Hej! Jag skulle vilja ha hjälp med att komplettera nedanstående lista över Veolia Råstas vagnpark. Jag har medvetet utelämnat den första halvan av 48-serien då jag hoppas att det finns någon som har bättre koll på vad som eventuellt finns kvar där.
0781
0782
2752-2758
2768-2771
2778-2782
2785
2786
2788-2790
2792
3835-3843
3856-3870
3900-3910
3950-3956
4851-4890
4892
4894-4929
4931-4933
4950-4960
4963-4975
MVH Oskar
4930 finns inte.
Tack! Jag har ändrat det i listan.
4900-4915 gamla scanialed
4916-4930 omnilink led
Ska det inte vara 4916-4929,4932,4933 på Omnilink-led?
det här är enligt vår P-lista på ramperna.
sen har jag inte en aning om alla vagnarna finns eller ej.
har bla. sett 0771 på parkeringen, som jag tror är på g att bli skrotvagn, liksom 2749 som just nu är lager för Tidtabeller.
0781
0782
2750-2773
2777-2782
2785-2786
2788-2790
2792
3834-3843
3856
3857-3859
3861-3870
3900-3910
3950-3956
4851-4882
4883-4890
4892
4894-4895
4896-4899
4900-4928
4930-4933
4950-4960
4963-4965
4966-4975
En del annat försvinner tydligen från och med måndag. Idag är t.ex. sista trafiksatta turen för 0782 (som jag fick nöjet att köra igår). En del av de äldre vagnarna ska (om ryktena stämmer) nämligen överföras till den lilla grupp om tjugo vagnar som ska köra ersättningstrafik i Veolias regi i höst. Vagnarna ska då garageras hos Volvo i Huddinge. Om detta nu sedan blir av efter Veolias lilla uppköp häromdagen är en annan femma.
0771, 1858 och 1860 är något slags vagnreserv, men lyckas sällan komma i trafik. De har stått så länge att de brakar ihop på väg ut till avlösning. Kruxet är att vagnbristen börjar märkas nu. Att det rullar röda normalvagnar på 179:an är inte helt ovanligt just nu och överlag verkar stommen på just 179 just nu utgöras av Scanialederna 4903-4915.
mycket små fel som vi tidigare snackat om..
Bilder (http://www.disparat.com/magnus/buss/blandat/album/)
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2007, 15:14:40 PM
En del annat försvinner tydligen från och med måndag. Idag är t.ex. sista trafiksatta turen för 0782 (som jag fick nöjet att köra igår). En del av de äldre vagnarna ska (om ryktena stämmer) nämligen överföras till den lilla grupp om tjugo vagnar som ska köra ersättningstrafik i Veolias regi i höst. Vagnarna ska då garageras hos Volvo i Huddinge. Om detta nu sedan blir av efter Veolias lilla uppköp häromdagen är en annan femma.
0771, 1858 och 1860 är något slags vagnreserv, men lyckas sällan komma i trafik. De har stått så länge att de brakar ihop på väg ut till avlösning. Kruxet är att vagnbristen börjar märkas nu. Att det rullar röda normalvagnar på 179:an är inte helt ovanligt just nu och överlag verkar stommen på just 179 just nu utgöras av Scanialederna 4903-4915.
Igår när jag var på fototurné i Råstaland såg jag "bara" två röda på 179:an (4905 och 4912). I övrigt verkade det gå mest blått på linjen. Bl a åkte jag med 4955 från Kista till Spånga.
Citat från: Oskar A skrivet 19 juli 2007, 17:02:17 PM
Igår när jag var på fototurné i Råstaland såg jag "bara" två röda på 179:an (4905 och 4912). I övrigt verkade det gå mest blått på linjen. Bl a åkte jag med 4955 från Kista till Spånga.
Kan nog stämma ur en synvinkel, men om din fototurné hade varat hela dagen så hade du kanske sett en annan fördelning. De flesta turer har annars blåa vagnar vid utsättning, men successivt så ersätts de sedan under dagen med röda vagnar. Sedan skiljer det sig även från dag till dag. ::)
Okej, då måste jag ha prickat in en "bra" dag eftersom jag var i området under senare delen av eftermiddagen och såg nog alla omloppen.
