Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 08 januari 2009, 20:12:26 PM

Titel: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 januari 2009, 20:12:26 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Rysk_Buss_AT_062_78_Birger_Jalsgatan_Stockholm_090108.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Rysk_Buss_AT_062_78_Birger_Jalsgatan_Stockholm_090108b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Rysk_Buss_AT_062_78_Birger_Jalsgatan_Stockholm_090108c.jpg)
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: bjalle skrivet 08 januari 2009, 20:15:02 PM
Miljözonslagsbrytande?
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Trier skrivet 08 januari 2009, 20:25:50 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 januari 2009, 20:15:02 PM
Miljözonslagsbrytande?

Fast det ser ju ut som att bärgar'n drar med en vajer och då bör rimligtvis bussens motor vara igång så att det går att bromsa. Och om det då är miljözon det är frågan som så känns det som ett mycket konstigt sätt att lösa det problemet på.

Tror snarare på fel i växellåda eller liknande, halvautomat som inte går att växla kanske?

//Mr T
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: bjalle skrivet 08 januari 2009, 20:27:41 PM
Citat från: Trier skrivet 08 januari 2009, 20:25:50 PM
Fast det ser ju ut som att bärgar'n drar med en vajer och då bör rimligtvis bussens motor vara igång så att det går att bromsa. Och om det då är miljözon det är frågan som så känns det som ett mycket konstigt sätt att lösa det problemet på.

Tror snarare på fel i växellåda eller liknande, halvautomat som inte går att växla kanske?

//Mr T

Tänkte inte så långt...min tanke var att eftersom den inte åker på stickan så var det inget mekaniskt fel på den.....
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Christer K skrivet 08 januari 2009, 20:52:22 PM
Detta kan väl inte vara rätt att man drar en buss med vajer, jag har bogserat bussar och hade vi alltid en stång mellan fordonen.
/ Christer K
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 08 januari 2009, 21:09:54 PM

   Mycket trevligt.

   Denna buss har ett förflutet i Belgien hos West Belgium Coach, fick bild på den för nåt år sen i Uppsala. Men kan ju säga att bussen hade ju sett sina bästa dagar när det gäller konditionen på plåten då i alla fall.

   //Niclas
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 08 januari 2009, 21:24:58 PM
Miljözoner finns i följande städer om inget ändrats från 1/1 2009:

Stockholm
Göteborg
Malmö
Lund
Helsingborg

Uffe
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 08 januari 2009, 22:13:43 PM
Nu är jag i fel forum, men OJ vilken läcker tungbärgare!  :D
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Oskar A skrivet 08 januari 2009, 22:53:57 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 januari 2009, 21:09:54 PM
   Mycket trevligt.

   Denna buss har ett förflutet i Belgien hos West Belgium Coach, fick bild på den för nåt år sen i Uppsala. Men kan ju säga att bussen hade ju sett sina bästa dagar när det gäller konditionen på plåten då i alla fall.

   //Niclas

Nej, fräschare exemplar har man ju sett. Här är länk till din bild som är tagen innan bussen bytte reg.nummer: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p40211617.html (http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p40211617.html)
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: RoTe skrivet 08 januari 2009, 22:57:26 PM
Citat från: Christer K skrivet 08 januari 2009, 20:52:22 PM
Detta kan väl inte vara rätt att man drar en buss med vajer, jag har bogserat bussar och hade vi alltid en stång mellan fordonen.
/ Christer K

Kan vara så att det inte finns något vettigt drag i fronten för en stång. Men dras den med wire utan luftslang mellan måste ju motorn fungera, annars hade den fått åkt på stickan.
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: BadTab skrivet 08 januari 2009, 23:20:24 PM
kan ju vara att det blir för högt att ta den på stickan..
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: homer skrivet 09 januari 2009, 00:35:09 AM
vet inte ryska åkere om dessa miljözonsregler eller chansar man??? det är ju inte den första som blir utdragen och säkerligen inte den sista heller
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 09 januari 2009, 05:36:59 AM
Miljözonsproblem känns tveksamt då bärgaren ju drar bussen IN mot stan i riktning mot Nybroplan och möjligen Djurgården eller Slottet som destination...
Frågan är väl närmast om maskineriet snurrar, annars borde det bli tämligen tungstyrt.
En anledning till att man drar med vajer i stället för att lyfta kan ju även vara rost, jag vet att vissa bussar varit så rostiga att man inte kunnat lyfta dem utan att riskera brott på balken.
//Fredrik
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Magnus_J skrivet 09 januari 2009, 05:56:37 AM
miljözon enliget dagens metro iaf
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 09 januari 2009, 07:07:46 AM
På väg till Frihamnen/Värtahamnen då kan man förmoda...
//Fredrik
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Thomas N skrivet 09 januari 2009, 11:39:44 AM
Såg ryska bussar bärgas bort på Hamngatan och Myntgatan i går eftermiddag så nog var det miljözonsrazzia alltid.
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 09 januari 2009, 14:51:36 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 09 januari 2009, 05:56:37 AM
miljözon enliget dagens metro iaf
www.metro.se/se/misc/pdf/2009/01/09/SESTO_2009_01_09.pdf  sid.4

En liten blänkare i högerspalten. Konstaplarna övervakar operationen med falkblick...

