Ett trevligt reportage om spårvagnsnätets utbredning i Uppsala på UNT.TV.
http://www2.unt.se/UNT_TV/1,4758,,00.html?MC=0&ID=1497 (http://www2.unt.se/UNT_TV/1,4758,,00.html?MC=0&ID=1497)
Sedan kom bussarna... :P
/Jessika
Förutom att spårvägsnätet var slitet och så: Planerade man att lägga ned nätet redan på 1930-talet? Genomfarten i Gillbergska gården är alldeles för låg för att rymma en spårvagn. Spårvagnarna göra en besvärlig krök runt Domkyrkan och Gustavianum, något som förlängde restiden mellan Stora Torget och Luthagen avsevärt men hade man tagit bort en våning till på Gillbergska gården och gjort hålet större skulle det inte varit något problem att lägga om linjen så den gick direkt mellan Nybron och Saluhallen.
Rent allmänt började spårvägarna i de mindre städerna läggas ner på 50-talet. Orsaken var att anläggningarna var slitna, vagnparken omodern, bilarna krävde mera plats, städerna hade vuxit utom räckhåll för spårvägen, bussarna hade blivit större o bättre, dieseloljan var billig...I Uppsalas fall hade dessutom en stor del av vagnparken brunnit inne när vagnhellen brann.
F ö finns det en bok om Uppsala Spårvägar att köpa genom SvOf, om någon är intresserad.
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2008, 14:53:59 PM
F ö finns det en bok om Uppsala Spårvägar att köpa genom SvOf, om någon är intresserad.
Dessutom en av de mer läsvärda böckerna i ämnet spårvägar i svenska städer faktiskt. Rekommenderas !
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2008, 14:53:59 PM
F ö finns det en bok om Uppsala Spårvägar att köpa genom SvOf, om någon är intresserad.
Jag är intresserad! :) Hur kan man beställa den?
Finns det något synligt kvar från spårvagnarna i Uppsala - någon bevarad gammal hållplats eller någon annan "kvarleva"?
Och hur såg linjedragningen ut på Fålhagen - någon som vet? Gick spårvagnen på Österängsgatan t.ex.?
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 31 december 2008, 19:09:27 PM
Jag är intresserad! :) Hur kan man beställa den?
Finns det något synligt kvar från spårvagnarna i Uppsala - någon bevarad gammal hållplats eller någon annan "kvarleva"?
Och hur såg linjedragningen ut på Fålhagen - någon som vet? Gick spårvagnen på Österängsgatan t.ex.?
/Jessika
http://www.colind.se/us/
Citat från: Jessika skrivet 31 december 2008, 19:09:27 PM
Jag är intresserad! :) Hur kan man beställa den?
Finns det något synligt kvar från spårvagnarna i Uppsala - någon bevarad gammal hållplats eller någon annan "kvarleva"?
Och hur såg linjedragningen ut på Fålhagen - någon som vet? Gick spårvagnen på Österängsgatan t.ex.?
/Jessika
Hej Jessika
Du kan beställa den för 210:- plus 44:- i porto som du sätter in på konto 1 96 99 - 8 Svenska Omnibusföreningen
Hälsn
Björn
Den där sidan var ju guld.
Mycket häftigt och nostalgiska bilder där. Häftigt att se sin stad i tidiga dagar.
Citat från: Björn ForslundRent allmänt började spårvägarna i de mindre städerna läggas ner på 50-talet. Orsaken var att anläggningarna var slitna, vagnparken omodern, bilarna krävde mera plats, städerna hade vuxit utom räckhåll för spårvägen, bussarna hade blivit större o bättre, dieseloljan var billig...I Uppsalas fall hade dessutom en stor del av vagnparken brunnit inne när vagnhellen brann.
F ö finns det en bok om Uppsala Spårvägar att köpa genom SvOf, om någon är intresserad.
Jovisst det stämmer att man under mellankrigstiden planerade för nedläggningen men man borde ändå ha tjänat en hel del på att göra hålet i Genomfarten större och lagt om spårvägslinjen för att slippa köra runtom hela Domkyrkan. Om inget annat hade alla högre räddningsfordon haft nytta av ett högre hål än 3,4 m. i Gillbergska gården.