Hej
Jag undrar vilka priser det är på länskort eller liknade kort med samma giltighet?
I Uppsala län är 990 kr.
Vilka priser har vi stadsbussarna runt om i Sverige?
mvh Stefan P
Dalarna från och med idag.
1100 SEK för ett länskort
740 för ett två zonerskort
360 för ett enzonskort
260 för ett "upp till 20"
En pant på 50 pix tillkommer för det "fysiska kortet", men det får du tillbaka om du löser in det.
Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2009, 18:12:51 PM
Hej
Jag undrar vilka priser det är på länskort eller liknade kort med samma giltighet?
I Uppsala län är 990 kr.
Vilka priser har vi stadsbussarna runt om i Sverige?
mvh Stefan P
Stockholms län 690:- (och ändå klagas det hela tiden om att det är för högt...)
Västtrafik - sju miljard olika priser, zoner, kort, giltighetstid, områden och allt möjligt.
Med länskort, menar vi 30 dagar då?
Isåfall, Norrbotten 1740kr.
Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:16:54 PM
Västtrafik - sju miljard olika priser, zoner, kort, giltighetstid, områden och allt möjligt.
Varför inte göra som KLT då, lägg inte någonting alls upp på deras hemsida! Resenäraren får väl en trevlig överaskning först när de öppnar pdf tidtabeller. ::)
(Eller få upp priset genom att söka på reseplanerare, men då får man bara priset för den ressträcka, ingen översikt.)
Vad vi inte tänker på i den här tråden är att dessa resor är "samhällsbetalda" på något vis.
Vi (passageraren) betalar en bråkdel av det verkliga priset för resan. Resten gå över skattsedeln.
Vill minnas att i Stockholm betalar man 30% procent av det verkliga priset, medans man i Dalarna betalar ca 55% av det verkliga priset.
Citat från: Wetjo skrivet 07 januari 2009, 21:51:00 PM
Vad vi inte tänker på i den här tråden är att dessa resor är "samhällsbetalda" på något vis.
Vi (passageraren) betalar en bråkdel av det verkliga priset för resan. Resten gå över skattsedeln.
Vill minnas att i Stockholm betalar man 30% procent av det verkliga priset, medans man i Dalarna betalar ca 55% av det verkliga priset.
I Södermanland kostar ett månadskort i stadszon 590 kr, 560 innan höjning, och i Strängnäs, Katrineholm och Nyköping något mindre.
På landsort varierar priset beroende på zoner och finns i två varianter, Pendlar- och Pendlarplus. Båda är i stort sett likvärdiga men det senare gäller även på tåg aktuell sträcka inom länet samt inom stadstrafik för de valda zonerna.
I Örebro län kostar:
Länskort 1450:-
Pendlarkort på en bestämd sträcka kostar från 395 - 1175 :- beroende på resans längd.
Pendlar+ kort på en bestämd sträcka kostar från 595 - 1375 : beroende på resans längd.
Skillnaden mellan Pendlarkort och Pendlar+ är att pendlarkortet bara gäller länstrafiksbuss medan Pendlar+ också gäller på anslutande stadstrafik, tåget(Ej på X2000) samt på Swebus Express.
Tätortskort i Örebro 360 kr, Karlskoga 300 kr och Lindesberg 295 kr.
Fritidskort 290 kronor. (Gäller som ett länskort men endast vardagar efter 17:00 samt hela dygnet på helgerna.)
I Halland kostar ett länskort för 30 dagar 865 kronor gäller från Frillesås i kungsbacka ner till Båstad.
För Halmstad kostar ett månadskort 525 kronor och gäller då i Hela Halmstads kommun.
En enkelbiljet kostar
Vuxen 23 kronor
Barn 14 kronor
Halmstads och Falkenbergs Månadskort gäller i hela kommunen där går kommunerna in och subventionerar korten.
Så zon 1,2.3 är samma pris.
Så även om man bor i Halmstad eller 2 mil utanför som jag är det samma pris på månadskortet 525 kronor.
