Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Hagri skrivet 20 december 2008, 05:15:57 AM

Titel: Bussen gled 100 meter i backe
Skrivet av: Hagri skrivet 20 december 2008, 05:15:57 AM
"Busschauffören Benny Peterzon hann köra halvvägs uppför Majorsgatan på Södermalm med sin Plus-buss
Sedan började bussen glida baklänges okontrollerat i halkan.
– Det var som en isbana och hade kunnat sluta riktigt illa, säger Benny Peterzon."


"Harry Kohtala, huvudskyddsombud på Busslink i Sundsvall, är kritisk till Sundsvalls Kommuns sandning av prioriterade vägar där kollektivtrafiken i stan ska köra.
   – Det har inte uppfyllts som det borde. Framför allt är det en viktig säkerhetsfråga för våra förare och passagerare. Tillbudet med Benny ser jag mycket allvarligt på, säger Harry Kohtala."


"Stig Hamberg, vägingenjör på gatuavdelningen vid Fastighetskontoret i Sundsvall, anser att kritiken är obefogad.
   – Vi måste få tid på oss att hinna ut och sanda. Vi sätter in rubb och stubb direkt vid halka men vi kan omöjligen vara på varje gata i Sundsvall samtidigt, säger Stig Hamberg.
   Han anser också att busschaufförerna har ett eget ansvar vid extrem halka.
   – Som chaufför kan man inte bara skylla på halkan utan vidare. Man ska anpassa sin körning efter rådande väglag. Det står i vägtrafikförordningen. När Sundsvall nu ser ut som det gör med två berg kan man inte köra in på vilka gator som helst om det är halka, säger Stig Hamberg."

Sundsvalls Tidning http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=787304&nav_section=2&nav_order=1&nav_part=1

Alla tre har rätt på sitt sätt.
Men hur löser man det. Skall det ges klartecken för att linjerna är körbara beroende på väglaget och i så fall av vem?



Titel: SV: Bussen gled 100 meter i backe
Skrivet av: Jan skrivet 20 december 2008, 09:16:41 AM
Citat från: Hagri skrivet 20 december 2008, 05:15:57 AM
"Busschauffören Benny Peterzon hann köra halvvägs uppför Majorsgatan på Södermalm med sin Plus-buss
Sedan började bussen glida baklänges okontrollerat i halkan.
– Det var som en isbana och hade kunnat sluta riktigt illa, säger Benny Peterzon."


"Harry Kohtala, huvudskyddsombud på Busslink i Sundsvall, är kritisk till Sundsvalls Kommuns sandning av prioriterade vägar där kollektivtrafiken i stan ska köra.
   – Det har inte uppfyllts som det borde. Framför allt är det en viktig säkerhetsfråga för våra förare och passagerare. Tillbudet med Benny ser jag mycket allvarligt på, säger Harry Kohtala."


"Stig Hamberg, vägingenjör på gatuavdelningen vid Fastighetskontoret i Sundsvall, anser att kritiken är obefogad.
   – Vi måste få tid på oss att hinna ut och sanda. Vi sätter in rubb och stubb direkt vid halka men vi kan omöjligen vara på varje gata i Sundsvall samtidigt, säger Stig Hamberg.
   Han anser också att busschaufförerna har ett eget ansvar vid extrem halka.
   – Som chaufför kan man inte bara skylla på halkan utan vidare. Man ska anpassa sin körning efter rådande väglag. Det står i vägtrafikförordningen. När Sundsvall nu ser ut som det gör med två berg kan man inte köra in på vilka gator som helst om det är halka, säger Stig Hamberg."

Sundsvalls Tidning http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=787304&nav_section=2&nav_order=1&nav_part=1

Alla tre har rätt på sitt sätt.
Men hur löser man det. Skall det ges klartecken för att linjerna är körbara beroende på väglaget och i så fall av vem?





Det måste vara Drift/Trafikledningen tillsammans med förarna som får ta detta beslut, då olyckor och annat som kan skada eller döda människor och egendom.