Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Rådeström skrivet 23 december 2008, 08:46:18 AM

Titel: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 23 december 2008, 08:46:18 AM
Hej!
Såhär såg den ut då...2008-12-18 såld till AB Demonteringar, Hölö.
//Uffe

(http://www.svenskbusshistoria.se/snack/5012.jpg)

(http://www.svenskbusshistoria.se/snack/5012_1.jpg)

(http://www.svenskbusshistoria.se/snack/5012_2.jpg)
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 23 december 2008, 09:45:48 AM
Tack för dessa intressanta bilder! Det gäller att plocka reservdelar så långt det går innan vagnen skickas till skrot.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Richard1250 skrivet 23 december 2008, 10:09:05 AM
Undrar om det finns en Busshimmel efter skrotning  :)
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 23 december 2008, 10:30:18 AM
Hade varit kul och veta vad det stod på den lappen som sitter på bakstamen på bussen på första bilden.

Man blir lite tårögd när man ser en buss som denna plockas på delar för att sedan skrotas :-X
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 december 2008, 11:25:36 AM
Ahhhh. Ljuvliga bilder!
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Svoca skrivet 23 december 2008, 11:35:45 AM
5012 och 5046 äges sedan 2008-12-18 av AB Demonteringar, Hölö. Bärgades bort från Söderhallen
2008-12-22.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: michael k skrivet 23 december 2008, 11:43:03 AM
dessa bussar hamnar i h*****et
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Börje skrivet 23 december 2008, 11:57:13 AM
Citat från: michael k skrivet 23 december 2008, 11:43:03 AM
dessa bussar hamnar i h*****et

Hur tänker du nu? Har du åkt/kört en bättre stadsbuss än dessa sedan Cr111:ornas tid? Vilken då?  ???
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Karsten skrivet 23 december 2008, 13:02:03 PM
Citat från: Börje skrivet 23 december 2008, 11:57:13 AM
Har du åkt/kört en bättre stadsbuss än dessa sedan Cr111:ornas tid? Vilken då?  ???


Kanske dessa?

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017/slides/H17_6859_AOR152_Solna_931106.html
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Rickard skrivet 23 december 2008, 17:29:45 PM
 :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Om de i alla fall fått nytt liv någon annanstans... vad är det för fel på de här bussarna?
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Ersa skrivet 23 december 2008, 18:11:42 PM
Inga fel alls. Det finns ingen modern vagn som slår Scania MaxCi i kvalitet, prestanda och förarbekvämlighet.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 23 december 2008, 18:32:42 PM
Citat från: Verspieder skrivet 23 december 2008, 18:11:42 PM
Inga fel alls. Det finns ingen modern vagn som slår Scania MaxCi i kvalitet, prestanda och förarbekvämlighet.
Jag håller med.
I Halmstad så valde de att byta motor på swebus 3930 efter att den haverierade ute i Vilshärald.
I början på hösten så rev swebus verkstan ut gamla motorn och och i slutet av november satte de in en ny motor. Nu är den oslagbart den bästa bussen rullar i Halmstads tätort. ;D
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: M224 skrivet 23 december 2008, 19:43:59 PM
Jag hade mycket hellre sett Omnicity hänga där och bli "slaktad" på delar.

Och det är min åsikt som trafikant! Hur Omnicity är att köra kan jag inte uttala mig om men ur trafikantsynvinkel är det rena skiten!

Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Optimal skrivet 23 december 2008, 19:53:17 PM
Citat från: M224 skrivet 23 december 2008, 19:43:59 PM
Jag hade mycket hellre sett Omnicity hänga där och bli "slaktad" på delar.

Och det är min åsikt som trafikant! Hur Omnicity är att köra kan jag inte uttala mig om men ur trafikantsynvinkel är det rena skiten!



