Idag har jag observerat att GUB 300-304 för första gången på månader har varit ute och rört på sig. Men det betyder inte att de ska sättas i trafik om någon nu hoppas på det. Om någon här inte vet vad jag menar så är det alltså de enda kvarvarande Volvo i Uppsala och det rör sig om 5 Volvo B10L låggolvbussar från 1996. Jag fick tag på en tekniker på GUB som kunde berätta lite om hur det ligger till med de här bussarna. Den främsta anledningen är att bussarna inte kan stå kvar där de nu stått i flera månader. Avtalet om att låta de få stå på Slotts har gått ut. Därför måste bussarna flyttas. De flyttas nu temporärt till något annat ställe inom industriområdena i Uppsala, tyvärr vet jag just nu inte var men det lär kanske visa sig. Jag passade också på att fråga lite om bussarnas framtid. Det står helt klart att bussarna ska bort nu så fort det bara går. För ett par veckor sedan var det visst någon från Finland som tänkte köpa bussarna. Om det var för bruk i Finland eller för att sälja vidare visste han inte. Det är möjligt också att det var en skrothandlare också. Köpet blev avbrutet på grund av att han som skulle köpa bussarna drabbats av sjukdom fick jag veta. GUB har i alla fall bestämt sig för att få bort bussarna så fort det går nu. Det troligaste är tydligen att de skickas till Hölö för att skrotas där. Som jag förstått saken så är det visst troligt att bussarna skickas till Hölö för skrot inom ett par veckor
Det här var alltså vad jag hört idag om bussarna 300-304
Och bussarna är bara 12 år, flera "levnadsår" kvar..
Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2008, 15:48:33 PM
Och bussarna är bara 12 år, flera "levnadsår" kvar..
Volvo B10L har rätt dålig kvalitet. Inte ovanligt med endast 10 år gamla exemplar som är helt slutkörda.
Nej snackar vi kvalitet så snackar vi Volvo B10M/B10R/B10B, det är rejäla grejer det.
Ja det är tur att vi alla tycker olika saker. ;D
Jag kan inte förstå vad charmen är med alla dessa "gammla" bussar.
Jag gillar nya bussar med mycket teknik och knappar. :P
Har ju fått äran att köra dessa gammla bussar och andra liknande och jag tycker att nya bussar är otroligt mycket bättre.
Nu kommer säkert många att inte hålla med mig men det bjuder jag på. ;D
Dessa B10L som GUB har har oförskämt fin inredning om man jämför med 171-176 till exempel som har en massa sprickor i golvet och luktar sjukhuskorridor när man kliver på. Maskinellt är det väl på ett ut. 171-176 överlever 300-304 endast tack vare biogasdriften får man väl anta...
Som jag har nämnt förut så har ju inte dessa B10L haft en smärtfri vistelse hos oss. Utan en hel del problem med dom har uppstått under åren.
Motormässigt är det väl inget större fel på dom men resten av bussen är ingen höjdare.
Håller med Björn att vpra nyare bussar är en hel del bättre att köra.
//Niclas
Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2008, 15:48:33 PM
Och bussarna är bara 12 år, flera "levnadsår" kvar..
12 är ju tyvärr gammalt. Redan vid 14-15 är det ju ofta tvärstopp pga alltför många olika ålderskrav. >:(
Vart någonstans är de flyttade?