Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kristian skrivet 01 januari 2009, 22:08:41 PM

Titel: Tre frågor om Busslink i Stockholm.
Skrivet av: Kristian skrivet 01 januari 2009, 22:08:41 PM
Jag har tre frågor som jag började fundera på efter ett samtal igår.

1: Är Busslinks blå gasbussar med nummer 7001-7009 f.d. Göteborgare?
2: Äger Swebus de Lahtibussar som går i Nynäs? Jag fick höra att de endast hyrs ut till Busslink.
3: Är Ösmo inget eget garage längre, utan lyder under Handengaraget?

Tacksam för svar.
Titel: SV: Tre frågor om Busslink i Stockholm.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 22:13:59 PM
1. Nej
2. Nej, ägs av Busslink
3. passar på frågan
Titel: SV: Tre frågor om Busslink i Stockholm.
Skrivet av: Kristian skrivet 01 januari 2009, 22:15:59 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 22:13:59 PM
1. Nej
2. Nej, ägs av Busslink
3. passar på frågan
Oj, det var kvickt. Tackar. :) Jag har visserligen kollat med Vägverket och Svensk Busshistoria, men det kändes självklart bäst att fråga här också.
En fråga kvar då.
Titel: SV: Tre frågor om Busslink i Stockholm.
Skrivet av: Oskar A skrivet 01 januari 2009, 22:16:45 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 22:13:59 PM
1. Nej



Stämmer bra att de levererades nya till Söderhallen. Dock omfattades dessa nio av trängselpaketet vilket borde innebära att det i själva verket är SL som äger bussarna.
Titel: SV: Tre frågor om Busslink i Stockholm.
Skrivet av: Rufus skrivet 01 januari 2009, 22:20:11 PM
Svar på fråga 3: Nynäshamn/Ösmo och Handen tillhör sen några månader tillbaka Södertörns trafikområde.
Titel: SV: Tre frågor om Busslink i Stockholm.
Skrivet av: Kristian skrivet 01 januari 2009, 22:21:21 PM
Citat från: Rufus skrivet 01 januari 2009, 22:20:11 PM
Svar på fråga 3: Nynäshamn/Ösmo och Handen tillhör sen några månader tillbaka Södertörns trafikområde.
Jaså, är det så det heter. Tackar tackar. :)
Titel: SV: Tre frågor om Busslink i Stockholm.
Skrivet av: homer skrivet 01 januari 2009, 22:43:43 PM
Att busslink har valt att organisera trafikområdena på ett visst sätt betyder inte att "garaget" inte finns, det är ett eget avtal som inte har någonting med Handenavtalet att göra