Trafiktantmässigt och motormässigt finns det ju både starkare och bekvämare bussar. Men som förare är dom rymliga. Maxci är bara lite trängre. Medans 52XX Sc Cn113CLB  5201- 52xx är trånga, då ligger omni hästlängder före när det gäller förarergonomi.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Cero skrivet 23 december 2008, 20:24:07 PM
Citat från: Optimal skrivet 23 december 2008, 19:53:17 PM
Trafiktantmässigt och motormässigt finns det ju både starkare och bekvämare bussar. Men som förare är dom rymliga. Maxci är bara lite trängre. Medans 52XX Sc Cn113CLB  5201- 52xx är trånga, då ligger omni hästlängder före när det gäller förarergonomi.

Omnicity kanske inte är de bästa bussarna att åka i men jag tycker de har en viss brutal charm ändå. Omnilinken är helt OK, speciellt med bättre stolar med höga ryggar. Dessutom är de snygga att se på och det kan man inte säga om många moderna bussar. Tycker dock att det gnälls väldigt mycket på Scanias bussar på detta forum. Är de verkligen så dåliga? Många verkar föredra Volvo, men är de så bra att de alltid är bäst? Personligen tycker jag inte övriga tillverkare har så särskilt mycket bättre produkter än Scania alla gånger även om det givetvis är så att alla bussar har sina för- och nackdelar.

För min del får gärna MaxCi rulla några år till. Tråkig design för att vara Scania men de verkar pålitliga och hyfsat stryktåliga. Finns annat jag skulle rangera ut före, även av betydligt nyare konstruktioner.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: michael k skrivet 23 december 2008, 21:37:52 PM
scania tillvärkade en gång i tiden tysta sköna och comfortabla bussar
men  låggolvbussarna eller som skräpet som de skrotar
på bilden
tillhör inte dessa
men denna gör ju det
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017/slides/H17_6859_AOR152_Solna_931106.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017/slides/H17_6859_AOR152_Solna_931106.html)
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 24 december 2008, 09:27:02 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/Busslink_5012_Odenplan_2008.JPG)

Så här såg 5012 ut tidigare i år då hon fortfarande var i trafik.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Ersa skrivet 24 december 2008, 11:28:57 AM
Citat från: M224 skrivet 23 december 2008, 19:43:59 PM
Jag hade mycket hellre sett Omnicity hänga där och bli "slaktad" på delar.
Och det är min åsikt som trafikant! Hur Omnicity är att köra kan jag inte uttala mig om men ur trafikantsynvinkel är det rena skiten!

Som daglig förare av både OmniCity och MaxCi kan jag bara instämma helt i det du skriver.
OmniLinken är bättre än OmniCityn, men inte riktigt lika bra som MaxCin.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Ersa skrivet 24 december 2008, 11:31:00 AM
Citat från: michael k skrivet 23 december 2008, 21:37:52 PM
scania tillvärkade en gång i tiden tysta sköna och comfortabla bussar
men  låggolvbussarna eller som skräpet som de skrotar
på bilden
tillhör inte dessa
men denna gör ju det
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017/slides/H17_6859_AOR152_Solna_931106.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017/slides/H17_6859_AOR152_Solna_931106.html)