Citat4930 finns inte.
Jodå, den är väl en Omnilink kortvagn? Varför den har ett nr mitt i en ledvagnsserie vet jag ej dock...
//R
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2007, 15:14:40 PM
En del annat försvinner tydligen från och med måndag.
de åkte igår ..
Citat från: Robert Brink skrivet 21 juli 2007, 14:16:36 PM
Jodå, den är väl en Omnilink kortvagn? Varför den har ett nr mitt i en ledvagnsserie vet jag ej dock...
//R
Robert, det är 4931 som är de berömda kortvagnen mitt i den serien..
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/4900/Veolia_4931_TUP853_Hallonbergen_070315.jpg)
har för mig jag haft ledvagnen 4930 nångång.. ???
Då är det väl 4929 som inte finns?
4930 fanns, såg jag.
4929 utgör det i serien saknade/utelämnade vagnsnumret.
4930 är en OmniLink-led, likadan som de övriga 4916-4928 samt 4932 å 4933.
4931 är som sagt den udda kortvagnen i denna nummerserie.
Tack, rotade lite i mina SL Buss-Nytt och fann det var 4929 som saknas av någon outgrundlig anledning.
Passar på att lägga in två nya frågor.
1. 4800, 4804 och 4805 är enligt Vägverket aktiva i Råsta och relativt nybesiktigade. Rullar de någorlunda dagligen och i så fall var?
2. Hittade några enligt Vägverket aktiva Vestvagnar. Samma undran här om var det är lättast att hitta de.
Citat från: Oskar A skrivet 21 juli 2007, 22:50:50 PM
Passar på att lägga in två nya frågor.
1. 4800, 4804 och 4805 är enligt Vägverket aktiva i Råsta och relativt nybesiktigade. Rullar de någorlunda dagligen och i så fall var?
2. Hittade några enligt Vägverket aktiva Vestvagnar. Samma undran här om var det är lättast att hitta de.
De vagnar som nämns i fråga 1, dvs. 4800,0 4804 och 4805, används för körkortsutbildning och saknar Buss-PC. De rullar alltså inte i ordinarie trafik.
Vad gäller Vestarna är det svårt att veta utan inv.nr, men inga rullar på Råsta f.n. så jag gissar att de aktiva Vestarna är de som rullar i Umeå.
Tack! De Vestvagnar jag syftade på var 4836, 4839, 4840, 4842-4844.
Det är visserligen Råstavagnar, men jag har inte sett någon av dem i ordinarie trafik på ett bra tag. Inte heller står de på Råsta. 4839 har stått på Veolias uppställning i Rissne sedan i våras medan 4844 (tror jag det var) är tejpad i rosa och åker land och rike runt och upplyser om digital-tv. Någon eller några av vagnarna befann sig väl hos Veolia i Partille och en kvalificerad gissning är att resten kan stå på Veolias uppsamlingsplats i Olofström.
Denna vagn var den sista jag sett i ord. trafik.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/4800/Veolia_4840_GLW997_Sollentuna_061202.jpg)
Den gästspelade på Hissbanan Nybohov i våras men efter detta har jag aldrig sett nån Vest.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/4800/Veolia_4840_GLW997_Liljeholmen_070406a.jpg)
Har för mig att just 4840 gjorde några varv i slutet av maj då det oxå då rådde brist på vagnar. Den tursattes dock inte stadigt utan verkar ha skakats fram för vagnbyten etc. Den och (har jag för mig) 4837 stod annars under större delen av våren och skräpade på A-rampens höga nummer och placering på den platsen brukar innebära att den sista insatsen i aktiv trafik är nära förestående.
Vad är det för äldre vagn som skymtar i bakgrunden på bilden?
/ Christer K(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/4800/Veolia_4840_GLW997_Sollentuna_061202.jpg)
Är jag helt ute och cyklar om jag svarar "Spårvägsmuséets Capitol"?