Gotlands kommun:
Länskort: 675:-
Förortskort (inom 23 km från en av 5 tätorter): 450:-
Visbykortet (stadstrafiken): 335:-
Samtliga kort gäller 30 dagar
Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 januari 2009, 21:25:38 PM
Varför inte göra som KLT då, lägg inte någonting alls upp på deras hemsida! Resenäraren får väl en trevlig överaskning först när de öppnar pdf tidtabeller. ::)
(Eller få upp priset genom att söka på reseplanerare, men då får man bara priset för den ressträcka, ingen översikt.)
De kanske har läst här...för vips så finns det en prislista på hemsidan... ;)
/Rickardo
Citat från: Rickardo skrivet 13 januari 2009, 20:22:46 PM
De kanske har läst här...för vips så finns det en prislista på hemsidan... ;)
/Rickardo
Ojojoj ser man på! :)
Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:16:54 PM
Västtrafik - sju miljard olika priser, zoner, kort, giltighetstid, områden och allt möjligt.
Okej då, men för att vara exakt så kostar Västtrafikkort med 30-dagars Regionen Runt-laddning 1415 kr för vuxen. Dock är Västtrafik ett väldigt stort område.
Vill man inte allt för långt utanför Göteborg kan man köpa en Kranskommunladdning för 850 kronor.
Månadskort inom Göteborg kostar 435 kronor.
Citat från: Anton i Axvall skrivet 13 januari 2009, 20:57:05 PM
Okej då, men för att vara exakt så kostar Västtrafikkort med 30-dagars Regionen Runt-laddning 1415 kr för vuxen. Dock är Västtrafik ett väldigt stort område.
Vill man inte allt för långt utanför Göteborg kan man köpa en Kranskommunladdning för 850 kronor.
Månadskort inom Göteborg kostar 435 kronor.
1415 kronor för att åka i Hela Västra Götaland är relativt billigt om man jämfört med Örebro län där det kostar 1450 kronor för resor i ett betydligt mindre län. Att Västtrafik har många olika kort och biljetter beror nog på att Västtrafik uppstod genom en sammanslagning av flera olika län och att taxorna fortfarande inte är helt samordnade. T ex finns 20 kortet endast i det som tidigare var Skaraborgs län. Dessutom finns det fortfarande inget värdekort som gäller i hela Västtrafik då man för värdekorten fortfarande använder Prodata i vissa delar av länet och Scanpoint i övriga länet. Man kan undra när dom skall lyckas skapa ett värdekort som fungerar i det nya biljettmaskinssystemet?
Problemet idag är att det finns en hel uppsjö med lokala taxor, värdekort etc. Om du åker mellan Göteborg-Trollhättan så kostar det olika beroende på vilken taxelista man tittar på, bussföraren har en hel uppsjö med maskiner. T.ex har man familjebiljett i den ena prislistan men inte i den andra...
Åker man med bussen från Borås till Trollhättan så finns det än fler priser, och där var det väl också olika prislistor beroende på vilken bussoperatör som körde. Nån bussoperatör körde nämligen varannan tur eller nåt sånt, och de hade ännu ett taxasystem där man kunde få ett annat pris. ;)
Citat från: ch skrivet 14 januari 2009, 06:42:16 AM
Problemet idag är att det finns en hel uppsjö med lokala taxor, värdekort etc. Om du åker mellan Göteborg-Trollhättan så kostar det olika beroende på vilken taxelista man tittar på, bussföraren har en hel uppsjö med maskiner. T.ex har man familjebiljett i den ena prislistan men inte i den andra...
Åker man med bussen från Borås till Trollhättan så finns det än fler priser, och där var det väl också olika prislistor beroende på vilken bussoperatör som körde. Nån bussoperatör körde nämligen varannan tur eller nåt sånt, och de hade ännu ett taxasystem där man kunde få ett annat pris. ;)
Även Kinnekulletåget kör ju med någon slags egen taxa. Varför tillåter Västtrafik detta? Kör man för Västtrafik så borde det ingå i avtalet att Västtrafiks taxor gäller. Varför krångla till det genom att låta varenda operatör hitta på sin egen taxa?
