En av BL:s Scania MaxCi "skenade" i Borås och orsakade skador på sju personbilar och en färdtjänstbuss. Mycket mystisk olycka med andra ord.
http://www.bt.se/nyheter/boras/buss-skenade-och-orsakade-seriekrock-pa-allegatan-(1075129).gm
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1433963&insn=2
Det kunde ha slutat riktigt illa.
Tur att det bara blev lättare skador på de inblandade personerna.
Fordonen går alltid att ersätta.
Inblandad buss var BL 027 och här kommer ett par bilder på bussen som här står på Kvarngatan.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2009-01-09005a.jpg)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2009-01-09008a.jpg)
Citat från: Johan Hansson skrivet 09 januari 2009, 13:02:20 PM
Det kunde ha slutat riktigt illa.
Tur att det bara blev lättare skador på de inblandade personerna.
Fordonen går alltid att ersätta.
Ja, verkligen. På Allégatan springer folk som skållade råttor mitt ut i trafiken och betraktar den som gångfartsområde. Antagligen inspirerade av att det är som på Lilla Brogatan intill, som officiellt är ett gångfartsområde men av många bilister betraktas som en fartsträcka. Det kunde ju också gått riktigt illa om inte lastbilsföraren med sin brandsläckare funnits till hands (även om det knappast var "turligt nog" att det fanns en brandsläckare i en lastbil).
Så här skriver Aftonbladet om olyckan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4149138.ab
Citat från: Uffe D skrivet 09 januari 2009, 14:52:52 PM
Så här skriver Aftonbladet om olyckan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4149138.ab
I artikeln skrivs att bussens färdskrivare ska kontrolleras. Jag har svårt att tänka mig att färdskrivarblad används i Borås tätortstrafik, kanske finns det någon annan form av registreringsutrustning i bussen?
Det är väl en "elektrisk koppling" mellan själva gaspedalen och bränsleinsprutningen på en såpass modern och välbeprövad vagn?
/B
Spela roll om det är elektronisk gaspedal som falerar, finns bromsar, växellådsmanövrering, tändningslås kvar.
Ja, vagntypen har reostatstyrd elgasmotor. (Dvs en "avkännare" på själva gaspedalen avlöser läget och ger signal till elgasmotorn hur hårt föraren trycker på gaspedalen)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2009, 15:04:39 PM
Knappast, men journalister tror att det finns färdskrivare i allt från lokalbussar till Spårvagnar o tunnelbanetåg, även Poliser brukar ha den uppfattningen.
Vad gäller själva olyckan kan man ju tänka sig både den mänskliga faktorn eller ett tekniskt fel.
OT: Hur är det med de digitala färdskrivarna, registrerar de även när inget förarkort är i? Likt ATC som registrerar som vanligt även när den inte är aktiv.
Ang inlägget om att stopp resp växelväljare fanns kvar... Det gör det inte, i vissa fall kanske stoppen fungerat, men det är inte nyckel. Lägga i neutral är uteslutet, systemet vägrar göra det för att förhindra övervarvning av motorn.
Huvudströmmen då?
Typ ett nödstopp...
/B
Märklig systemuppbyggnad, man prioriterar en motors välmående före en eventuell personskada som följd av att bussen skenar med andra ord, låter helt befängt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2009, 15:46:09 PM
Sitter normalt utvändigt och motorn stannar inte för det...
Volvo hade ett tag på B10:orna "nödstopp" för motorn på förarplatsen men den tror jag är avvecklad.
Den finns återigen. Iaf på B9S.
Det låter ändå konstigt att bussen inte kunde stanna rent tekniskt. Bussen gjorde ju sedan 90-graders sväng in på Åsbogatan och kördes sedan drygt 100 meter innan den ordentligt stannade vid Södra torget. Jag tror då mer på att bussföraren fick en chock efter första smällen och bara hade en sak i huvudet - nämligen att ta sig till Södra torget.
En liknande sak hände för cirka 15 år sedan en lokförare i Borås. Vid Knalleland (som då var under byggnad) körde han på ett antal arbetsredskap som några slynglar förpassat ned i spåret. Lokföraren hade dock efteråt inget minne från det som hade hänt från det han tänkt "jobbar de så här dags". Sedan fortsatte han i chocken att köra de cirka två kilometerna till Borås C, gjorde ett helt korrekt stopp vid plattformen, släppte av resenärerna och sade hej då till konduktören. Hans nästa minnesbild var när han skulle ställa av tåget och sätta till värmekabeln och han då märkte att hela fronten var demolerad. Och det var en eljest lugn och sansad förare, som för övrigt hämtade sig mycket bra efter den här händelsen.