Nu börjar det bli snurrigt här... :o
//R
Citat från: Nico skrivet 22 juli 2007, 09:25:02 AM
Har för mig att just 4840 gjorde några varv i slutet av maj då det oxå då rådde brist på vagnar. Den tursattes dock inte stadigt utan verkar ha skakats fram för vagnbyten etc. Den och (har jag för mig) 4837 stod annars under större delen av våren och skräpade på A-rampens höga nummer och placering på den platsen brukar innebära att den sista insatsen i aktiv trafik är nära förestående.
Jag får tacka för alla svar. Jag drog mig till minnes att jag hade fotat en Vest i samband med att flera SL-garage körde anslutning till något kryssningsfartyg den 1 juni och kollade sedan arkivet där jag fann 4840. Det är inte helt omöjligt att även Bussmicke fick den på bild eftersom vi hade sällskap den eftermiddagen.
Citat från: Karsten skrivet 22 juli 2007, 11:04:57 AM
Är jag helt ute och cyklar om jag svarar "Spårvägsmuséets Capitol"?
Nääh, det är du väl inte. Den 2/12-06 gick den vagnen till/från bl.a. Sollentunamässan där Hjulmarknaden hölls. :D
Ryktena sprider sig alltmer i takt med att det börjar att dra ihop sig, men en del av det som sipprar ut kan nog tyvärr även stämma. Enligt flera källor så verkar det som om flertalet (kanske t.o.m. alla) av B12B-vagnarna ryker för vår del då det verkar som om Veolia får behålla dem. Verspieder kanske får vara med å hämta en del bra vagnar med sig uppåt.
Istället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?! ???
s*it också.. det är ju bland de bättre på hela garaget. :-[
Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 04:07:07 AMIstället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?! ???
Suck..
Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 04:07:07 AM
Istället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?! ???
4811 rullar sedan rätt länge nu i Söderort som ersättning för en etanolbuss som är/varit på Scania säljturné.
/Ted
Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 04:07:07 AM
Istället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?! ???
Detta kan ju ha med den omtalade genomsnittsåldern att göra. Iom att Råsta har en del nyare Scania och får nya Volvoled behöver man antagligen ett gäng äldre vagnar att köra något år för att sedan byta mot nya. Kanske SL har krav på ytterligare etanolvagnar inom snar framtid. Dessutom torde väl Busslink ha både erfarenhet av och stort förtroende för MaxCi vid det här laget. De har ju några stycken.
/Cero
Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2007, 10:54:05 AM
4811 rullar sedan rätt länge nu i Söderort som ersättning för en etanolbuss som är/varit på Scania säljturné.
Där ser man. För min del så får den (och systervagnarna) gärna bli kvar där. ;D ;)
Citat från: Cero skrivet 27 juli 2007, 11:31:35 AM
Detta kan ju ha med den omtalade genomsnittsåldern att göra. Iom att Råsta har en del nyare Scania och får nya Volvoled behöver man antagligen ett gäng äldre vagnar att köra något år för att sedan byta mot nya. Kanske SL har krav på ytterligare etanolvagnar inom snar framtid.
Jo, kravet säger väl att från 2011 ska det vara uppåt 75 % etanolare på Råsta. Får väl hoppas att det i så fall blir med någon annan variant av motor för de härkena som finns nu är ju mer än duktigt slöa. Måttligt kul när man ska lämna hållplatser på 70-vägar och behöver ett par kilometer för att komma upp i fart... till förtret för övrig trafik.
Sedan så kan visst det här med ålder ha något att göra med saken, men det löser man nog även med andra vagnar. Tydligen ska vi få flera ledvagnar. Delar av E- och F-ramperna håller på att byggas om för att härbärgera dessa och då kan man kanske gissa att en hel del av de vagnarna kommer att ha några år på nacken.
I övrigt vill jag poängtera att det som sagts om t.ex. MaxCi-vagnarna är rykten, men i och med att ryktena börjar bli så samstämmiga (trots flera källor) så verkar det ligga en del i dem.
