En liten sammanställning på flyttar o avyttringar hos Busslink under hösten-vintern.
SL-trafiken
4022 Söderort till SKROT
4023 Norrtälje till SKROT
4024 Söderort till SKROT
4144 Norrort till EXPORT
4150-4152 Norrort till EXPORT
4157 Norrort till EXPORT
4167-4175 Råsta till SKROT
4177-4186 Råsta till SKROT
4229-4230 Råsta till Norrort
4231-4232 Norrtälje till Norrort
4234 Norrtälje till Norrort
4433 Norrtälje till Råsta
4434 Norrort till Råsta
4506 Råsta till Norrort
4902 Råsta till Handen
4905-4909 Råsta till Handen
4916-4920 Råsta till Handen
5012 Söderhallen till SKROT
5046 Söderhallen till SKROT
5066 Söderhallen till SKROT
5433-5434 Handen till Norrort
5635-5636 Handen till Norrtälje
5647 Nynäshamn till Norrtälje
5661 Handen till Norrtälje
6303 Norrtälje till Nynäshamn
6304 Norrtälje till Råsta
6306 Norrtälje till Råsta
6326-6328 Norrort till Norrtälje
6646-6647 Norrtälje till Råsta
6954 Handen till Söderort
Länstrafiken
1196 Nyköping till Odensbacken
1288 Nyköping till Odensbacken
2388 Örebro till SKROT
3116 Örebro till Strängnäs
3213 Örebro till SKROT
3216 Örebro till SKROT
3222 Örebro till SKROT
3927 Örebro till SKROT
8178 Nyköping till Strängnäs
8290 Nyköping till Örebro
// Anders
Intressant, tack.
Vilket/vilka garage syftas med Norrort? Täby?
Citat från: Fredde_J skrivet 21 december 2008, 16:11:57 PM
Vilket/vilka garage syftas med Norrort? Täby?
Norrort=Täby.
/Peter
CitatNorrort=Täby.
/Peter
Tack för klargörandet.
Citat från: Anders Lundén skrivet 21 december 2008, 15:11:02 PM
En liten sammanställning på flyttar o avyttringar hos Busslink under hösten-vintern.
SL-trafiken
4022 Söderort till SKROT
4023 Norrtälje till SKROT
4024 Söderort till SKROT
Är dessa Renault/Access 75?
/GL
Tackar. Inte alltför gamla, men livslängden på den typen av bussar brukar ju vara ganska kort.
Kan väl lägga till att även följande är tänkt att ske...
4903+4904 Råsta => Handen
6956-6959 Råsta => Söderort
6141-6146 Söderort => Råsta
Sen kan man ju undra lite vad som händer med 3217-3221 som finns på Råsta om nu systervagnarna i Örebro går till skrot? T.ex. 3217 står f.n. då motorn rasat så...
Har motorn i 3217 redan rasat?
Det blev ingen långvarig vistelse i aktivt liv här..
Citat från: Greger Larsson skrivet 21 december 2008, 20:07:04 PM
Är dessa Renault/Access 75?
/GL
Hej,
Dessa trafikerade servicelinjer i Söderort. Vad får Söderort för vagnar till Närtrafiken som ersättning för dessa?
Citat från: Norrortsmicke skrivet 22 december 2008, 13:31:58 PM
Hej,
Dessa trafikerade servicelinjer i Söderort. Vad får Söderort för vagnar till Närtrafiken som ersättning för dessa?
Söderort kör inte längre närlinjetrafik.
// Anders
Citat från: Nico skrivet 22 december 2008, 02:39:47 AM
Kan väl lägga till att även följande är tänkt att ske...
4903+4904 Råsta => Handen
6956-6959 Råsta => Söderort
6141-6146 Söderort => Råsta
Sen kan man ju undra lite vad som händer med 3217-3221 som finns på Råsta om nu systervagnarna i Örebro går till skrot? T.ex. 3217 står f.n. då motorn rasat så...
Den omflyttningsplanen är kastad i papperskorgen. Bussarna som ska från Råsta stämmer, men vart de ska och vad som ersätter är inte klart ännu.
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 22 december 2008, 15:40:50 PM
Söderort kör inte längre närlinjetrafik.
// Anders
Tack för uppgiften! Det måste varit ganska nyligen som Söderort slutade köra närtrafik. Jag tog en bild på Söderortsvagn 4022 på närtrafiklinje 910 i Fruängen så sent som augusti i år.
Lite tillägg ang. Söderhallsbussar:
5001-5020 tänkt att slopas/skrotas. 5012 är redan slopad och står i Söderhallens verkstad slaktad på delar.
Till Hölö snart. 5046 slopad sedan en tid. Ska skrotas. Står i Söderhallen. Vissa delar plockade. 5066 ställdes
av 2008-04-18. Stått i Hornsberg. Slaktad på många delar. Skickad till skrot i Hölö sedan en tid tillbaka.
5057, 5063 och 5064 ska säljas. 5171-5172, 5174-5175, 5177-5179 ska flyttas från Söderhallen till Hornsberg.
5007 och 5010 kan komma att flyttas till Råsta i stället för slopning/skrotning.
Noterat, för in på hemsidan när detta är genomfört.
Jo förvisso med... http://www.lanstrafiken.se/ (http://www.lanstrafiken.se/)
Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2008, 09:25:54 AM
Har motorn i 3217 redan rasat?
Det blev ingen långvarig vistelse i aktivt liv här..
Man får väl se hur allvarligt det är. I alla fall har 3217 nu stått ett tag med havererad motor. Kan hända att man kanske i så fall tar en motor, om någon är i bra skick, från någon av de systervagnar som nu då tydligen ska skrotas.