Fast vi kanske skall lugna oss med spekulationer och avvakta utredningen...
Nja.
Totalt motorras innebär även att servot tex slutar fungera... Bussen blir extremt svårstyrd och det kanske inte alltid är det bästa...
Sen ska vi kanske inte blanda ihop tankarna för mycket, olyckan hände med en buss årsmodell -95 (tror jag) dagens "override" system är inte tillämpliga.
Bra skrivet Staffan, vill minnas en annan olycka, var det NET? Där en förare i chock råkade trampa på gasen i stället för bromsen. Vad som verkligen talar för chock hos föraren (undrar hur han mår nu? hoppas han kan återhämta sig) är ju uppgifterna om att han körde till torget, släppte av resenärerna i "god ordning" och parkerade på reservparkeringen på kvarngatan-som framgår i uppgifterna.
Självklart ska vi invänta resultatet av alla undersökningar, men så enkelt som att trycka på "stop" och allt stannar är det inte, det var den delen av diskussionen jag engagerade mig i.
Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 16:03:06 PM
Bra skrivet Staffan, vill minnas en annan olycka, var det NET? Där en förare i chock råkade trampa på gasen i stället för bromsen. Vad som verkligen talar för chock hos föraren (undrar hur han mår nu? hoppas han kan återhämta sig) är ju uppgifterna om att han körde till torget, släppte av resenärerna i "god ordning" och parkerade på reservparkeringen på kvarngatan-som framgår i uppgifterna.
Självklart ska vi invänta resultatet av alla undersökningar, men så enkelt som att trycka på "stop" och allt stannar är det inte, det var den delen av diskussionen jag engagerade mig i.
Ja, det är väl också 15 år sedan den olyckan inträffade vid Nils Ericsonsplatsen, som det då hette. Bussföraren hade ett tag varit borta från busskörningen och jobbat med annat inom Swebus. Jag hade en kollega som kände honom väl och jag minns att han berättade att föraren varit så glad åt att få börja köra buss igen. Och så bara någon dag senare hände olyckan, då en person blev påkörd och dödad. Det som hände var tydligen att bussen börjat rulla av sig själv och när föraren märkte det så trampade han chockad på gasen i stället för bromsen.
Åter till Borås: Jag tror inte att det var olycksföraren själv som körde bussen till Kvarngatan utan att den flyttades dit av någon annan lite senare. Enligt BL:s vd i Borås Tidnings webb-tv är föraren chockad men sannolikt i övrigt oskadd. Tydligen finns det rutiner vid BL för hur man tar hand om förare efter sådana här händelser, så han kommer nog att hämta sig.
Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 15:57:24 PM
Sen ska vi kanske inte blanda ihop tankarna för mycket, olyckan hände med en buss årsmodell -95 (tror jag) dagens "override" system är inte tillämpliga.
Ja, det var en Scania MaxCi i den serie som togs i bruk i juni 1995.
"Stadsbussen fortsatte trots alla krockarna färden och stannade först på Södra torget och släppte av passagerarna" citat BT, och som du Staffan skrev om lokföraren-det är inget osannolikt beteende. Lägger man därtill den korta tiden mellan olyckan, körsträcka osv tror jag det är det sannolika förloppet. SEN vill jag inte betona att jag utgår ifrån att det var så - men det ter sig mer o mer sannolikt för mig.
Det ska ju sägas att Bussen passerade inte Södra Torget efter olyckan utan fortsatte till kvarngatan direkt där han svängde ner från Allégatan. Jag satt nämligen inne på Trafikledningskontoret när Bussen kom körandes.
Du menar alltså att resenärerna släpptes av på kvarngatan?
(o-t men hur kom bussen dit utan passera Södra Torget? antar du menar att föraren inte stannade där?)
Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 17:10:07 PM
Du menar alltså att resenärerna släpptes av på kvarngatan?
(o-t men hur kom bussen dit utan passera Södra Torget? antar du menar att föraren inte stannade där?)