En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):
Övertagande SL Finans (enl. avtalsförutsättningar)
25 LB, 16 NB
Nyleveranser
24 LB, 7 NB
Flyttade inom Busslink
24 LB, 3 NB
Övertagna Veolia
23 LB, 32 NB (häri ingår inte de ovan nämnda av 1997 års modell). Däremot kan de bli aktuella som tillfälliga hyrvagnar i väntan på sena leveranser.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2007, 12:40:41 PMÖvertagna Veolia
23 LB, 32 NB (häri ingår inte de ovan nämnda av 1997 års modell). Däremot kan de bli aktuella som tillfälliga hyrvagnar i väntan på sena leveranser.
Låter ju mera lovande, speciellt som det ju kommer närmre ifrån källan. :D
Antar att bulken av de 32 NB kommer att utgöras av vagnarna 4851-4882? Dessa kanske inte ser ut för mycket men är sköna att köra och är de bara ordentligt servade så är de även pålitliga och okomplicerade.
Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 12:49:12 PM
Antar att bulken av de 32 NB kommer att utgöras av vagnarna 4851-4882? Dessa kanske inte ser ut för mycket men är sköna att köra och är de bara ordentligt servade så är de även pålitliga och okomplicerade.
Helt rätt, och inte bara bulken, det blir precis 32 stycken. ;)
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2007, 12:40:41 PM
En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):
Flyttade inom Busslink
24 LB, 3 NB
/Ted
Innebär detta även samma antal i nyleveranser till de garage som släpper bussar till Råsta?
Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 12:36:27 PM
Jo, kravet säger väl att från 2011 ska det vara uppåt 75 % etanolare på Råsta. Får väl hoppas att det i så fall blir med någon annan variant av motor för de härkena som finns nu är ju mer än duktigt slöa. Måttligt kul när man ska lämna hållplatser på 70-vägar och behöver ett par kilometer för att komma upp i fart... till förtret för övrig trafik.
Det lär vara en ny etanolmotor på G hos Scania och man får väl förmoda att den har mer krut. Den delen av kritiken på de hittillsvarande 9-liters etanolarna kan väl knappast ha undgått tillverkaren.
Av dina erfarenheter att döma förefaller Råstas etanolare vara rejält mycket slöare än Swebus och Busslinks dito på södra sidan. Där används de på alla möjliga linjer och måhända är de slöare än många andra busstyper men så katastrofalt som du beskriver det upplever jag det inte (som passagerare).
/Cero
Citat från: Cero skrivet 27 juli 2007, 14:05:18 PMDet lär vara en ny etanolmotor på G hos Scania och man får väl förmoda att den har mer krut. Den delen av kritiken på de hittillsvarande 9-liters etanolarna kan väl knappast ha undgått tillverkaren.
Jo, det har ju talats om en sådan rätt länge. Sedan får man väl se vad som händer för det gäller nog i så fall även att Scania kommer att ha en chans att kränga dessa motorer även på andra håll.
Citat från: Cero skrivet 27 juli 2007, 14:05:18 PMAv dina erfarenheter att döma förefaller Råstas etanolare vara rejält mycket slöare än Swebus och Busslinks dito på södra sidan. Där används de på alla möjliga linjer och måhända är de slöare än många andra busstyper men så katastrofalt som du beskriver det upplever jag det inte (som passagerare).
Allt är ju relativt, men mina (personliga) synpunkter är utifrån en jämförelse med dieseldrivna vagnar. Vissa saker som kan relateras till detta är det inte heller säkert att passagerarna ens märker, men att stå och försöka att ta sig ut på t.ex. Frestavägen från Fornboda i tät trafik är inte kul ens med en kvick vagn och med en etanolare blir det ofta till slut som så att man får ta sig ut och tvinga övrig trafik att bromsa och sedan lunka bakom tills man orkat masa sig upp till 70 km/h.
eller på 157 vid hållplats bagartorp riktining mot Råsta.
hade en av de nyare vagnarna igår. 3908 och när jag var i toppen av backen vid trafikljusen Råstahem hade jag kommit upp i 50 pinn, lång kö bakom eftersom 70 skyltarna står precis efter hållplatsen, och ett F1 lopp av bilar i vänstra körfältet.
