613.JPG)
6619 Åkersberga stn 910613
H10 i Åkersberga? Vadan detta?
Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 00:33:18 AM
H10 i Åkersberga? Vadan detta?
Fanns det inte ATR-vagnar som körde överallt? Men det var kanske volvovagnar.
Citat från: JDS skrivet 11 januari 2009, 00:36:26 AM
Fanns det inte ATR-vagnar som körde överallt? Men det var kanske volvovagnar.
Det fanns väl en viss del ATR-vagnar i varje trafikområde som alternerade på alla turer?
Såg förresten att nu även Saltsjöbanan utrustats med ATR i vissa vagnar (12-11). Tur att man hann köra där medans det ännu gick att köra ifrån förvirrade trafikanträknare.. ;)
Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 00:39:09 AM
Såg förresten att nu även Saltsjöbanan utrustats med ATR i vissa vagnar (12-11). Tur att man hann köra där medans det ännu gick att köra ifrån förvirrade trafikanträknare.. ;)
Nja, manuell räkning förekommer ju fortfarande, men du har rätt i att de lätt hamnar i Igelboda och undrar vart alla tåg som nyss var där tog vägen... Sveriges utan tvekan mest väloljade bytesstation!
Jag tror att det var Märsta depån, som körde 524:an, den utgick från Upplands Väsby stn.Till Märsta från Nyboda flyttades ett antal H10:or. Kanske någon som minns när?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 11 januari 2009, 00:47:17 AM
Jag tror att det var Märsta depån, som körde 524:an, den utgick från Upplands Väsby stn.Till Märsta från Nyboda flyttades ett antal H10:or. Kanske någon som minns när?
/Peter
Så 524 gick alltså Upplands Väsby-Åkersberga?
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
(http://ludde306.ownit.nu/5705%20900505.JPG)
5705 Strandvägen 900505
Förlåt mig nu här, men det där kan väl inte vara Strandvägen?! :) 62:an gick väl aldrig längre än till Nybroplan innan den vek av upp på Östermalm? Eller minns jag fel nu?
Dessutom finns det väl ingenstans på Strandvägen där man kan fota bussen på det här viset med hus så pass nära inpå dess vänstersida?
Vill bara förtydliga att jag absolut inte är ute efter att gnälla på dig, tvärtom bilderna är underbara, men jag blir ju så nyfiken på hur det hänger ihop lixom... ;)
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 08:46:52 AM
Förlåt mig nu här, men det där kan väl inte vara Strandvägen?! :) 62:an gick väl aldrig längre än till Nybroplan innan den vek av upp på Östermalm? Eller minns jag fel nu?
Dessutom finns det väl ingenstans på Strandvägen där man kan fota bussen på det här viset med hus så pass nära inpå dess vänstersida?
Vill bara förtydliga att jag absolut inte är ute efter att gnälla på dig, tvärtom bilderna är underbara, men jag blir ju så nyfiken på hur det hänger ihop lixom... ;)
//Danne
Helt okey att du rättar mig :) Faktum är att jag tänkte skriva Strandvägen? eftersom det inte kändes helt rätt för mig heller.
Kanske kan vi få hjälp att precisera platsen lite?!
// Anders
Bussen befinner sig på Hamngatan, precis framme vid Nybroplan skulle jag vilja säga!
/J
Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 00:33:18 AM
H10 i Åkersberga? Vadan detta?
Måste ha varit trevligt för åkersbergaborna att få åka lite fint ibland oxå.
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 januari 2009, 12:03:32 PM
Bussen befinner sig på Hamngatan, precis framme vid Nybroplan skulle jag vilja säga!
/J
Så måste det vara ja... Och fotografen har Berzeli Park till vänster om sig och Dramaten snett till höger...!
//Danne
Citat från: Cero skrivet 11 januari 2009, 12:20:16 PM
Måste ha varit trevligt för åkersbergaborna att få åka lite fint ibland oxå.
Ja, H10 var trevliga. Men frågan kvarstår: gick 524 Upplands Väsby-Åkersberga 1991?
Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 18:13:16 PM
Ja, H10 var trevliga. Men frågan kvarstår: gick 524 Upplands Väsby-Åkersberga 1991?
Har tyvärr ingen karta från 1991 men väl från 1990 och 1997. 1990 fanns vad jag kan se ingen 524 alls. Däremot fanns en högtrafiklinje 624 Åkersberga-Danderyds sjh. 1997 fanns linje 524 mellan Upplands väsby-Arninge.
Alltså; startades 524 1991 och gick den då ända till Åkersberga eller gick den till Arninge och föraren har av någon anledning gjort en avstickare till Åkersberga? Eller har bussen gått på 624 och snabbt skyltats om efter fullgjort uppdrag för att inte attrahera resenärerna?