Han fortsatte väl Allégatan ända bort till Kvarngatan då.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 09 januari 2009, 17:22:17 PM
Han fortsatte väl Allégatan ända bort till Kvarngatan då.
Svängen från Allégatan in på Kvarngatan klarar man med buss bara om man kör mycket sakta, så det kan knappast ha varit något fel på bussen då i alla fall. Chock eller sinnesnärvaro att köra bussen till uppställningen på Kvarngatan?
Efter timade händelser o ju mer som kommer fram, talar allt mer I ALLA FALL om skeendena efter olyckan för teorierna om svår traumatisk chock. Vill igen gärna jämföra med Staffans berättelse om lokföraren.
Enligt uppgifter i bl a DN har föraren uppgivit att gasen hängde sig, så teorierna
om något elgas-relaterat verkar kunna stämma som grundorsak.
Citat från: Skalman skrivet 09 januari 2009, 18:41:51 PM
Enligt uppgifter i bl a DN har föraren uppgivit att gasen hängde sig, så teorierna
om något elgas-relaterat verkar kunna stämma som grundorsak.
Samtidigt som enligt DN det fortsatta förloppet berodde på att föraren chockades. Det kan naturligvis ha varit en kombination av tekniskt fel och chock.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=871812
Vagntypen är ju konstruerad med mekanisk/elektrisk gas så det kan mycket väl vara vara såväl elektriskt som mekaniskt intermittent fel.
Tyvärr kan gasreglaget ibland krångla i CN113 och MaxCi. Verkligen tur att ingen skadades!
Ja det var en olycka med osannolikt "lycklig" utgång, 8-10 fordon omkringkastade på gatorna, ingen fotgängare i vägen, ingen frontalkollision eller något liknande. Traumatiserande för de inblandade på sätt som kan sätta sig djupt, men inga fysiska skador. Sen kommer vi aldrig få veta, oavsett om det var ett mekaniskt/elektriskt fel eller en felreaktion av föraren, huruvida förarens förmåga att hantera fordonet i den uppkomna situationen kan ha bidragit till den lyckliga utgången.
Mycket tragisk olycka... har själv kört dessa bussar från 1995-2002 det hände ju ofta om mna fick småsten under bromspedalen att bussen inte gick att köra alls eftersom gasen kopplas bort när bromsen är på.... jag hade inte blivit förvånad om buss 019 hade varit med om detta den som var med om en svår olycka för några år sen.. efter rep var den underlig eftersom de hade lyckats sätta bultar rakt ner genom alla kablar från motorn den bussen var helknäpp innan allt var tillrättatt,,,
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2009, 15:33:37 PM
Tändningslås finns ju inte alltid på en buss och det är ju värdelöst iallafall, det enda man kan lyckas göra då är att få ett eventuellt rattlås att nypa till, motorn stannar ju inte.
Har man sinnesnärvaro lägger man ur växeln, det är det effektivaste sättet och det har jag själv fått göra med rusande CR 112:or, motorn hälsar hem då men det är en annan femma.
Att hålla ner farten med bromsarna (annat än p-bromsen) är väldigt svårt, jag har provat.
På busslinks Scania så bromsar man så stängs gasen av, altså det går inte att både gasa och bromsa samtigt, har vart med ett par gånger då gasen slutat fungera pga av bromsen glappat å vart lite nedtryckt hela tiden
Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 15:34:10 PM
Ang inlägget om att stopp resp växelväljare fanns kvar... Det gör det inte, i vissa fall kanske stoppen fungerat, men det är inte nyckel. Lägga i neutral är uteslutet, systemet vägrar göra det för att förhindra övervarvning av motorn.
Har vart med om samma problem på uppsalavägen en gång, då en Maxci med, gasen hängde sig, det är 70 sen 50, föraren släppte gasen inget hände, det slutade med att hon bara la ur växeln, gick bra, motorn varvade ju max, men det är ju lungt, för det finns ju varvstopp vid 2250 rpm
I instruktionsboken till Scania CN113 tryckt 1989 (ja, det är ytterst nördigt att inneha en sådan i sin bokhylla hemma, men det bjuder jag på) står det följande:
El-gas, säkerhetssystem
Varningslampan lyser vid fel på elgassystemet. Vid fel som innebär risk för okontrollerad hastighetsökning kommer växellådan automatiskt inta neutralläge Beroende på felats art kommer tomgång att erhållas. Vid andra fel erhålls reducerat gaspådrag.