Citat från: Magnus_J skrivet 19 juli 2007, 13:05:01 PM
2777-2782
2785-2786
---
Vad kommer att hända med 2777-2782 och 2785-2786?
Nu när Eskilstuna har gjort sig av med 577-579 kanske de behöver något att ersätta med då vagnreserven minskar.
En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):
Övertagande SL Finans (enl. avtalsförutsättningar)
25 LB, 16 NB
Nyleveranser
24 LB, 7 NB
Flyttade inom Busslink
24 LB, 3 NB
Övertagna Veolia
23 LB, 32 NB (häri ingår inte de ovan nämnda av 1997 års modell). Däremot kan de bli aktuella som tillfälliga hyrvagnar i väntan på sena leveranser.
/Ted
Hvornår är det tidstabelskiftet??
Svenn Erik
20 augusti
Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2007, 12:40:41 PM
En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):
Övertagande SL Finans (enl. avtalsförutsättningar)
25 LB, 16 NB
Nyleveranser
24 LB, 7 NB
Flyttade inom Busslink
24 LB, 3 NB
Övertagna Veolia
23 LB, 32 NB (häri ingår inte de ovan nämnda av 1997 års modell). Däremot kan de bli aktuella som tillfälliga hyrvagnar i väntan på sena leveranser.
/Ted
Fyller på med några nummer:
Övertagna Veolia
LB: 3861-70, 4902-09, 4916-28, 4930, 4932-33; NB: 4851-82
11 av 49-vagnarna är avsedda för Handen, om än inte alldeles meddetsamma.
/Ted
Nyleveranserna av ledbussar förefaller ju enligt tidigare diskussion vara B9S. Vet någon vilken typ de sju nylevererade normalbussarna blir? (Om nu ovanstående lista stämmer.)
/Cero
Citat från: Cero skrivet 30 juli 2007, 17:24:05 PM
Nyleveranserna av ledbussar förefaller ju enligt tidigare diskussion vara B9S. Vet någon vilken typ de sju nylevererade normalbussarna blir? (Om nu ovanstående lista stämmer.)
/Cero
Jo, den stämmer. Det handlar om 4612-18, Volvo B7RLE.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 30 juli 2007, 17:06:38 PM
Fyller på med några nummer:
Övertagna Veolia
LB: 3861-70, 4902-09, 4916-28, 4930, 4932-33; NB: 4851-82
11 av 49-vagnarna är avsedda för Handen, om än inte alldeles meddetsamma.
/Ted
Får verkligen tacka för uppgifterna. Dock blir jag lite förvirrad när jag ser att du förut angav att man skulle ta över 23 ledbussar från Veolia men att antalet ledbussar nu verkar bli 34 stycken. Kan det vara så att man tar över 34 men att elva "försvinner" eftersom de är tänkta för Handen?
Tror inte man heller behöver numrera om någon av dessa vagnar om man nu inte väljer att göra det ändå.
Kan ej komma på någon som kolliderar med idag befintliga vagnar hos Busslink.
Om så ändå sker skall det om några veckor bli intressant att se vad vilka heter.
Citat från: Oskar A skrivet 30 juli 2007, 17:42:05 PM
Får verkligen tacka för uppgifterna. Dock blir jag lite förvirrad när jag ser att du förut angav att man skulle ta över 23 ledbussar från Veolia men att antalet ledbussar nu verkar bli 34 stycken.
Jo, men tråden handlar (främst) om Råstas vagnpark i Busslinks regi. 23 till Råsta + 11 till Handen = 34 övertagna ledbussar totalt. Sena leveranser från Volvo gör att flyttar
från Råsta förmodligen inte blir just den 20/8. Mycket kan ännu hända!