Citat från: ch skrivet 14 januari 2009, 06:42:16 AM
Problemet idag är att det finns en hel uppsjö med lokala taxor, värdekort etc. Om du åker mellan Göteborg-Trollhättan så kostar det olika beroende på vilken taxelista man tittar på, bussföraren har en hel uppsjö med maskiner. T.ex har man familjebiljett i den ena prislistan men inte i den andra...
En hel uppsjö vet jag inte om man kan kalla det. Det finns två system, ett som tidigare användes av GLAB och ett som tidigare användes av Älvsborgstrafiken. I bussarna finns två maskiner: Scanpoint och "Hajen". Det finns tre avläsare: Förutom de nämnda även Prodata ("Magnus").
Citat från: ch skrivet 14 januari 2009, 06:42:16 AM
Åker man med bussen från Borås till Trollhättan så finns det än fler priser, och där var det väl också olika prislistor beroende på vilken bussoperatör som körde. Nån bussoperatör körde nämligen varannan tur eller nåt sånt, och de hade ännu ett taxasystem där man kunde få ett annat pris. ;)
I dag är det samma sak som Göteborg-Trollhättan. Ur vilket historiskt perspektiv du skriver om hur det var tidigare vet jag inte, men SJ började väl köra den här linjen någon gång redan på 1950-talet. Den gick då via Vårgårda och Sollebrunn. Sedan länsbolagen kom till 1983 har förhållandena varit likartade dem som gäller nu.
Citat från: Jonas1968 skrivet 14 januari 2009, 09:37:15 AM
Även Kinnekulletåget kör ju med någon slags egen taxa. Varför tillåter Västtrafik detta? Kör man för Västtrafik så borde det ingå i avtalet att Västtrafiks taxor gäller. Varför krångla till det genom att låta varenda operatör hitta på sin egen taxa?
Här är också en tokig sak. Västtrafik har i sina tidtabeller med tåg, men vissa tåg är typ länståg, Intercity etc som råkar passera på aktuell sträcka. För dessa kan inte Västtrafik svara på prisfrågor utan man hänvisas till SJ. SJ kan inte alltid uppge pris. Man kan åka med t.ex månadskort men bara om det är viss typ osv. Här blir det då en komisk effekt:
Om jag åker SJ-tåg (som finns med i Västtrafik-tidtabell) mellan t.ex Göteborg och Trollhättan så får jag ta med mig 2 barn och 2 hundar utan extra kostnad. Om jag däremot tar buss 600/610 så får jag betala för mig själv, 2 barn och 1 hund (2 hundar åker för priset av en (men det står inte i alla prislistor)). De står med i samma tidtabell utgiven av Västtrafik. Om jag däremot hoppar på ett Västtrafiktåg (som körs av SJ) så gäller Västtrafik-taxa. Snurrigt?
Citat från: ch skrivet 15 januari 2009, 22:51:53 PM
Här är också en tokig sak. Västtrafik har i sina tidtabeller med tåg, men vissa tåg är typ länståg, Intercity etc som råkar passera på aktuell sträcka. För dessa kan inte Västtrafik svara på prisfrågor utan man hänvisas till SJ. SJ kan inte alltid uppge pris. Man kan åka med t.ex månadskort men bara om det är viss typ osv. Här blir det då en komisk effekt:
Om jag åker SJ-tåg (som finns med i Västtrafik-tidtabell) mellan t.ex Göteborg och Trollhättan så får jag ta med mig 2 barn och 2 hundar utan extra kostnad. Om jag däremot tar buss 600/610 så får jag betala för mig själv, 2 barn och 1 hund (2 hundar åker för priset av en (men det står inte i alla prislistor)). De står med i samma tidtabell utgiven av Västtrafik. Om jag däremot hoppar på ett Västtrafiktåg (som körs av SJ) så gäller Västtrafik-taxa. Snurrigt?
Inte snurrigare än att Västtrafik köper platser för resande med periodkort på aktuella tåg. Precis som man gör på Swebus Express. I grunden är det alltså SJ:s tåg, SJ:s bestämmelser och SJ:s taxor.
