Man kan tycka att bättre begagnade utländska bussar skulle kunna vara en smidig lösning inför högertrafiksomläggningen 1967. Byggd för högertrafik i sitt ursprungsland. Billigare än en ny buss och borde varit smidigare än omständiga och dyrbara ombyggnader av gamla bussar. Men trots detta så har jag inte hört så mycket om att detta har hänt. Har bara hört talas om ett par enstaka fall där någon ägare köpt begagnat från utlandet istället för ny buss eller att bygga om de gamla
Hur vanligt var detta egentligen? Och hur kommer det sig att det inte skedde mer än vad det gjorde?
De enda som i större utsträckning köpte begagnat var SJ som köpte ett stort antal gamla danska DSB-bussar. Många av dessa var dock i dåligt skick och gick knappast i trafik någon längre tid.
I övrigt köpte ytterligare några företag gamla danska bussar, och även några norska kom in, bl a till Gamla Upsala Buss.
Staten finansierade ju det hela, så det fanns ingen anledning att köpa gamla (ofta utslitna) utländska bussar.
Det fanns inte särskilt mycket bättre begagnat att köpa från de länder som redan hade högertrafik om man inte ville köpa bussar som var mer än 12 år gamla. Det var väl bra nog att man lyckades hålla liv i vänstertrafikbussar från slutet av 1940-talet fram till september 1967.
De utländska bussar som trots allt letade sig hit blev i regel inte särskilt långlivade i vårt land.