/Ted
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2007, 17:48:42 PM
Tror inte man heller behöver numrera om någon av dessa vagnar om man nu inte väljer att göra det ändå.
Kan ej komma på någon som kolliderar med idag befintliga vagnar hos Busslink.
Om så ändå sker skall det om några veckor bli intressant att se vad vilka heter.
Inga nya omnumreringar är aktuella.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 30 juli 2007, 17:32:18 PM
Jo, den stämmer. Det handlar om 4612-18, Volvo B7RLE.
/Ted
Tack!
/Cero
Citat från: Ted S skrivet 30 juli 2007, 17:52:02 PM
Jo, men tråden handlar (främst) om Råstas vagnpark i Busslinks regi. 23 till Råsta + 11 till Handen = 34 övertagna ledbussar totalt. Sena leveranser från Volvo gör att flyttar från Råsta förmodligen inte blir just den 20/8. Mycket kan ännu hända!
/Ted
Tack återigen. Jag kom på sen att det antagligen var som du skriver men hann tydligen inte ändra mitt inlägg innan du svarade.
Ser fram mot en intressant höst.
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 30 juli 2007, 15:41:12 PM
En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):
Övertagande SL Finans (enl. avtalsförutsättningar)
25 LB, 16 NB
Jag är nog inte insatt nog, så kan nån förklara vad som menas med ovanstående? =) - vad är SL-finans? -
o vilka bussar finns i deras ägo???
Det är etanol- och trängselbussarna som köptes in av SL.
Citat från: Oskar A skrivet 30 juli 2007, 18:50:48 PM
Det är etanol- och trängselbussarna som köptes in av SL.
Ah! - då pratar vi 38XXoch 390X -bussarna då, men vilka är normalbussarna isf? 395X+vad?
Normalbussarna torde var 2750-2755, 2757, 2758, 2792, 3950-3956, dvs även OmniCity etanol som kom från Sundsvall. Jag tror dessa vagnar togs över av SL när de kom till Stockholm.
Ledbussarna torde var 3834-3843, 3856-3859 samt 3900-3910.
/Måns
Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 04:07:07 AM
Ryktena sprider sig alltmer i takt med att det börjar att dra ihop sig, men en del av det som sipprar ut kan nog tyvärr även stämma. Enligt flera källor så verkar det som om flertalet (kanske t.o.m. alla) av B12B-vagnarna ryker för vår del då det verkar som om Veolia får behålla dem. Verspieder kanske får vara med å hämta en del bra vagnar med sig uppåt.
Om jag får vara med och hämta bussar i Råsta ska jag meddela dag och en cirkatidpunkt innan, så får vi se om jag möter upp några andra "snackare" på plats. Det verkar som om man helst vill ha Scania i Umeå, enligt Polarbusstraditionen. Svårt att säga vad man tar med sig norrut då ju avtalet är uppsagt, och inte lär huvudmannen tvinga Veolia Umeå att köra med 100% nya låggolvsbussar från 2008-01-01 i sex månader då avtalet ju numera bara gäller till sommaren 2008.
Någon som vet (Ted kanske) hur det blir med att dela linjer mellan garagen?
/J
116 = Swebus Bromma
513 = Busslink Råsta
Garagebyte på linjerna mot idag vad jag hört.
Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2007, 23:15:07 PM
116 = Swebus Bromma
513 = Busslink Råsta
Garagebyte på linjerna mot idag vad jag hört.
Det stämmer, det var med redan i anbudsförutsättningarna.
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 31 juli 2007, 22:04:27 PM
Någon som vet (Ted kanske) hur det blir med att dela linjer mellan garagen?
/J
I övrigt är jag förtegen :-X.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 01 augusti 2007, 07:56:02 AM
I övrigt är jag förtegen :-X.