Citat från: Anders Lundén skrivet 22 december 2008, 15:41:59 PM
Den omflyttningsplanen är kastad i papperskorgen. Bussarna som ska från Råsta stämmer, men vart de ska och vad som ersätter är inte klart ännu.
Aha, där ser man så vi får väl se vad som händer. Även om B9S inte är optimala så är dock sådana klart att föredra framför Omni om man nu får välja, Å andra sidan (då det kommit så mycket nytt) så behövs också lite äldre vagnar för att utjämna vagnparkens medelålder, men tyvärr finns det ju inte så många sådana som har lågentré vilket blir krav i Råstaområdet efter den 1/1-2009... därav 49- och 69-vagnarnas avflyttning.
Citat från: Anders Lundén skrivet 21 december 2008, 15:11:02 PM
En liten sammanställning på flyttar o avyttringar hos Busslink under hösten-vintern.
SL-trafiken
4022 Söderort till SKROT
4023 Norrtälje till SKROT
4024 Söderort till SKROT
4144 Norrort till EXPORT
4150-4152 Norrort till EXPORT
4157 Norrort till EXPORT
4167-4175 Råsta till SKROT
4177-4186 Råsta till SKROT
5635-5636 Handen till Norrtälje
5647 Nynäshamn till Norrtälje
5661 Handen till Norrtälje
6303 Norrtälje till Nynäshamn
6304 Norrtälje till Råsta
6306 Norrtälje till Råsta
6326-6328 Norrort till Norrtälje
6646-6647 Norrtälje till Råsta
// Anders
Intressanta nyheter, så Råsta verkar fortfarande lida brist på högstandardmiljövagnar då med tanke på att man flyttar 6646-47 dit samt lånar ett kompani från Täby samt att alla Scanior nu bör ha landat i Råsta?
Renaultbussarna blev tydligen inte så långlivade i aktiv trafik, 4023 såg jag för lite sedan i Norrtälje och misstänkte snabbt att det var skroten som väntade med tanke på skicket. Vad skall Söderort köra med på hissbananen framledes tro?
Fast med tanke på hur mycket pengar som nu investeras i den kanske det inte behöver köras någon ersättning i framtiden... ;D
Vidare noterar jag med intresse att H27:orna gick att exportera men inte H29:orna, ville inte Ryssarna ha nästa generations Säfflebyggen?
Jag kommer faktiskt att sakna båda dessa busstyper hur otroligt det än kan låta.
56xx-vagnarna till Norrtälje innebär ju att de nästan flyttar hem igen, de gick ju i Täby från början...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2008, 19:33:04 PM
Intressanta nyheter, så Råsta verkar fortfarande lida brist på högstandardmiljövagnar då med tanke på att man flyttar 6646-47 dit samt lånar ett kompani från Täby samt att alla Scanior nu bör ha landat i Råsta?
Renaultbussarna blev tydligen inte så långlivade i aktiv trafik, 4023 såg jag för lite sedan i Norrtälje och misstänkte snabbt att det var skroten som väntade med tanke på skicket. Vad skall Söderort köra med på hissbananen framledes tro?
Fast med tanke på hur mycket pengar som nu investeras i den kanske det inte behöver köras någon ersättning i framtiden... ;D
Vidare noterar jag med intresse att H27:orna gick att exportera men inte H29:orna, ville inte Ryssarna ha nästa generations Säfflebyggen?
Jag kommer faktiskt att sakna båda dessa busstyper hur otroligt det än kan låta.
56xx-vagnarna till Norrtälje innebär ju att de nästan flyttar hem igen, de gick ju i Täby från början...
//Fredrik
Söderort har inte kört hissbanan på länge. Det är PTS, Gladö eller någon annan som har kört ersättningen senaste året. Om detta skett på kontrakt med SL eller via Busslink vet jag dock inte.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2008, 19:33:04 PM
Jag kommer faktiskt att sakna båda dessa busstyper hur otroligt det än kan låta.
Vad menar du med det där? H27'orna var de sista kvalitetsbyggena från Säffle. När H29 kom började förfallet...
/J
Citat från: Cero skrivet 25 december 2008, 20:15:35 PM
Söderort har inte kört hissbanan på länge. Det är PTS, Gladö eller någon annan som har kört ersättningen senaste året. Om detta skett på kontrakt med SL eller via Busslink vet jag dock inte.
Veolia kör hissbanan med 2764
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 december 2008, 21:26:58 PM
Vad menar du med det där? H27'orna var de sista kvalitetsbyggena från Säffle. När H29 kom började förfallet...
/J
Nja, H29:orna tyckte jag faktiskt om att köra, men de som kom därefter har jag inte lika mycket till övers för.
Dock skall det kanske tilläggas att mina erfarenheter av H29:orna är minst fyra-fem år gamla...
4179-84 tyckte jag var riktigt trevliga att köra medan dubbeldörrsvarianten 4185-86 var hemska.
//Fredrik
Citat från: Bussmicke skrivet 25 december 2008, 22:11:16 PM
Veolia kör hissbanan med 2764
Ja, fast under tidiga hösten har bl a Gladö kört där vet jag.
Det har även sporadiskt kunnat siktas Busslinkbussar på denna ersättning även om jag inte har några datum i huvudet just nu (även detta tidig höst).
Veolia kör väl i egen regi nu eftersom det rör sig om ett långvarigt stopp pga renovering av banan, det Cero tänkte på var nog mer tillfälliga driftstopp?
//Fredrik
4186 var en kanonvagn under den tid den var i Råsta nu på slutet, 4185 var väl ingen höjdare direkt men värre vagnar har jag varit med om.
//Niclas