El-gas
Bussen är utrustad med elektiskt gasreglage. Elgassystemet är försett med en funktionsövervakning, som varnar för fel i elgassystemet. Om ett fel upptäcks kommer varningslampan att tändas. Felorsaken lagras i systemets styrenhet. Elgassystemets funktion återfås, om felet är tillfälligt, genom att slå av spänningen och starta på nytt. Bussen måste emellertid kontrolleras på verkstad vid första lämpliga tillfälle.
OBS! När bromsljuset tänds erhålls tomgång.
Hejsan!
Det var inte roligt att höra detta. Det kunde slutat värre än vad det blev. Det blir väll att skicka ner bussen till göteborg på rep. eller? Jag förstår att chaffören blev chockad och dom som åkte med blev det med.
Men buss 019 körs i trafik fortfarande efter olyckan för några år sedan?
Citat från: Rickard_ skrivet 10 januari 2009, 13:41:41 PM
Hejsan!
Det var inte roligt att höra detta. Det kunde slutat värre än vad det blev. Det blir väll att skicka ner bussen till göteborg på rep. eller? Jag förstår att chaffören blev chockad och dom som åkte med blev det med.
Men buss 019 körs i trafik fortfarande efter olyckan för några år sedan?
Visst om 019 i trafik efter olyckan men den var borta ganska länge. Sedan tog det tydligen ett tag innan den fungerade som den skulle också... Idag går den f ö på linje 1.
Citat från: Verspieder skrivet 09 januari 2009, 22:50:02 PM
I instruktionsboken till Scania CN113 tryckt 1989 (ja, det är ytterst nördigt att inneha en sådan i sin bokhylla hemma, men det bjuder jag på) står det följande:
El-gas, säkerhetssystem
Varningslampan lyser vid fel på elgassystemet. Vid fel som innebär risk för okontrollerad hastighetsökning kommer växellådan automatiskt inta neutralläge Beroende på felats art kommer tomgång att erhållas. Vid andra fel erhålls reducerat gaspådrag.
El-gas
Bussen är utrustad med elektiskt gasreglage. Elgassystemet är försett med en funktionsövervakning, som varnar för fel i elgassystemet. Om ett fel upptäcks kommer varningslampan att tändas. Felorsaken lagras i systemets styrenhet. Elgassystemets funktion återfås, om felet är tillfälligt, genom att slå av spänningen och starta på nytt. Bussen måste emellertid kontrolleras på verkstad vid första lämpliga tillfälle.
OBS! När bromsljuset tänds erhålls tomgång.
nu har jag för mig på att 627 när den tändes blev det skjuts i kärran, men var ju full gas eller inget då, och ingen retarder..
"Bussföraren hävdar att bussen blev påkörd av en personbil och därefter fick fel på bromsarna.
Föraren har lämnat sin version av vad som hände till polisen och Borås Lokaltrafik."
Borås Tidning
http://www.bt.se/nyheter/boras/bussforaren-det-var-br-fel-pa-bromsarna(1077053).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/bussforaren-det-var-br-fel-pa-bromsarna(1077053).gm)
Fler kommentarer på BT.se idag. Flera förare som helt rätt är irriterade över trafikmiljön på Allegatan där är det inte lätt att köra massor med bilar och folk som går hur som helst även fast det inte är en gårdsgata... De som uttalar sig i BT menar att bussarna är slitna de har rullat ca 55000 mil. Sen är det ju väldigt tajta tidtabeller nuförtiden vilket inte heller gör saken bättre. Visst man ska inte skylla på dåliga tidtabeller men det blir ändå en viss ökad stress när man alltid är sen..
Citat från: yngrot skrivet 11 januari 2009, 09:26:06 AM
De som uttalar sig i BT menar att bussarna är slitna de har rullat ca 55000 mil. Sen är det ju väldigt tajta tidtabeller nuförtiden vilket inte heller gör saken bättre. Visst man ska inte skylla på dåliga tidtabeller men det blir ändå en viss ökad stress när man alltid är sen..