/Ted
Ach so... Jag får citera radioprogrammet Hassan "
-Som jag brukar säga till min vän Klas-Kristian, väntar man på något gott, då är det bara härligt" :D
/J
Ska väl knappast säga att man kommer att gråta blod över att få slippa linje 116 även om 513 som vi då får i ersättning är en något udda habrovink (säg någon gång i modern tid som det numret använts på någon normal linje). Kan bli som så att 513 kopplas till 505 för speciellt på kvällarna har man ofta uppåt en halvtimmes betald sysslolöshet i Solna C när man kör 505 och det räcker gott och väl för att susa upp till Hagalund och tillbaka. Samtidigt innebär det här att Råsta får ännu mindre kontakt med Vällingby (bara 179:an kvar) medan vår representation ökar i Solna. I övrigt så skulle jag gissa (även om Ted sluter sig som en mussla så kan man ju spekulera lite) på att Råsta kommer att dela omlopp på åtminstone någon annan extern linje. Skulle vara konstigt att inte utnyttja den synergi som troligen kommer att uppstå. Än så länge så har det dock inte talats om någon extra linjeutbildning vad jag har hört... vilket ju inte hindrar att jag kan ha missat att man redan håller på med sådant. :D ;)
Då detta om linjesträckningar mm. inte riktigt hör hemma i denna tråd så tog jag mig friheten att starta en ny tråd som heter 'Linjeändringar, byten mm. i SL-land' (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2386.new#new) och som nog bättre behandlar det temat.
Citat från: Ted S skrivet 30 juli 2007, 17:06:38 PM
Fyller på med några nummer:
Övertagna Veolia
LB: 3861-70, 4902-09, 4916-28, 4930, 4932-33; NB: 4851-82
11 av 49-vagnarna är avsedda för Handen, om än inte alldeles meddetsamma.
/Ted
Yipe! Vi får behålla 4902-09! Tråkigt att vi inte tar över de blå 4900-01,
men man kan inte få allt. (Notera sambandet med mitt anv-namn!) :P
Man får ju nya Blåbussar..
Citat från: Måns Johannesson skrivet 30 juli 2007, 19:24:15 PM
Normalbussarna torde var 2750-2755, 2757, 2758, 2792, 3950-3956, dvs även OmniCity etanol som kom från Sundsvall. Jag tror dessa vagnar togs över av SL när de kom till Stockholm.
Ledbussarna torde var 3834-3843, 3856-3859 samt 3900-3910.
/Måns
Tar Busslink över 27xx och ovan nämnda 38xx också?
Citat från: Ted S skrivet 30 juli 2007, 17:06:38 PM
Fyller på med några nummer:
Övertagna Veolia
LB: 3861-70, 4902-09, 4916-28, 4930, 4932-33; NB: 4851-82
11 av 49-vagnarna är avsedda för Handen, om än inte alldeles meddetsamma.
/Ted
Jag tycker mig ana en koncentration av H20:orna efter flytten av 56xx-vagnar från Norrort?
//Fredrik
Citat från: H33 skrivet 01 augusti 2007, 19:01:44 PM
Yipe! Vi får behålla 4902-09! Tråkigt att vi inte tar över de blå 4900-01,
men man kan inte få allt. (Notera sambandet med mitt anv-namn!) :P
De är ganska slutkörda, men varsågod ;)
Citat från: Magnus_J skrivet 02 augusti 2007, 17:15:20 PM
De är ganska slutkörda, men varsågod ;)
Tack! ;) De är trots allt de allra mumsigaste vagnarna att köra.
Apropå det, och H20-koncentrationen: Var skriver man på? :D
Ett annat rykte säger att det står ett antal blå B9S i Hornsberg för tillfället,
och som ska till Råsta.
Stämmer!
//Niclas
jo typ..
;D
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1614.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1957.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2265.0
Citat från: H33 skrivet 02 augusti 2007, 17:31:00 PM
Tack! ;) De är trots allt de allra mumsigaste vagnarna att köra.
Apropå det, och H20-koncentrationen: Var skriver man på? :D
Du får nog åka till Handen i så fall, det verkar som om H20:orna samlas där med tiden.