Hur många körtimmar i Scania CN113, MaxCi, OmniCity respektive OmniLink har du?
För jag förutsätter att du kört alla fyra typer i regelbunden linjetrafik...
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: michael k skrivet 24 december 2008, 21:50:06 PM
CitatFör jag förutsätter att du kört alla fyra typer i regelbunden linjetrafik..
japp helt riktigt
mäst tid har jag nog i en maxi av dessa
nu är ju maxi borta från jkpg men omnicity har man ju kört både vanlig buss och ledbuss varianten
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2008, 14:13:23 PM
Tja, som Stockholmsförare tycker jag nog att MaxCi:n står sig väldigt bra än idag som stadsbuss.
Ur passagerarsynpunkt är det kanske inte så stor skillnad mellan busstyperna, de flesta reser ju inga längre sträckor i bussarna som går i Stockholms innerstad, men som förare tycker jag inte det finns någon bättre stadsbuss än MaxCi.
Visst, de skramlar lite ibland och kan gnissla om vissa inredningsdetaljer med tiden, men då pratar vi 12-13år gamla bussar som beter sig som Omniserien gör efter 2-3år.
Personligen tycker jag att utvecklingen går åt fel håll med allt mer elektronik och datasystem som krånglar.
MaxCi:n är väl en hyfsad kompromiss, den har en del elektronik, men man behöver inte vara raketforskare för att kunna felsöka och reparera bussen.
De nyare Scaniabussarna måste man vad jag förstår ha en ganska gedigen kunskap i data för att kunna umgås med...
//Fredrik
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Ersa skrivet 25 december 2008, 14:42:52 PM
Citat från: michael k skrivet 24 december 2008, 21:50:06 PM
japp helt riktigt
mäst tid har jag nog i en maxi av dessa
nu är ju maxi borta från jkpg men omnicity har man ju kört både vanlig buss och ledbuss varianten

Och ändå ratar du MaxCin? Vad var det för fel på just era exemplar då man oftast är mer nöjd med MaxCin i övriga Sverige?
I Umeå var CN113CLB och MaxCi nästan alltid jämbördigt bra, snäppet före OmniLinken, medan OmniCityn hamnar i en "lägre klass".
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: yngrot skrivet 25 december 2008, 15:11:50 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2008, 14:13:23 PM
Tja, som Stockholmsförare tycker jag nog att MaxCi:n står sig väldigt bra än idag som stadsbuss.
Ur passagerarsynpunkt är det kanske inte så stor skillnad mellan busstyperna, de flesta reser ju inga längre sträckor i bussarna som går i Stockholms innerstad, men som förare tycker jag inte det finns någon bättre stadsbuss än MaxCi.
Visst, de skramlar lite ibland och kan gnissla om vissa inredningsdetaljer med tiden, men då pratar vi 12-13år gamla bussar som beter sig som Omniserien gör efter 2-3år.
Personligen tycker jag att utvecklingen går åt fel håll med allt mer elektronik och datasystem som krånglar.
MaxCi:n är väl en hyfsad kompromiss, den har en del elektronik, men man behöver inte vara raketforskare för att kunna felsöka och reparera bussen.
De nyare Scaniabussarna måste man vad jag förstår ha en ganska gedigen kunskap i data för att kunna umgås med...
//Fredrik



Så bra du fick till det, kunde inte skrivit det bättre själv... ;D
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Bammis skrivet 25 december 2008, 16:00:48 PM
OmniCity blåvagnarna (ledvagnarna) i Hornsberg är ju rena rama katastrofen.

Pålitlig skrev någon...?! Hmmm... När dom Bärgas in i parti och minut...

Dessutom är dom lappade och lagade med tejp, lim och ståltråd...

Dessutom räknar dom med att dessa ska rulla 4-5 år till...

Som förare är då inte jag imponerad i alla fall...
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Rickard skrivet 25 december 2008, 17:14:12 PM
Citat från: Bammis skrivet 25 december 2008, 16:00:48 PM
OmniCity blåvagnarna (ledvagnarna) i Hornsberg är ju rena rama katastrofen.

Pålitlig skrev någon...?! Hmmm... När dom Bärgas in i parti och minut...

Dessutom är dom lappade och lagade med tejp, lim och ståltråd...

Dessutom räknar dom med att dessa ska rulla 4-5 år till...

Som förare är då inte jag imponerad i alla fall...

I Uppsala är de plastiga panelerna i GUBs Omnicity bortslitna på vissa ställen, speciellt i bak där ungdomsgäng och sådant samlas.

