Citat från: Johan B skrivet 21 december 2008, 13:46:15 PM
Snygga bilder på snygg buss. Fast hur är ljusutbytet på dessa med de små lamporna och inga xenonljus?
Det är inte många stadsbussar som har xenon. Men för att vara så pass små så lyser dom bra, Man klarar sig med dessa även ute i roslagen. Men som sagt, det finns bättre ljus och sämre, Som Maxci, totalt värdelösa helljus
Edit. Denna tråd har brutits ut ur tråden om "Torsdagens Omnijakt i Råstaland"
Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 14:06:50 PM
Det är inte många stadsbussar som har xenon. Men för att vara så pass små så lyser dom bra, Man klarar sig med dessa även ute i roslagen. Men som sagt, det finns bättre ljus och sämre, Som Maxci, totalt värdelösa helljus
Inte för att vara elak men vad vet du om det? Volvos halvljus på t.ex B9S är helt sopiga i kompakt mörker, kan dessa vara bättre? Jag upplever ofta inte helljusen som problemet ute i skogen, problemet är halvljuset som på modernare bussar snarare borde kallas markeringsljus.
Citat från: Karsten skrivet 21 december 2008, 14:13:41 PM
Inte för att vara elak men vad vet du om det? Volvos halvljus på t.ex B9S är helt sopiga i kompakt mörker, kan dessa vara bättre? Jag upplever ofta inte helljusen som problemet ute i skogen, problemet är halvljuset som på modernare bussar snarare borde kallas markeringsljus.
För att jag åkt dessa i roslagen en gång, dock ej i trafik utan vi kan kalla det abbonering. 4752 var det. blev faktist förvånad att halvljuset lös bättre än föregångaren till dessa. helljuset var nästan desamma, dvs helt ok. När jag åkte maxci så åkte jag med en förare jag känner väl, och sa till henne att slå på helljus, då sa hon att det har jag, det var en siktsträcka på ca 8 meter. Söderhallens volvos helljus på dom äldre biogasvagnarna lyser inte heller så värst bra, då lyser nya omni faktist bättre.
Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 14:27:01 PM
För att jag åkt dessa i roslagen en gång, dock ej i trafik utan vi kan kalla det abbonering. 4752 var det. blev faktist förvånad att halvljuset lös bättre än föregångaren till dessa. helljuset var nästan desamma, dvs helt ok. När jag åkte maxci så åkte jag med en förare jag känner väl, och sa till henne att slå på helljus, då sa hon att det har jag, det var en siktsträcka på ca 8 meter. Söderhallens volvos helljus på dom äldre biogasvagnarna lyser inte heller så värst bra, då lyser nya omni faktist bättre.
Ålrajt, det kanske t.o.m. är samma strålkastare på äldre Omnilink och B9S?
Det är verkligen dåligt att ingen tillverkare kan se till att bussarna har bättre halvjus.. helljus kan man ju i värsta fall fixa till senare..
Citat från: Karsten skrivet 21 december 2008, 14:47:53 PM
Ålrajt, det kanske t.o.m. är samma strålkastare på äldre Omnilink och B9S?
Omnilink + city använder H1 i båda halv och helljus, B9s tror jag har H7 i halvljus och i helljus vet jag inte. Maxci har ju den 100 år gamla H4 ;D
CitatB9s tror jag har H7 i halvljus och i helljus vet jag inte.
Stämmer bra det och monteras den fel så blir halvljuset inget halvljus. Sen kan man lägga till att nya reflektorer på bussar som har några år på nacken gör ganska mycket. Faktiskt mer än man oftast tror...
Vad var det för fel på de strålkastare som fanns på äldre modeller?
B9S har rätt dåligt helljus (även när originalextraljusen är tända), dock snäppet bättre än MaxCi, Säffle 2000, OmniCity/Link, Solaris Urbino och alla andra stadsvagnar som har ungefär lika dåligt hel- och halvljus allihopa.
Citat från: JDS skrivet 21 december 2008, 15:55:59 PM
Vad var det för fel på de strålkastare som fanns på äldre modeller?
Designen kom att spela större roll än effektivitet? >:(
Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 15:01:20 PM
Omnilink + city använder H1 i båda halv och helljus, B9s tror jag har H7 i halvljus och i helljus vet jag inte. Maxci har ju den 100 år gamla H4 ;D
Fördelen med H4 är dock att man slipper det irriterande halvljuset när man tänder helljuset.
