(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Boras_Lokaltrafik_220_Fristad_st-1.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Boras_Lokaltrafik_220_Fristad_stn_0.jpg)
//Jonas G
Den bussen har man rattat en del.. :D för övrigt samma nummer som mitt anställningsnr... ;) känner dock inte igen mig i Fristad har ändhpl flyttats sen jag körde där för 6 år sen??
Citat från: yngrot skrivet 19 december 2008, 14:01:38 PM
Den bussen har man rattat en del.. :D för övrigt samma nummer som mitt anställningsnr... ;) känner dock inte igen mig i Fristad har ändhpl flyttats sen jag körde där för 6 år sen??
Ja, den har flyttats till en slinga cirka 50 meter från den tidigare hållplatsen precis framför stationshuset. Men det måste ha varit kort tid efter det att du slutade köra där. Jag vill minnas att det var rätt trångt vid den gamla vändplatsen, i synnerhet om bussar till Vårgårda och/eller Borgstena var där samtidigt. Brukade väl också vara rätt gott om privatbilar som skulle hämta eller lasta av vid tåget eller handla i kiosken.
Hejsan. Hur tycker ni att dom här volvo-bussarna är och köra? Dom läcker mycket luft hela tiden va? Borås lokaltrafiks nya volvo -bussar som går mest på linje 159 dom är bra. Halvautomater.
Trångt kunde det vara Staffan.. men det gick oftast rätt bra... blundar man lite så går det alltid bra... ;D ;D
Läcker luft är de bra på alla i den serien... :P de 2 nya 228 229 är i-shift låda som går att styra dels helt autläge men även manuellt med plus minusknapp om nu den inte är bortkopplad vilket jag ej har koll på...
Citat från: yngrot skrivet 20 december 2008, 09:53:16 AM
Trångt kunde det vara Staffan.. men det gick oftast rätt bra... blundar man lite så går det alltid bra... ;D ;D
Läcker luft är de bra på alla i den serien... :P de 2 nya 228 229 är i-shift låda som går att styra dels helt autläge men även manuellt med plus minusknapp om nu den inte är bortkopplad vilket jag ej har koll på...
Jag vill minnas att den manuella knappen är bortkopplad. Detta torde väl vara ett krav för att den skall få köras av den som bara har D-kort för automatlåda.
Det är ofta krångel med 228 och 229. Häromdagen såg jag t ex hur en av dem gav upp vid Södra torget och fick ersättas av en 13 år äldre kollega på linje 159 till Sandared. Denna avgång blev därmed cirka 25 minuter sen. Har sett det förut också. Ibland tycks det ofta bara vara handhavandefel för när efter en tid en trafikledare kommer och tar hand om bussen går den utan problem igen.
Den 2 oktober 2002 låg hållplatsen i alla fall på samma plats som idag. Jag kan inte minnas att det sett ut på något annat sätt de senaste tio åren, så frågan är när det byggdes om?
(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/BL213_Fristad_021002a.jpg)
(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/BL213_Fristad_021002b.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2008, 10:36:40 AM
Det är ofta krångel med 228 och 229. Häromdagen såg jag t ex hur en av dem gav upp vid Södra torget och fick ersättas av en 13 år äldre kollega på linje 159 till Sandared. Denna avgång blev därmed cirka 25 minuter sen. Har sett det förut också. Ibland tycks det ofta bara vara handhavandefel för när efter en tid en trafikledare kommer och tar hand om bussen går den utan problem igen.
Det kan ju också vara tiden som är den reparerande faktorn, t ex genom att luften läcker ut ur någon krets så att ventilerna börjar fungera rätt igen eller genom att något relä, som det har blivit kondens i, torkar efter en stund.
Citat från: JDS skrivet 20 december 2008, 13:31:13 PM
Det kan ju också vara tiden som är den reparerande faktorn, t ex genom att luften läcker ut ur någon krets så att ventilerna börjar fungera rätt igen eller genom att något relä, som det har blivit kondens i, torkar efter en stund.
Jo det kan väl vara så, men under tiden innan trafikledaren kommit har föraren själv varit kvar och gjort flera misslyckade försök att få i gång bussen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2008, 13:58:18 PM
Jo det kan väl vara så, men under tiden innan trafikledaren kommit har föraren själv varit kvar och gjort flera misslyckade försök att få i gång bussen.
Visst, ibland behöver det komma någon annan, som inte anser sig redan ha provat allt. (Och ibland är det fullständigt meningslöst att det kommer någon annan, eftersom den förste faktiskt
har provat allt!)
Citat från: JDS skrivet 20 december 2008, 16:07:51 PM
Visst, ibland behöver det komma någon annan, som inte anser sig redan ha provat allt. (Och ibland är det fullständigt meningslöst att det kommer någon annan, eftersom den förste faktiskt har provat allt!)
Ja, det första fallet är väl typexempel på ett s k handhavandefel.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2008, 17:10:23 PM
Ja, det första fallet är väl typexempel på ett s k handhavandefel.
Ja, men det innebär inte att cirkeln är sluten. Som du formulerade dig uteslöt du andra tänkbara förklaringar (men det var kanske inte avsiktligt). :D
Citat från: JDS skrivet 20 december 2008, 18:27:09 PM
Ja, men det innebär inte att cirkeln är sluten. Som du formulerade dig uteslöt du andra tänkbara förklaringar (men det var kanske inte avsiktligt). :D
Mitt ursprungliga inlägg skulle kunna
tolkas så ja. Men det var - som du nu skriver - inte precis så jag menade. Det borde ha framgått av att skrev "tycks vara".
Så det säger du att dom nya volvo-bussarna inte funkar el?
Hmm, det är ju inte helt ovanligt att man någon gång råkar ut för ett vagnfel, något som man på alla sätt försöker fixa alltmedan man väntar på servicebil, bara för att finna att när denna slutligen dyker upp, behagar bussen fungera igen! Och inte heller ovanligt att det sker bara några minuter innan servicebilen dyker upp, varför en kanske "lång" resa gjordes helt i onödan! ::)
Citat från: Rickard_ skrivet 20 december 2008, 19:24:10 PM
Så det säger du att dom nya volvo-bussarna inte funkar el?
Det jag säger är att jag vid ett antal tillfällen sett att de har haft problem. Om det är en slump att just jag råkat se detta vet jag inte. Men jag har fått intrycket att det är mycket krångel med dem.