Kan ju vara att föraren gjort en avstickare, eller kan det ha varit så att bara vissa turer gick till Åkersberga?
/Peter
Såvitt jag minns gick 524 till Åkersberga fram tills 629:an startades (-92?). Tror att den fanns redan -87.
Sent 80tal gick väl 524 Upplands Väsby Vallentuna. Förlängdes väl senare till Arninge, för att sedan förlängas till Åkersberga
Vill också påminna mig om att några turer kördes från Åkersbergadepån.
Vem som körde vad skall jag låta vara osagt, men jag minns att 524:an gick i slutet av 80-talet eftersom jag då nyttjade den för att komma till säsongsjobbet som julkortssorterare i dåvarande postterminalen i Arninge.
Jag kan tänka mig att det var runt -87, så det kan nog stämma att 524:an gick redan då, men den var länge bara en högtrafiklinje som jag vill minnas gick till Arninge till att börja med för att sedan förlängas till Åkersberga och kortas av igen när 629:an kom som sagt.
Vilka år det rör sig om exakt överlåter jag dock till någon annan att svara på...
I övrigt vill jag passa på att tacka för alla trevliga bilder Anders!
//Fredrik
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
Lite mer SL 89-91.
Ha en trevlig bildtur :)
(http://ludde306.ownit.nu/4326%20900520.JPG)
4326 Rimbogaraget 900520
// Anders
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/02E71C00E00D11DDBF6E748DD542D1E7.jpg)
4326 i mitten av 90-talet nu med extraljus monterad.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 11 januari 2009, 19:41:08 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/02E71C00E00D11DDBF6E748DD542D1E7.jpg)
4326 i mitten av 90-talet nu med extraljus monterad.
/Janne
Den bussen har man kört en hel del med uppe i Roslagen, en riktigt trevlig bekantskap.
Har en hel del bilder men ingen scanner tyvärr.
//Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 11 januari 2009, 22:28:52 PM
Den bussen har man kört en hel del med uppe i Roslagen, en riktigt trevlig bekantskap.
Har en hel del bilder men ingen scanner tyvärr.
Levde 4326 i Roslagen hela livet? Rimbodepån hade en del sådana vagnar kvar tills ålderskraven tvingade bort dem kring 2003-04 vill jag minnas.
Jag kan inte påminna mig om att 4326 blev förflyttad men omöjligt är det ju inte.
4328 blev flyttad från Rindö till Täby och 4329 landade i Söderort(!) sista tiden innan avyttring.
//Niclas
Och 4324 slutade väl sina dagar hos Vallentunabuss innan den blev upphuggen/exporterad?
Du får väl skaffa en scanner Niclas, du får väl se till "allmännyttan" av en sådan investering... :D
Dessutom är det inte särskilt dyrt längre, man får nog en multifunktionsskrivare av hyfsad modell för under 1000-lappen numera om man inte har alltför stora krav...
//Fredrik
Haha, jag ska tänka på saken. Det är mest bilder från tiden i Norrtälje jag har, tyvärr så fotograferade jag ingenting under min tid i Björknäs vilket jag ångrar bittert.
//Niclas
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 januari 2009, 19:28:43 PM
Vem som körde vad skall jag låta vara osagt, men jag minns att 524:an gick i slutet av 80-talet eftersom jag då nyttjade den för att komma till säsongsjobbet som julkortssorterare i dåvarande postterminalen i Arninge.
Jag kan tänka mig att det var runt -87, så det kan nog stämma att 524:an gick redan då, men den var länge bara en högtrafiklinje som jag vill minnas gick till Arninge till att börja med för att sedan förlängas till Åkersberga och kortas av igen när 629:an kom som sagt.
Vilka år det rör sig om exakt överlåter jag dock till någon annan att svara på...
I övrigt vill jag passa på att tacka för alla trevliga bilder Anders!
//Fredrik
Jag är uppväxt i Vallentuna. När mitt Bussintresse väcktes (ca 1980) fanns redan linje 524 vad jag kan minnas och gick då mycket riktigt mellan Upplands Väsby och Vallentuna. På den tiden var den tursatt från Märsta, men senare när den mycket riktigt förlängdes till Arninge och Åkersberga gick många eller alla turer från Åkersberga garaget. Om jag inte missminner mig så var det i samband med de första upphandlingarna av SL trafiken så att SL Buss fick köra 524 medan Swebus hade övriga Märsta/Upplands Väsby linjer och då började den tursättas uteslutande från Åkersberga och så småningom även det nyinrättade Vallentunagaraget (finns det kvar?)
