(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4400_DCX183_Goteborg_000411.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4400_DCX183_Goteborg_000412.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4400_DCX183_Goteborg_000412b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4400_DCX183_Goteborg_000412c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4400_DCX183_Goteborg_000412d.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4400_DCX183_Goteborg_000412e.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4400_DCX183_Goteborg_000412f.jpg)
/BM Många bilder på samma vagn vart det.. ;D
Vad skulle man prova på denna vagn? Biogasbehållarna sticker ut mera än på alla andra Säffle 5000.
Detta har varit uppe en gång i tiden men jag minns banne mig inte vad man testade.
Var det inte en Hybrid av nå´t slag?
Det var väl en gasturbin/elhybrid. Om det var en serie eller parallell hybrid vet jag ej (men det skulle vara intressant att veta). Volvo är ju åtminstone nu för tiden förtjusta i parallellhybrider medan Scania alltid gillat seriehybrider.
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 25 december 2008, 10:51:30 AM
Det var väl en gasturbin/elhybrid. Om det var en serie eller parallell hybrid vet jag ej (men det skulle vara intressant att veta). Volvo är ju åtminstone nu för tiden förtjusta i parallellhybrider medan Scania alltid gillat seriehybrider.
/Måns
Om jag minns rätt så var det en hybrid mellan etanol och el.
Bussen kördes av en liten grupp förare, blev någon av förarna sjuk så fick även bussen ersättas av en annan buss,
den tankades på OKQ8 i Brunnsbo som var en av få mackar som hade etanol, förarna fick städa den själv.
Gick den sönder på stan fick personal från Volvo hämta den.
Gick i princip bara på linje 85 samt 1 eller 2 industrilinjer.
Mycket speciell buss.
Gasturbin och elmotor. Seriehybrid.Var väl oftast jag som fick rycka ut när den krånglade.
/M