(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0222_LKK878_Trollhattan_940526.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0222_LKK878_Trollhattan_940526-2.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0223_LKJ638_Trollhattan_940526.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0227_LDP749_Alingsas_920818.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0227_LDP749_Alingsas_920818-2.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0229_LGZ770_Vanersborg_940526.jpg)
Vilken vagn reagerade du på och varför?
Är 0193-0194 dito?
Snälla sluta inte, dessa bilder från swebus barndom är ju underbara!
Synd bara jag missade de första riktigt intressanta åren 1990-1992 då mycket gammlat försvann..
Alla dina historiska bilder uppskattas mycket av mig!
Har du nån bättre bild på den blå bussen linje 11 på bild 1??
Det borde jag ha men det kommer separat i sånt fall.
Menade om även de var fd GDG.
Som sedan blev GS 193-194...
Hej
1. Vilken sorts buss är den blå bussen första bilden? Kaross och chassi?
2. Tack för bilder på GDG- bussar, speicellt Alpus bussar.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 09 januari 2009, 12:23:02 PM
Hej
1. Vilken sorts buss är den blå bussen första bilden? Kaross och chassi?
mvh Stefan P
Det är en Scania N113 Wiima K202 från 1992. För övrigt en av de första lågentrébussarna som levererdes i Sverige. Trollhättebuss köpte tre sådana, som sedan hamnade hos Linjebuss (när det köpte Trollhättebuss) och avslutade sina dagar i Råsta. När dessa bussar beställdes hade Scania ännu inte börjat med helbyggda lågentrébussar, därav Wiima-karossen.
Undrar om det var denna buss vi prova i Borås innan vi köpte de förts Wiima lågentre...
Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2009, 23:27:28 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0222_LKK878_Trollhattan_940526.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0222_LKK878_Trollhattan_940526-2.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0223_LKJ638_Trollhattan_940526.jpg)
Och då måste jag ju ta chansen att få lägga in en tidigare bild, GDG 1387, sedermera Swebus 0224.
(http://www.wasatrafik.se/gdg/gdg4146.jpg)
Fotograf:Kenneth Lindberg
0224, den fick jag aldrig på bild.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2009, 23:02:19 PM
Som sedan blev GS 193-194...
Nej, det var 0192 och 0193 i Alingsås (fd GDG 1280 och 1281, har jag för mig) som blev GS 192-193.
0194 fanns väl i Vänersborg om jag inte är ute och cyklar. Orkar inte rota bland mina gamla listor just nu.
Det var farligt nära att jag dreglade i tangentbordet på nya datorn när jag såg dessa bilder. Du får varna känsliga tittare först. ;D
//Jonas G
du har rätt, GS hade dem som skolbussar i Alingsåstrakten någonstans. Minns ej vilken skola det var eller året jusrt nu.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2009, 13:03:24 PM
Det är en Scania N113 Wiima K202 från 1992. För övrigt en av de första lågentrébussarna som levererdes i Sverige. Trollhättebuss köpte tre sådana, som sedan hamnade hos Linjebuss (när det köpte Trollhättebuss) och avslutade sina dagar i Råsta. När dessa bussar beställdes hade Scania ännu inte börjat med helbyggda lågentrébussar, därav Wiima-karossen.
Och bussen på bilden är alltså Trollhättebuss 113 (PDY550) som blev Linjebuss 1313.
Jättetrevliga bilder dessutom!
/ GNl
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2009, 13:03:24 PM
Det är en Scania N113 Wiima K202 från 1992. För övrigt en av de första lågentrébussarna som levererdes i Sverige. Trollhättebuss köpte tre sådana, som sedan hamnade hos Linjebuss (när det köpte Trollhättebuss) och avslutade sina dagar i Råsta. När dessa bussar beställdes hade Scania ännu inte börjat med helbyggda lågentrébussar, därav Wiima-karossen.
Så MaxCi introducerades 1993 då?
Jag trodde första MaxCin såg dagens ljus redan -92, men jag får korrigera hjärnan en aning då. ;)
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2009, 19:17:11 PM
Så MaxCi introducerades 1993 då?
Jag trodde första MaxCin såg dagens ljus redan -92, men jag får korrigera hjärnan en aning då. ;)
//Fredrik
Nej, det är det väl ingen som sagt. Det jag skrev var att Scania inte kunde erbjuda leverans av tre helbyggda lågentrébussar när Trollhättebuss gjorde sin beställning. Den första MaxCin visades för en större publik vid Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992. Jag är dock inte säker på om den var klar för serieleverans då.
Oavsett vilket så borde väl September -92 räknas som -93 års modell vilket betyder att vi båda har rätt beroende på hur man ser på det. ;D
//Fredrik
Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2009, 23:27:28 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0222_LKK878_Trollhattan_940526.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0222_LKK878_Trollhattan_940526-2.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0223_LKJ638_Trollhattan_940526.jpg)
"Pojken och flickan på Drottningtorget se dom kysser varann
Dom blundar för bussar som kör förbi som bara älskande kan..."
-Nå, artist och låt? 8)
Kunde bara inte låta bli, passade bilderna, mumma som alltid Micke!
/M
Tack, kul det uppskattades.
Citat från: Mattias skrivet 11 januari 2009, 07:15:11 AM
"Pojken och flickan på Drottningtorget se dom kysser varann
Dom blundar för bussar som kör förbi som bara älskande kan..."
-Nå, artist och låt? 8)
Kunde bara inte låta bli, passade bilderna, mumma som alltid Micke!
/M
Den texten passar väldigt bra till bilden. Texten är nämligen skriven av Peter LeMarc, som kommer från Trollhättan.
Texten fortsätter för övrigt: "Dom blundar för bussar som kör förbi som bara älskande kan."