Miltalet ska man nog inte stirra sig blind på, utan istället ifrågasätta servicen. De f.d. Jönköpingsvagnarna i Umeå har tickat på i över 70 000 mil nu, och går som klockor än idag. Och vad kan de blå Vegorna på Norrtäljelinje 676 ha gått idag? Över 100 000 mil?
varför inte trampa på bromsen och stänga av tändningen?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2009, 16:13:13 PM
Ja, det är väl också 15 år sedan den olyckan inträffade vid Nils Ericsonsplatsen, som det då hette. Bussföraren hade ett tag varit borta från busskörningen och jobbat med annat inom Swebus. Jag hade en kollega som kände honom väl och jag minns att han berättade att föraren varit så glad åt att få börja köra buss igen. Och så bara någon dag senare hände olyckan, då en person blev påkörd och dödad. Det som hände var tydligen att bussen börjat rulla av sig själv och när föraren märkte det så trampade han chockad på gasen i stället för bromsen.
Minns också händelsen. Vill minnas det rörde sig om 3778. På dessa då litet nyare bussar var ena dörren öppen. Föraren var något ovan vid denna situation och tryckte på gasen. Bussen rörde sig inte ännu och sedan hände det hela på en gång.Bussen for fram då dörrbromsen släppte.
En annan sak är att bussen inte kan köra framåt innan föraren trycker på bromsen. Att växellådan aktiveras med bromsen är inte alltid naturligt.
I Borås är väl bromsblockeringen ihopmonterad till vänster blinkers?
Själv har jag fått lära mig att om det finns ett antal tillbud så kan nästa tilllbud bli en olycka. Hur är det nu? Rapporteras olika tillbud? När jag gick igenom Svensk Lokaltrafik från tidigt 50 tal så fanns det tabeller på en del tillbud som orsakade att fordon togs ur trafik.
Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:33:40 AM
Miltalet ska man nog inte stirra sig blind på, utan istället ifrågasätta servicen. De f.d. Jönköpingsvagnarna i Umeå har tickat på i över 70 000 mil nu, och går som klockor än idag. Och vad kan de blå Vegorna på Norrtäljelinje 676 ha gått idag? Över 100 000 mil?
Du har helt rätt där med underhållet. Tyvärr är det i vissa lägen eftersatt pga. ändrade upphandlingar och då blir det väl bara det mest nödvändiga som görs och knappt det...
I Borås är väl bromsblockeringen ihopmonterad till vänster blinkers?
[/quote]
Dörrbromsen på bussar i Borås är kopplad så att den släpper via vänster blinker + gaspådrag på nyare bussar. På det viset kan inte nån säga att bussen kör ut från hpl utan att blinka. Dock saknar Vega express A dörrbroms alltså de i serien 240-254 + 260-264...vilket inte är helt lyckat.... men dåvarande VD tyckte inte det behövdes trots ivändningar från oss förare i vagnkommiten...
mao att konstruktionsfel och brist på säkerhetstänkande från tillvärkaren
kommer haverikomisitionen ta sig ann detta fall?
helt klart inte lars ö men jämfört med att köra gatan ner helt panikslagen utan att göra något så
Citat från: michael k skrivet 11 januari 2009, 15:30:44 PM
helt klart inte lars ö men jämfört med att köra gatan ner helt panikslagen utan att göra något så
Är det alltså fastställt att föraren kört gatan ner helt panikslagen utan att göra något?
Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 15:38:04 PM
Är det alltså fastställt att föraren kört gatan ner helt panikslagen utan att göra något?
Nej, det är det inte. Enligt Borås Tidning gick det till så här: Föraren kände när han svängt upp på Allégatan en smäll på vänstersidan som om han blivit påkörd av en bil. Av detta fick bussen en stöt så att den smällde i första bilen. Sedan tyckte han att bromsarna inte fungerade så han fortsatte och smällde de andra bilarna. Strax innan korsningen med Åsbogatan (då har det rullat högst 100 meter från första smällen) hade han kunnat stanna men valde att inte göra det då han skulle hindrat trafiken. Beslutet blev därför att fortsätta drygt 100 meter till och parkera bussen på Kvarngatan vid Södra torget. Där släpptes också resenärerna av. Sedan var hans avsikt att gå tillbaka till olycksplatsen för att se vad som hänt. Det var då polisen "tog" honom.
Vi får ju komma ihåg att allt detta gick mycket snabbt.