Huvudartikeln på sidan behandlar något nytt slags superknark som  brukarna blir "helt borta i huvudet" av, och vid avtändningen blir "mycket våldsamma"...

Prioriteringar??? För egen del känns det mindre allvarligt att ryssen kör omkring med en sunkig Neo på stadens gator - än att jag i samma kvarter riskerar att möta en helgalen pundare  :o...




Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: M224 skrivet 09 januari 2009, 14:58:10 PM
Snacka om att sila mygg och svälja kameler!

Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 09 januari 2009, 15:28:55 PM
Citat från: M224 skrivet 09 januari 2009, 14:58:10 PM
Snacka om att sila mygg och svälja kameler!



Något...  >:(

Vi har förresten två lastbilar som precis slutade att få gå i miljözonen. Min däremot, som är identisk men som tillverkades år 2001 istället för 2000 får lov att gå där...
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Blue skrivet 09 januari 2009, 16:15:28 PM
För att vi ska få rättvis konkurrens är det viktigt att dom bogserar bort och bötfäller dom som kör med för gamla fordon i miljözonerna! Annars kunde ju vi behållit våra gamla bussar som var betalda och fortfarande fungerade bra, dessutom hade vi sluppit lägga ut 150.000 på ett filter till dubbeldäckaren.
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Trier skrivet 09 januari 2009, 18:02:07 PM
Jag håller med om att vi ska efterleva de lagar och regler vi har, en hela systemet med miljözoner är så duktigt korkat från början till slut så jag har full förståelse för de som struntar i det. Det hade ju faktiskt gått att göra ett system som gynnade miljön mer både lokalt och globalt och dessutom blev billigare för åkarna.


//Mr T



Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: M224 skrivet 09 januari 2009, 18:57:04 PM
Snart uppdateras väl miljözonen så att inga dieselbussar/lastbilar äldre än 2005 får åka in i stan, medans alla gamla bilar fortsätter att förpesta miljön...   ::) (obs! sarkasm!)
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Danne B. skrivet 09 januari 2009, 19:27:15 PM
Citat från: RoTe skrivet 08 januari 2009, 22:57:26 PM
Kan vara så att det inte finns något vettigt drag i fronten för en stång.

Håller draget för att dra bussen med en wire (och med dom ryck det troligen blir) så lär det ju hålla för en stång...?! ;)

//Danne
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: RoTe skrivet 09 januari 2009, 20:39:54 PM
Citat från: Danne B. skrivet 09 januari 2009, 19:27:15 PM
Håller draget för att dra bussen med en wire (och med dom ryck det troligen blir) så lär det ju hålla för en stång...?! ;)

//Danne

Vissa har ju bara en svetsad ögla. Hur får du dit en stång i en sådan?
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: tobias-säffle2000 skrivet 09 januari 2009, 20:56:36 PM
oj vad många avgasrör den hade snygg bärgare :)
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 21:36:37 PM
Summa summarum; om det var en miljözonsåtgärd. Att symboliskt ansluta en vajer...
Vagnens förorenade motor måste ju vara igång så miljövinst är det inte och har man tvångsmedlen att koppla vajern borde man ju kunnat få bort bussen utan bärgare eller hur?
Spontant ser det som en säker men otillåten fordonsförflyttning, bussen går utan motor men med akut fungerande bromsar, dvs vagnen har bromstryck men kan inte ladda. Troligen o förhoppningsvis är det inte så. Lika mycket hoppas jag det inte handlar om en miljözonsbärgning, för i så fall väcker förfarandet bara löje, rimligen gör man bara så här vid havererad drivning med andra funktioner igång.

Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: RoTe skrivet 09 januari 2009, 21:41:44 PM
Polisen vill ju bara att bussföretaget ska få betala bärgningen. De skiter ju i om motorn går eller ej. Betala bärgning och ev böter är straff nog. Miljön bryr dom sig mindre om.
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: michael k skrivet 09 januari 2009, 21:54:13 PM
har inte dessa miljözoner förklarats ogiltiga i någon eu-domstol??
har för mig läst något om det på schönfelders sida
hur som haver miljötalibaner är det värsta som finns
nu när folk slutat röka och börjat motionera så letar man upp ett nytt sätt att dj***as med folk
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 21:54:40 PM
Givetvis kan jag ha viss förståelse för tanken, men sett till det allmänna hade jag hellre sett ökat fokus på broms & däckkontroll på utländska tunga fordon (främst där problemen finns tyvärr) helst redan vid ankomst till landet än några timmar i en innerstad. Dessutom är reglerna alldeles felkonstruerade i vissa fall. Se inlägget innan där lastbilsförarens bil klarar sig ett år till bara på årsmodellsdatum.
Självklart ska vi göra allt rimligt för miljön, men var ska resurserna läggas?

Själv ser jag ju hellre "tunga gruppen" står och gör flygande vid Stenaterminalen än att de kollar årsmodeller på heden... (o fan vet om inte det sista är vanligast-det är ju lättast o ger fina siffror i stat:en)
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Danne B. skrivet 10 januari 2009, 08:05:04 AM
Citat från: RoTe skrivet 09 januari 2009, 20:39:54 PM
Vissa har ju bara en svetsad ögla. Hur får du dit en stång i en sådan?

Bra fråga... Tänkte faktiskt inte på det! :-[ ;)

//Danne
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: michael k skrivet 10 januari 2009, 12:09:54 PM
i en skruvoplan är det en ordendtlig ögla som det går att fästa en stång i
den här bussen är väl en 88 eller nåt
den är nog ombyggd för att se lite nyare ut
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 10 januari 2009, 12:12:12 PM
Citat från: michael k skrivet 10 januari 2009, 12:09:54 PM
i en skruvoplan är det en ordendtlig ögla som det går att fästa en stång i
den här bussen är väl en 88 eller nåt
den är nog ombyggd för att se lite nyare ut

   Bussen är en -89 tagen itrafik 9002 och hade regnr EVF-934 i Belgien.

  //Niclas
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: michael k skrivet 10 januari 2009, 14:19:15 PM
en v10 sugis då
jag gillar dessa gamla bussar med v10 lika slöa i alla farter men slutade alldrig att dra 140km no problems
fast jag brukade bara köra i hundratjugo  :o
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 10 januari 2009, 14:48:30 PM
Citat från: RoTe skrivet 09 januari 2009, 21:41:44 PM
Polisen vill ju bara att bussföretaget ska få betala bärgningen. De skiter ju i om motorn går eller ej. Betala bärgning och ev böter är straff nog. Miljön bryr dom sig mindre om.

Just precis. Finns definitivt ingen miljövinst i att köra ut en bärgare för att dra en miljözonsförbrytare ut ur stan (mer än att förbrytaren förmodligen kört där för sista gången med det fordonet).

Själv körde jag en både svart och vitrykande FL7 årsm 96 idag, och eftersom den har ett filter (tveksamt om det gör någon som helst nytta), så fick den gå i miljözonen några år till. Tragikomiskt skulle jag vilja säga! Förresten så skitar den inte ner mindre i Löddeköpinge och Kävlinge (där jag var idag) än vad den hade gjort inne i Malmö.
Det vore bra mycket bättre om man istället för miljözoner höjde skatten radikalt för gamla fordon och subventionerade nya. Då hade ju åkarna faktiskt sporrats att köpa nytt och köra med överallt. Inte bara i de städer som har en miljözon. Dessutom är det ju oftast så att man tjänar på att amortera ett nytt fordon än att stå på verkstad med ett gammalt. Inte alla åkare som insett det bara...
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Trier skrivet 10 januari 2009, 23:04:43 PM
Citat från: michael k skrivet 10 januari 2009, 14:19:15 PM
en v10 sugis då
jag gillar dessa gamla bussar med v10 lika slöa i alla farter men slutade alldrig att dra 140km no problems
fast jag brukade bara köra i hundratjugo  :o

Jag körde en gammal Space, typ en 87'a, rätt ofta ett tag som också hade en sugis kopplad till en 6-växlad låda och den var väldigt skön att köra. Blev på nåt sätt ett skönt naturlig lunk med en sån motor.

Men det är klart, när mätarn visade på 40 km/h i de brantaste Kasselbackarna så var det ju inte lika roligt. ;)

//Mr T
Titel: SV: En Ryss på kroken...
Skrivet av: Knut skrivet 10 januari 2009, 23:17:30 PM
SwebusExpress buss 30(KH15024) får visst lov å kjøre ut dette året så er den over og ut :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(