Råsta och Norrort får B9:or som ersättning verkar det som.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 augusti 2007, 07:41:22 AM
Du får nog åka till Handen i så fall, det verkar som om H20:orna samlas där med tiden.
Råsta och Norrort får B9:or som ersättning verkar det som.
//Fredrik
Sist jag körde en H20 var karossen gjord av van Hool. Det var just i Råsta förresten.
/Ted
De bussarna var åtminstone trevliga att se på till skillnad från dagens H20:or som väl mest kan liknas vid skokartonger.
Van Hools variant fick jag aldrig möjlighet att köra, men jag minns att jag tyckte de var häftiga att åka med de få gånger möjligheten gavs på turerna till skolan i Täby under tidigt 80-tal.
Dagens Säfflebyggda H20 har jag dock kört åtskilliga gånger med varierande intryck.
//Fredrik
Kan inte Täby få Handens B12MA? :D
/J
Du kör nog, precis som jag, hellre H20. B12M-vagnarna vi har är förvisso pigga, men bullriga som s***n och ofta små fel på dem. Inte alls lika pålitliga som H20.
Citat från: Karsten skrivet 03 augusti 2007, 12:11:23 PM
Du kör nog, precis som jag, hellre H20. B12M-vagnarna vi har är förvisso pigga, men bullriga som s***n och ofta små fel på dem. Inte alls lika pålitliga som H20.
Njaa, det vet jag inte. Våra H20 är så grymt slöa. Swebus har i alla fall stoppat i stor motor på sina motsvarande.
Å motorljudet i B12 är ganska stabilt. En retarderbromsande B12M, mums 8)
/J
Citat från: H33 skrivet 02 augusti 2007, 17:31:00 PMCitat från: Magnus_J skrivet 02 augusti 2007, 17:15:20 PMDe är ganska slutkörda, men varsågod ;)
Tack! ;) De är trots allt de allra mumsigaste vagnarna att köra.
Tja, var och en blir salig på sin fason. Själv kände jag mig dock inte så salig häromdagen när jag i en av nämnda 49-vagnar och med en handfull näsor ombord skulle forcera backen på Norgegatan upp mot Husby C. Kom väl upp i skapliga 25 km/h så vad som är 'mumsigt att köra' är oftast ganska relativt. Husbyborna var inte heller direkt lyckliga om man nu ska döma efter ett par av kamikazeomkörningarna. ;D :o :-X
Och att köra H20 på 670 var en utmaning när man skulle svänga ut på Vaxholmsvägen vid Arninge.
Det gällde att stampa på gasen ungefär när korsande bilar från Arninge var någon meter till vänster om bussen för att man skulle kunna utnyttja den lucka som kom efter...
Täbys H20:or (inkl. de som ärvdes från Björknäs) var(är?) nämligen så slöa att det tar något tiotal sekunder innan bussen börjar röra på sig alls efter att man tryckt på gaspedalen.
Den enda 49-vagn jag kört hos Swebus var desto piggare, så det ligger nog något i vad hr Strömblad säger.
//Fredrk
Jag får känslan av att Täbygaraget ställer ned effekten på många av sina vagnar, motsvarande vagnar på andra garage är mycket piggare.
//Niclas
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 augusti 2007, 07:41:22 AM
Du får nog åka till Handen i så fall, det verkar som om H20:orna samlas där med tiden.
Råsta och Norrort får B9:or som ersättning verkar det som.
//Fredrik
Jo, att Norrort håller på att bli B9-land kan vi ju enas om... :-\
Jag höll på att baxna när jag såg hela B-, och C-ramperna knökfulla med B9.
Jag kör gärna B9 om jag är på det humöret, men får jag välja Volvo så blir
det H20 oavsett styrka/slöhet. Tur att Busslinkland är ett stort land! ;D
Citat från: Niclas Andersson skrivet 03 augusti 2007, 16:28:18 PM
Jag får känslan av att Täbygaraget ställer ned effekten på många av sina vagnar, motsvarande vagnar på andra garage är mycket piggare.
//Niclas
Ja, jag får nog fråga verkstadskillarna om det...