Vilket vore alternativet? Att Västtrafiks periodkort inte skulle gälla på dessa tåg? Vore det bättre?
Citat från: virtual1 skrivet 07 januari 2009, 21:15:56 PM
Stockholms län 690:- (och ändå klagas det hela tiden om att det är för högt...)
Stackars Stockholmare! :( De kan ju alltid flytta norrut. Där pendeltåg, tunnelbana och nattbussar saknas helt, finns dessa priser på månadskort:
Västernorrland: Månadskortet borttaget. Endast "Reskortet" finns. Detta laddar du upp med jämna hundratal och sedan kan du åka med alla linjer överallt i Västernorrlands och Jämtlands län. Säg bara "Udda resa" innan, så fixar föraren det lätt.
http://dintur.se/index.asp?l=485&p=494
Jämtland: Månadskort
930 kr för vuxen. Dessutom finns "Best Pricekortet" som är samma kort som "Resekortet" ovan.
http://www.ltr.se/priser/
Västerbotten: Här är alla busskort låsta mellan två punkter och priset varierar beroende på avstånd. Månadskortet heter "Periodkort". Har du 62 km enkel resa mellan jobbet och bostaden blir det
1352 kr/mån med ett periodkort. Åker du på en helt annan sträcka än din vanliga gäller inte detta periodkort, utan det blir att ta till enkelbiljetter. Alternativt köper du en massa rabattkort som gäller mellan de olika orter som du har tänkt att åka till. "Udda resa" som i Jämtland/Västernorrland existerar inte.
http://tabussen.nu/default.asp?ML=8368
Om du endast ska röra dig i Umeå stad klarar du dig undan med
440 kr för ett 30-dagarskort:
http://tabussen.nu/default.asp?ML=8360
Medan man i Skellefteå tätort betalar
470 kr för sitt 30-dagarskort:
http://skelleftebuss.se/system/visa.asp?FID=358&HID=307&HSID=3719&ActMenu=4636
Gävleborg: 30-dagars kort vuxen =
1110 kr.
http://www.x-trafik.se/biljettshop/productinfo.asp?ProductID=16
I SL-trafiken betalar man också nästan hälften 47% av priset 53% är skattefinansierat ;)
Örebros priser
http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder____4323.aspx
de ha ren bra nivå på lägsta laddning av rabbatkorten med 50 kronor
Citat från: robbes skrivet 18 januari 2009, 15:08:33 PM
Örebros priser
http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder____4323.aspx
de ha ren bra nivå på lägsta laddning av rabbatkorten med 50 kronor
Rabattkorten ger dessutom hela 50% rabatt på enkelbiljett-kontantpriset. Äntligen en huvudman som förstått att kontantpriset måste vara minst dubbelt så dyrt för att alla pendlare ska överge enkelbiljetterna. Bra Örebro! :D
Citat från: Verspieder skrivet 18 januari 2009, 18:48:11 PM
Rabattkorten ger dessutom hela 50% rabatt på enkelbiljett-kontantpriset. Äntligen en huvudman som förstått att kontantpriset måste vara minst dubbelt så dyrt för att alla pendlare ska överge enkelbiljetterna. Bra Örebro! :D
50 % är stadsbussarna i Örebo 20% på lansdorts linjer
Men med 50 spänn som minsta kan ju folk aldrig säga det är dyrt med ett rabatt kort ju
rabatt kortet är också 6 kr billigare än sms biljetter med
Dock förlorar ungdommar då de ej har rabatt alls
en annan bra formulering med i prislsitan om växling etc
Föraren är inte skyldig att växla större belopp än 100 kr, men gör det självfallet om växel finns.
här finns samtliga priser med då det gäller kontant kontra rabatt kort
http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder____2858.aspx
sedan finns en annan bra formulering anser jag
Barnvagn med barn får tas med gratis i mån av plats. Av säkerhetsskäl måste barnvagnar placeras så att mittgången inte blockeras. Det är alltid föraren som avgör hur många barnvagnar som kan tas med utan att äventyra säkerheten.
http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder.aspx?id=2861