Hur är det i stockholm? Har inte åkt så mycket buss där och när jag åkt har det hitills varit MaxCi eller äldre Volvo B10M, är Stockholms Omnicity lika slitna invändigt?
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Ersa skrivet 25 december 2008, 18:53:10 PM
Citat från: Bammis skrivet 25 december 2008, 16:00:48 PM
OmniCity blåvagnarna (ledvagnarna) i Hornsberg är ju rena rama katastrofen.
Pålitlig skrev någon...?! Hmmm... När dom Bärgas in i parti och minut...
Dessutom är dom lappade och lagade med tejp, lim och ståltråd...
Dessutom räknar dom med att dessa ska rulla 4-5 år till...
Som förare är då inte jag imponerad i alla fall...

Pålitlig skrev Cero om MaxCi:

Citat från: Cero skrivet 23 december 2008, 20:24:07 PM
För min del får gärna MaxCi rulla några år till. Tråkig design för att vara Scania men de verkar pålitliga och hyfsat stryktåliga. Finns annat jag skulle rangera ut före, även av betydligt nyare konstruktioner.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: michael k skrivet 26 december 2008, 10:55:44 AM
dom jag körde under min tid på lb i jkpg var väldigt ryckiga och rackliga
särskilt när man bromsade presis innan man stannade
då hade skrotet något skumt för sig med växellådan
de omnicity vi fick då i slutet på de nittie var inte så råliga de häller stenhårda i fjädringhen
tacka vet jag volvo carrus med b10
mjuka fina tysta
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: JDS skrivet 26 december 2008, 11:32:16 AM
Citat från: michael k skrivet 26 december 2008, 10:55:44 AM
dom jag körde under min tid på lb i jkpg var väldigt ryckiga och rackliga
särskilt när man bromsade presis innan man stannade
då hade skrotet något skumt för sig med växellådan

Den varianten fanns/finns även i Stockholm, tror att det var de 20 första. Det är väl helt enkelt växeln som går ur när man kommer under en viss hastighet? Sedan går den i när gaspedalen trampas ned tror jag.
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: yngrot skrivet 26 december 2008, 15:18:15 PM
NBS neutral bei stillestand   är väl det som menas här vxl läggs ur när bussen står still några sek  går sen i vid gaspådrag...
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Ivo skrivet 30 december 2008, 12:13:28 PM
 :) H18 MaxCi ja tack. Igår hade jag äran att köra 5049 & 5008 helt underbara att köra. Sedan fick jag volvo biogas 5387 som tur var hade kollegan som körde före mig uppmäksammat att höger bakhjul hade trasig luftkudde. Fick byta till 5391 MAN gasbuss mycket bättre ledbuss trots fel på dörrkontakt som indikerde fel varje gång bussen körde över ojämnheter i gatan.Men MAN bussen är så skön att köra så jag nöjde mig med att skriva felrapport summer fick ljuda o gul lampa blinka tills jag blev avlöst. Bästa arvtagaren till H 18 är MAN i alla fall om man talar om citybussar Citaron är lika bra som MAN förstås.  8)
Titel: SV: Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen
Skrivet av: Kvarne skrivet 30 december 2008, 12:28:08 PM
Jag tycker det är tråkigt att MaxCi börjar försvinna nu.

Som förare kan jag tycka att dessa bussar är helt OK att köra. Visst kan vissa vara lite skramliga å så, men de går bra och ur helhetsynpunkt så är jag nöjd. Självklart trivs jag bäst med att ratta en CN113CLB, men MaxCi ligger inte långt efter.

Däremot gillar jag inte OmniCity. Plast, Plast, Dålig Kvalité, Plast och så vidare. Inte alls roliga. OmniLink går väl an. Både de äldre vi har i Söderort (Busslink 52xx) och de nyare (37/47xx). Lättkörda och helt OK även om CN-serien är betydligt trevligare.


Så jag kommer sakna dessa MaxCi i innerstaden. Trots att man ibland kan tycka att de är lite tråkiga utseendemässigt så ligger de mig varmt om hjärtat.