Uppgifter från förare om att bromsar inte fungerade är alltid knepiga. De måste tas på största allvar, och samtidigt med en skopa salt. Man kan analysera bromssystemet i minsta detalj utan att hitta något enda fel, men det kan ändå finnas där och uppträda bara under ytterst speciella förhållanden. (Och det kan vara fullständigt felfritt.)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2009, 16:09:31 PM
Om man antar att gasen hängt sig så upplevs det helt klart som att bromsarna inte tar.
Absolut! Men om man trampar hårt på bromspedalen så stannar bussen ändå, eller åtminstone minskar farten så mycket att man får lite mer tid på sig att tänka ut vad nästa steg är (lägga ur växeln, stoppa motorn, stampa till på gasen så att den lossnar, köra runt i cirkel e d). Men man måste alltså komma på att man inte ska sluta trampa på bromsen bara för att det inte händer något, och det är som sagt inte så lätt när tiden börjar rinna ut...
Citat från: JDS skrivet 11 januari 2009, 16:42:37 PM
Absolut! Men om man trampar hårt på bromspedalen så stannar bussen ändå, eller åtminstone minskar farten så mycket att man får lite mer tid på sig att tänka ut vad nästa steg är (lägga ur växeln, stoppa motorn, stampa till på gasen så att den lossnar, köra runt i cirkel e d). Men man måste alltså komma på att man inte ska sluta trampa på bromsen bara för att det inte händer något, och det är som sagt inte så lätt när tiden börjar rinna ut...
Även om det inte kan ha rört sig om någon högre hastighet här - det går nämligen inte att svänga från Lilla Brogatan till Allégatan i någon högre fart - så hinner ju bussen ganska långt från den tid bussföraren upplever att bromsen inte tar tills det den verkligen gör det. Vi får ju ändå komma ihåg att det rör sig om en sträcka på knappt 100 meter. Det blir inte många sekunder för att köra sträckan med 20 km/tim.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2009, 19:29:24 PM
Även om det inte kan ha rört sig om någon högre hastighet här - det går nämligen inte att svänga från Lilla Brogatan till Allégatan i någon högre fart - så hinner ju bussen ganska långt från den tid bussföraren upplever att bromsen inte tar tills det den verkligen gör det. Vi får ju ändå komma ihåg att det rör sig om en sträcka på knappt 100 meter. Det blir inte många sekunder för att köra sträckan med 20 km/tim.
Nej visst. Det är ju det jag säger. En reflektion som jag gör (som inte har så mycket med den här händelsen att göra) är att man kanske skulle simulera lite tekniska fel i körkortsutbildningen. När jag tog busskörkort ingick inget sådant, men det gör kanske det på vissa skolor? Om man har kört lite gamla och "lynniga" fordon så har man en viss beredskap för konstiga fel. Fastnad gaspedal och en motor som inte går att stänga av är väl två klassiker, en annan är att kopplingen plötsligt inte går att trampa ur. Men sådant råkar man ytterst sällan ut för på ett modernt bussgarage...
Citat från: michael k skrivet 11 januari 2009, 12:20:40 PM
varför inte trampa på bromsen och stänga av tändningen?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2009, 14:57:53 PM
Det fungerar i bästa fall bara på bussar som har stoppreglaget kopplat via nyckeln vilket inte alltid är fallet på linjevagnar.
Visst har MaxCin (och CN113) ett tändningslås, men motorn stängs av med en stoppknapp, som finns på höger panel. Knappen kan dock sitta på lite olika ställen på panelen beroende på årsmodell, eller om verkstaden flyttat på den. Likaså kan knappen för retardern sitta lite överallt på högerpaneln.
På Säfflebussarna sitter tändningsvredet på olika ställen, och det är inte självklart att man hittar det snabbt i en paniksituation. På en Säffle modell c:a 1985-2002 sitter vredet på vänster panel och det sitter oftast att det sitter start- och stoppknappar bredvid, eller så har bussen istället ett tändningslås på höger sida ratten. Hoppar vi fram till äldre B9S (modell SL) sitter vredet längst upp på vänster panel, medan det sitter längst ner på vänster panel på nya B9S (modell Göteborg/Partille/Umeå)
Ja tyvärr är det ingen standard på knappplaceringen och även om det varit så från början händer det att efter verkstadsbesök att knappen är flyttad.