Halvljus ska inte fortsätta vara tänt när man tänder helljuset.
Och inte sjutton heller ha dim ljus och halvljus tända samtidigt... :P det bländar och är olagligt...
Citat från: Verspieder skrivet 21 december 2008, 18:16:04 PM
Fördelen med H4 är dock att man slipper det irriterande halvljuset när man tänder helljuset.
Halvljus ska inte fortsätta vara tänt när man tänder helljuset.
Bäst ljus har ju bla. Sc CN113CLB och ALB då dessa har helljus i alla 4 stråklastare, så det blir 4xH4 ljus
Citat från: yngrot skrivet 21 december 2008, 18:21:07 PM
Och inte sjutton heller ha dim ljus och halvljus tända samtidigt... :P det bländar och är olagligt...
Så har jag på firma bilen ibland, går inte att stänga av, dimljus pekar ju ner i backen, så hur kan dessa blända, Jag har aldrig blivit bländad av dimljus. Isåfall är dom felinställda.
Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 18:22:53 PM
Så har jag på firma bilen ibland, går inte att stänga av, dimljus pekar ju ner i backen, så hur kan dessa blända, Jag har aldrig blivit bländad av dimljus. Isåfall är dom felinställda.
Kan bli tråkigt att de inte går att stänga av, för det blir ändå 600 kr i böter för föraren vid poliskontroll.
Citat från: Verspieder skrivet 21 december 2008, 18:29:46 PM
Kan bli tråkigt att de inte går att stänga av, för det blir ändå 600 kr i böter för föraren vid poliskontroll.
Jo, men har mött många poliser så, tror inte dom vet att det är dimljus ;D, eftersom dimljuset är inbygt i huvudstrålkastaren. Dom tänds och släcks när dom vill
CitatSå har jag på firma bilen ibland, går inte att stänga av, dimljus pekar ju ner i backen, så hur kan dessa blända, Jag har aldrig blivit bländad av dimljus. Isåfall är dom felinställda.
Hur kan du bara ha det så ibland om dom inte går att stänga av? Borde ju vara jämt isf.
De lyser rakt ner i backen och upp i ögonen på mötande. Jag upplever detta flera ggr värre på kvällar och nätter, för att inte tala om när det är blöta vägbanor. Ibland slår jag på allt jag har på aktuellt fordon strax innan mötesögonblicket för att visa att jag också har fler lampor än två halvljus :-X
Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 18:22:53 PM
Så har jag på firma bilen ibland, går inte att stänga av, dimljus pekar ju ner i backen, så hur kan dessa blända, Jag har aldrig blivit bländad av dimljus. Isåfall är dom felinställda.
Ända gången jag upplever att halvljus+dimljus bländar är vid kombiantionen mörker+våt vägbana. Dagtid stör det inte det minsta om man nu inte sitter och glor in i strålkastarna. Men det är väl en smaksak som allt annat, finns ju dem som tycker xenonljus bländar också. Kombinationen är ju inte laglig så jag tycker det låter märkligt att det inte går att stänga av. Dags att ta ett snack med verkstaden? Däremot får man ha helljus ihop med dimljus vilket också är lite märkligt då man blir olaglig så fort man bländar av om man inte är snabb med båda reglagen. Parkeringsljus+dimljus brukar jag använda dagtid på fordon med xenon för att spara lamporna, även det en laglig kombination så länge det är ljust ute.
Min bil fungerar som vissa nya Mercedes. Svänger man höger så tänds höger dimljus för att lysa upp. Dock fungerar det inte som det ska, för att dom släcks inte igen.
Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 18:50:43 PM
Min bil fungerar som vissa nya Mercedes. Svänger man höger så tänds höger dimljus för att lysa upp. Dock fungerar det inte som det ska, för att dom släcks inte igen.
Jaså du har kurvljus. Funktionen är inte avstängningsbar då (vet att på vissa märken är den det) tills dess att verkstaden fått kika på det? För det är nog riskt för böter av en nitisk farbror blå.
När det gäller bra halvljus så har MAN Lion´s City både bra halvljus och helljus, där emot har Neoplan N45xx-serien väldigt dåliga halvljus även helljusen är inte når att hurra för.
Det största problemet med dagens nyare låggolv/lågentre bussar är att strålkastarna sitter för långt ner för att få en effektiv kastlängd på ljusstrålarna.
//Niclas