Vallentuna finns i högsta grad kvar, av någon outgrundlig anledning som underdepå till Märsta (Täby hade känts mer logiskt ur geografisk synpunkt).
Dock har man flyttat från industriområdet bakom gymnasiet till det nyare industriområdet Okvista.
Där bussgaraget tidigare låg har man byggt en Lidlbutik...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 januari 2009, 19:21:02 PM
Vallentuna finns i högsta grad kvar, av någon outgrundlig anledning som underdepå till Märsta (Täby hade känts mer logiskt ur geografisk synpunkt).
Dock har man flyttat från industriområdet bakom gymnasiet till det nyare industriområdet Okvista.
Där bussgaraget tidigare låg har man byggt en Lidlbutik...
//Fredrik
Nog borde Vallentuna ligga under Täby, kan man tycka. Vallentuna känns idag lite som en återvändsgränd inne i skogen med bra vägar enbart åt väster mot Upplands Väsby och söder mot Täby. De kollektiva förbindelserna mellan Vallentuna och närmsta större ort norrut, Rimbo, är inget för SL att skryta om.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2009, 09:26:03 AM
Vallentuna upphandlades första gången 1994 som ett separat kontrakt (524:an har ju mig veterligt aldrig legat i detta kontrakt när det var separat).
Jag har åtminstone ett minne av att det gick H52 or på linjen i ganska stor utsträckning helt plötslilgt, men det är kanske minnet som spelar ett spratt.... :-)
Vill minnas att Åkersberga under en kort tid hade H52. Kan det vara under den tiden.
Roland
Citat från: Roland Hn skrivet 16 januari 2009, 21:11:44 PM
Vill minnas att Åkersberga under en kort tid hade H52. Kan det vara under den tiden.
Roland
Så var det säkert, det var väl när Icarusarna försvann därifrån
//Viking
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
Lite mer SL 89-91.
Ha en trevlig bildtur :)
(http://ludde306.ownit.nu/4224%20910318.JPG)
4224 Gullmarsplan 910318
Tack för ett fint bildsvep. SL hade fem vagnar med littera H46 (Volvo B10M/Säffle boggie): 4221-4225. Om jag minns rätt så hade de följande placering: 4221 (Råsta), 4222-4223 (Björknäs), 4224 (Tyresö/Bollmora) och 4225 (Ösmo).
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
(http://ludde306.ownit.nu/4863%20900107.JPG)
4863 linje 598 Danderyds sjh 900107. Måste vart en riktig nostalgiförare som sitter med en 17år gammal buss på natten :)
// Anders
Kan det ha varit 4853? Enligt mina anteckningar var 4816-4835 och 4856-4865 stationerade i Björknäs medan 4836-4855 fanns i Råsta. Under 80-talet tursattes en hel del äldre vagnar på Råstas nattlinjer. Minns att de H80-vagnar som flyttades från Kallhäll 1985 ofta gick i trafik på nattlinjerna 591, 592 och 594.
Citat från: Roland Hn skrivet 16 januari 2009, 21:11:44 PM
Vill minnas att Åkersberga under en kort tid hade H52. Kan det vara under den tiden.
Roland
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H52_4774_Akersberga_stn_1988.JPG)
Hej,
Ja Åkersberga hade en hel del H52:or under några år på 80-talet. Här är en bild på vagn 4774 vid uppställningsplatsen vid Åkersberga stn våren 1988. Bredvid står 4775.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 januari 2009, 10:46:12 AM
Kan det ha varit 4853? Enligt mina anteckningar var 4816-4835 och 4856-4865 stationerade i Björknäs medan 4836-4855 fanns i Råsta. Under 80-talet tursattes en hel del äldre vagnar på Råstas nattlinjer. Minns att de H80-vagnar som flyttades från Kallhäll 1985 ofta gick i trafik på nattlinjerna 591, 592 och 594.
Om jag minns rätt flyttades 4859-65 till Råsta från Björknäs 1989, troligen är det 4863 på bilden.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 17 januari 2009, 17:45:41 PM
Om jag minns rätt flyttades 4859-65 till Råsta från Björknäs 1989, troligen är det 4863 på bilden.
/Peter
Tack för dessa uppgifter. Jag hittade noteringar om att 4859 flyttats till Råsta från Björknäs.
4859 och 4863-65 flyttades från Björknäs till Råsta 1989, medan 4861 hamnade i Märsta. I slutet av 89 flyttades istället 4837 och 4844 till Björknäs och 4861 kom tillbaka till Björknäs. Den märkligaste flyttningen av H54 var nog våren 1990 då 4823, 4831 och 4834 hamnade i Söderhallen några veckor. 4831 hade då formellt varit slopad sedan 1988 och tillsammans med 4827 och 4858 gått som övningsvagn.
Christian B