Föraren har säkert hammnat i chock och då funkar man inte normalt heller vet detta av egne erfarenhet efter ett över fall i bussen man gör saker som man i efterhand inte riktigt fattar... det går lite i autopilot läge eller hur man nu ska förklara det...
För ett år sedan var den olycksdrabbade bussen inte ens utrustad med iTID. Vill man se bilder från när bussen var i trafik så kan man bland annat se det här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9655.0).
Här ännu en bild på denna BL MaxCi när den just passerar ICA Maxi på Trandögatan som linje 2 den 18 augusti 2008.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18004a.jpg)
Berörd buss ska undersökas i dag tisdag det har även gjorts koll om bussen varit inne för något fel med bromsar eller gaspedal men än så länge har det inte framkommit något om det. De har kollat bak till 2006 längre tillbaka skall kollas oxå men då får man leta i "vanliga" felrapporter. Sen 2006 läggs felrapport in på datan.
Citat från: yngrot skrivet 13 januari 2009, 08:22:11 AM
Berörd buss ska undersökas i dag tisdag det har även gjorts koll om bussen varit inne för något fel med bromsar eller gaspedal men än så länge har det inte framkommit något om det. De har kollat bak till 2006 längre tillbaka skall kollas oxå men då får man leta i "vanliga" felrapporter. Sen 2006 läggs felrapport in på datan.
I slutet av 2006 kom väl felrapportssystemet på datorn? När jag började på BL skrev vi lappar och det var i april 2006.
Kan nog stämma det var i slutet på året... men i Tranemo skriver vi lappar ännu.. ;D
Vi får se vad som kommer fram nu när de har testat bussen vilket polisen gjorde idag...men av vad jag hörde då var de iof sig inte helt klara så verkade det inte vara fel på bussen.. vilket inte utesluter fel vid olyckan..vissa fel försvinner ju efter ett tag...särsklit när bussen kommer till verkstad..
Citat från: yngrot skrivet 13 januari 2009, 16:18:00 PM
Kan nog stämma det var i slutet på året... men i Tranemo skriver vi lappar ännu.. ;D
Vi får se vad som kommer fram nu när de har testat bussen vilket polisen gjorde idag...men av vad jag hörde då var de iof sig inte helt klara så verkade det inte vara fel på bussen.. vilket inte utesluter fel vid olyckan..vissa fel försvinner ju efter ett tag...särsklit när bussen kommer till verkstad..
Eftersom bussen kunde ta sig för egen maskin till Kvarngatan och snyggt parkera där, så har väl felet, som vår gemensamme vän Petter brukar säga; "gått över av sig själv".
Det hittades inget fel vid undersökning i går.... buss 25027 och färdtjänstbussen 959 kommer att skrotas, användbara delar från 027 håller att demonteras..
Citat från: yngrot skrivet 14 januari 2009, 13:51:45 PM
Det hittades inget fel vid undersökning i går.... buss 25027 och färdtjänstbussen 959 kommer att skrotas, användbara delar från 027 håller att demonteras..
Sörjer 027. Ännu en bra buss som försvinner. :(
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2009, 15:15:09 PM
Att vrida om nyckeln (och sätta rattlåset i bruk) är väl inte det första man bör göra på något fordon, eller?
Ur med växeln, snabbt o enkelt.
Rattlås kommer vel bare om nyckel fjernes fra låsen??
Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2009, 15:31:47 PM
OT: Hur är det med de digitala färdskrivarna, registrerar de även när inget förarkort är i? Likt ATC som registrerar som vanligt även när den inte är aktiv.
Elektronisk virker uavsett kort eller ikke. Så om man har glömt sitt kort endag så skall man lage en vagnutskrift före og etter sin kjöring.
Citat från: Knut skrivet 14 januari 2009, 19:07:33 PM
Elektronisk virker uavsett kort eller ikke. Så om man har glömt sitt kort endag så skall man lage en vagnutskrift före og etter sin kjöring.
Tack för svar!
Då verkar det som att den tekniska utredningen är klar enligt vad det står i länken.
http://www.bt.se/nyheter/boras/polisens-utredare-slar-fastbr-inget-tekniskt-fel-pa-bussen(1087397).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/polisens-utredare-slar-fastbr-inget-tekniskt-fel-pa-bussen(1087397).gm)